Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 90

Topic: Intrinzen

  1. #1
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Intrinzen

    In de IJslanderwereld kom ik opeens best vaak mensen tegen die bezig zijn met 'intrinzen'.

    Ik heb eigenlijk nog geen idee wat het precies en hoe het werkt. Maar het klinkt wel interessant.

    Het filmpje op deze pagina sprak mij ook erg aan:
    https://www.intrinzen.horse/
    Het e-book heb ik nog niet gedowload, dat ga ik doen als ik de computer tot mn beschikking heb.

    Binnenkort gaan we op bezoek bij iemand die hiermee werkt, ik ben benieuwd. Zijn er hier ook mensen die hiermee werken? Kunnen jullie wat meer vertellen? Of zijn er nog interessante websites te vinden hierover?

  2. #2
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Intrinzen

    Nog nooit van gehoord! Wat is het?

  3. #3
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Intrinzen

    Wat over gelezen. Is weer een aftakking van "alleen met positieve beloning werken". Dus zonder druk (al ervaar ik druk zelf niet als negatief). Dus niet pressure - release maar alleen maar het positieve belonen en het negatieve negeren.

    Voor mij werkt dat niet. Met mijn brutale LBE zal je toch af en toe moeten zeggen "nee nee tot hier en niet verder". Ik schaar het onder de idealisten, en de mensen die ik er mee bezig zie hebben meestal al een heel pad afgelegd langs allerlei stromingen in het verleden en zullen de volgende nieuwe stroming ook weer omarmen. Tot zover mijn sarcastische blik op alweer een nieuwe hype
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  4. #4
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Intrinzen

    Had het ook al gespot, zit vooral in de ijslanders he? Sta er een beetje hetzelfde in als Ans, inclusief sarcasme.

    Maar ik ga eens verder op onderzoek, heb toch niks anders te doen.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  5. #5
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Intrinzen

    Als ik er wat meer over lees is het niet geheel zonder druk. Je vraagt wel dingen. Maar alles wat aangeboden wordt, wordt beloond.
    Volgens mij zit het verschil vooral in dat je hierbij geen 'kunstjes' aanleert, maar dat je de natuurlijke bewegingen die het paard aanbied beloont. Dan ga je steeds spectaculairdere bewegingen belonen waardoor je paard leert zijn lijf beter te gebruiken.

    Zoiets... ik ben niet zo heel goed in verwoorden.

    Ik heb zomaar het idee dat Vinur dit heel gaaf gaat vinden.
    Diegene die ermee gestart is heeft inderdaad IJslanders en waarschijnlijk is het daarom in dat wereldje ook bekender.

  6. #6
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Intrinzen

    Ik heb juist het idee dat correcte fysieke beweging wordt vermaakt tot een kunstje. De eerste oefening, die nu core stabilizer heet maar eerder "crunch" werd genoemd, is gelijk even bekken kantelen, rug liften, buikspieren aanspannen, schoft liften en meer gewicht naar de achterhand brengen. Ik zie prachtige foto's en filmpjes en een heel erg mooi verhaal, maar ook loeizware oefeningen uitgevoerd door paarden met super geconcentreerde expressie.


    Heb het E-book gelezen, alle drie delen, en de instagram bekeken. Voor mijn paarden zijn deze fysieke oefeningen gewoon veel te zwaar, ik wil het ze fysiek niet zo moeilijk maken.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  7. #7
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Intrinzen

    Alles wat aangeboden wordt, wordt beloond? Maar dan leert je paard toch nooit wat het juiste antwoord op je vraag is?

  8. #8
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Intrinzen

    Oh, Beyond zou dat principe prachtig vinden hoor . Ik zou alleen bedolven worden onder de jambettes, spaanse passen, close range cirkels in draf en sideways towards, want dat vindt hij allemaal leuk en biedt hij nu ook regelmatig zelf aan. Maar ik wil ook wel eens wat anders

    En zware fysieke belasting als kunstje ben ik ook geen fan van, paard gaat wellicht té veel aanbieden en gaat dan over zijn grenzen heen, omdat het toch beloond wordt. Ik volg dat soort stromingen wel (net als destijds Nevzorov, maar ook Kohanov, natural dressage (niét Karen Rohlf dit!) maar ik zie dat ze bijna weer altijd overwaaien, ook omdat de informatie erover summier is en het niet doorontwikkelt.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  9. #9
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Intrinzen

    Voor de beeldvorming, dit is de core stabilizer



    Beelden zijn prachtig, paarden ook. Dat voormalig Oostbloks mee marcheren is niet zo m'n ding. Het R+ vind ik prachtig, ik shop nog even door in de oefeningen en verbaas me
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  10. #10
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Intrinzen

    Ik vind het eigenlijk niet mooi - het doet me denken aan grand prix dressuur, dat vind ik ook niet mooi. Het is té veel van het goede, zeg maar. Het lijkt me een aanslag op het lijf. En als ik dat "chase the tiger" met Beyond doe wordt hij levensgevaarlijk, als ik met het zeiltje sleep springt hij er al bovenop.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  11. #11

    Re: Intrinzen

    Interessant Jorien, dank voor het delen.
    Heb er ook nog nooit van gehoord, maar vind het filmpje uit de link erg mooi. Het is inderdaad iets wat misschien snel tot kunstjes kan worden waarbij het paard meer met de beloning bezig is dan z'n eigen grenzen in de gaten te houden, maar dat risico heb je wat mij betreft zowel met positieve als negatieve bekrachtiging. Dat kun je zelf in de hand houden dat het voor het paard gezond en passend blijft. Ik denk dat het ook juist wel erg mooi in te zetten is om een paard meer lichaamsbewustzijn te geven en echt zelf z'n lichaam te leren dragen.

    Ik ga het boek ook eens downloaden en me er verder in verdiepen. Ik denk dat daar best fijne aspecten en oefeningen inzitten waar ook mijn bruintjes wel erg blij van zouden kunnen worden. Beetje mix and match van nieuwe inspiratie in m'n bestaande repertoire hou ik wel van
    Surrender to fun!

  12. #12
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Intrinzen

    Het is in ieder geval mooi gefilmd. Foto's op instagram zijn prachtig, in het ebook ook.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  13. #13
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Intrinzen

    Het is toch niet zoveel anders dan clickeryraining zeg maar. Ik zie het nieuwe niet zo
    ik vind het altijd een beetje dubbel enerzijds zie je dat paarden met meer plezier bewegen en dat gedrag wat ze aanbieden kun je bijschaven. Bij whoopie werkt dat bv goed die gaat haar best doen waar ze anders niet vooruit te branden is. Ik vind wel vaak een beloning op hoofdhouding zeg maar er niet natuurlijk uitzien. Die zie ik liever ontstaan vanuit een bepaalde beweging. Dat is voor mij wel iets om op te letten dat er niet teveel spanning in het lijf is. Maar ik ga zeker de filmpjes eens bekijken.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  14. #14
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Intrinzen

    Ik heb het e book gelezen. Nog niet helemaal uit. Mooi zoals ze alles beschrijven en dat het anders dan clickertraining is in die zin dat het er om gaat dat het paard ervaart dat de oefeningen hem iets opleveren in emoties. Dat ze trots worden, bepaald speels gedrag ook wat ze in de natuur laten zien in de training laten zien en dat dit dan ook nog goed is voor het lijf. Anders dan bij clicker training ga je verder in de oefening niet steeds bijschaven, ik vraag mij af hoe dat in de praktijk werkt. Heb niet alle filmpjes nog gezien maar had wel het idee dat er steeds werd beloond voor ietsje meer. Nou wel interessant om te lezen morgen de rest en dan eens bedenken of ik dit gewoon eens drie maanden ga doen met Roan. Ben er toch al mee bezig maar dit gaat een stapje verder.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  15. #15
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Intrinzen

    Dank voor al jullie reacties en overdenkingen.

    Ans, ik kan me zó goed voorstellen dat dit met Beyond niet de meest veilige trainingsmethode is Met Vinur ben ik daar totaal niet bang voor. Hij is zo'n ander paard. En ik denk dat hij dit geweldig gaat vinden. Juist het goed voelen in zijn eigen lichaam. Juist het fysiek bezig zijn. En juist het zélf aanbieden, zijn dingen die echt bij hem passen.

    Saar, die oefening die bouw je ook in maanden op. De eerste beloningen geef je alleen voor de 'gedachte aan..', het is net parelli In het e-book staat ook heel duidelijk dat je echt niet moet verwachten dat het er direct zo uitziet.

    Janneke, ik ben super benieuwd naar jouw ervaringen. Ik wil dit met Vinur ook wel gaan uitproberen. Over 2 weken gaan we kijken bij iemand die dit doet. Maar ik denk dat ik daarvoor alvast wat ga uitproberen met de oefening.

    Leuk Floor! Kunnen we ook eens samen doen. En er zijn er meer bij ons op stal die er wat mee willen (zo kwam ik er eigenlijk bij), dus kunnen we ook samen ontdekken

Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •