Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Nachtschade op de track en in de bak.

  1. #1
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Nachtschade op de track en in de bak.

    Hoi
    Hier wil het allemaal nog niet zo vlotten met de paarden op de pp. De laatste tijd staan er echt erg veel nachtschadeplantjes op de paden en in de bak, ik heb al heel wat plantjes uit de grond getrokken en sta regelmatig te schoffelen, geen doen eigenlijk. Het gaat om de zwarte nachtschade, die is giftig alle delen van de plant, nu is het heel moeilijk om te zien of ze de plantjes echt eten, aan het aantal te zien zou je zeggen van niet, maar ze staan erg veel te peuteren op de track.
    Een tijdje terug al met 2 dierenartsen overleg gehad, met een omdat Whoopie toen ook koliekerig was, ik vond beide paarden ook vreemd bewegen, stijf en ook "vreemd "op een of andere manier, de dierenarts vond er toen niet zoveel van, ik had ze toen echter net een dag terug gezet op een kleiner stuk dus misschien dat het daardoor toch anders was.
    Gisteren had ik ze weer een groter stuk van de track terug gegeven, en vandaag dus ook, Whoopie komt mij in de ochtend echt stijf tegemoet strompelen en Vandaag was ik weg geweest ik zag dat Roan heel veel op een plek had gestaan dus ik had hem even een beetje beweging gegeven, hij beweegt dan ok maar doet het liever niet dat valt op. Later toen ik hun ging voeren kwam hij echt ook zeer stijf aanlopen, dat beetje beweging had dus al flinke verzuring gegeven. Een tijdje terug zijn ze beide doorgemeten en bleken ze beide behoorlijk verzuurd te zijn (veel afvalstoffen). Toen stonden er echter nog geen nachtschadeplantjes en bewogen ze veel beter.

    Nu ik het verhaal zo opschrijf denk ik toch weer aan die giftige plantjes, vooral omdat het nu toch weer verergerd lijkt. Ik zal ze morgen weer eens op een klein stukje zetten , kijken of het beeld dan weer veranderd.

    Hebben jullie ervaring met nachtschade in de wei of ik de track en eten de paarden het?
    Hebben jullie andere ideeën?

    Bedankt alvast,
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  2. #2
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Nachtschade op de track en in de bak.

    Hier staan ze ook regelmatig, ik haal ze netjes weg maar dat wil ook zeggen dat ze ze niet eten. Ze houden alles wat groeit en eetbaar is namelijk erg netjes kort

    Heb je al eens bloedonderzoek laten doen? Als ze zo stijf zijn, is er misschien iets zichtbaar en afwijkend?

  3. #3
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Nachtschade op de track en in de bak.

    Nee een bloedonderzoek heb ik niet laten doen. Ik zal komende week maar weer eens overleggen met een dierenarts.
    Ik snap het eerlijk gezegd niet zo goed waar het vandaan moet komen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  4. #4
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: Nachtschade op de track en in de bak.

    Bij de stal waar ik voorheen stond ze ook in de paddocks, het enige wat we er hier aan deden was elk jaar met een emmer de paddock rond en ze eruit trekken.
    in de winter zag je ze niet omdat de paddock elke dag gebruikt werd, in de zomer was die leeg dus kreeg het de gelegenheid om te groeien.
    Ik heb verder geen ervaring met het eten van de plant, hier kregen ze de kans niet.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  5. #5
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Nachtschade op de track en in de bak.

    De paddock naast die van Beyond wordt momenteel niet gebruikt en staat ook vol met nachtschade. Onze paddock wordt veel gebruikt, daar krijgt het de kans niet om te ontkiemen. Wat net naast de paddock opkomt verwijder ik direct, het is gewoon gevaarlijk spul: Zwarte nachtschade veroorzaakt maagdarmstoornissen, neerslachtigheid, ongecoördineerde bewegingen en een versnelde ademhaling en hartslag die fataal kunnen zijn. Ik heb het Beyond nog nooit zien eten (meestal is hij een meester in het opzoeken van wat slecht voor hem is, zo heeft hij weleens wolfsmelk gegeten met koliek als gevolg) maar andere paarden zie ik wel eens aan knabbelen. Voor de zekerheid haal ik alles weg, met wortel en al - dus niet schoffelen.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  6. #6
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Nachtschade op de track en in de bak.

    Hier stond vorige week 1 plantje net buiten de paddock. Toen Amando erbij kon, nam hij een hapje (toen pas zag ik dat er nachtschade stond) en spuugde het gelukkig gelijk uit. Het zal dus wel vies smaken.

    Hoe gaat het nu je ze een tijdje op een kleiner stuk hebt gezet?
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •