Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Wat kan je verwachten van een vierjarige paard?

  1. #1
    Actief Forumlid Antine's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2013
    Locatie
    Heerhugowaard
    Leeftijd
    56
    Berichten
    715
    Dagboek Berichten
    19

    Wat kan je verwachten van een vierjarige paard?

    Volgend jaar moet ik een kunst heup vanwege ernstige artrose in heupen en rug. Ik wil dan een fijn huisje voor Yasmine zoeken. Nu ga nog even zeker een half jaar genieten van mijn prinses en wil ik haar nog het nodige aanleren en bevestigen. Zoals de meeste wel weten die ooit mijn dagboekje gelezen hebben doe ik het heel rustig aan met Yasmine omdat ze moeite heeft nieuwe oefeningen eigen te maken.

    Als je op zoek zou zijn naar een leuk jong paard wat zou een vier/vijfjarige minimaal moeten kunnen? (parelli, algemene omgangsvormen en dressuurmatig)
    Ik hoor het graag van iedereen!

  2. #2
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Wat kan je verwachten van een vierjarige paard?

    Heel wat jammer dat je een ander huis voor haar moet zoeken. Ik heb afgelopen jaar een vierjarige pony gekocht, die was een maand ingereden maar de hele basis ontbreekt . Wat ik belangrijk vind is dat het paard vertrouwen heeft in mensen, makkelijk voetjes geeft zich aan laat raken. Vast kan staan, makkelijk meeloopt dat soort dingen. Wijken voor druk. De rest is bonus, wat gewenning aan het verkeer, honden, fietsen e.d. dan heb je al een mooie basis om verder mee te gaan.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #3
    Actief Forumlid chevelle68's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Locatie
    Meijel
    Berichten
    1.662
    Dagboek Berichten
    134

    Re: Wat kan je verwachten van een vierjarige paard?

    Ik zou beginnen met de gewone alledaagse dingen als ze daar niet al bekend mee is.
    Gewoon netjes meelopen aan een halster/leadrope, wassen, dekens op/af, balkjes lopen, zadelmak....enz...

    Benjamin is ook 4,5 nu en kan in principe alles al. Alleen het 'door'rijden moet nog gebeuren, maar verder sleep ik hem overal mee naartoe en is hij inmiddels best wel wat gewent eigenlijk.
    Wat kun jij zelf? ivm je heup en rug? Ik denk dat dat nu even belangrijk is

  4. #4
    Actief Forumlid Antine's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2013
    Locatie
    Heerhugowaard
    Leeftijd
    56
    Berichten
    715
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Wat kan je verwachten van een vierjarige paard?

    Ik heb Yasmine al bijna vier jaar, als veulen kwam ze bij mij. De meeste basis dingen kent ze wel, vaststaan, voetjes geven, parelli lever 2/3 oefeningen. Ik ga haar nu deze winter verder doorrijden. Met rijden zijn we nog maar bij het begin. Ik vond het juist met rijden moeilijk om te omschrijven - wat is de basis?

  5. #5
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Wat kan je verwachten van een vierjarige paard?

    Stilstaan bij opzadelen, bij opstijgen. Gewoon stilstaan, overgangen op energie of lichaamstaal. Accepteren van het bit. Rond kunnen rijden met los hangende teugel,makkelijk flexen. Alleen stukje op stap gaan. Jas aan en uit kunnen doen op het paard, gewend zijn aan verkeer.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #6
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Wat kan je verwachten van een vierjarige paard?

    Wat een moeilijke beslissing Antine, dat zal je vast veel doen.

    Ik denk dat je vraag afhankelijk is van waar jij zelf ook graag ziet dat ze terecht gaat komen.
    Wil je haar graag bij een echt natural of parelli-based huisje zien, of is een plek bij iemand die niet perse een bepaald programma volgt ook wat voor haar? Zou een fanatiek recreatief iemand die helemaal geen NH doet wat zijn wat jij zou zien zitten? Met kinderen/voor kinderen of juist niet?
    Die zullen allemaal misschien net weer een ander wensenlijstje hebben. Daar kun je over nadenken.

    Ik vind vier of vijf nog wel uitmaken voor wat een dier onder het zadel kan/zou moeten kunnen. Een vierjarige die nog weinig kent zou ik zelf niet zo'n punt vinden, maar ik denk dat je met een vijfjarige die weinig onder het zadel kan gewoon minder mensen aanspreekt.
    Over het algemeen denk ik dat een aardige basis onder het zadel, dus stap/draf/galop, stuur, stukje buiten en een beginnetje van netjes lopen fijn is. Maar als er daaraan iets nog niet lukt ook niet meteen erg, zolang je er maar eerlijk over bent.

    Verder zien mensen over het algemeen graag een jong paard dat wel wat gekkigheid gewend is en gewoon netjes in de omgang. Dus netjes stilstaan op de poetsplaats en bij het zadelen, halster om doen, voeten geven, geborsteld worden. Niet bang voor verkeer is een plus.

    voor jou.

  7. #7
    Actief Forumlid Antine's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2013
    Locatie
    Heerhugowaard
    Leeftijd
    56
    Berichten
    715
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Wat kan je verwachten van een vierjarige paard?

    Dank je Janneke, een fijne korte omschrijving om over na te denken. Ik sta nu bij een dressuur stal waar een vierjarige in het nieuw jaar M start. Ik heb altijd het uitgangspunt gehad dat ik haar vooral niet wilden overvragen. Even een middenweg zoeken dus.

    Ja Sterre het is best een moeilijke beslissing. Thanx for the hug.
    Ik zou haar het liefst naar een gezin zien gaan die recreatief met haar bezig is; tutten, buitenrijden, meenemen naar het strand. (Asselt is ook naar een super huisje gegaan waar ik nog steeds contact mee heb. Zo fijn is dat om te weten dat het goed met hem gaat.)
    Ze is verassend braaf met buitenrijden! In de bak juist weer niet dus daarom sta ik nu bij een stal met binnenbak zodat ik haar wat kan doorrijden deze winter. Galop is nog moeilijk omdat ze nog zo in de groei is, (overbouwd) maar daar gaan we aan werken.

  8. #8

    Re: Wat kan je verwachten van een vierjarige paard?

    Vervelend dat je de beslissing hebt moeten nemen om haar te verkopen. Ik zou ook vooral bedenken wat jij in de mensen zoekt en haar daar naar trainen als het ware. Dus als jij mensen zoekt die recreatief aan de slag gaan, dan is lekker bomproof en rustig buiten denk ik heel fijn en maakt het bijvoorbeeld minder uit als ze in de bak nog niet kan galopperen. De basis omgang zoals stil kunnen staan en netjes gedragen bij opzadelen vindt iedereen prettig lijkt me!

    Als ik voor mezelf praat; ik zou als ik een paard koop vooral letten op of er geen vervelende patronen ingeslopen zijn, zoals los trekken, rug erg weg drukken, singelnijd, heel veel bedelen om snoep, bokken, dat soort dingen die er moeilijker weer uit te krijgen zijn als het paard eenmaal weet dat het iets op kan leveren. Alles wat een paard nog niet kan, dat komt vanzelf wel dan, als hij maar positief tegenover mensen staat en goed kan wijken voor dru k!

  9. #9
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Wat kan je verwachten van een vierjarige paard?

    Wat een lastige beslissing Antine, sterkte!

    Verder heb je hier al veel nuttige tips gehad, ik heb niet echt meer aanvullingen.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •