Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Ervaring net automatische hooivoermachine?

  1. #1
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Ervaring net automatische hooivoermachine?

    Hoi hoi. Om het leven wat makkelijker te maken ga ik een hooivoermachine maken, op een facebookpagina kwam ik al goede ideeën tegen. Een met een rolluik wat 8 keer per 24 uur open en dicht gaat waar een grote baal in kan lijkt mij ideaal. Hebben hier mensen ideeën of tips, van Marlous weet ik dat ze een machine heeft, verder dat Eveline er ooit mee bezig is geweest. Bedankt alvast,
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  2. #2
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Ervaring net automatische hooivoermachine?

    Ik lees mee! Ben benieuwd naar de ervaringen, want ook wij willen een voersysteem vanwege een continue aanvoer/aanbod van ruwvoer. Onbeperkt voeren is hier geen optie ivm ongezond gewicht en verspillen van voer, dus vandaar.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  3. #3
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Ervaring net automatische hooivoermachine?

    Jose zit je op facebook, daar heb je een Nederlandse pagina. Paddock Paradise geloof ik en een Duitse pagina...automatisch heufeutermachine. Moet je door vrienden aangemeld worden. Tik het maar eens in op YouTube. Staan verschillende filmpjes op. Er is een Nederland bedrijf die kasten maakt maar die zijn maar voor 1 paard bij meerdere tikt dat nogal aan. Het vullen van de netten is af en toe ook pijnlijk voor mijn vingers, dus zo 1 keer per maand een baal wegzetten lijkt mij perfect. Ik ben alleen aan het nadenken hoe de verschillende voerbehoefte op te vangen dat hebben jullie ook met Mees en de dames. Ik zit te denken om twee verschillende netten met grotere en kleinere gaten te spannen en dan in de nacht een draadje ertussen dat doe ik nu ook. Ben er nog niet uit. Wi eens gaan kijken bij iemand die zoiets heeft staan.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  4. #4
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Ervaring net automatische hooivoermachine?

    Ik kan je een filmpje/foto's sturen van de twee (identieke) machines die Leo heeft gemaakt. Zal een dezer dagen filmpje maken.

  5. #5
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Ervaring net automatische hooivoermachine?

    o gebruik jij een voermachine Thekla dat wist ik niet. Ben heel benieuwd. Hoe lang heb je die nu in gebruik en hoe bevalt dat? Ben zeker benieuwd naar de foto's mag je ook hier plaatsen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #6
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Ervaring net automatische hooivoermachine?

    Nou om eerlijk te zijn heb ik 'm nog niet veel gebruikt omdat ik dan niet kan 'slowfeeden' (nog niet althans) en omdat er nog geen modificate op zit die de machine laat poepruimen ...
    M.b.v. een tijdschakelaar kan ik 6 voerbeurten van 2 of 3 kilo, ik denk max 4 kilo geven (per bv 24 of 48 uur of,, theoretisch dan, per week)

    De hand-voerroutine die ik heb als ik thuis ben: 4 voerbeurten, om 6-6:30, 12:00, 17:00 en 22:00 plus poep opruimen werkt voor mij en de paarden erg goed, ze zijn superrelaxed weten dat ze op tijd weer eten krijgen. Ik hou nou juist ook van die frequente contactmomenten. En ik hou van vroeg opstaan..Dus voor mij heeft het eerlijk gezegd nog niet zoveel meerwaarde, al Leo's inspanningen ten spijt. Je moet wel een goede techneut zijn zo'n machine te maken.

  7. #7
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Ervaring net automatische hooivoermachine?

    Nou ik wist het wel hoor��. Zou je wat meer ins en outs Willen geven of liever niet. Gebruik je de machine niet ALS je werkt of een dag weg bent? Ik vind de periode voor de nacht nog steeds zo Lang, Whoopie bv krijgt Dan maar 2 kilo dat betekent dat ze erg lang zonder hooi staat dus daar is wel winst te behalen. Ik geef nu ook vier keer hooi dan zou acht keer kunnen, om de drie uur. Aan de ene kant zal ik de voerbeurten wel een beetje missen maar het geeft ook veel ruimte nu ben ik teveel met de paarden bezig. En twee keer per dag moet je er toch naar toe. H erf t grote voordeel lijkt mij ook dat het voeren gewoon doorgaat als ik een keer ziek ben en er is niemand thuis. Of als ik een keer naar Drenthe wil of een paar dagen weg zou willen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  8. #8
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Ervaring net automatische hooivoermachine?

    Een voermachine met elektrisch bediend rolluik lijkt mij redelijk eenvoudig. Als je de schakelaar op aan en er vervolgens een tijdklok tussen zet.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  9. #9
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Ervaring net automatische hooivoermachine?

    Hihi, klinkt makkelijk inderdaad met zo;n rolluik..ik ben benieuwd wat je gaat bedenken en fabriceren....Hoe ga je meerdere voerbeurten geven met een rolluik? rolluik open en dicht doen? ja, ook een idee uiteraard!
    Leo heeft kostentechnisch zich er ook wel in verdiept..dus hangt ook helemaal af wat je wilt investeren uiteraard. Voor hem is het eens sport voor een leuke prijs iets handigs neer te zetten. Hij heeft twee 'torens' gemaakt van betonplex 12mm. met een soort 'lades' of 'tredes'. Die kan ik van de achterkant kan vullen met plakken hooi. De tredes vallen van onder naar boven, één voor één (aan één kant, scharnier aan de andere kant, soort kleppen, beetje lastig uitleggen merk ik) op de daarop ingestelde tijden naar beneden. Het hooi valt naar beneden en komt aan de voorzijde, aan de onderkant uit een opening zodat het op de grond valt en de paarden het op kunnen eten.
    Omdat beide dames niet samen kunnen eten, één toren voor Lisa in de ene stal, een voor Kira in de andere stal. (Het is één grote inloopstal maar met een open hekje (dat ik kan afsluiten als ik er één apart wil zetten)). De lades van de twee voermachines zijn op dezelfde tijdschakelaar verbonden zodat ze tegelijkertijd openklappen. Leo heeft echt alles zelf gemaakt, de torens, de lades, uitgevogeld welk schuifje/slotje je nodig hebt om het gewicht van de lade plus hooi te kunnen dragen en die met een lichte puls van de tijdschakelaar openspringt, dan de bedrading van ieder lade naar de tijdschakelaar plus dan van beide torens...dat was dus echt uitvogelen. Plus alles met oog op veiligheid. De lades waren aanvankelijk te zwaar dus vielen door het schuifje/slotje heen. Die heeft hij deels van ander materiaal moeten maken. Je moet uiteraard erg zeker zijn dat het werkt ..
    Als ik er toe kom zal ik nog foto's maken hoor. De uiteindelijke techniek is toch niet te zien zei Leo al

    De eerste dagen heb ik het gebruikt, en gaat prima hoor! Maarja zo als ik het met de hand doe gaat het ook (tja gewoontedier ahum). Als ik werk geef ik ze sochtends meer en ik maak bijna nooit lange dagen eerlijk gezegd. Voor de nacht geef ik ook meer, en ze wennen er toch echt aan dat ze even zonder staan. s ochtends verspillen ze hooi bij het eerste netje, en ik heb wel eens wat meer gegeven dan normaal, dan ligt er sochtends nog wat, dus ik heb wel wat geexperimenteerd met wat ze zelf zouden eten wanneer er onbeperkt is.

    Ik ben nog wel van plan het apparaat meer te gebruiken als ik aankomende tijd weer meer moet werken. De tijdschakelaar is niet heel handig in te stellen, daar moet ik weer even voor gaan zitten...

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •