Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Fysieke training RBi

  1. #1

    Fysieke training RBi

    Hoihoi,

    Ik zit in mijn hoofd even te malen en ik hoop dat jullie met mij mee willen denken en jullie gedachten hier ook neer willen pennen. Hopelijk worden mijn gedachten daardoor iets helderder

    Mijn vraag is in hoeverre je fysiek bezig kan zijn met een rbi/unconfident paard zonder dat hij hier in (teveel) gepusht wordt.

    Ik gebruikte namelijk soms Karen Rohlf cirkels om Lazir los in zijn lichaam en daarmee los in zijn mind te krijgen. Dit is een manier om hem in een learning frame of mind te krijgen. Meestal kon hij hierNA ook een best goede circling game.
    Maar mijn circlinggame was verder (zonder dit soort voorbereiding) echt prut omdat Lazir niet eens 1 rondje zelf kon lopen. (Op een RBdag, niet altijd natuurlijk ) Volgens Anna op dat moment ook omdat hij totaal geen vertrouwen in mij had omdat ik hem waarschijnlijk iets te vaak als LBi behandeld had op de cirkel ipv echt respect te hebben voor zijn tresholds.
    Nouja, soms kun je iets verkeerd hebben Maar sinds Annakamp kan ik Lazir een stuk beter lezen en kan ik hier ook veel beter met de juiste oefeningen op reageren.
    In de eerste tijd maakte we ook nog redelijke progressie, maar de laatste week is Lazir echt weer zo unconfident/rbi. Ik ben rustig met hem bezig, vraag nadenkoefeningen met bijvoorbeeld een balk, doe veel touch it, etc.

    Maar aan fysiek werk komen we hierdoor niet meer. Zeker omdat ze ook wat uren op stal staan en ik zijn lichaam wel even goed los wil houden vind ik dit wel een belangrijk punt.
    Ik weet dat ik hem op bepaalde dagen die Karen Rohlf cirkels kan vragen. Hij vindt dat dan eerst best moeilijk, maar uiteindelijk gaat hij dan briesend rond. Maarja, ik heb hem dan soms wél wat gepusht. (ik kan dit natuurlijk niet altijd doen, want als hij echt RBi is zou hij omslaan naar een rbex, maar meestal zie ik wel wanneer hij een dag heeft dat hij het aankan).

    Maar als ik dat ga doen, (wetende dat hij er uiteindelijk beter van wordt) dan schaadt ik misschien weer zijn vertrouwen in mij dat ik hem niet zal pushen, en dan doet hij dus braaf wat ik zeg, wordt uiteindelijk los in body and mind, maar de dag erna zal die cirkel misschien weer veel slechter gaan. Of is dit iets wat ik gewoon weer uit zal moeten proberen?

    Jullie begrijpen, er gaat een hoop in mijn hoofd rond en ik moet het even op een rijtje krijgen
    Als mijn verhaal niet duidelijk is of jullie hebben vragen, vraag vooral

    Hoe denken jullie hier over? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
    Zijn er misschien andere fysieke oefeningen die je kunt toepassen bij een unconfident paard zonder dat je zijn vertrouwen schaadt?
    Of moet ik het fysieke nu toch laten zitten en hopen dat hij weer een betere periode krijg?

    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

  2. #2
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Fysieke training RBi

    Lastig hoor, ik weet niet of hij het dan wel ok vindt om wat meer met hem aan de hand te werken,dus rustig op de lange lijn wat dressuureofeningen aan de hand doen?
    Mischien beginnen met stick to me rustig, zijn er patronen waarvan hij rustig wordt die voor hem bekend zijn dan zou ik die eerst doen, en dan op de lange lijn wat schouderbinnen vragen, zijwaarts dat soort dingen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #3

    Re:Fysieke training RBi

    Interessant topic!
    Heb ook vaak dit soort vragen. Fjalar begint vrijwel altijd "vast" in z'n mind en/of in z'n lichaam. En dan weet IK dat hij wel beter wordt als we gewoon gaan bewegen. Maar of dat dan goed is voor z'n vertrouwen, dat weet ik niet. Het voelt toch regelmatig als iets pushen en dat vind ik niet fijn.

    Ik lees dus even mee
    Surrender to fun!

  4. #4
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Fysieke training RBi

    Ik denk eigenlijk niet dat je met een rb-i paard echt iets aan fysieke ontwikkeling kan doen

    Ik vraag me wel af waarom hij nu weer zo unconfident is? Heeft het te maken met dat hij weer meer op stal staat? Ik had het idee dat het juist zo goed ging met jullie van de zomer?
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  5. #5
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re:Fysieke training RBi

    Precies het topic wat ik een paar maanden tterug bijna geopend had!
    Al klinkt Lazir wel extremer dan fenna, maar ook zij is RBi en ze is zo snel te dik dat ze ook met regelmaat moet bewegen, en dan ook flink bewegen...
    gelukkig staat ze nu overdag apart met snowdon zodat de ergste druk van de ketel is aan mijn kant.

    Ik koos er toch steeds voor om wel te bewegen, een paard wat fysiek niet goed is kan zich mentaal ook rot voelen. Ikzelf voel me ook veel beter als ik heb gesport ook al zie ik er vaak zo tegenop. Als ik met regelmaat sport blijf ik me ook goed voelen.
    voor een RBi komt daar natuurlijk angst bij, maar aan fen merk ik dat spanning juist sneller opbouwt als we iets minder doen, uit zichzelf uit ze aar overtollige energie helemaal niet, dus in die zin help ik haar er toch mee.

    zijn er voor Lazir geen patterns waar hij confident van word en die je dan ook wat op kan voeren in snelheid en buiging? Fig. 8 kan je ook met stelling doen bijvoorbeeld en sideway in allerlei variaties, fenna houdt van sideways daar ontspant ze echt van.

    verder lees ik fijn even mee
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  6. #6

    Re:Fysieke training RBi

    Ik lees/reageer op de andere reacties later, heb maar kort tijd voor ik weer aan het werk moet.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    Ik denk eigenlijk niet dat je met een rb-i paard echt iets aan fysieke ontwikkeling kan doen

    Ik vraag me wel af waarom hij nu weer zo unconfident is? Heeft het te maken met dat hij weer meer op stal staat? Ik had het idee dat het juist zo goed ging met jullie van de zomer?
    Als Lazir echt RBi is (in de zin van echt niet kunnen lopen, van de wereld, etc) dan weet ik dat ik niets aan de fysieke ontwikkeling kan doen op dat moment, dat snap ik Het was meer van als hij nog wel op de wereld is maar (behoorlijk) unconfident, wel neigend naar rbi.

    En ja, ik vraag mij ook af waarom hij nu weer zo is, stiekem baal ik daar best een beetje van want ik neem echt zo de tijd voor hem maar dit komt wel weer steeds aan de oppervlakte. Ik weet niet of het te maken heeft met weer op stal staan, want hij stond na Annakamp al op stal en die eerste week was hij wel echt unconfident (net als bij annakamp waar hij buiten stond) maar maakten we nog wel progressie. Ik zag elke dag vooruitgang met de dag ervoor en dat is nu weer kwijt. Daarnaast staat hij redelijk veel buiten, in ieder geval meer dan vorig jaar.

    Nou ja, dat is misschien ook wel een reden waarom ik dit topic geopend heb, ik heb het gevoel dat ik op veel punten echt meer savvy heb ontwikkeld de laatste tijd, maar hier kom ik blijkbaar toch nog niet helemaal uit
    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

  7. #7
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Fysieke training RBi

    Ik denk dat je beter kan kijken naar de reden dat hij nu weer zo unconfident is.
    Wat is er veranderd in jou aanpak? Wat is er veranderd in de omstandigheden? Wanneer zag je nog progressie, wanneer niet meer?
    De laatste keer dat ik jou en Lazir gezien heb, was hij confident genoeg om ook fysieke training aan te kunnen.

    Omdat ik jou en Lazir ken Aan de ene kant wil je een rb-i uitdagen om meer zelfvertrouwen te krijgen, aan de andere kant geeft duidelijkheid en opdrachten van jouw kant ook heel veel rust en ontspanning, dus misschien even controleren bij jezelf of je niet teveel wacht en niets doet. Dvdtje van linda en hot jazz wil ook nog wel helpen Ze pusht niet, maar ze vraagt toch wel degelijk allerlei dingen van hem. Ook als hij unconfident is.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  8. #8

    Re:Fysieke training RBi

    Mariel, ik heb ontdekt dat RB-i paarden vaak (en hiermee laat ik alle ruimte voor mensen die een andere mening hebben) veel contact prettig vinden. Dus i.p.v. te gaan grondwerken waarbij Lazir alle oplossingen moet vinden, kun je wellicht eerst eens gewoon veel kaders stellen en daarbinnen rustig aan doen.

    Dus wellicht er gewoon eens op met een beetje contact op de teugels. Of als je grondwerk wilt doen, een korte lijn, daar eerst zijn lijf los krijgen en dan pas groter worden.

    Dat wait wait wait van Parelli, daar kom ik ernstig op terug. Gewoon wat doen (dan wel zachtjes), zorgen dat de achterhand in beweging komt. En wel dingen vragen, alleen maar hele duidelijke kaders.

    Heb ik op enige manier duidelijk kunnen maken wat ik bedoel?
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  9. #9
    Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Holland
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.587
    Dagboek Berichten
    2

    Re:Fysieke training RBi

    Oh, zo herkenbaar!
    Bij Easy ook een jaar aan z'n mind gewerkt, gevolg was een lijf wat compleet vast zat en amper bespiering.
    Ik probeer daar nu ook mee aan de slag te gaan.
    We doen onder andere fietsen, wat er wel voor zorgt dat hij in draf rbi wordt, er in galop weer uitkomt maar eigenlijk alleen in stap echt comfortabel is naast de fiets.
    Maar je moet toch wat..

    Na cranio en chiro merk ik dat hij mentaal ook beter is dus een lijf in goede conditie is ook weer essentieel voor zijn geestelijke gesteldheid. Dan moet je af en toe een afweging maken wat belangrijker is inderdaad.

    Ik denk dat rechtrichten wel wat zou zijn omdat je daar veel in stap doet. In die gang is Easy altijd het meest aanwezig want alles wat harder gaat zorgt ervoor dat hij in z'n hoofd bevriest. Touch it in draf bijvoorbeeld kunnen we gewoon niet omdat hij dan direct stopt met nadenken, terwijl hij in stap van 22ft zo ergens heen kan lopen en touchen.

    Hoe is dat met Lazir?

    Ik blijf dit even volgen!

  10. #10
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re:Fysieke training RBi

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    Mariel, ik heb ontdekt dat RB-i paarden vaak (en hiermee laat ik alle ruimte voor mensen die een andere mening hebben) veel contact prettig vinden. Dus i.p.v. te gaan grondwerken waarbij Lazir alle oplossingen moet vinden, kun je wellicht eerst eens gewoon veel kaders stellen en daarbinnen rustig aan doen.

    Dus wellicht er gewoon eens op met een beetje contact op de teugels. Of als je grondwerk wilt doen, een korte lijn, daar eerst zijn lijf los krijgen en dan pas groter worden.

    Dat wait wait wait van Parelli, daar kom ik ernstig op terug. Gewoon wat doen (dan wel zachtjes), zorgen dat de achterhand in beweging komt. En wel dingen vragen, alleen maar hele duidelijke kaders.

    Heb ik op enige manier duidelijk kunnen maken wat ik bedoel?
    eens
    als ik bijvoorbeeld in het donker ga wandelen of ik wil haar beweging geven in het donker dan doe ik dat met kaptoom en vraag buiging, stelling en een actief been, daar ontspant ze van en zo blijft ze denken. Na een poosje kan de cirkel veruimd worden en kunnen we nog wat spelen aan de 22ft lijn.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  11. #11
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re:Fysieke training RBi

    Trouwens, parelli komt daar toch ook al een beetje van terug, denk maar aan de Cradle Bridle, die geeft toch ook veel meer contact dan een gewoon hoofdstel met snaffle?
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  12. #12

    Re:Fysieke training RBi

    Ja Roos, zeker duidelijk wat je bedoeld. Zo heb ik in principe ook wel veel gewerkt. Maar als het dan op hem zelf aan komt, dan vindt hij het ineens echt heel erg moeilijk/spannend.

    Over de wait wait wait heb ik een beetje een dubbel idee. Ik doe zeker niet altijd wait wait wait als hij introvert raakt want dan staan we denk ik van het begin tot het eind stil (dan komt hij er even uit, en raakt er snel weer in). Ik vraag vaak wel kleine dingetjes. Pasje zijwaarts, of vaak is een suggestie om naar achteren al genoeg om hem te laten likken en kauwen en weer op de wereld te komen.
    Soms wacht ik wel, als ik zie dat hij echt iets moet gaan verwerken, of een echt enge treshold had. Want als ik dan wacht merk ik soms meer progressie bij bijvoorbeeld het volgende rondje dan dat ik hem er weer te snel uit haal.

    Patterns zijn wat lastig, als hij in zo'n bui is dan is er niet echt een pattern die hem daar uit haalt. Een figure 8 al helemaal niet, bij elk bochtje die hij moet maken lopen zijn voeten dan vast.

    @ Sanne, er is de afgelopen tijd veranderd dat ik meer rbi technieken gebruik, dit vooral sinds Anna-kamp, maar hem aan de andere kant ook minder bij de hand neem (bijvoorbeeld bij de circling game). Omdat ik eraan wilde werken dat hij zélf dat rondje kan lopen.

    Jou idee dat ik misschien te weinig doe (en dat hij daar dan weer introvert van wordt) had ik ook al bedacht, dus daar ging ik vandaag mee aan de slag.


    Ik ben echt wat actiever met hem bezig geweest. Hij startte weer zo giga introvert, en ipv dat ik nu echt heel langzaam met hem mee deed, zei ik nu dat hij door moest stappen en op mijn hulpen letten. Dat ging eerst heel moeilijk, maar beetje bij beetje ging hij met me mee denken, lette echt op mij, en werd meer leftbrained. Dat vond ik dus heel goed om te zien. Maar zodra ik hem zelf liet lopen en niet constant met hem bezig was, zakte het weer in en mijn draw was meteen ook weg. Terwijl hij als ik heel rustig met hem doe de afgelopen weken heeft geleerd dat hij veilig bij mij is en dus bij mij kan komen.
    Uiteindelijk heeft hij dus wel fijn gelopen, maar hij sloot af door eerst helemaal van de wereld te raken en pas na een hele tijd weer daar uit te komen.
    Ik ben benieuwd hoe hij nu morgen is... Maar echt tevreden was ik hier dus ook niet mee (maar goed, het is 1 sessie geweest).


    Soms is het ook gewoon even lastig aangezien ik vroeger dressuur met hem reed (en hij was echt niet altijd rb ) daar ben ik mee gestopt om een goed nieuw begin te maken, toen heb ik vorige winter gewerkt aan het zadel en het opstappen en deze zomer weer met rijden (en dit maal met halster).
    Maar bij Annakamp kwamen we er dus achter dat hij echt nog panisch is voor de beugels, moest ik daar weer een stap mee terug, en nu heb ik een beetje het gevoel dat ik dus eerder achteruit gegaan ben dan vooruit. Ook al heb ik wel het idee dat ik echt veel meer savvy heb gekregen in het lezen van de verschillende horsenalities en hoe ik hier op moet reageren. (haha sorry, als ik eenmaal aan het nadenken en typen ben.... )

    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

  13. #13

    Re:Fysieke training RBi

    ik leef met je mee

  14. #14

    Re: Fysieke training RBi

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar Bekijk Bericht
    Trouwens, parelli komt daar toch ook al een beetje van terug, denk maar aan de Cradle Bridle, die geeft toch ook veel meer contact dan een gewoon hoofdstel met snaffle?
    Annakamp? Is dat een trainster?

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •