Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Porcupine game - waarom zo weinig respons?

Porcupine game - waarom zo weinig respons?

Ik ben sinds een paar weken (jaja, een echte "newbie") begonnen met de 7 games. De friendly game gaat eigenlij perfect. Annet staat heerlijk stil, kan haar overal raken met de stick, kan de lijn over haar heen laten vallen, geen enkel probleem.
    Ik begin steeds met de friendly game, en ga dan door naar de porcupine game.
    In zone 1 en 2 is de reactie al echt super: met een lichte aanraking komt er al respons. Het hoofd gaat opzij, de hals gaat opzij, en ze loopt naar achteren als je haar borst raakt.
    Voor zone 3 is het al lastiger, daar komt pas heel laat reactie, soms pas na fase 4. En voor Zone 4 moet ik steeds naar fase 4, ze reageert totaal niet op lichte druk, ook niet op de opbouwende druk, en pas als je echt "kracht" zet, komt er een reactie. Soms gaat ze ook compleet tegendrukken, alsof ze gaat hangen tegen het drukpunt in, zich schrap zet, zeg maar. Niet de respons die ik zou willen dus

Nu dus concreet mijn vragen:
    1. Ik wil helemaal niet naar fase 4!!! Wat kan ik doen om dit te voorkomen? Kan het helpen om de "drukpunten" te verleggen, bijvoorbeeld naar de gevoeliger flank, of is het juist beter om eerst respons te creeeren op de "ongevoeliger" punten?
    2. Hebben jullie tips voor mij hoe ik haar duidelijker kan maken wat de bedoeling is?
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Re: Porcupine game - waarom zo weinig respons?

Je maakt 1 grote fout : Je wil niet naar fase 4 daarop de vraag : waarom niet? .Je bent lvl 1 en fase 4 is heel belangerijk om iets duidelijk te maken in het begin.Je moet gewoon alle fases doorlopen zoals beschreven in het boekje en fase4 is er niet voor niets.Vermijd die daarom ook niet aangezien je paard er alleen maar misbruik van gaat maken.

Je "drukpunt" moet je ook niet gaan verleggen aangezien je dan in een andere zone gaat werken en je wil dat zone 4 draait dan is het dus niet de bedoeling dat je in zone 3 druk geeft .

Voor de rest geld : je bent nog geen lvl 1 .Wees blij met elke stap.Eis niet te veel en verwacht ook niet te veel.Het is een proces dat tijd kost.In lvl 1 hoeft het niet perfect.Streef daar dus ook niet naar.Als je dat doet duurt het alleen maar langer en kom je je zelf uiteindelijk tegen.
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Hoi Niek,
    Bedankt voor je wijze woorden. Ik moet inderdaad leren geduld te hebben.
    Wat ik bedoel met "ik wil niet naar fase4" moet ik denk ik nog even verduidelijken: ik begrijp dat fase4 echt wel nodig is, en ik gebruik hem dus ook. Ik ben alleen teleurgesteld (ja, ik weet het: GEDULD!!!) dat ik nog geen vooruitgang zie, dat ik keer op keer op keer fase 4 nodig heb.

Ik ga gewoon blijven dooroefenen, en wachten totdat het kwartje bij haar valt.

Nog wel een aanvullende vraag: Het feit dat ze gaat "tegenhangen", hoe kan ik daar het best mee omgaan? Wat ik nu doe is gewoon druk houden en doordrukken, oftewel negeren wat zij doet. Is dat goed? Of is het beter om op het moment dat zij gaat tegendrukken, nog extra druk te geven om dat gedrag "te straffen"?

Het resultaat zien komt wel maak je daar maar niet druk, take the time it takes.

Over het tegenhangenruk blijven houden (je zit dan al op fase 4 neem ik aan).Wachten tot je reactie krijgt (al is het maar dat ze oppeens weg leunt) en dan afhankelijk van de inzet comfort geven.Hier krijg je naar verloop van tijd wel feeling mee.

Je bent nog geen lvl 1 stel je zelf ook geen eisen voor lvl2.De feeling timing etc etc komt met de tijd.
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Bovendien als de reactie na fase 4 de goede is, dan heb je resultaat bereikt. Fase 4 is fase 4, zoals Niek zegt: it takes the time it takes, gewoon volhouden en druk blijven geven tot die eerste lichte gewichtsverplaatsing de goed kant op. Dan meteen de druk eraf. Blijf er niet te lang in hangen en ga door met de volgend game, het kan zijn dan bij de volgende game de kwartjes gaan vallen waardoor je game #2 ook beter wordt. En nog een praktische tip (in het algemeen hoor, roadracerm, niet omdat jij de indruk hebt gegeven dat je haast hebt of zo want dat heb je niet): ga nooit iets nieuws beginnen als je op een strak tijdschema zit; zo van ik heb een half uur dat zal wel genoeg zijn.

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Heb je de drivinggame ook al gedaan? Als dat goed gaat, kun je de porcupine doen waarbij je in de hogere fases het met de driving combineerd. Sommige paarden wijken moeilijk voor constante druk, maar makkelijk voor de ritmische druk van de driving. Om duidelijk te maken wat er van ze verwacht word, kun je je paard wat helpen door de drivingame te gebruiken.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Hoi P a i s,
    Bedankt voor de tip. Nee, ik ben nog niet begonnen met de drivinggame, maar het is zeker het proberen waard om te combineren met de porcupine game. Sowieso is het voor de afwisseling goed denk ik.

Bedankt voor al jullie tips, ik ga er mee aan de slag!!!

Nou, hierbij alvast weer een korte update: Er zijn inderdaad mooie vorderingen met de porcupine game, we zitten nu op fase 2, een enkele keer nog 3 of 4, maar dat komt zelden meer voor. Ik heb de indruk dat ze het wel een grappig spelletje begint te vinden, hoewel ze wat moeite heeft de aandacht erbij te houden, oftewel op mij gefocussed te blijven.

Stel ik zet haar helemaal los in de bak, geen hoofdstel of halster, zeg maar, dan kan ze zo ineens naar de uitgang lopen. Met halster is ze al meer gefocussed, met hoofdstel nog meer. Zal wel te maken hebben met de omschakeling van normal naar natural (hoop ik).

Driving game ben ik nu mee bezig, maar gaat nog niet echt super. Ook hier zal even het kwartje moeten vallen denk ik, dus ik oefen rustig verder!!! Ik probeer af en toe ook een beetje te oefenen op het stick-to-me principe, maar daar is ze nog helemaal niet van onder de indruk: als ik links ga, gaat zij rechts, linea recta naar de uitgang. (eventueel een sprintje als ze doorheeft dat ik het er niet mee eens ben).

Tips zijn altijd welkom!!! Heeft iemand misschien nog een duidelijk filmpje van de driving game?

Bladwijzers

Forum Rechten