Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: Grondwerk met een veulentje

  1. #1
    Actief Forumlid TwarresNoah's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2014
    Locatie
    Alkmaar
    Leeftijd
    33
    Berichten
    101
    Dagboek Berichten
    35

    Grondwerk met een veulentje

    Dag allemaal (voor de echte vraag skip de eerste alinea),

    Na een hele lange tijd niet actief te zijn geweest omdat het erg slecht ging met mijn lieve Twarres ben ik weer is actief op het forum. Dus maar even een kleine update voor ik mijn vraag stel.
    Twarres bleek heel erg ziek en tijdens een behandeltraject van den hoek gebeurde er iets wat niemand had voorzien. Zijn gewicht nam toe maar hij begon door zijn kogels te zakken en dit kon niet meer goed komen. Ik heb toen besloten niet te lang te wachten en hem te laten in slapen. Dat deed ontzettend veel pijn maar het was niet anders.
    Inmiddels wist ik wel dat hij gewoon mijn weide paardje bleef en had ik al besloten dat ik al het rijden achterwegen zou laten en gewoon van hem zou genieten op de grond. Omdat ik toch wilde dat hij iets kon doen en hij tot zijn recht kon komen besloot ik zelf een opleiding tot paardencoach te gaan volgen. Aangezien Twarres mensen altijd goed wist te spiegelen en feedback wist te geven besloot ik me aan te passen aan zijn talenten en hem op die manier in te gaan zetten.
    Helaas mocht dit niet zo zijn. Nu ben ik wel gestart met de opleiding en zit ik 3maanden later opeens met 2nieuwe paarden. Ook iets wat ik niet had verwacht (foto's volgen nog).


    Fion wordt bijna 3 en is een super stoere kruising tinker x paint waar zijn oude eigenaar bang van was, hij had meteen mijn hart gestolen maar Kansas ook mijn prachtige veulentje kruising Quarter, Arabier en kwpn. Ik heb veel paarden gezien maar ik kon ze geen van beide laten staan.
    Met Fion kom ik heel goed uit de voeten, maar de vraag is waar begin je met een veulen.
    Ik heb gehoord dat 10min de max is. Ik speel nu met hem in de paddock de cathing game, oefen met het halster en laat hem dan weer met rust. Al moet ik hem ook gaan leren voetjes geven.
    Zouden jullie op een andere manier beginnen (natuurlijk ook gewoon veel samen zijn en friendly) heel graag tips!!
    Er is geen beter leven dan een goei!!

  2. #2
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Grondwerk met een veulentje

    Ik vind voor een veulen dat ze netjes mee moeten kunnen lopen aan het halster, kort vast kunnen staan en voetjes kunnen geven. Hier hebben ze hun hele verdere leven plezier van, ook als ze in andere handen mochten komen door onvoorziene omstandigheden. "Oefensessies" duurden inderdaad kort, maar ik begon er al wel op hele jonge leeftijd mee en dan spelenderwijs, het was geen "werk". Veel friendly met allerlei zaken hebben ze ook hun hele leven profijt van. Denk aan handdoek over het lijf, een bal, wapperend plastic -allemaal zaken waar je een jong dier heel rustig vertrouwd mee kan maken. Voor mij bestaat er niets mooiers dan een veulentje groot brengen
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  3. #3
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Grondwerk met een veulentje

    Zorg in ieder geval dat je geen druk op het halster zet en het veulen niet in het halster loopt ivm de werveltjes die zo kwetsbaar zijn.
    Met voetjes geven zorgen dat ze niet teveel kunnen draaien e.d. dus bijv naast een (veilig) hek.
    Porcupine kun je ook al vroeg mee beginnen in de omgang. Verder wennen aan plassen en water, dekjes, afspuiten, veel wapperende zeilen en andere dingen in de wei. Een klein beetje driving voor je uit los om ze rustig te leren voor je te bewegen is ook goed te doen en nuttig.

  4. #4
    Actief Forumlid TwarresNoah's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2014
    Locatie
    Alkmaar
    Leeftijd
    33
    Berichten
    101
    Dagboek Berichten
    35

    Re: Grondwerk met een veulentje

    Leuk ik ga lekker op een rustig tempo aan de slag
    Er is geen beter leven dan een goei!!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •