Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Wat doe je als paard emotioneel word op de cirkel?

  1. #1
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Wat doe je als paard emotioneel word op de cirkel?

    Hoi

    Ik ben aan het nadenken waarom doe je het een of het ander?
    Roan is een paard van 4 jaar, hij word vrij makkelijk emotioneel, nu is hij momenteel lich ook niet helemaal fit dus dat kan ook meespelen. Hij is nu een paar maanden in mijn bezit.

    Ik werk af en toe met hem op de cirkel , zelf werk ik met hem ook met clickertraining dat werkt vrij goed. Alleen als ik hem op de cirkel laat lopen en draf vraag kan hij zeer snel emotioneel worden, hij raakt dan echt van streek soms ook door eigen gedrag want dan gaat hij even lekker uit zijn plaat (lb), schudden met zijn hoofd, bokken ed. maar ineens zie je hem omslaan en is hij helemaal onzeker hij wil dan graag naar binnen komen en het liefst boven op je staan.

    Ik merk dat ik wat heen en weer switch tussen feit dat ik hem aan de ene kant comfort wil bieden, hij mag dus naar binnen komen en zijn rust bij mij zoeken (wat soms lastig gaat, want soms blijft hij dan een beetje hyper), en aan de andere kant denk ik hij mag misschien ook ervaren dat hij niet dood gaat bij wijze van spreken , dat hij tot rust kan komen op de cirkel , waardoor hij ook wat meer op eigen benen leert staan.
    Aan de andere kant vind ik het niet zinvol om hem maar rondjes te laten lopen zonder dat ik verbinding met hem heb.

    Zou het zinvol zijn om hem opdrachten te geven op de cirkel, of te werken met patronen meer, dat zou voor hem veiligheid kunnen geven. Ik merk met clickertraining dat dit wel werkt, ik laat hem dan bv de zweep touchen op de cirkel dan ligt zijn focus daar.
    Aangezien het rb gedrag is zal dat wel een goede strategie ook zijn of niet.

    Wat is jullie idee en welke ervaring met welk resultaat hebben jullie.

    Wat ik het belangrijkste vind is dat er verbinding blijft tussen ons en dat zijn zelfvertrouwen kan groeien.

    Alvast bedankt, gr Janneke
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  2. #2
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Wat doe je als paard emotioneel word op de cirkel?

    Patronen hielpen Natiya enorm. Ze kon ook ontzettend RB worden en rondjes rennen hielp niet. Als ze erg rb was dan ging ik tegen het hek staan zodat ze maar een halve cirkel kon rennen en moest omkeren (1x besloot ze door het hek te gaan...).

    Ze mocht dan niet kortbij me komen omdat ze me omver liep. In het begin probeerde ik echt rb te vermijdrn (sneller ingrijpen, interrupt). Nu kan ze soms rb zijn en vrij snel terug kalm worden en speel ik daar bewuster mee. Geen idee verder ik deed ook maar iets. Natiya is fel mishandeld geweest dus sommige communicatie was niet mogelijk. Er is ook een strategie van 1 rondje ze extra laten versnellen en dan paar rondjes de tijd geven om lb te eorden of weer rondje versnellen. Dan rukte ze zich los of kwamen we vast in een hoek. Werkte voor ons niet maar voor jou mss wel.

    Succes! Het wordt beter.

  3. #3
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Wat doe je als paard emotioneel word op de cirkel?

    Hier zijn inderdaad meerdere strategieën voor. Interrupt the pattern zoals Fiona al schreef is een mogelijkheid.

    Tijdens een cursus met Linda Parelli heb ik strategie 2 gezien met een PRE die helemaal hyper werd op de cirkel. De eigenaresse moest hem (ook dat schreef Fiona al) 1 rondje flink aansporen en daarna 3 rondjes met rust laten. Vertoonde hij tekenen van verbetering (rustiger tempo, naar eigenaar kijken) dan mocht hij naar binnen komen, zo nee weer een een rondje aansporen en 3 rondjes wachten enzovoort. Dit werkte heel goed, paard mag pas naar binnen komen als hij zelf aangeeft dat hij rustiger is geworden. Zolang ze druk zijn kan naar binnen vragen gewoon gevaarlijk zijn, ze kunnen over je heen lopen.

    wat ik zelf altijd heb toegepast bij Danny was volkomen gericht op het voorkómen van emotioneel worden, en daar was het werk van Karen Rohlf weer uitermate geschikt voor. Danny kon lang blijven hangen in emotie en dat wilde ik haar niet aandoen. Zij heeft veel baat gehad bij het aanleren van de "melt to a stop", bij mijn duidelijk hoorbare uitademing stopte ze direct en kalmeerde. Koste wat tijd om het aan te leren, maar we hebben er enorm veel plezier van gehad, nooit meer een RBE-paardje aan een touwtje
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  4. #4
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Wat doe je als paard emotioneel word op de cirkel?

    En blijf zelf rustig, hoe onzekerder het paard hoe minder je daar zelf van vind. Straal rust uit, geef het goede voorbeeld, wees een rustig middelpunt.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  5. #5
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Wat doe je als paard emotioneel word op de cirkel?

    Bedankt voor jullie reactie. Saar dat is idd belangrijk, maar voor mij af en toe wel lastig, ik ben af en toe onder de indruk van zijn gedrag en zijn onrust komt soms teveel bij mij binnen merk ik waardoor mijn rust ook weg is. Hoe onrustiger hij is hoe meer hij boven op je komt staan ook met zijn schouder naar binnen ik voel mij dan niet veilig als hij zo doet, dus dat werkt ook niet goed.

    Met les hebben we geoefend dat hij dan naar binnen mag komen en dat ik hem dan op een kleine cirkel om mij heen opvang om samen rustig te worden, dus zoiets als wat jij beschrijft Ans. Maar op een of andere manier gebruik ik mijn lijf niet goed waardoor hij te dichtbij komt, de lessen zijn nu eerst niet doorgegaan omdat hij lich niet ok was.
    De dvd's van KR ga ik eens opzoeken, ik zou dat in ieder geval ook kunnen oefenen op een grotere cirkel.

    Ik merk dat wanneer je hem geen duidelijkheid geeft hij zich helemaal verloren voelt dat vergroot de spanning bij hem. Het contact ben ik niet zo snel kwijt tegenwoordig.

    Hij is bij de vorige eigenaar vaak los gegooid in de bak, met de zweep erachteraan, en dan bewegen, dat ziet er mooi uit maar geeft hem veel stress, dus hem vragen om rondjes te blijven lopen triggert dat en kan hij lang vol houden, het heeft tijd gekost om hem gewoon een staprondje te laten doen.
    Hij schiet gewoon heel snel in de stress als je iets vraagt, dat heeft hij ook bij achterwaarts vragen in eerste instantie direct dat hoofd omhoog en een soort tegenreactie, met clickertraining is dat al veel beter geworden.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #6
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Wat doe je als paard emotioneel word op de cirkel?

    Nou, dat is niet helemaal wat ik beschrijf Janneke, in RB toestand mogen ze helemaal niet naar mij toe komen, geen centimeter, dus ook niet op een kleine cirkel. Melt to a stop blijft het paard gewoon op de grote cirkel en stopt daar ter plekke, dus niet naar je toe - jij gaat als je dat wil naar het paard toe, maar niet andersom. Wil je rennen prima, maar niet bij mij in de buurt. En Saar's toevoeging was belangrijk, probeer er zelf niets bij te voelen, zie het RB gedrag als een feit dat je observeert maar waar je niet direct iets mee hoeft, dan blijf je kalmte uitstralen. Misschien niet altijd makkelijk, maar voor het paard wel heel fijn - jij blijft zo de "rots in de branding".
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  7. #7

    Re: Wat doe je als paard emotioneel word op de cirkel?

    Ik heb bij Lousa in het begin ook veel last gehad van "haar schouder", als zij stresste bevroor ze echt, en was de voorhand heel slecht te bewegen. (als in, je kunt er zo'n hoge fase tegenaan gooien als je wilt, maar omdat dit juist extra stress veroorzaakt staat ze nóg meer vast, enige wat nog bewoog was dan haar hoofd heel spastisch omhoog.) Als ik haar een disengage vraag waarbij ik zelf een beetje ter hoogte van zone drie mee blijf lopen blijft die schouder automatisch uit de buurt op de een of andere manier, dus dit was wel een veilige oefening om te vragen. Op het moment dat ik voorzag dat ze RB werd, of idd een renpatroon kreeg op de cirkel stapte ik meteen naar de disengage, net zo lang tot ze ontspande op het moment dat ik los liet. Dan weer rustig de cirkel op vragen. Zo lang ze strak/recht/kijkerig werd na de disengage weer door in het disengage rondje, gewoon rustig vragen vragen vragen - los - goed? zo nee weer vragen vragen vragen - los - goed? enz. Helpt ook dat je zelf een duidelijk doel hebt om niet zelf RB te worden vond ik We hadden een "er mag van alles als je leuk doet, maar niks anders dan disengage als je RB bent mantra" toen. Nu hoef ik er vaak maar heel kort op terug te vallen als er echt iets geks gebeurt en is ze er heel snel weer bij

  8. #8
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Wat doe je als paard emotioneel word op de cirkel?

    Waarom mag hij dichtbij als hij RB is en jij je daar onveilig bij voelt? Dan hoort hij vooral aan het einde van de leadrope; alleen zacht en rustig in je ruimte.

    Wat vorige eigenaren hebben gedaan is niet van jou. Daar gen je niet verantwoordelijk voor en dat hoef je niet te compenseren. Jij bent jij en je doet het anders. Als jij een stabiele en betrouwbare leider bent, kan hij de steady partner zijn.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  9. #9
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Wat doe je als paard emotioneel word op de cirkel?

    Karen gaf dan boundaries. Hij moet ver weg als hij rb is en mag jou niet storen maar mag wel bewegen. Zo sprak ze met een student met erg overstuur paard. Het paard werd echt duidelijk uit hun bubbel gezet en hun bleven verder spreken en niet naar het paard kijken. Zo van te overstuur om echt een conversatie aan te gaan, duidelijke regels: rondkijken en bewegen is ok; schouder beuken en rb dichtbij niet. Het paard kalmeerde daar heel snel op.

  10. #10
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Wat doe je als paard emotioneel word op de cirkel?

    Nou bedankt voor jullie toevoegingen en opmerkingen, daar kan ik zeker wat mee.

    Met Whoopie werkte ik altijd zo, als die een keer flink uit haar plaat ging en daar dan ook hyper van werd was mijn afspraak altijd naar haar , prima zo lang je dat uit mijn ruimte doet en eerst weer rustig worden op de cirkel voordat je naar binnen komt.
    Ik heb les van iemand en die gaf aan dat een goede leider ook de verantwoordelijkheid neemt als het paard overstuur is en bij je wil komen, dat is een ander uitgangspunt, zij vangt het paard dan op een kleine cirkel om haar heen op en door rustig te ademen samen (dat bedoelde ik dan eigenlijk Ans) word je dan samen rustig. Dat vind ik op zich een mooi uitganspunt maar ik kan er op dit moment niet mee uit de voeten en ik word er zelf dan ook angstig van dus dan ben ik ook niets waard als "leider". Dus dat wil ik nog wel eens oefenen hoor maar later.

    Wat vorige eigenaren hebben gedaan is niet van jou. Daar gen je niet verantwoordelijk voor en dat hoef je niet te compenseren. Jij bent jij en je doet het anders. Als jij een stabiele en betrouwbare leider bent, kan hij de steady partner zijn.
    Nou die komt op een of andere manier wel binnen merk ik, dank je. Het is belangrijk om dat los te laten.

    Het "melt to een stop"Ans , kun je nog eens beschrijven hoe je dat precies oefent, ik denk dat ik het wel weet maar misschien heb ik wel iets anders in mijn hoofd.

    Bedankt voor het meedenken weer.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  11. #11
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Wat doe je als paard emotioneel word op de cirkel?

    De tip van het loslaten van "het verleden" vind ik een hele goede. Dat is een belangrijke stap in de richting van ingrijpen in het moment.

    Hoe ik erin sta;

    Wat betreft het probleem zelf; de cirkel is werk en "uit je plaat gaan" in het werk is geen optie bij mij (iets anders dan een vrolijke TRY-XL waarbij ze heus speels en vrolijk mogen worden). Ik stop dit gedrag altijd direct, want alles wat je herhaald wordt gewenst of ongewenst bevestigd. Of je dat zelf als training ziet of niet. Een duidelijke re-direct geeft je paard een opening om opeen andere manier met zichzelf om te gaan.
    Hoe je die re-direct doet is per paard verschillend. Zo is voor het ene paard achterwaarts alleen maar een trigger om heftiger te worden (want opgesloten gevoel) en voor de ander bijvoorbeeldjuist wat ze nodig hebben. Er zijn natuurlijk bijna oneindig veel opties qua ingrijpen. Bijmij werktvaak de "shut it down" (hoe dan ook)omvervolgens opeen kleinere cirkel met verplichte buiging verder te gaan (met bijbehorende hulpen en lichaamstaalondersteuning van mijn kant) tot paardlief zich weer kan beheersen. Bij paarden die "plakken" is in dat geval het constante gevoelvan naar buiten kunnen laten "denken en driften" met evenveelnaar buiten van voorhand en achterhand ook heel belangrijk.

    Ook geef ik paarden die op me willen komen een duidelijk grens met balkjes of pionnen oid waar ze buiten MOETEN blijven. Als je dat eenmaal duidelijk hebt kun je namelijk andere hulpen gaan bekrachtigen zonder dat alles betekend "naar binnen".

  12. #12
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Wat doe je als paard emotioneel word op de cirkel?

    Dank je wel Mera, duidelijk, die laatste tip is ook een fijne. Ja het achterwaarts laten gaan gebruik ik bv bij hem en daar word hij rustiger van.

    Ik bedacht mij vandaag dat Parelli volgens mij ook zo'n one-liner heeft dat je je paard moet behandelen zoals je wilt dat hij word (als ik mij niet vergis). Dus dat ga ik goed in mijn achterhoofd houden.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  13. #13
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Wat doe je als paard emotioneel word op de cirkel?

    Ik lees dit nu pas, vandaar een laat antwoord. Maar misschien kun je er nog wat mee.

    Vinur werd ook heel emotioneel op de cirkel toen hij net bij mij was. Hij ging niet 'uit zijn plaat' maar raakte meer rbi en kwam bij mij hulp vragen. Wel iets anders dan bij jou dus.
    Ik ben gaan meedraaien op de cirkel. Eerst maar een kwart cirkel en dan steeds groter maken. Vinur moest echt leren op eigen benen lopen. Bij mij was veilig, paar meter afstand niet meer. Dus dat hebben we echt heel langzaam opgebouwd. Eerst in stap, toen draf en uiteindelijk ook galop. Het heeft echt best lang geduurd tot Vinur op de cirkel kon draven, terwijl hij dat bij E&E echt wel kon. Maar hij moest echt ontzettend wennen aan zijn nieuwe plek. Ik heb toen gekozen om hem daar liefdevol en rustig in te begeleiden en hem niet 'in het diepe te gooien'. Maar Vinur zijn reactie is natuurlijk ook wel echt anders.

  14. #14
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Wat doe je als paard emotioneel word op de cirkel?

    Ik las dit al eerder maar kwam niet toe aan antwoorden.
    Als aanvulling op alles wat al gezegd is zou ik ook kijken of je het kunt analyseren; is het de afstand of de snelheid waar hij moeite mee heeft? Of juist wanneer die twee samenkomen?
    Ik geloof dat ik het op zou hakken.
    Focus bijvoor beeld op Slow + long distance; kan hij verder van je af ook nog je vraag uitvoeren? Denk aan touch-it's, sideways van verder weg.
    Op een grote circle kun je met balken werken. De ene keer moet hij buitenom om de balk heen, de twee keer daarna voor de balk stilstaan, en de twee keer daarna weer ervoor langs, bijvoorbeeld. Ben specifiek, laat hem nadenken.
    Focus je op snelheid kun je heel simpel iets over tempo kan vragen, bijvoorbeeld door stick to me in verschillende gangen, of circling. Waar zit dat randje wat je niet over wil? Kijk of je daar net onder kunt blijven en het steeds op kunt rekken.
    Als je je op één van de twee per keer focussed in je training kan hij daarin zelfverzekerder worden. Later kun je ze dan samenvoegen.

    Ik ben benieuwd hoe het nu gaat en of je wat aan de tips hier hebt of hebt gehad! Ben er nog niet aan toegekomen je dagboek bij te lezen, dus excuus als je het daar al geschreven hebt

  15. #15
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Wat doe je als paard emotioneel word op de cirkel?

    Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden. Ik realiseer mij steeds weer dat de basis nog helemaal niet goed bevestigd is, zijwaarts op afstand bv, ook zoiets als de lijn te dicht bij zijn lijf komt dan hij ook ontploffen, dus die lijnen op zijn lijf daar moet ik veel meer mee bezig. Het lastige is dat ik de laatste tijd daar bijna geen tijd en energie voor heb gehad ivm alle gezondheidsproblemen van de paarden en het vele werk op het land omdat er heel veel giftig onkruid stondstaat.
    Ze staan nu op een heel klein stukje daardoor, dus ze bewegen weinig, ik merk aan hem dat hij aan het opknappen is want hij word ondeugend(gelukkig).

    Gisteren dacht ik daarom ik ga hem even beweging geven in de bak en laat hem ook even draven want hij bouwt spanning op dat moet ook uit zijn lijf. Hij schiet dan direct weg en begint met zijn achterbenen te slaan, dit heeft hij de laatste tijd vaker gedaan, ik had een te kort touw dus moest loslaten, hij in paniek door de bak, afijn wel weer kunnen pakken, hij is dan hyper en ik geschrokken dus ik dacht ik stop ermee. Maar gelukkig dacht ik toen dat gaan we niet doen, ik heb de longeerlijn gepakt, mijzelf een schop onder de kont gegeven en hem weer op de cirkel gezet, ditmaal heel duidelijk, hij wou weer gaan reageren in draf, direct een stemverheffing van mij en druk vanachteren was genoeg om hem door te laten lopen. Toen heeft hij ook niet meer geschopt achter of proberen uit te breken op de cirkel. Ik heb hem vervolgens op beide zijden meerdere rondjes laten cirkelen, het hoofd gaat dan ook wel naar beneden, hij wisselt super snel in stemming en vraagt vaak of hij naar binnen mag komen dit niet steeds toegestaan, we konden ontspannen afsluiten en ik had een paard wat ook ineens veel beter achterwaarts ging, hmmm, ik denk dat ik wat duidelijker moet worden naar hem. Ik had hier wel een heel goed gevoel over.
    Ik ga vandaag pionnen bestellen die zijn "overleden" dan kan ik meer met patronen gaan werken.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •