Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Welk grasmengsel?

  1. #1
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Welk grasmengsel?

    Hallo

    Op ons huidige land staat gras wat niet geschikt is voor mijn sobere pony, ik wil het laten bloten en dan doorzaaien. Met welke mengsels hebben jullie goede ervaring, ik wil in principe geen raaigras doorzaaien dat zit er al voldoende in.



    Veel speciale paardenmengsels hebben toch nog veel raaigras, zo ook horsemasters en pavo, dus dat lijkt mij geen goede keuze. Ten have heeft wel een mengsel met maar 10 procent raai erin.


    Huidige gras is van Graaipartners ras GPmaaien het bestaat uit 50%engelsraaygras tetraluiet ,20%gekruist raaygras,en 30%festuloilium



    Benieuwd naar jullie ervaring, gr Janneke
    Laatst gewijzigd door whoopie; 12-05-17 om 16:29.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  2. #2
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Welk grasmengsel?

    Rudloff-equitana fructan light.

  3. #3
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Welk grasmengsel?

    Ik heb het zadenmengsel van Bioron, biologisch zaad, 4 verschillende soorten: Timotee (+/-50%), kropaar, langbeemd en rood zwenkgras. Het ontkiemde wat traag, maar het was ook een heel droge periode vorig najaar bij het inzaaien. Daar waar de zaaimachine goed heeft gezaaid is er een mooie graszode, helaas op sommige plekken heeft of de zaaimachine niet goed gewerkt of heeft de droogte teveel parten gespeeld. Hoe het zich gaat houden onder paardenhoeven weet ik nog niet. In juli wordt het perceel een keer gehooid ook om de zaden uit het uitgebloeide gras op de wei te laten vallen in de hoop dat de zode nog beter wordt.
    Mijn paarden eten hooi van m.n. timotee, dit eten ze heel graag. Heeft een laag fructaangehalte, is grof en mooi langstengelig hooi. Ik, en de paarden ook ben daar echt tevreden over.

  4. #4

    Re: Welk grasmengsel?

    Mijn advies pakt dan de hele wei aan. Het raaigras houdt ten alle tijden de overhand.
    Je nieuw ingezaaide mengsel moet hard werken om op te komen.

    Mijn wei heeft ook Bio Ron mengsel 4 alleen dan van plaatselijke zaadhandel
    hij had dit laten namaken.

  5. #5
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Welk grasmengsel?

    Doorzaaien is op korte termijn goedkoop, maar op langere termijn duurkoop volgens de lezingen. Met doirzaaien komt er veel minder uit was de uitleg. Volledig opnieuw inzaaien kost meer op korte termijn maar op langere termijn levert het veel op.

  6. #6
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Welk grasmengsel?

    Bedankt voor die overweging. GA eens overleggen wat dat extra kost. Wei hoeft pas tegen de winter begaanbaar Te zijn dus dat is zeker een optie.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  7. #7
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Welk grasmengsel?

    Inmiddels is de hele wei gefreesd, dus die kan opnieuw ingezaaid, nog even aan het kijken welk zaad, prijzig zaad hoort die paarden mengsels. Marjo ik ben benieuwd wat jij dan hebt betaald voor zaad mag ook via pb. Thekla heb jij de wei ook gesproeid met droogte of dat niet? Onze loonwerker gaf aan dat hooien niet zoveel zin had, ik moet het laten uitbesteden en de opbrengst is niet zo groot.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  8. #8
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Welk grasmengsel?

    Een kennis van me maakt ook d'r eigen hooi (via loonwerker) en ze zegt dat het idd even veel kost als hooi elders inkopen. Maar het voordeel is wel, dat je dan precies weet wat er in je hooi zit... Van de andere kant heb je ook het risico op het mislukken van je oogst en dan zijn de gemaakte kosten weggegooid geld.

    Mij werd overigens afgeraden om mijn wei opnieuw in te zaaien, omdat ik niet kan sproeien en op nogal droge zandgrond zit. Als je niet kunt sproeien, is het dan niet beter om in het najaar te zaaien (vochtiger)?

  9. #9
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Welk grasmengsel?

    najaar zaaien is beter zei de boer destijds ook. Maar als je maar een aantal keer kan maaien voordat je er paarden opzet, dan komt het goed. Mijn is noodgedwongen in voorjaar gezaaid en de paarden zijn er eind november gekomen. Het is 3x gemaaid volgens mij en het is nu ook weer mooi. Ik ben wel heel voorzichtig en haal de paarden er direct af als het te nat wordt. Ook doe ik ze maar max 12u erop laten ipv 24/7. Ik merk dat het zo beter blijft. Als ze gek doen dan maken ze nog echt sporen waar ze het gras wegtrekken.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  10. #10
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Welk grasmengsel?

    Ik heb er voor gekozen om het nu te doen zodat tegen de winter de wei in gebruik genomen kan worden. En wij hebben wel een pomp dus we moeten gaan kijken of we die aan het werk krijgen, daar ga ik nu maar eens naar kijken en nog de benodigde materialen voor kopen. Het gras wat ik nu heb is echt niet te doen, Whoopie krijgt maar een heel klein beetje per dag , ze is al veel te dik en verder krijgt ze weinig hooi en stro, waardeloos hoor.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  11. #11
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Welk grasmengsel?

    Hier ooit wel paardengras ingezaaid, maar nu voornamelijk raaigras. Ik laat het wel heel lang worden voor ze het via strookjes afgrazen.
    Maar ja, wij zitten op veengrond, altijd vocht genoeg. Dus is niet te vergelijken met zandgrond. Inzaaien doe je hier ook best in voorjaar.
    Dit is stuk wei wat ze nog af moeten grazen. Mijn ervaring met dit grove gras is wel goed. Ze vinden het wel wat minder lekker, maar doen het er goed op.
    20170515_210218.jpg
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  12. #12
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Welk grasmengsel?

    Dat lijkt qua aren toch niet alleen raaigras, Dyonne.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  13. #13
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Welk grasmengsel?

    Nee niet alleen, maar wel voornamelijk wat er over is. Staat nog wel wat kruid her en der en ook wel wat verschillend gras. Maar raaigras is het sterkste, dus dat toch het meeste.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  14. #14
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Welk grasmengsel?

    Je hebt het idd mooi in de bloei staan, is dat een foto van nu of van vorig jaar? Ik hoop dat ik nog iets met het gras kan als het in bloei staat. Zoals het nu gaat kan ik het echt niet voeren.

    Ik heb gekozen voor de Rudloff-equitana fructan light. Het is toch ook uitproberen wat er werkt op deze plek en voor de paarden. Bedankt voor het meedenken.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  15. #15
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Welk grasmengsel?

    Dit is van dit jaar. Krijgen 2x per dag een stukje van dit gras.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •