Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: Dekenvraag

  1. #1
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Dekenvraag

    Het lijkt erop dat Atli het koud heeft. Hij heeft wel een goede wintervacht, maar hij is aan de schrale kant en hij is behoorlijk chaggerijnig. Gisteren heeft hij lekker de hele dag in de zon kunnen staan (eindelijk was het weer eens mooi weer) en toen had hij direct een beter humeur.

    Ik ben al aan het kijken wat ik kan doen qua (nog meer) bijvoeding, en hij wordt behandeld voor de Lyme die hij heeft, maar ik vroeg me af of ik hem nog extra kan helpen met een deken. Ik heb echter alleen een ongevoerde regendeken, en een dikke wollen deken. Die regendeken voelt nou niet echt lekker warm aan. Heeft zo'n deken wel zin om een paard warm te houden? En een buitenpaard een wollen deken geven is ook weer niet zo handig... Of twee dekens over elkaar...???

    En als hij dan een deken om heeft, moet die dan ook elke dag een tijdje af zodat het paard wat kan 'luchten', of laat je zo'n deken gewoon rustig een paar dagen achter elkaar om?

    Ik heb echt nog nooit dekens gebruikt bij mijn paarden (behalve dan vliegendekens) dus ik heb eigenlijk geen flauw idee wat nou handig is...

  2. #2

    Re: Dekenvraag

    In mijn opzicht heeft een regendeken met koud weer geen zin en werkt het eerder tegen. Het geeft vrijwel geen extra warmte en ze kunnen hun vacht niet overeind zetten eronder. Ik heb het wel eens geprobeerd en mijn paarden voelden eronder kouder dan zonder deken.

    Dekens gaan stapelen ben ik persoonlijk ook niet zo van, omdat een wollen onderdeken wel vocht op neemt als ie er net wat onderuit steekt of als de deken inregent bij de nek.
    Ik zou gaan voor een goede gevoerde deken dan. Voor Noa (ook gewoon met volledige wintervacht en praktisch altijd zonder deken buiten) heb ik voor als het dagen sneeuwt/hagelt een 150 grams, daaronder heeft ze het warm genoeg en ze blijft lekker droog. Vroeger toen we wel eens een koude winter hadden met die nachten van -10 kreeg ze een 220 grams op, maar die heb ik echt maar één winter gebruik. Ze geeft zelf ook sterk de voorkeur aan haar 150 grams dekentje.

    Vroeger had ze haar deken veel vaker op. Ik deed haar dan niet perse iedere dag de deken af. Als het droog was wel, dan ging die overdag af. Zeker als ze in de zon kon staan, stond ze graag zonder deken. Maar als het een hele dag slecht weer was, dan maakte ik de deken alleen even los en legde 'm weer wat recht en naar voren.
    Surrender to fun!

  3. #3
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Dekenvraag

    Ik zou geen ongevoerde gebruiken als je warmte wilt geven.
    Gevoerd zo richting 150-200 grams lijkt mij fijn.
    Als je een goede ademende deken hebt is elke dag eraf niet perse noodzakelijk.
    Maar als het even kon haalde ik hem met de mooie dagen altijd wel een poosje af.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  4. #4
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Dekenvraag

    Wij hebben 1 paard staan wat wat aan de schrale kant was. Die had het koud bij regen en wind en daarvoor was een regendeken voldoende.
    Een ander paard heeft in de winter vaak een dekentje tegen de kou. Dan is een 150 grams wel fijn. Zij had de deken gewoon 24/7 op. Alleen met echt mooi weer even af. Maar als de deken goed past en ademt kan hij ook gewoon op blijven.

  5. #5
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Dekenvraag

    Dank allemaal voor de tips!

    Ik kan natuurlijk even een dagje kijken hoe hij reageert op de regendeken die ik heb en hoe hij daaronder dan aanvoelt, die deken heb ik tenslotte liggen. En als dat niet goed gaat, ga ik op zoek naar een 150 grams deken. Ik heb graag het liefst een zo licht mogelijke deken, want Atli houdt helemaal niet van dekens (zijn vliegendeken vindt hij ook irritant) en zijn lijf is ook supergevoelig momenteel, ik merk dat ook met borstelen. Dus ik kan me voorstellen dat een zwaardere deken ook minder fijn zit. Ik heb dat zelf ook met kleding op mijn supergevoelige lijf; het irriteert al snel...

    Op dit moment, met dit droge, net-aan vriesweer, lijkt hij zich wel beter te voelen dan vorige week met die nattigheid. Dus misschien hoeft hij dan ook wel alleen als het nat is een (regen)deken... ik ga maar eens wat experimenteren. Dan is het wel heel fijn dat hij gewoon lekker in mijn achtertuin staat.

  6. #6
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Dekenvraag

    Ik zou idd een gevoerde winterdeken kopen. Whoopie staat onder 150 gram voor haar prima. Als de zon doorkomt doe ik de deken lekker even af net als vorige week met de hoge temperaturen. Deken kan rustig een paar dagen op blijven.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  7. #7
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Dekenvraag

    Als hij geen deken gewend is, zou een regendeken een mooie eerste stap zijn. Die houdt water maar ook wat wind tegen, en als ze al een wintervacht hebben kan dat net dat beetje extra zijn wat hij nodig heeft.

    Mijn warmste dekens zijn 200 gram, ik heb nog nooit warmer nodig gehad, maar gebruik de ongevoerde regendeken ook vrij veel. En als je een ademende deken hebt zoals Dyonne al zegt, kan die rustig een paar dagen achter elkaar opblijven zonder dat dat problemen geeft.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  8. #8
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Dekenvraag

    Geen idee of deze regendeken ademt, ik ging er eigenlijk van uit dat ze dat allemaal wel zouden doen? Anders wordt het toch een enorme broeikas eronder?

  9. #9
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Dekenvraag

    Met een deken kunnen ze hun vacht minder goed uitzetten. Een ongevoerde lijkt mij dan niet handig; die hebben weinig isolatie en zijn eigen vacht kan niet meer op de isolatiestand. Ik zou ook echt voor minimaal 150 gram gaan. Of de wollen deken die je al hebt, onder de regendeken.

  10. #10
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Dekenvraag

    Hier een foto van vanmiddag van Atli met z'n regendeken. Het boeide hem niks dat ik de deken omdeed, maar ik vind 'm de laatste tijd ook vrij apathisch dus het kan best wel zijn dat hij het eigenlijk niks vond, maar te sloom was om dat te uiten... want ik had eigenlijk toch op zijn minst wel een lelijke blik verwacht...
    Ik laat de deken nu even een paar uurtjes op en ga dan eens kijken wat hij ervan denkt en hoe hij aanvoelt onder de deken.

    Wollen deken eronder zou nog kunnen, maar dan moet het niet gaan regenen, óf die wollen deken moet er wel héél goed onder passen zodat hij zeker niet nat wordt... Dat kan ik straks nog wel even uitproberen.


    DSC04143.jpg

  11. #11
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Dekenvraag

    Ik ben fan van horseware en dan de wug. Die zit niet strak aan de voorkant tijdens het eten en drukt niet op de schoft en is ademend. Ik Vind andere dekens altijd klemmen aan de borst of trekken op de schoft en zeker voor langere perioden vind ik niet fijn. Ik gebruik een 200 grams voor Amando vanaf het regenseizien en doe hem af en toe een paar uur af met mooi weer. Verder is hij niet geschoren maar heeft ook geen dikke vacht.
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  12. #12
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Dekenvraag

    Hier nog een Horsewarefan, alleen ik had juist geen wug dekens, maar de gewone. De Horseware zijn in verhouding ook niet zo zwaar.
    Zelf ben ik overgestapt omdat mijn pony de rhinodekens sloopte. :P
    Maar momenteel lekker dekenloos, ben er blij mee. Al heb ik nog veel dekens liggen, haha.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  13. #13
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Dekenvraag

    Ik heb Wico 2 winters terug een deken opgelegd. Inderdaad wel een gevoerde. Hij vond dat fijn. Het hielp om minder schraal te worden. Ik leg ze enkel op als hij teveel invalt omdat Takoda's hobby isom dekens te slopen. Ik liet zeook 2 dagen opliggen, even goed leggen en weer paar dagen erop.

  14. #14

    Re: Dekenvraag

    Hier ook horseware. Voordeel de binnenkant is glad.
    Je krijgt hierdoor geen irritaties. Ik heb de liner set
    zo kan ik wisselen tussen. 100/200/300/400 gram.

    Gerran draagt een weather beta. Nu overigens zonder.
    Hij is te breed voor horseware.

  15. #15
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Dekenvraag

    Dank voor alle tips!

    Ik heb Atli gisteren een paar uur met de regendeken op laten staan en dat gaf inderdaad het effect wat Floor al zei: onder de deken voelt de vacht net zo koud als waar geen deken ligt. Dat schiet dus niet op. Vannacht heeft hij de wollen deken eronder gehad en dat voelde al wel snel warmer aan. Hij accepteert de dekens ook goed, gelukkig. Zo lang het droog blijft kan het wel met deze combi, maar de wollen deken komt aan de achterkant nét ietsje onder regendeken uit dus zodra het nat wordt is geen optie meer. Maar het blijft nu even droog dus kan ik mooi de komende dagen kijken of zijn humeur verbetert of verslechtert door de dekens. En dan evt. op zoek gaan naar een gevoerde winterdeken.

    Heeft iemand enig idee waarmee ik de combinatie van wollen deken/regendeken zou kunnen vergelijken, qua dikte van de gevoerde winterdekens? Zou dat 100 grams zijn, 200, 300...?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •