Ik stuur de paarden van naast de klep de trailer in en gooi het touwtje over de rug en stang erachter. Dan afhankelijk van het paard eerst de klep of eerst vastzetten.

In ieder geval NOOIT uitladen en dan de stang losmaken terwijl je paard vaststaat. Dat is echt enorm gevaarlijk voor je paard en trailer (en jezelf).

Met oefenen met alleen laden en de eerste keren dat ik ze alleen meeneem laadt ik met een lange lijn om de stang en dan terug naar je hand. Je kan dan veel duidelijker begeleiden en het wordt minder snel een discussie over de richting. Hoe duidelijker alles van begin af aan is, hoe beter.

Let ook op dat ze niet met hun hoofd laag leren laden want dan stoten ze geheid hun hoofd tegen de onderkant van de voorstang. Ik weet zelf een paard die in paniek op zijn knieën ging en onder de voorstang kwam daardoor.

@yorien; ik laadt altijd van opzij/achter omdat je paard anders achteruit kan rennen terwijl jij van de voorkant naar de achterkant loopt en dat is bij het bos oid niet zo handig.