Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Ontworming: hoelang in mest?

  1. #1
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Ontworming: hoelang in mest?

    Ik ga de paarden ontwormen en wil de mest waar ontwormingsmiddel inzit niet in mijn mesthoop hebben. Vanaf wanneer zit het spul in de mest en hoelang blijft dat zo?

    Equest krijgen ze.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  2. #2
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Ontworming: hoelang in mest?

    goede vraag Fiona, ik weet het niet. Toen ik de paarden ontwormde toen ze net hier waren en een hoge besmetting hadden zag ik binnen 24 uur dode wormen in de mest, dus het werkt vrij snel. Hoe lang resten van de medicijnen in de mest aanwezig zijn weet ik niet, dat zal best lang zijn als ik lees dat Moxidectine (werkzame stof Equest) 10-12 weken werkzaam is.

    Ik doe het wel op de hoop...maar het is beter om te scheiden.

    Hoe gaat het trouwens met je mesthopen? is het een beetje te doen qua omvang enzo?

  3. #3
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Ontworming: hoelang in mest?

    Op paardnatuurlijk lees ik dat het 6 weken ergens anders opgeslagen moet worden. Dit omdat de gifstoffen uit het ontwormingsmiddel schadelijk zouden zijn voor de compostwormen.

    De zeldzame keren dat ik ontwormd heb, heb ik de mest gewoon op de hoop gegooid... Ik heb daar geen nadelige resultaten van gezien op mijn hoop. Misschien dat de wormenpopulatie wel een klap heeft gehad (sorry wormpjes...) maar ze hebben zich vast ook weer hersteld want ik heb gewoon goede compost gehad...

  4. #4
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Ontworming: hoelang in mest?

    Ik heb een deel mest door de boer laten afvoeren. Was gewoon teveel.

    Voor nu doe ik enkel een hoop maken en probeer af te wisselen tussen mest en geknoeid speltstro. Ik heb nog niks gekeerd of vochtig gehouden. Doen jullie dat wel? Mhm gewoon erbij ondanks ontworming gooien zou wel makkelijkste zijn...

    Toch wil ik graag de eigen mest een keer gaan hergebruiken. Ik heb geen idee of mijn lijf dat gaat trekken.

  5. #5
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Ontworming: hoelang in mest?

    Ik keer ook niet (meer) dat is echt teveel en te zwaar, maar ben wel in de gelegenheid de hopen zeker een jaar te laten liggen. Ik water ze ook niet, hier heb ik vlas met urine en zoveel mogelijk groen uit de tuin, of gemaaid gras, gezeist groen van de slootkanten (in de winter nauwelijks groen natuurlijk, nu weer wel). Het natte vlas samen met regenbuitjes (en het groen) is voldoende voor de vochtigheid. Mest met droog stro is lastiger, de hoop zal dan snel te droog worden en kan niet goed broeien wat nodig is voor het doden van onkruidzaden en wormeitjes. Dan is water toevoegen wel goed, en het stro heel goed verspreiden in de hoop. In de lente er pompoenen/courgette/komkommer op telen helpt heel goed om de hoop sneller tot mooie compost te laten worden, plus in de zomer heb je schaduw van de grote bladeren zodat de hoop niet teveel uitdroogt. Het uitrijden/verspreiden met de kruiwagen is inderdaad een pittig karwei. Maar het resultaat is toch erg leuk, zo'n mooie stuk bemeste wei te zien, en hoe het gras/klaver andere (on)kruiden zich daar weer een baan door werken te zien. Ook een mooi moment om kale plekken in je wei te behandelen, en door te zaaien zodat de nieuwe zaden óp de wei / de compost liggen, ze kunnen dan makkelijker ontkiemen en wortelen en hebben een voorsprong ten opzichte van de andere grassen waar ze anders tussen vallen en lastiger kunnen concurreren. Het is een heel goede grondverbeteraar.
    Plus hier gaat het op de moestuin. Ik ben een hoop naast de moestuin begonnen, logistiek iets handiger .

    Wel fijn dat je iemand hebt gevonden om mest af te voeren. Ik gebruik de groene container trouwens ook wel om wat af te voeren, die zet ik op het pad. De stenen van het pad komen zo niet op de hopen, maar worden afgevoerd, plus gewoon handig.

  6. #6
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Ontworming: hoelang in mest?

    Je kunt trouwens eens zo'n lange thermometer kopen (heb 'm ooit 's via internet besteld) om de temp van je hoop te meten. Leuk hoor! In het midden kan het zo'n 70 graden worden !

  7. #7
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Ontworming: hoelang in mest?

    Ik keer de hoop ook niet om; veel te zwaar werk. Nat houden doe ik ook niet. Na ongeveer een jaar heb ik dan toch goede compost. Wat ik wél sinds een tijdje doe, is af en toe gaten in de hoop prikken met een compostwoeler (of hoe zo'n ding dan ook heten mag), dan kan er extra zuurstof in de hoop en dat versnelt het proces.

  8. #8
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Ontworming: hoelang in mest?

    Dank je wel voor alle tips! Zo nuttig!

  9. #9

  10. #10
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Ontworming: hoelang in mest?

    Ja beluchten doe ik ook Marja, met een door Leo gelast metalen beluchter. Werkt prima!

    - - - Updated - - -

    Een beetje off topic Marja, ik lees dat je maar zelden ontwormd (dat is in principe ook mijn streven, maar wel veilig natuurlijk). Wanneer/hoe beslis je dan of je wel/niet ontwormd?

  11. #11
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Ontworming: hoelang in mest?

    Oei dat deed ik nog niet. Eens zien of ik hier zo een beluchter vind anders online bestellen. Dank je wel vr de verwijzing.

  12. #12
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Ontworming: hoelang in mest?

    Hester het kan idd wel eens zo zijn dat onkruidzaden beter kapot gaan als je meer belucht en/of keert; ik heb idd vrij veel onkruid in mijn compost en dat is wel wat lastig als ik de compost in de moestuin gebruik. Maar als de compost op de wei gaat, heb ik er eigenlijk geen last van; er komt niet méér onkruid in de wei dan ik al had. Wormeitjes ben ik niet zo bang voor; als de compost over de wei verspreid is laat ik de paarden er toch nog een aantal weken niet op en volgens mij gaan ze dan alsnog wel dood (ik weet alleen eerlijk gezegd niet precies hoe lang dat duurt)...
    Ik ben dit jaar begonnen met beluchten met die omwoeldinges; ik ben benieuwd of dat nog wat gaat uitmaken voor de hoeveelheid onkruid die eruit komt...

    Thekla ik doe regelmatig mestonderzoek (of eigenlijk: deed... ik vond nl. nooit wat en ben het steeds minder vaak gaan doen) en n.a.v. dat mestonderzoek heb ik dus nog nooit hoeven ontwormen. Wel hebben ze een keer aarsmaden gehad en toen heb ik wel een paar keer moeten ontwormen. Aarsmaden vind je echter niet met mestonderzoek, maar tonen zich door jeuk aan de anus/staart.
    Ik heb wel 2 wat oudere paarden die nooit ergens komen en ik mest dagelijks uit, dus het besmettingsrisico is hier erg laag.

  13. #13
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Ontworming: hoelang in mest?

    Oke dank voor je antwoord Marja. Dat je dan níets vind in de mest...ieder paard heeft toch een lage besmetting? Lintworm vind je ook niet altijd in de mest (bij toeval, wordt stootsgewijs uitgescheiden). Ik hoop ook op een moment niet meer te hoeven ontwormen. Dit voorjaar alleen Lisa ontwormd en ik hou bij beide de mest goed in de gaten.
    Wb de eitjes / larven in je wei, die kunnen errrrg lang overleven, jaren. Ieder stadium ei / larve heeft andere omstandigheden qua klimaat nodig om te overleven of juist dood te gaan begreep ik van de mesttestcursus en een artikel dat ik eens las. Deze was dat:

    http://www.paardvisie.nl/2015/05/mes...op-je-weiland/

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •