Eigenlijk ben ik wel benieuwd.
Eventueel van wie heb je les/wat zijn je ervaringen? Want naar ervaringen ben ik altijd benieuwd.
Maar vooral hoe zoek je iemand uit? Wat vind je belangrijk bij een les?
Afgelopen jaren heb ik weinig gelest. Maar nu dan net weer paar keer met tevredenheid.
Zelf denk ik dat eigen persoonlijkheid ook veel te maken heeft bij wie je past qua lessen en de manier van lesgeven.
Toevallig sprak ik daar laatst nog met iemand over. Dat de ene instructie voor de ene top is, maar voor de andere niets en dat heeft niet perse met kwaliteit te maken.
En dan maakt het eigenlijk niet uit of je het over Horsemanshiplessen hebt of ander soort lessen volgens mij.
Soms is het ook vooral een gevoel bij mij, dat merkte ik met de menles laatst.

Antwoord met Citaat
Ik vrees dat we (in de zin van mensen in het algemeen) lang niet altijd iemand uitzoeken om bij te lessen waarvan je ook de beste dingen leert of op de beste manier leert. Een soort van blinde vlek doordat je zelf nog niet goed weet waar je precies heen wilt of moet, gecombineerd met de manier waarop een instructeur zich presenteert of gepresenteerd wordt door anderen. Dat heb ik zelf natuurlijk ook, dat is iets wat je gaandeweg ook steeds helderder voor jezelf hebt denk ik, waar je heen wilt. Een persoonlijke klik is denk ik ook heel belangrijk ja, ik heb als docent ook echt moeten leren dat ik nooit de perfecte docent kan zijn voor iedereen. Je moet een basisniveau hebben waardoor je met elke leerling uit de voeten kunt, maar de leerlingen die je écht een stap of inzicht of inspiratie verder kunt helpen, dat zijn er een stuk minder. Is ook niet erg, bij de paarden kunnen we helemaal zelf kiezen van wie we les hebben en op school hebben ze in ieder geval nog 12 andere docenten voor zich per jaar
) In de lessen die ik van haar gezien heb is ze wel recht door zee, maar altijd met gevoel voor humor en véél aandacht voor de gevoelens van de persoon die aan het leren is en hoe deze persoon daar thuis mee verder kan.

Dan stel ik geen hoge eisen, hoef ik niet persé veel te leren, maar wil ik gewoon 'leuk' een uurtje rijden en met een fijn gevoel afstappen. Mijn duitse instructrice (Ute) is er zo eentje. Niet duur voor een uur privéles, niet bijzonder uitdagend of inspirerend, maar wel een ontspannen en blij uurtje rijden. Piet Bakker valt voor mij ook in die categorie, maar dat komt ook doordat ik niet zo van het lange teugelen ben. Hij is altijd enorm motiverend in de les, laat paard en mens zich goed voelen, vol lof over elke kleine vooruitgang. Ja, daar word ik wel blij van. Sorry Piet, dat ik verder niets met de lessen doe...
Vaak precies iets anders dan ik in gedachten had als oplossing en dan negeer ik het eerst, om er later achter te komen dat het toch wel werkt
. Dat was zo heerlijk en dat gevoel zoals met dat paard bij hem in de les heb ik eigenlijk nooit meer gehad. Hopelijk ooit nog wel. Helaas was onze vaste eigen instructeur best grof en dat haalde alle rust altijd weg.

Bladwijzers