Resultaten 1 tot 2 van de 2

Topic: Stampend paard: oorzaak en wat te doen?

  1. #1
    Actief Forumlid Marlies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2009
    Locatie
    Belgie
    Berichten
    184

    Stampend paard: oorzaak en wat te doen?

    Dag iedereen,

    Alvast bedankt om dit te lezen en eventuele ervaringen of tips te delen!

    Ik heb een maandje geleden mijn eerste paard, een haflinger merrie van 10 jaar gekocht.
    Volgens de handelaar liep ze bij de vorige eigenaar in tweespan voor een huifkar en werd ze recreatief bereden.

    Ze is heel braaf en lief in de omgang en het klikt goed met de ruin waarmee ze samen op de wei staat.
    Dat zijn dikke vriendjes, soms iets te als ze hengstig staat...
    Dit weekend zijn we voor de eerste keer buiten in het bos gaan wandelen en dat ging prima met z'n twee. Zij en haar ruin-vriendje.
    Tot op het moment dat we nog een ruiter tegen kwamen die even met ons meewandelde.
    Zonder waarschuwing heeft ze meermaals en hard uitgehaald naar de "nieuwe" merrie.

    De dag erna hebben we gemerkt dat ze dit naar andere paarden ook doet. (tot nu toe merries)
    Wanneer er een ander paard achter haar loopt (niet haar vriendje, met die twee lukt alles), kijkt ze continu achterom alsof ze die in de gaten wil houden en nu merk ik haar signalen wel op.
    Ze zwiept met haar staart, durft haar oren platleggen en als ze te dicht komen, haalt ze uit.

    Nu is mijn vraag: waarom doet ze dit en wat kan ik eraan doen?
    Tot nu toe heb ik twee ideeën: ofwel gaat het met haar ruin-vriendje goed omdat die twee al hebben uitgemaakt wie baas is, hij namelijk, en is zij naar andere paarden redelijk dominant. (wat ik niet weet)
    Ofwel is ze jaloers tov haar vriendje. Ze heeft al redelijk hengstig gestaan en tot nu toe heeft ze dit gedrag alleen nog maar naar vreemde merries vertoont.
    Iemand ideeën?

    Mijn tweede vraag: wat kan ik hieraan doen?
    Ik vind het enorm vervelend met een stampend paard te zitten. Sowieso doe ik bij de volgende wandeling alvast een rode strik in haar staart, dan is iedereen verwittigd.
    Maar kan ik hier iets aan doen?

    Heel hard bedankt voor jullie inzichten en tips!
    Groetjes,
    Marlies en Lynn
    Life's beautiful!! You just have to see it!

  2. #2
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Stampend paard: oorzaak en wat te doen?

    Mijn merrie kon ook niemand achter haar verdragen, dan haalde ze ook uit. In het land stond ze ook liever apart van de rest, en zelfs als veulen klom ze al het land uit om alleen over het erf te gaan banjeren. Ik heb er eigenlijk niets aan gedaan, heb altijd gezorgd dat er niemand vlak achter ons kwam, reed in een groepje op afstand of achteraan. Mijn merrie was niet zozeer dominant als wel wat angstig voor andere paarden te dicht bij haar. Ik heb dat maar gewoon als "karaktertrek" gezien (en zelf ben ik ook graag alleen, dus ik begreep haar wel ) en er gewoon wat rekening mee gehouden. Geen idee dus of er ook wat aan te doen is, waarschijnlijk wel, maar van mij hoefde dat niet zo nodig.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •