Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Kruiden of supplement ter ondersteuning?

  1. #1
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Kruiden of supplement ter ondersteuning?

    Rose heeft van zichzelf een heel dunne vacht en een gevoelige huid; snel kale plekjes, wondjes, bultjes. Op insectensteken reageert ze flink en schurend materiaal krijgt ze snel kale plekken van. Ook van stoeien in de weide.

    Vorig jaar eind zomer had ze schilfers, beetje kale plekken en gekke bulten over haar hele lijf op rug en buik. DA kon niets vinden, vermoeden is dat het een insect of voedselallergie is geweest. Met overstap van voeding, tijdelijk een vliegendeken en de overgang van seizoenen trok dat weg.

    Nu heb ik weer het idee dat ze er zelf niet helemaal lekker uitkomt. Ondanks dat ze helemaal geen dikke wintervacht had aangemaakt verhaart ze enorm snel; het vliegt er met bossen af. Ze heeft weer wat schilfers en hier en daar een kalige plek.
    Ze zit verder wel goed in haar vel; energiek en vrolijk en mooi op gewicht.

    Ik zou haar graag ondersteunen met wat kruiden of iets dergelijks. Ze krijgt al geel lijnzaad en regelmatig psyllium. Ik dacht nog aan brandnetel en misschien rozenbottel, maar wie weet hebben jullie ook nog goede tips.

    Dank voor het meedenken!
    Laatst gewijzigd door sterre; 23-03-17 om 22:04.

  2. #2
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Kruiden of supplement ter ondersteuning?

    Geef je dagelijks lijnzaad, want ik zat te denken aan dagelijks een scheutje lijnzaadolie ivm de goede omegavetten voor haar huid. Sommige paarden hebben moeite met de overgangen, ik weet niet wat je voert, als je bv vit/mineralenkorrel voert dan zou je tijdelijk wat meer kunnen voeren (vitalbix adviseerde dit bv). Ze kan ook teveel afvalstoffen hebben opgebouwd dan zou je haar een paar weken kunnen ontgiften, bv met drainagecompositum, eigenlijk is het fijn als je dat voor de verharing doet, het kost nml best veel energie en het verharen en een nieuwe vacht aanmaken ook.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #3
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Kruiden of supplement ter ondersteuning?

    Ze krijgt gewone basisbrok van Subli en met de hoeveelheid die ze krijgt zou ze geen losse vitaminebrok meer nodig hebben. Zouden extra vitamines niet zorgen voor een overschot dat ook niet gezond is? Want in een vit.korrel zit natuurlijk van alles wat.
    Lijnzaad krijgt ze nu vier keer per week. Een extra olie zou ik inderdaad wel naar kunnen kijken.

    Ongiften heb ik nog nooit gedaan. Ze krijgt volgende week haar enting dus de voorkeur gaat nu uit naar iets dat haar weerstand nu niet nog meer omlaag haalt.

  4. #4
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Kruiden of supplement ter ondersteuning?

    Propolis schijnt wat te doen voor de weerstand maar of daar echt bewijs van is? Verder vooral lekkere hoeveelheid gekookt lijnzaad, niet teveel veranderen en als de vliegendeken hielp daarmee doorgaan. Alle paarden krijgen weleens schilfers tijdens het verharen.Als ze er jeuk aan hebben kan je ze af en toe wassen met teer oftea tree shampoo. Helpt bij mijn fries goed tegen de schilfers op de benen rond verharen.

  5. #5
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Kruiden of supplement ter ondersteuning?

    Je verhoogt de dosis tijdelijk dus bv een week of 2, gezien haar klachten is het de vraag of ze voldoende vit/mineralen binnenkrijgt, het lastig is dat je niet precies weet wat er mist.
    Het lastig is dat een enting juist wel kan zorgen voor een verminderde weerstand, nadien ontgiften zou niet verkeerd zijn, dit omdat met de enting ook giftige stoffen (dragers) worden toegediend(is mijn mening).
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #6
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Kruiden of supplement ter ondersteuning?

    Propolis bij paarden nog nooit gehoord! Wel bij allergie bij mensen, eens even kijken!

    Ze staat nu nog onder haar winterdeken.
    Jeuk heeft ze gelukkig totaal niet, maar met een paar graadjes erbij is wassen met zo'n shampoo sowieso een prima plan.

    Janneke, na de enting ontgiften is wel iets om over te denken, thanks.

  7. #7
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: Kruiden of supplement ter ondersteuning?

    Je kan eens contact opnemen met Astrid Noordhoek van Pure Paardenvoeding http://www.purepaardenvoeding.nl/
    Op basis van specifieke aandachtsgebieden zoekt ze mee.
    Lysander krijgt als supplement YourHorsesTrace en doet het er goed op.
    Het persoonlijke prettige contact, gezamenlijk overleg en oprecht meedenken in belang van je paard, ervaar ik zelf als erg prettig.
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  8. #8
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Kruiden of supplement ter ondersteuning?

    Dankjewel, ga ik ook eens naar kijken.

  9. #9
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: Kruiden of supplement ter ondersteuning?

    Ik heb mijn paard laten door meten door Eva keeman en daarna ok nog eens door Jente driessen (horsecomplete.nl), zijn hebben beide supplementen en kruidens samen weten te stellen die voor Falcon heel goed werken.
    Misschien is dat een optie...dan weet je ook gelijk wat ze nodig heeft en goed voor haar is.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  10. #10
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Kruiden of supplement ter ondersteuning?

    Dankjewel ook voor het meedenken.

    De dierenarts heeft nog naar haar gekeken maar zag niets zorgwekkends of een reden om iets verder te onderzoeken, dus dat is in ieder geval fijn.
    Rose krijgt nu een kuurtje kruiden en appelazijn, met wat extra slobber voor de vulling. Lijkt haar goed te doen dus hoop dat ze daarmee gauw weer helemaal fit is!

  11. #11
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Kruiden of supplement ter ondersteuning?

    Gewoon omdat ik het interessant vind ,welke kruiden geef je haar, en appelazijn om te ontgiften ook?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  12. #12
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Kruiden of supplement ter ondersteuning?

    Ze krijgt nu zeewier en goudsbloem, en wat kokosolie door haar voer. Appelazijn inderdaad voor de afvoer van afvalstoffen, daar reageerde ze vorig jaar heel goed op.
    Op haar plekjes smeer ik om de dag wat kokosolie, daardoor wordt de huid soepeler, haartjes groeien ook mooi terug nu.

    Ontgiften zit ik wel over te denken voor wat later dit jaar, dat lijkt me goed, maar ik vind het nu teveel aanslag op haar weerstand.

  13. #13

    Re: Kruiden of supplement ter ondersteuning?

    Heb je haar lever al eens laten nakijken?

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •