Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: Stalling/huisvesting van jullie paarden...

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Stalling/huisvesting van jullie paarden...

Omdat ik eens na zat te denken over het plekje waar mijn paard nu staat, en na zat te denken over de ideale stallingsmogelijkheid, begon ik me af te vragen wat voor een plek, stalling, weidegang situatie jullie allemaal voor jullie paard hebben.
    Staan jullie paarden thuis? In pension? Weidegang? Stal? Andere paarden?
    Zijn jullie tevreden met jullie plekje?

Ik zal eerst even mijn paard z'n plek beschrijven.

Mijn paard staat bij kennissen van me in Vorden. Omdat het met de plek waar hij eerst stond niet zo goed liep kon hij "tijdelijk" wel bij hun terecht. Dat tijdelijk is nu al een half jaar geworden en ik ben nog steeds erg tevreden daar.
    Ze hebben stallen, twee buitenbakken waarvan eentje beter te berijden is met droog weer en de andere met nat weer. Erg handig, in de bak waarin op dat moment niet gereden wordt staan vaak paarden.
    Verder hebben ze drie stukken weiland en drie paddockjes.
    De paarden staan zo veel mogelijk buiten. In de zomer meestal dag en nacht en in de winter en met slecht weer gaan ze s'nachts naar binnen.
    In de winter staan de paarden meestal niet in het weiland, alleen de jaarling die ze nog niet zolang hebben staat er af en toe. De rest van paarden ( het zijn er 6 inclusief mijn paard, 3 quarters, 1 quarter x welsh K, 1 welsh k, 1 shetlander) staan in de winter verdeeld over de paddockjes. Soms alleen, soms met een ander paard...
    Helaas kom ik er bijna nooit, maar in een paar minuutjes stappen ben je in het bos of in een binnenbak.

Ik ben erg blij met het plekje, omdat hij bij mensen die ik ken staat. Deze mensen helpen mij met de gezondheid van m'n paard en ik mag ook op hun paarden rijden en krijg erg vaak les.
    De mensen hebben niets met nh maar gaan wel erg netjes met hun paarden om vind ik. Paarden staan er keurig bij, willen graag met mensen bezig zijn en je kan alles met ze doen. ( friendy hè)

Ik heb dus een erg fijn plekje!
    En jullie? Hoe staan jullie paarden erbij? haha

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: Stalling/huisvesting van jullie paarden...

Sjo staat nu in Wageningen op 3,5 hectare weiland. We hebben nu twee paddocks gemaakt die worden verbonden dmv een sluis van 6 meter breed. In de ene paddock is het kuil in de andere de watertank en bak. Nu staan ze nog op een stuk van anderhlave hectare de restjes gras op te eten. Als ze dat straks op hebben dan gaan ze 's avonds in de paddock en overdag op de wei.

We gebruiken de ene paddock als bak maar die wordt zo langzamerhand heel glibberig. We kunnen ook lid worden van de ponyclubbak en daar in rijden. Er is helaas geen licht op de wei en geen overkapping. De paarden kunnen wel schuilen langs de boomrand. Sjo staat er samen met Frieno, Shafai, Misty, Indus, Hadija, Zorro en baby (ow en logeetje Arabesk natuurlijk ). Ik denk dat het de paarden wel heel erg bevalt. De veluwe ligt naast de deur, de buren rondom letten een beetje op onze paarden en de medeweidegenootjes zijn allemaal harstikke aardig en we denken allemaal min of meer hetzelfde over paarden. Natural Meadows Wageningen rulezz!
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Wij hebben 6 paarden waarvan er 2 pension gestald staan.
    Ze staan gelukkig bij mij thuis, ik woon vlakbij het bos dus ook al ideaal.

Onze paarden hebben ieder een eigen stal + uitloopweitje, ze kunnen elkaar dus zien + aanraken. Nog belangrijker vind ik dat ze zelf kunnen 'bepalen' of ze naar binnen of naar buiten gaan.

Af en toe gaan ze samen in een megagrote wei naast mijn huis, maar dat is alleen als we een grasoverschot hebben en jammer genoeg voor de paardjes is dat niet zo heel vaak.

Ook hebben we een buitenbak + verlichting, hij is meestal goed berijdbaar alleen als het een paar dagen flink geregend heeft dan is het wel glad.

Kortom niks te klagen dus!!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Mijn veulen staat nu nog op een stoeterij in Duitsland, met 80 ha land, 's nachts nu in een loopstal, in de zomer 24/7 buiten.

Mijn merrie staat op een pensionstal met best veel voorzieningen: 12 ha land, kleine binnenbak, twee buitenbakken waarvan 1 van 20*60 met eb-en-vloedbodem, een trainingsbaan van 1000 m, een longeerring (ideaal voor libertywerk ), 7 paddocks waarvan 2 met goede bodem (volgende winter hopelijk allemaal) en twee wasplaatsen, waarvan 1 met warm water.

Het is een grote stal (75 boxen) maar daar merk je niet echt veel van, vaak rij ik helemaal alleen op de baan of in de bak, en voor grondwerk is altijd wel een plekje te vinden als er niet al te veel bagger is. Met de huidige weersomstandigheden is dat wel moeilijk.

Paarden gaan in de winter overdag een paar uur in de paddocks, en je kunt ze er zelf buiten deze uren ook nog in zetten. Ik heb het getroffen, kan zelf de box bijhouden (het grote uitmesten gebeurt door de stalhouder en verder wordt er dagelijks gemest, maar ik doe dat zelf 's avonds ook nog even in de winter omdat ze dan veel meer binnen staan) en de hoeveelheid ruwvoer bepalen.

Het enige wat "ontbreekt" is weidegang in de winter, verder vind ik het een superstal. In de zomer kun je kiezen voor 24/7 in het land of alleen overdag.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

mijn paardje staat samen met het paard van Lon in een uitloopstal (ong 4,5 x 6,5 m) met een hele grote paddock/wei (0ng 65 x 15 m) en zomers mogen ze ook op de wei die naast hun paradijsje ligt.
    ze krijgen 3x per dag hooi en 2x per dag brok. Verder hebben wij op stal een grote bak 20x60 (als het hard heeft geregend een blubberbak), een kleinere bak (die eigelijk altijd wel goed berijdbaar is en dan nog een roundpen. en op het terrein ligt een hun bos(JE) met een echt ruiterpad. Ook buiten rijden is er goed, we kunnen naar vlietlanden, meyendel, haagse bos, strand en in wassenaar zelf heb je ook best wat ruiterpadden. kortom we staan er goed...

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Mijn paard staat in een heel groot weiland met een grote groep paarden. Het is een geweldig mooi plekje voor Borus Het is een natuurgebied met een dijk die erdoor loopt, dus ze hebben altijd een droog plekje om te liggen en ze schuilen in de luwte van de dijk. Het is er super groot dus er is altijd volop gras.

Echter ben ik zelf niet zo tevreden omdat het erg ver voor mij is - ik moet altijd met de trein erheen. Er zijn weinig voorzieningen, de bak is de hele winter hardstikke nat en zwaar. Er is helemaal geen verlichting zelfs geen straatverlichting dus als het donker is, is het onmogelijk om nog wat met je paard te doen, en je waagt je niet zo snel aan een treinreis om alleen even hoi te zeggen met een zaklamp. Resultaat is dat ik Borus heel weinig zie en ik mis hem enorm. Het voordeel is dat ik genoeg tijd heb voor andere leuke hobby's zoals punniken en postzegels verzamelen
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Aahhh Pais! Wat heerlijk dat je je nu kunt verdiepen in punniken en postzegels verzamelen... not.
    Winter sucks! Sterkte!

Mijn paardjes staan in een ruinen danwel merriepaddock, met zomer en winter weidegang (van ±11 tot ±16 uur). Ze krijgen (merries) 3 maall daags hooi en kuil of (ruinen) 3 maal daags hooi plus hooinet voor 's nachts. Plus muesli. Plus liksteen. Plus sandclear elke zoveel maanden.

Paddocks zijn beide halfverhard en met prima schuilgelegenheid.

Ohja: er is een buitenbak (errug zwaar in de zomer), binnenbak (extra betalen), roundpenn, poetsplaats, wasplaats, solarium (extra betalen).... sjiek de friemel dus

May the horse be with you!

Actief Forumlid oberon's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Mijn paard staat op dezelfde stal als Promptertje. Hij staat in de zomer op het land en in de winter een paar uur in de paddock (gelukkig in 1 van de 2 met goede bodem). Ook ik hou zelf m'n box bij en bepaal hoeveel ruwvoer Oberon krijgt.
    Horses don't care how much you know, until they know how much you care.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Wat leuk om te lezen zeg, volgens mij hebben jullie ook allemaal echt mooie luxe plekjes!
    Zo'n groot weiland waar Borus staat klinkt opzich wel heel mooi maar zonder licht is toch lastig natuurlijk in de winter...
    Als je dan laat thuis bent van school kun je niet meer naar je paard...
    Natural Meadows Wageningen klinkt ook echt geweldig! Echt leuk, met mensen met de zelfde interesse, mensen die je al kent; super! Zoiets zou ik ook graag nog eens doen.
    Maargoed, ik ben nu ook nog super blij met m'n plekje!
    Hoe vaak zie je Borus dan ongeveer?
    Ik ga bijna elke dag wel even langs. Het is een half uurtje fietsen voor mij, dus het valt erg mee.

Wat grappig dat je paard in Vorden staat, daar woont mijn moeder namelijk

Walter staat op een kleine stal met 3 andere paarden op 5 minuten fietsen van mijn huis af. Ze staan in principe overdag op de wei en 's nachts binnen. Overdag staan ze dan met z'n allen bij elkaar.
    Voeren en buiten zetten 's morgens wordt gedaan, je zorgt zelf voor het afmesten en voeren 's avonds. Je koopt je eigen brok, en hooi van de stalhouder (die heeft erg mooi hooi!). Vanmiddag gaan we met z'n allen stro halen.

We hebben geen bak, wel een round penn. Er is wel een grote pensionstal in de buurt met een binnen en buitenbak, we zitten aan de rand van Enschede, met een heel mooi uitrijgebied.

Mijn paarden staan gewoon thuis. Met z'n drieën dus. Ze hebben een grote overkapping, waaronder altijd hooi ligt. Verder is er een hele grote stoep en een zandbak. Hier vertoeven ze de hele winter, omdat ik niet voldoende land om ze ook in de wintermaanden op het gras te laten staan. Ze gaan nooit naar binnen.

Het klinkt allemaal wel leuk, en de paarden zijn er ook best tevreden mee heb ik het gevoel. Het is natuurlijk ook leuk dat ze gewoon aan huis staan (3meter van mijn keukenraam), maar ik mis hier andere mensen, en zeker Nh-ers, en ik ik vind het jammer dat de paarden 'swinters niet kunnen grazen. Onbeperkt hooi is in mijn ogen een schrale vervanging..

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Andor en Merrit wonen perfect.
    Ze leven op een grote ,droge wei. Deze is in de winter altijd droog, zelfs na de afgelopen week staat er nog niet eens een plasje in. Er staat natuurlijk wel een plas bij het hek ,door het draaien van de paarden als ze door het hek gaan.

Het mooiste voor hun is dat ze in een kudde leven. Het is een voornamelijk ijslandse kudde, en een shet en een andere Haf erbij.
    Andor heeft dikke vriendschap gesloten met de baas vd kudde.
    Merrit heeft een vriendin, die deelt hij met Andor. Daarnaaast zie ik hemvaak ravotten met de Shet.
    Er is dus heel veel interactie, er wordt ook gedekt, door alle ruinen ,niet alleen door de mijnen.
    Het ligt een beetje heuvelig, en is volledig omzoomd met bomen. Hier kunnen ze heel goed onder schuilen. Als ik s ochtends kom ,liggen ze daar heel vaak onder te slapen met zijn allen. De plek is midden in het bos en een half rijden voor mij.

Ik heb ook een bak, die is altijd droog, maar heel erg zwaar. Leuk voor grondwerk of 20 minuutjes rijden. De Ijslandse mensen gebruiken altijd de parkeerplaats om op te rijden (en het fietspad, want dan klinken de hoefijzers zo lekker )

Qua voer is er dus het hele jaar gras en s ochtends en savonds voert de boer ruim voldoende hooi bij.
    Verder wonen ze dus OP het ruiterpad , er komt altijd wel een paard voorbij . leuk om naar te kijken.

Enige minpunt is dus de afstand.
    Maar het voordeel is dat ik ze niet meer buiten´binnen hoef te zetten, dus niet meer 2 keer per dag hoef te rijden.

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Sterre en Amon staan samen in Vogelenzang in de ponykudde.
    Er is veel vrijheid, maar ook nog een hoop te verbteren waar de boer helaas niet zo voor open staat.

In de zomer staan ze 24/7 in het land. Hij heeft erg veel weilanden dus in de zomer is het wel ideaal. Ik vind het wel jammer dat niet in iedere wei een schaduw plek heeft, maar ze hebben in ieder geval zeeen van ruimte dan.
    In de winter staan ze in een grote paddock met loopschuur. Ze staan dan met ongeveer 24 in die paddock met loopstal. Er is onbeperkt hooi voor ze, de schuur gaat een paar uur per dag dicht zodat alle pony's in ieder geval ook even buiten zijn.

Er zijn een aantal dingetjes waar Brenda en ik wel degelijk verbetering zien. We zouden liever zien dat er een verhard stuk komt in de paddock waar ook de ruiven zouden moeten staan. Dan staan ze niet de hele dag binnen.
    De badkuip met drinkwater staat helemaal achter in de schuur. Ze moeten dus alngs een hele rij konten voor ze wat kunnen drinken en zowel Sterre als Amon hebben regelmatig echt dorst. Dit vind ik dus met name niet kunnen voor de paarden die onderaan de ladder staan en dus echt niet daar achterin die schuur komen.
    De schuur is maar aan 1 kant open wat het lastig maakt om te vluchten als er iets gebeurt in de schuur. We zouden liever zien dat beide kanten uit zouden komen in de paddock zodat ze door de schuur heen kunnen lopen.
    De schuur is ook te klein om de hele kudde te kunnen huisvesten.

Een betere plek zal wel onmogelijk zijn om te vinden, maar ik ben dus niet zo tevreden dat ik niet verder zoek zeg maar.

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Aansluitend op het verhaal van Nienke, die aanpassing die wij graag zouden zien is heel simpel te maken, het verplaatsen van een aantal paaltjes van de omheining naar voren, en je kunt zo aan weerzijden de schuur in en uit. De badkuip idem, het is een stuk leiding doorleggen en de klus is geklaard.
    Maar als je tegen een eigenaar aanloopt die dat allemaal maar onzin vindt en zo koppig is als een deur, dan kun je praten als brugman maar er gebeurd weinig. Het probleem is ook nog eens dat een aantal mensen die confrontatie niet meer aandurven vanwege zijn uitbarstingen.
    Heel jammer, want op zich is het zo een fijn plekje, het had zo gemakkelijk tot ideaal bestempeld kunnen worden.
    Nu zit je met paarden die kale plekken en bijtwonden hebben vanwege de pogingen om voorin te komen bij de waterbak.
    Jammer heel jammer
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Kate staat bij mij thuis op de boerderij, samen met haar medehaf-vriendin Wick. Samen staan ze in een zandpaddock, die nu aardig blubberig is en maar gelukkig kunnen ze dankzij het berg/dal-principe in de paddock nog droog eten en liggen.

Kate staat 24/7 buiten en komt 1 nacht per jaar binnen (oud/nieuwjaarsnacht), omdat ik het niet aandurf om haar (en Wick) buiten te laten. Omdat we aan de kust wonen staat er hier vaak veel wind en als het regent kunnen de dames niet luw staan bij zuid-westen wind. Vandaar dat ze afgelopen vrijdag de dekens op kregen.

Volgend jaar mogen ze achter mijn huis staan en daar staan ze beschut tegen de zuid-westers, en ook het noorden is luw. Dan krijgen ze waarschijnlijk geen dekens meer op. Ook hoop ik dan de beschikking te hebben over een schuilstalletje.

Verder eten Kate en Wick onbeperkt hooi, een handje slobber en wat vitaminen/mineralen korrels. En omdat ze de hele dag op het zand staan ook om de dag lijnzaad, om zandkoliek te voorkomen. In de zomer mogen ze op het heetst van de dag het weiland in, aangezien het dan op het zand te heet wordt. Ze krijgen geen onbeperkte weidegang omdat Kate nog te zwaar is en wij gras hebben dat voornamelijk geschikt is voor melkvee. Als ze grazen komen ze trouwens alleen op de stukken die de koeien al kaalgegeten hebben.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten