Ik zie Takoda regelmatig uit plassen drinken in de paddock. Met het weer van afgelopen tijd, is er een dun laagje modder en wat ondiepe poelen. Hierin knoeien ze met hoii stro en uitwerpselen. Ik mest regelmatig uit, maar die poelen zien toch vuil en het is stilstaand water.
Doen meer paarden dit? Kan het kwaad?
Ze staan op 2x per dag een ruime hoeveelheid hooi en speltstro. Ze krijgen metazoa bij (de scheve verhouding mineralen zou verhouding van in hooi moeten compenseren). Er zijn altijd 2 tonnen grondwater beschikbaar. De tonnen worden regelmatig schoon geveegd.

Antwoord met Citaat
 ik probeer ook een beetje in te schatten of de plas niet te zanderig qua water is en probeer te voorkomen dat ze echt zand gaat happen inderdaad. Ook mag ze van mij aan de weg bij stal vaak niet  drinken, daar lijkt vaak wat olie en andere viezigheid op het water te liggen. Heb me ook wel eens zorgen gemaakt of ze iets miste, maar in het begin wilde ze ook altijd zand eten in de bak en dat is met behulp van aanvullende brokjes vrijwel over. Ik kan me ook goed voorstellen dat het heel gezond is, zo'n plas water, qua afwisseling in stoffen/mineralen/weet ik wat voor een paard, dus ik hoop dat dit zo oké gaat en geen zand koliek veroorzaakt. Ik neem me elke keer voor om in een periode van veel plassendrinkerij een keer wat tests te doen met haar mest, dat zet ik maar weer op mijn to do lijstje!

Bladwijzers