Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Alleen trailerladen

  1. #1

    Alleen trailerladen

    Hoi allen,

    Dat alleen bedoel ik dan dus in de zin van "in je eentje". Ik heb een "trailer-oefen-weekend" voor mezelf bedacht, zodat ik binnenkort hopelijk lekker relaxed op pad kan. Het liefst doe/kan ik alles zelf zodat ik niet altijd tijd en hulp van anderen moet vragen, al is een bijrijder natuurlijk altijd extra fijn en veilig.

    Mijn vraag is: hoe pakken de alleen-laders de volgorde van handelingen aan? Ik heb de neiging om het zo te doen:
    - paard er in "the parelli way", dus ik sta er nog achter.
    - touw even over de rug en dan stang pakken en er achter doen
    - naar voren lopen en de touwtjes voor vastbinden.
    - klep dicht, aai over de neus, voordeurtje dicht, en gaan!

    Dit ging goed, maar bij het uitladen is dit in omgekeerde volgorde lastiger. Als ik met de stang in mijn handen sta zou ze uit zenuwen net achteruit kunnen komen omdat ze dan vooraan al los is. Als ik het niet helemaal omkeer, en dus eerst klep open, stang er uit, en dan pas de touwtjes los, ben ik een beetje bang voor nare hangtaferelen.

    Ik heb zelf twee dingen bedacht die hierbij helpen:
    - in het algemeen en specifiek bij de trailer: betere reactie op druk in zone 5. Dan kan ik haar gewoon corrigeren als ze er uit wil lopen terwijl ik met de stang bezig ben. Nu heeft ze neiging om daar een beetje doorheen te breken omdat ze gestresst raakt van die hulp.
    - het vast staan beter oefenen (want dat doe ik eigenlijk nooit, misschien zit daar het probleem) zodat het hangen geen issue zou moeten zijn

    Ik ben benieuwd naar jullie meningen! Andere tips in deze categorie zijn ook welkom, ik merk dat ik me op gebied van trailerladen (qua veiligheid, het "paard erin deel" gaat prima) echt een beginner voel

  2. #2
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Alleen trailerladen

    Paard met driving vragen van de stang af te komen en rommelen met de stang zodat deze geluid maakt. Elke keer het paard weer van de stang af vrsgen tot ze op rommelen blijft staan dan de stang los doen. Je kunt dan oefenen dat ze ook weer naar voren gaat als je de stang al weg hebt. Als ze dan wel hard naar achter komt je drijvende hulp vasthouden tot ze, waar dan ook, weer naar voren gaat....als je daarin oefent blijft ze na enn tijdje rustig staan bij het uitladen
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  3. #3
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Alleen trailerladen

    Ik heb daar ook ervaring med dat het ingewikkeld kan zijn. Wico wil al uit de vrachtwagen als ik het tussenschot open doe. Hiervoor moet ik weg van hen waardoor zijn voorhand al wegkan. Ik zet hem met driving game idd telkens terug.

  4. #4
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: Alleen trailerladen

    Ik doe om te voorkomen dan Gwen draait lange leadropes voorover de stang.. zo houd ik haar tegen mocht het nosig zijn.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  5. #5
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Alleen trailerladen

    Ik laad alleen een of twee paarden, maar daar zit best veel trainingstijd in. M'n volgorde is altijd zo;
    - laden vanaf links van de klep, eerst linkerpaard dan rechterpaard.
    - stangen dicht, touwen over rug, klep dicht
    - via voordeur een snoepje (heb een "snoeptrommel" in de trailer staan
    - Halsters om (hangen leren halsters in de trailer), leadropes en touwhalsters af.
    - Deur dicht en rijden

    Uitladen begint bij wisselen halsters, klep open, stangen een voor een open (nadeel van m'n Ifor). Het geluid van de stang heb ik losgekoppeld van het uitladen. Dus ook bij inladen rommel ik met de achterstang.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  6. #6
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Alleen trailerladen

    Zet jij je paarden niet vast Saar?

  7. #7

    Re: Alleen trailerladen

    Herkenbaar issue, zat ik ook mee. Ik heb met Wien geoefend dat klep open niet eruit is, stang los niet eruit is, touw omklippen (van normaal halster naar touwhalster) of normaal halster af niet eruit is. Pas de vraag eruit is uit de trailer. Dat gaf toen best veel rust, want de noodzaak van zsm eruit denderen verdween. Die noodzaak was ook mijn eigen denkwijze trouwens, om na een rit gelijk het arme beest te bevrijden.

    Nu doe ik meestal eerst leadrope over de rug en daarna stang los. En stang gaat pas los als ze er netjes op wacht ipv dikke reet er tegenaan beukt. Daarna loop ik weer naar voren om haar eruit te laten. Verschilt wel per rit of ze daarop wacht of dat de leadrope me al tegemoet komt.

  8. #8
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Alleen trailerladen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja Bekijk Bericht
    Zet jij je paarden niet vast Saar?
    De halsters die in de trailer hangen, zitten vast. Dus ja, de ponies staan vast. Brynn staat zelfs vast met twee touwen, waarvan een hoog bevestigd is. Ze heeft twee maal met hoofd onder de voorstang door gestaan en dat is een patroon wat we wel kwijt willen.

    Wat ook helpt om de rust te bewaren met uitladen is om zelf de tijd en de rust te nemen. Ze moeten namelijk niet uit de trailer, dat is een doelbewuste gedachte. Een paard moet rustig, op je vraag, ontspannen van de trailer af stappen.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  9. #9
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Alleen trailerladen

    ik sloeg vaak het touw 1 keer door de voorring (had een hele ruime ring daar) en dan naar achteren. Als mn paard tegen de stang leunde dan vroeg ik hem vooruit vanuit zone 1. Het voordeel als ze daarop kunnen reageren, is dat ze dan meer gefocust zijn op wat er aan de voorkant gebeurt, ipv dat alle druk en release van achteren is. Tenminste... dat was mijn idee. Uiteraard, bij geen reactie op het touw, dan drivinggame van achteren uiteraard.
    Bij mo bleef het een lastig ding, dat uitladen. Shanna heb ik daarmee wel heel goed kunnen uitladen.

  10. #10

    Re: Alleen trailerladen

    Dankjewel voor alle snelle tips! Kon ik ze nog mooi toepassen voor ik morgenochtend vroeg de trailer weer ga inleveren.

    In de meeste van jullie reacties lees ik vooral de grote lijn dat veiligheid bij jullie ontstaat door een goede basis te hebben, je paard staat dus op een gegeven moment goed rustig in de trailer en reageert netjes op druk. Is dat niet geval, dan wacht je "gewoon" met uitladen. Daar gaan dus veel trainingsuren (of veel goede releases in ieder geval ) en geduld in zitten natuurlijk. In bepaalde zin had ik dat gezonde verstand al wel natuurlijk, maar er zijn toch een aantal kwartjes gevallen. Ik zal ze even met jullie (en alle meelezers) delen, misschien heeft iemand anders er ook nog wat aan! (voor het langere verslagje, zie mijn dagboekje)

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wannabe Bekijk Bericht
    Herkenbaar issue, zat ik ook mee. Ik heb met Wien geoefend dat klep open niet eruit is, stang los niet eruit is, touw omklippen (van normaal halster naar touwhalster) of normaal halster af niet eruit is. Pas de vraag eruit is uit de trailer. Dat gaf toen best veel rust, want de noodzaak van zsm eruit denderen verdween. Die noodzaak was ook mijn eigen denkwijze trouwens, om na een rit gelijk het arme beest te bevrijden.
    Haha heel herkenbaar, ondanks dat ik Lousa ook al netjes even liet staan, en even rust gaf/vroeg na het open doen van klep en stang, had ik toch ook nog heel erg dit gevoel. Dat voelt of ziet een paard heel goed natuurlijk. Inzicht was dus, dat ik dat echt anders moet gaan bekijken. Ik projecteer nu in mijn hoofd dat Lousa vrolijk haar wiebelende vreetschuur op wielen in huppelt en er eigenlijk het liefst de halve dag blijft staan. Het begint in die zin al een beetje waarheid te worden dat ze als ze halverwege op de klep staat, ze liever vooruit wil dan achteruit. (want hooi?)

    De tip van het touw vooraan over de stang of in mijn geval net als bij Sandra door een haak nog iets verder naar voren helpt ook heel erg; omdat ik laad in een anderhalf paards trailer was draaien met Lousa's flexibele lijf éen van de dingen waar ik me zorgen om maakte en wat ik niet zomaar kon voorkomen. Daar ben ik dan echt niet snel/handig genoeg voor als ik de leadrope alleen naar achter heb lopen. Maar misschien is dat ook weer afhankelijk van het precieze type trailer wat je hebt. Ook is onze porcupine op het halster al veel beter bevestigd, dus was dit een mooie ondersteunende hulp.

    Toen Saar schreef over "altijd links laden" dacht ik, waarom een specifieke kant? Nu weet ik niet waarom jij dat doet Saar, maar in mijn geval realiseerde ik me dat ik het mezelf veel makkelijker maak met de trailer die ik nu had als ik rechts laadt. (ik stond zaterdag dus links) Rechts zit het ophangpunt van de stang wat er als eerste in moet, waardoor ik hem veel beter kan laten scharnieren. Als ik links sta moet ik hem laten vallen of zelf mijn leven er voor wagen door half de klep op te springen om nog een poging tot goede release te doen als ze toch door drukt op de stang.

    Verder heb ik vooral gewerkt aan friendly in zone 5, goede reactie naar voor op een beetje tappen op haar billen en halverwege stil kunnen staan. Ook helpt gewoon dat we het nu 4 keer in één weekend gedaan hebben natuurlijk. Twee keer ook echt weg gereden, bij het uitladen op locatie en bij thuiskomst heb ik haar er eerst een aantal keer een klein stukje uit gevraagd en dan weer er in, dan even halverwege de klep stil staan en dan pas er echt af. Dan loop ik al die tijd wel al bij haar hoofd. Dat geheenenweer voelt als een erg goede gewoonte voor ons om de drang naar buiten sterk te verminderen, als ik dat vaak genoeg doe en een beetje "bij oefen" met achteraan staan, gaat het ooit ook echt zo bevestigd raken dat ik het alleen aandurf denk ik (ik wil er nu liever niet nog drie trailerweekendjes tegenaan gooien, hopelijk gaat de rest vanzelf groeien als ik aankomende keren dat ik de trailer echt nodig heb dit gewoon weer met genoeg rust aanpak )
    Laatst gewijzigd door marions; 19-11-17 om 21:39.

  11. #11
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Alleen trailerladen

    Wat een goede tips en fijn dat er al wat kwartjes gevallen zijn.

    Laden jullie allemaal van naast de klep? Dat doe ik niet, ik loop ouderwets mee naar binnen. Vinur vond het heel lang heel moeilijk om te blijven staan als ik door het voordeurtje uit de trailer stapte. Ik heb dat dus super veel geoefend. Met de leadrope mee door het deurtje en dan 1 sec uit het zicht, terug voor een snoepje, 2 sec uit het zicht, terug voor een snoepje, enz. Als Vinur toch naar achteren wilde gaf ik minimaal druk op de leadrope zodat hij weer naar voren ging. Dit heb ik opgebouwd tot ik bij zijn billen kon komen. Lekker aaien en kriebelen en dan snel weer terug naar voren voor een snoepje Vinur is het liefste bij mij met zijn hoofd en dat maakt dat hij naar achteren wil komen, het is niet (meer) perse spanning. Daarom zet ik nu voor in de trailer een bakje voer als ik de stang dicht ga doen. Dit werkt prima. Met Bliki doe ik dat hetzelfde (al is het laadproces iets anders).

    Als we op bestemming aankomen doe ik eerst het voorste deurtje open. Dan sta ik gerust nog een tijdje te kletsen en doe alles op mijn gemakje. Dan gaat de klep achter open. Maak ik het halstertouw los en gooi die over de rug. En dan doe ik de stang open. Als ze tegen de stang staan vraag ik ze eerst een pasje naar voren en laat ze daar weer even staan. Als ze meteen naar achter komen als ik begin te 'rommelen' vraag ik ze ook eerst weer naar voren, enz. Als de stang weg is geef ik met stem en lichaamstaal aan dat ze eruit mogen, maar laat ze op hun eigen tempo komen. Ik sta naast de klep om evt bij te sturen als ze scheef gaan. Ze komen er allebei altijd heel rustig uit.

  12. #12
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: Alleen trailerladen

    Ik laad niet altijd van naast de klep. met oefenen wel, met weg gaan niet perse. Nu heb ik de laatste gewoon steeds weg gemoeten, vaak weinig tijd of een spoedje... dan neem ik Gwen gewoon mee de trailer in, voertje er bij en een 2e persoon voor de stang. Eenmaal er in blijft ze ook wel staan, ze ging uiteraard steeds moeilijk er in want het echt aardig was het niet.


    Met oefenen ga ik straks weer voor me uit laden, maar als we weg moeten, gaan we weg. Geen getut en geen gehannes (eerst gaf dat ook geen problemen maar ze hoefde dan ook nooit midden in de nacht met d'r baby naar de kliniek)
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  13. #13
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Alleen trailerladen

    Wat is de reden dat je van naast de klep oefend?
    Omdat het een interessante puzzel is? Of een praktische reden? Het is wel makkelijk natuurlijk als je niet van voor naar achter hoeft te lopen.

  14. #14
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: Alleen trailerladen

    Interessante puzzel en haar de kans geven het echt zelf te doen. Uiteindelijk is het mijn doel om ook zo weg te kunnen gaan, maar dat is vooralsnog niet genoeg bevestigd en soms moet je gewoon weg.

    Eerder deed ik het ook voor fun ritjes gewoon mee lopen, touw voorover een stang (in punt van trailer) en zelf terug lopen voor de stang. Het werd toen niet slechter, wel gelijk. Maar het moet eigenlijk beter

    Daar ga ik straks wel de tijd voor nemen.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  15. #15
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Alleen trailerladen

    Ik laad ook altijd naast de klep, ik loop niet mee. Mijn gedachte hierachter is dat als het paard er in loopt, het ook min of meer zijn eigen keus is en hij dus groen licht geeft. Bovendien kan ik dan gemakkelijk de stang er achter doen en de klep dicht, ik sta daar toch al. Dan pas naar voren om het paard vast te zetten.

    Met uitladen leer ik ze om pas naar achteren te komen als ik - net zoals met de porcupine game "lead by the tail" - de staart optil en zachtjes wat druk op de staart zet. Dit heb ik eerst aangeleerd in het washok, en daarna vertaald naar de trailer. Dat heeft het plotseling achteruit rennen mooi gestopt.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •