Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Ervaring met tuinfrees?

  1. #1
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Ervaring met tuinfrees?

    Hoi

    Een vraag ik heb de paden en de uitloop van "mijn paddock Paradise" laten frezen, echter aan de randen is het nog steeds groen, teveel groen om Whoopie te laten lopen. Nu wil ik die randen ook kaal, maaien heeft geen zin binnen 2 dagen met dit weer zeker groene sprietjes die helemaal niet goed zijn. Ik zat te denken om een tuinfrees te huren en het daarmee te doen, iemand hier ervaring mee, de bovenlaag is vrij hard bij ons.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  2. #2
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Ervaring met tuinfrees?

    Hier is alles kaal op de track, maar daar waar ze echt niet lopen, blijft het gras wel bestaan. Wordt weliswaar direct opgepeuzeld, maar verdwijnt niet.
    Ik vrees dat je dan twee x per week moet frezen...
    Je zou de mest die je opruimt, kunnen verspreiden op dat randje, maar dat geeft misschien weer andere problemen.

  3. #3
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Ervaring met tuinfrees?

    Dank je . Ja de mest daar laten liggen heb ik ook aan gedacht, deed ik ook wel eens voorheen op de wei omdat ze daar ook maar door bleven grazen bij strookbegrazing. Denk je dat het gras dan zo snel weer groeit? We gaan er denk ik toch maar een huren, pff gedoe nog hoor.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  4. #4
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Ervaring met tuinfrees?

    Heb je de paddockplaten van je eerder gemaakte pad? zou dat een optie zijn die in de kant te leggen? Ik deel met Jorunn dat mest ook voor andere problemen zou kunnen zorgen, als ze geen keus hebben gaan paarden ook op mestplaatsen eten. En inderdaad, gras groeit overal, en kan heel snel bv bij vochtig weer terugkeren. Mijn ervaring is dat het bij droogte en een harde bovenlaag hier op de klei wel mee valt, dan kan het gras behoorlijk lang wegblijven de grond is dan 'dichtgeslagen'.

  5. #5
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Ervaring met tuinfrees?

    Hoe breed is het en moet je tussen hekpalen zijn? Als het smal is en tussen hekpalen zou je ook je palen eruit kunnen halen en dan de plaatselijke loonwerker even met een wallenfrees rond laten rijden. Of, als hij het geen probleem vindt, tussen de palen laten frezen. Hij is zo klaar en het bespaart je uren werk met een klein freesje . Maar dan nog, er zal zo weer gras staan hoor... misschien ga je dat wat tegen met kruiden inzaaien direct na het frezen. Doe je niks loop je grote kans op pioniersplanten tussen het gras (brandnetels, koolzaad enzo) en dat wil je echt niet.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  6. #6
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Ervaring met tuinfrees?

    Bedankt voor het meedenken, frees is gehuurd gaan we morgen mee aan de slag. Palen uithalen is geen optie, als je eens wist hoeveel werk daar al inzit om die allemaal te plaatsen. ( dikke palen met schapengaas) Zal het maar niet tegen Huib vertellen..
    Ik vind het vooral zo vervelend omdat ik eigenlijk iets anders van plan was, de loonwerker verzekerde mij dat de bak bv ook gewoon zwart zou blijven, ik zie nu bepaalde pollen gras die omhoog zijn gekomen tijdens het lopen als weer uitschieten, en dat gras raak ik met moeite weer kwijt. Anders had ik een kraan gehuurd en de bovenlaag met gras er af laten schrapen. Goed maar kijken hoe dit op te lossen.
    Thekla het gaat om behoorlijk wat meters dus dat gaat niet werken. In die matten kan gras ook groeien.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  7. #7

    Re: Ervaring met tuinfrees?

    Met frezen komt altijd alles weer boven en groeit gewoon weer verder.
    is dat betaalbaar frees huren ?

  8. #8
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Ervaring met tuinfrees?

    Een frees huren is niet zo duur hoor. Heb ik ook een keer gedaan om de bak los te trekken. Gewoon bij de Boels.

    Zwarte grond die zwart blijft, is een illusie. Dat moet je t betegelen, of asfalteren. Sorry

  9. #9
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Ervaring met tuinfrees?

    Inzaaien met een fructaanarm mengsel?

  10. #10
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Ervaring met tuinfrees?

    IMG_0064.jpg
    Hier blijft zwart wel zwart hoor, als ze er maar regelmatig lopen. Die randjes blijft idd een ding. Een heel laag draadje helpt al, dan kunnen ze niet zover onder de draden door eten.

  11. #11
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Ervaring met tuinfrees?

    Nou dat is het idd wel jorun, volgende week komt graaf gelukkig thuis dan word het meer betreden. Hopelijk ook een keer een pensionklant. Dit waren nog randen op het pad zelf, Huib is nu aan het frezen, dan hoop ik dit weekend verder de draden te kunnen plaatsen dan kan ze rond lopen. Op de vorige plek bleven de paden ook redelijk zwart, maar daar ben ik voor de winter gestart dan lopen ze met natheid etc de boel stuk in de winter. Dit is een slechte periode om te starten.

    - - - Updated - - -

    Hebben jullie het zwarte stuk laten bewerken Jorun? Of gewoon kaal laten eten.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  12. #12

    Re: Ervaring met tuinfrees?

    Hier destijds het track afgezet in kleine stukjes en dan elke keer (ook de randen) laten opeten, omdat ze veel lopen op het kleine stukje worden de sprietjes rap minder. Nu mooi zand met heel af en toe een sprietje.
    Laatst gewijzigd door Gipsy Spirit; 19-05-17 om 12:32.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  13. #13
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Ervaring met tuinfrees?

    Ze hebben het zelf kaal gegeten. Ronald heeft het weleens met de kopeg bewerkt om de dikste bulten wat te vlakken, maar nu is de ingang veranderd en past de dikkere trekker er niet meer doorheen.
    Het is wel klei hier, dus snel zwart te lopen als het nat is.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •