Pagina 4 van de 6 EersteEerste ... 23456 LaatsteLaatste
Resultaten 46 tot 60 van de 90

Topic: Intrinzen

  1. #46
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Intrinzen

    ha ha, grappenmaker. En dan net niet wanneer je filmt he
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  2. #47

    Re: Intrinzen

    Superleuk, jij en Vinur samen

    En geïnspireerd als ik weer was, ben ik er de laatste dagen ook weer mee gaan spelen. Laatst al vanuit een andere positie ontdekt dat Noa het veel makkelijker vindt. En vandaag nog met wat extra incentive! Weidegenootje had een een zak wortels neergelegd en dáár wilde Noa wel even voor uitsloven! Haar crunches gingen zo ver op de achterhand dat de voorhand vrij kwam van de grond. Een soort levade maakte ze er maar meteen van Dat smaakt eigenlijk best naar meer. Ik ga maar eens puzzelen met haar om dat uit te bouwen!

    Fjalar ging ook grondig aan van de wortels. Zo erg aan dat hij echt totaal gestresst werd van het alles tegelijk proberen en ik wat teveel aan het vragen was om de juiste richting te krijgen. Chaos. Time out en opnieuw. Toen vonden we best mooie crunches met hoofd mooi en gewicht naar achter. "Panther-stilstand" heeft hij bij deze ook ontdekt in z'n "wat moet ik doen om die wortel te krijgen" bui. Begin is er

    Binnenkort ook maar eens een poging doen wat te filmen!
    Surrender to fun!

  3. #48
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Intrinzen

    Leuk Floor! Klinkt wel gaaf, die Noa!
    Fijn dat de worteltjes zo goed werken voor ze.

  4. #49
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Intrinzen

    Vandaag nog een filmpje gemaakt van Vinur die veel te hard zijn best doet

    https://youtu.be/p8hc6S5hL4I

    Hoe gaat het bij jullie? Vinur doet zo ontzettend zijn best dat hij zichzelf voorbij loopt. Hij gaat alweer panterwalken terwijl hij nog aan het kauwen is op zijn snoepje. En op een gegeven moment komt hij niet meer voor een snoepje en raakt hij zichzelf kwijt. Dus niet uit desintersse ofzo, want hij pantherwalkt en pantherdraaft gewoon door. Inclusief steigertjes. Maar echt iets te veel druk (door snoepje, vanuit zichzelf, ik zet dan geen druk, op geen enkele manier) en gewoon vergeten te ontspannen tussendoor. Ik geef nu vaak kriebels tussendoor, heel lang ook. Dat helpt hem weer ontspannen. Maar ik wil eigenlijk ook ontspanning in beweging tussendoor. Het helpt wel als ik hem even online wat cirkels laat lopen. Dan haal ik hem echt 'uit' het intrinzen. Maar ik zou het graag als onderdeel van het intrinzen hebben. Iemand enig idee????

  5. #50
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Intrinzen

    Wat bij het Intrinzen echt een basis idee is dat wanneer er word geklikt het paard stopt met wat hij doet, ook ivm veiligheid denk ik wanneer hij grotere bewegingen laat zien, misschien een idee of je hem dat echt kunt aanleren. Ik vind het wel mooi hoor dat hij zo actief is, ik heb het tegengestelde probleem, Roan krijg ik niet in beweging. Wat doet hij als je wegloopt wanner hij zo bezig is?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #51

    Re: Intrinzen

    Ik ken het van Fjalar ook wel, Jorien. Als ik ging werken met snoepjes kon hij zich vroeger ook zo klem focussen op z’n best doen dat ie dan ook vrijwel niet meer bereikbaar was en ook niet ontspande. Ik deed dan idd net als jij: ik haal hem er even uit met wat anders. Even rust, aaien of even een zacht oefeningetje in contact tussendoor. Door dat al een tijd zo te doen met hem (niet specifiek met het intrinzen dus) merk ik dat hij wel echt makkelijker kan schakelen tussen ontspannen en knappe dingen doen. En nu wel specifiek met het intrinzen merk ik daar wel profijt van: hij kan lekker z’n best doen en vanalles proberen en als hij klem dreigt te komen in z’n eigen try, kan ik heel makkelijk wat anders vragen of gewoon even aaien. Daar vindt hij dan gelijk z’n rust weer in.

    (Werkpuntje is nu soms meer: hoe raak ik niet verdwaald in mijn eigen try en enthousiasme. M’n eigen time out beheren zeg naar... )

  7. #52
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Intrinzen

    Ja ik doe dat eigenlijk ook al heel lang met Vinur, nu je het zo zegt. Zit er dus al zo in dat het niet echt meer heel bewust is

    Ik ga dat lekker zo blijven doen inderdaad. Het is altijd vinden van een balans. Met alles. En dat vind ik soms best lastig. Soms schiet je wat uit de ene kant op en soms schiet he wat uit de andere kant op. Maar uiteindelijk vind je het midden wel.

    En ja, dat eigen enthousiasme herken ik ook wel, haha

  8. #53

    Re: Intrinzen

    Jaja, ik heb ook eindelijk wat beeldmateriaal.
    Voor wie het leuk vindt: ik heb in m'n dagboekje wat foto's van onze knutsels so far gezet.
    Surrender to fun!

  9. #54
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: Intrinzen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Yo-Rien Bekijk Bericht
    Zijn er hier ook mensen die hiermee werken? Kunnen jullie wat meer vertellen? Of zijn er nog interessante websites te vinden hierover?
    Boek gelezen; niets nieuws onder de zon (sorry ).
    "Intrinzen" is niets anders dan positieve reïnforcement (R+) op basis van "catching of behaviour" (toevallig gedrag belonen) en "shaping" (verder uitbouwen/vervolmaken) van dat toevallige gedrag.
    De rest is -heel Amerikaans- verpakt in lange uitleg, dogma's (gij zult nooit uwe stem gebruiken; alleen de clicker wordt begrepen e.d.), samengevat in 3 prachtige gratis boeken met mooie foto's.

    Ik persoonlijk ben geen voorstander van "onduidelijk zijn" door "toevallig gedrag" te reïnforcen c.q. versterken als "middel".
    En ik gebruik graag R+ én R- (volledige "nogo" aldus boek ) als communicatiemiddel, afhankelijk van wat passend is in einddoel en communicatie.
    En ja, de intrinsieke motivatie stijgt zeker, met R+! Maar dat doet-ie met álle R+, dus niet persé bij "vangen van toevallig gedrag".

    Kortom, mijn mening: als je dit (=intrinzen) leuk vindt, verdiep je dan vooral in de basis van "leertheorieën".
    Liefst uit een leerboek waarin e.e.a. zonder ethische dogma's uitgelegd wordt, zodat je toolbox uiteindelijk nóg groter wordt.
    (tip: https://animaltraining101com.wordpre.../buy-the-book/ )

    Edit: Quote waar ik op reageer erboven geplakt
    Laatst gewijzigd door E.Zanden; 11-03-18 om 12:56.
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  10. #55
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Intrinzen

    Ik ben begonnen met de Intrinzen cursus on line, het is zoveel meer dan positieve beloning in mijn beleving. Er zit een heel concept achter, er word veel theorie aangeboden over hoe paarden bewegen, hoe je bepaald gedrag kunt uitlokken, welke chemische processen er plaats vinden, allemaal goed onderbouwd, veel te veel om hier maar even te benoemen. Net zoals parelli veel en veel meer is dan the seven games. Iedereen moet vooral doen wat hij leuk vind. Het is niet weggelegd voor iedereen, de e-books is maar een begin in de cursus gaat het veel verder, ik ben heel blij dat ik er mee ben begonnen en ben erg benieuwd wat voor informatie ik nog meer krijg aangebonden en wat ik er mee kan in de praktijk.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  11. #56
    Forumlid peetstap's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2012
    Locatie
    Friesland
    Leeftijd
    63
    Berichten
    59

    Re: Intrinzen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden Bekijk Bericht
    Boek gelezen; niets nieuws onder de zon (sorry ).
    "Intrinzen" is niets anders dan positieve reïnforcement (R+) op basis van "catching of behaviour" (toevallig gedrag belonen) en "shaping" (verder uitbouwen/vervolmaken) van dat toevallige gedrag.
    De rest is -heel Amerikaans- verpakt in lange uitleg, dogma's (gij zult nooit uwe stem gebruiken; alleen de clicker wordt begrepen e.d.), samengevat in 3 prachtige gratis boeken met mooie foto's.

    Ik persoonlijk ben geen voorstander van "onduidelijk zijn" door "toevallig gedrag" te reïnforcen c.q. versterken als "middel".
    En ik gebruik graag R+ én R- (volledige "nogo" aldus boek ) als communicatiemiddel, afhankelijk van wat passend is in einddoel en communicatie.
    En ja, de intrinsieke motivatie stijgt zeker, met R+! Maar dat doet-ie met álle R+, dus niet persé bij "vangen van toevallig gedrag".
    kan niet anders als je aansluiten bij je hierboven gegeven mening, gebruik ook beide.
    niet moeilijk doen, kijken & luisteren naar je paard

    ik verbaas me soms hoe ver mensen afstaan van hun eigen gevoel tov paarden, dat ze daarbij "methode's " en ladingen theorie nodig hebben van goeroes's om iets te kunnen trainen, of simpelweg het ze niet eens lukt een paard netjes op te voeden.
    Verbaas me nog meer dat juist in de Nh hoek zoveel tegen te komen, men rotzooi't blijkbaar wat af.
    terwijl juist het wezen paard zo overduidelijk alles laat zien aan ons.
    positieve is weer dat er fiks aantal slimmerikken er fiks geld ermee verdienen.
    Vertel het me en het waait door me heen.
    Laat het me zien en ik weet het morgen nog.
    Laat het me voelen en ik weet het mijn hele leven.

  12. #57
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Intrinzen

    Zijn er nog mensen uit dit topic, die met Intrinzen begonnen zijn, die nog steeds actief zijn met Intrinzen? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen op langere termijn. wat vind je van de methode, hoe pas je het in in je andere methodes waarbij je misschien wel met druk en release werkt? Ik ben bezig met het lezen van het 3 delige ebook en het lijkt mij wel een fijne methode voor mijn paarden, maar puzzel een beetje (in mijn hoofd) met de dingen die ik ook doe zoals werken met commando's aan de longeerlijn, wijken voor druk, en werken aan de hand.

  13. #58
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Intrinzen

    Ja, ik!

    Als de clicker aan mn broek hangt gaan we intrinzen en mag Vinur heel veel initiatief tonen. Als de clicker er niet hangt mag hij wat minder initiatief tonen en doen we andere dingen.

    Fysiek brengt het heel veel. Vinur wordt heel sterk en biedt nu ook tölt aan. Ook in de wei zie ik hem soms tölten. Ook kan hij prachtig draven 😍
    Verder ontdekt hij zijn lijf en de mogelijkheden en die zoektocht gaat hij nu ook aan onder get
    Zadel. Niet zo expressief als bij het intrinzen, maar hij zoekt wel en dat is fijn.

    Verder is het gewoon heel leuk on samen te doen. Korte sessies, dus ook voor als je weinig tijd hebt. Ik ben nog steeds heel enthousiast.

    Ik heb laatst (ik denk in december) wat gefilmd, staat in mn dagboekje.

  14. #59
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Intrinzen

    Vinur begrijpt dat heb je de indruk? als de clicker er ja of nee is dan...? En welke andere trainingen/dingen gebruik of doe je dan als ik vragen mag? En geen voedselbeloningen ?
    Ik ga kijken naar je filmpje (ik heb de eerdere in dit topic wel bekeken bij het lezen, die waren al erg mooi). Dank voor het antwoorden.

  15. #60
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Intrinzen

    Ja Vinur snapt het principe van wel/geen clicker heel goed. Eind van de sessie stop ik hem weg en lopen we heel relaxt samen terug naar de poetsplaats. Dat heeft hij echt goed door. Soms wil hij wel intrinzen, zonder clicker, maar dan is negeren van zijn aanbod genoeg. Of even gericht wat anders vragen.

    Ik doe verder veel dingen met parelli-basis. Grondwerk met of zonder touwtje, rijden, lange teugelen. En daarbij krijgt hij wel een snoepje als hij wat knaps doet. Maar dan heb ik dat knappe wel gevraagd, of heeft hij dat in overleg gedaan. Bij Intrinzen heeft Vinur meer vrijheid, doe ik enkel suggesties, maar vraag ik niet door.

    Is dat antwoord op je vraag? Ik heb niet helemaal duidelijk wat je wilt weten.

Pagina 4 van de 6 EersteEerste ... 23456 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •