Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Tetanus-enting titeren

  1. #1
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Tetanus-enting titeren

    Ik kwam via dierenarts Roos Stoop op FB interessante informatie tegen over de mogelijkheid om je paard te titeren voor tetanus (een test om te zien of hij nog genoeg antistoffen heeft), zodat je daarmee onnodige vaccinaties en daarmee dus ook onnodige gezondheidsrisico's kunt vermijden.

    copy/paste van FB (met toestemming van Roos):

    ---- TETANUS bij paarden ---- (GRAAG DELEN )
    De tetanusbacterie Clostridium tetani komt in het lichaam via een wond waar (straat)vuil in is gekomen. Ook een klein wondje (prik aan een doorn o.i.d.) kan genoeg zijn om tetanus op te lopen. Mensen en dieren kunnen elkaar onderling niet besmetten. De tetanusbacterie komt wereldwijd voor en bescherming tegen tetanus kan middels vaccinatie.
    De bacterie maakt gifstoffen aan welke hevige spierkrampen veroorzaken. Ondanks de goede medische zorg in hedendaagse paardenklinieken kunnen zeer weinig paarden met deze aandoening worden gered. Paarden zijn namelijk zeer gevoelig voor de gifstoffen van de tetanusbacterie.. Deze aandoening is ENORM! pijnlijk en kent helaas dus vaak een dodelijke afloop (sterftepercentage 75-80%).
    WAARSCHUWING HEFTIGE BEELDEN (video’s van paarden met tetanus)
    https://www.youtube.com/watch?v=zryhFagxx9U
    https://www.youtube.com/watch?v=4F4QPHGGfvY
    https://www.youtube.com/watch?v=xlTGa5M-jT4
    ---- Je paard vaccineren tegen tetanus……HOE VAAK???----
    Het toedienen van een tetanusvaccinatie maakt onderdeel uit van de routine gezondheidszorg van onze paarden. De aanbevelingen omtrent deze routinematige vaccinatie lopen wereldwijd echter sterk uiteen.
    *** Amerika ***
    De tetanus richtlijnen van de American Association of Equine Practitioners (AAEP) zijn terug te vinden op internet. Kortweg adviseert de AAEP het volgende
    • Volwassen paarden waarbij de tetanusvaccinaties netjes werden opgebouwd/onderhouden. JAARLIJKS vaccineren. Indien het paard een wond oploopt of een operatie ondergaat dan adviseert de AAEP zelfs directe hervaccineren indien de laatste tetanusvaccinatie >6 maanden geleden werd gegeven.
    • Volwassen paarden die nog niet eerder tegen tetanus werden gevaccineerd of met een onbekende vaccinatiehistorie. Twee vaccinaties met een interval van 4-6 weken, daarna JAARLIJKS.
    • Drachtige merries waarbij de tetanusvaccinaties netjes werden opgebouwd/onderhouden jaarlijks 4-6 weken vóór de geboorte van het veulen vaccineren.
    • Drachtige merries die nog niet eerder tegen tetanus werden gevaccineerd of met een onbekende vaccinatiehistorie. Twee vaccinaties met een interval van 4-6 weken, 4-6 weken vóór de geboorte van het veulen nogmaals vaccineren.
    • Veulens van merries die op bovenstaande voorgeschreven wijze werden gevaccineerd tijdens de dracht. Een serie van 3 vaccinaties welke begint op een leeftijd van 4-6 maanden. De tweede vaccinatie wordt 4-6 weken na de eerste gegeven. De derde vaccinatie moet gegeven worden op een leeftijd van 10 tot 12 maanden.
    • Veulens van merries die nog niet eerder tegen tetanus werden gevaccineerd of met een onbekende vaccinatiehistorie Een serie van 3 vaccinaties welke begint op een leeftijd van 3-4 maanden. De tweede vaccinatie wordt 4-6 weken na de eerste gegeven. De derde vaccinatie moet gegeven worden op een leeftijd van 10 tot 12 maanden.
    *** Nederland *** (bron: bijsluiter NL tetanusvaccin voor paarden MSD)
    • Aanvang van immuniteit: 2 weken na de basisvaccinatie
    • Duur van immuniteit: 17 maanden na de basisvaccinatie, 24 maanden na de eerste hervaccinatie
    Basisvaccinatie: eerste injectie vanaf de leeftijd van 6 maanden, tweede injectie 4 weken later.
    Herhalingsvaccinatie; de eerste herhalingsvaccinatie niet later geven dan 17 maanden na het basisvaccinatieschema. Daarna wordt een maximaal interval van twee jaar aanbevolen. In geval van verhoogd infectie-risico of onvoldoende biest inname kan een aanvullende initiële injectie gegeven worden op de leeftijd van 4 maanden gevolgd door het volledige vaccinatie programma.
    *** Gangbare herhalingsintervallen (na de basisvaccinatie) in diverse andere landen ***
    Zweden: elke 3 jaar een booster.
    UK: elke 2 jaar een booster.
    Nieuw-Zeeland: heeft geregistreerde tetanusvaccins met een boosterinterval van 5 jaar.
    Voor mensen varieert het geadviseerde boosterinterval wereldwijd ook sterk (range ong. 10-20 jaar).
    ---- ROOS STOOP …………….. METEN = WETEN ----
    Graag wil ik het onnodig vaccineren/medicijngebruik bij uw paard voorkomen! Wel is het voor mij essentieel om de beschermingsgraad tegen tetanus van uw paard te weten. Zo kan ik: uw paard optimaal beschermen bij een verwonding/operatie, het optimale startmoment van de basisvaccinatie van uw veulen nauwkeuriger bepalen, uw paard bescherming tegen tetanus middels vaccinatie indien de eigen afweer van uw paard voor deze aandoening te laag is.
    Om de beschermingsgraad van uw paard tegen tetanus te meten maak ik gebruik van de Fassisi® Tetacheck. Dit is een betrouwbare, snelle en relatief goedkope ( €28,50) test welke ik bij u aan huis kan uitvoeren. Dit heeft als voordeel dat ik uw paard in hetzelfde bezoek alsnog tegen tetanus kan vaccineren mocht de test een te lage beschermingsgraad uitwijzen.
    Note: ik heb ervoor gekozen om naast de cocktailenting voor paarden (tetanus + influenza),welke in Nederland doorgaans door dierenartsen wordt toegediend, ook de enkelvoudige vaccinaties (tetanus en influenza los) aan te bieden aan mijn klanten.
    Note: alle onze vaccinaties worden met behulp van een gekoelde autolade op een stabiele optimale temperatuur gehouden. Dit is cruciaal voor de stabiliteit van het vaccin.


    Vervolgens heb ik haar gevraagd:
    "Zou je misschien wat kunnen vertellen over wat je in de praktijk tegenkomt als je de Tetacheck gebruikt? Werkt de enting over het algemeen inderdaad 2 jaar, of misschien wel veel langer? En kun je door te titeren (veel) minder vaak enten?"

    En dit is haar reactie:
    "Bedankt voor je vraag. De resultaten uit de NL praktijken moeten nog gaan komen want de test is recent op de markt gekomen en staat bij de NL paardenartsen (op een uitzondering na) nog niet 'op de plank'. Ik ben op zoek naar andere paardenartsen die de test ook gebruiken zodat we gegevens/ervaringen kunnen bundelen/delen maar dat valt nog niet mee (Den Hoek heeft hem zo te zien en verder heb ik nog geen collega's gevonden die hem hebben). Daarom is het delen van jullie allemaal zo fijn. Als er bekendheid komt dan wordt de beschikbaarheid in NL vast groter en de gegevens groeien ook. De test zelf is wel heel erg betrouwbaar. Ik heb me voorgenomen de uitslagen bij te houden samen met wat relevante gegevens (leeftijd, vaccinatiestatus etc.). Meer gegevens zijn dus 'onderweg' De universiteit van Zweden en Londen hebben in 2016 een wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd mbt de duur van de immuniteit bij tetanus (start onderzoek 34 paarden maar op het einde 4,5 jaar later nog maar 8 i.v.m. verkoop paarden etc). Hieruit bleek dat, bij een correcte basisvaccinatie/boostering paarden lang (vaak jaren) beschermd blijven. De meeste jaren! Maar er was ook een paard die 14-16 maanden na het doorlopen van de basisvaccinatie wel onder de grens kwam (zou dus wel gevaccineerd moeten worden)., Paarden die ik nu test en die een nette vaccinatiegeschiedenis hebben testen tot nu toe goed (niet vaccineren). Wel zie je echt verschil in de gradatie van bescherming (kleur van de test meer of minder intens),. SAMENGEVAT: indien paarden een goede basisvaccinatie hebben gehad is de kans groot dat je niet hoeft te vaccineren bij een controle na 1 (2,3) jaar. Omdat de ziekte zo ernstig is (pijnlijk en vaak dodelijk) en de test niet erg kostbaar is adviseer ik mijn klanten nu eerst wel om ong. een jaar na de laatste tetanus vaccinatie weer te controleren. Better safe than sorry in deze opstartfase. De resultaten van de komende jaren zullen bepalen of ik dit in de toekomst bij zal stellen (langer interval)."
    Laatst gewijzigd door Marja; 13-03-17 om 13:54.

  2. #2
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Tetanus-enting titeren

    Dank voor het delen marja, interessant. Goed dat hier aandacht voor, en ontwikkeling in is (het onnodig te veel/vaak vaccineren).

  3. #3
    Actief Forumlid fluffyfox's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    41
    Berichten
    151

    Re: Tetanus-enting titeren

    Ik heb mijn pony recent voor het eerst laten titreren, volgens de boekjes was hij weer toe aan de tetanus enting, maar uitslag gaf weer dat het echt niet nodig was.
    Je krijgt er een mooi stickertje bij in je boekje wat aantoont dat hij nog beschermt is.
    Ok het is nog even een extra kosten post, maar aanzienlijk minder troep in je paard....aanrader dus!
    Gekwalificeerd NH instructeur. Hulp/les? Stuur even een pb of kijk op FB.
    "Nosey Horsemanship" omdat je samenwerken niet alleen kan doen!

  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Tetanus-enting titeren

    Ha goed om te horen fluffyfox!
    Hoe lang was het geleden dat je paard de laatste enting had gehad?
    En geeft de uitslag ook aan voor hoe lang je paard nog beschermd is? Oftewel: wanneer zou je weer opnieuw moeten titeren?

  5. #5
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re: Tetanus-enting titeren

    Ooh ooit heb ik ergens een (duits??) onderzoek gelezen onder veel paarden. Die bleken allemaal na 5 jaar ofzo nog perfect beschermd te zijn. Dat onderzoek werd gedaan door de fabrikant van de tetanus enting zelf, meen ik me te herinneren , en ze zijn er na x aantal jaren mee gestopt. Wellicht omdat de test wel heel erg positief was voor paarden ( en dus niet voor de fabrikant zelf ) ?????
    Ik zal eens zoeken ....


    edit : oa : http://www.gesundetiere.de/GesundeTi...eimpfungen.htm

  6. #6
    Actief Forumlid fluffyfox's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    41
    Berichten
    151

    Re: Tetanus-enting titeren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja Bekijk Bericht
    Ha goed om te horen fluffyfox!
    Hoe lang was het geleden dat je paard de laatste enting had gehad?
    En geeft de uitslag ook aan voor hoe lang je paard nog beschermd is? Oftewel: wanneer zou je weer opnieuw moeten titeren?
    1/5/2013 het laatst met tetanus.
    Maar jaarlijks de influenza natuurlijk.
    pas over een jaar moet ik hem weer laten titreren.
    Ik vroeg idd of eerder testen verstandig is maar dat rade ze zelfs af. Bescherming was duidelijk aanwezig.
    Echt super fijn.
    Je kan dit uitlezen aan 2 streepjes op de test. 1 "gewone" en een controle streepje.
    Gekwalificeerd NH instructeur. Hulp/les? Stuur even een pb of kijk op FB.
    "Nosey Horsemanship" omdat je samenwerken niet alleen kan doen!

  7. #7
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Tetanus-enting titeren

    Dat is een interessant artikel Maris!
    Het zegt dat na de basisentingen na 12 jaar nog immuniteit gevonden werd onder de paarden en dat zelfs paarden die hun basisentingen 5-8 jaar geleden gekregen hadden én die te lage titers hadden, tóch niet ziek werden toen ze werden ingespoten met tetanus-toxinen! Ze raden de basisentingen dus wel aan, maar het constant herhalen daarna niet meer.

    En over de enting tegen influenza is het artikel al helemaal duidelijk: de enting zou niet eens werkzaam zijn!

    Oké fluffyfox, jij hebt nu dus gemerkt dat de enting zeker 4 jaar nog werkzaam is.

    Ik ga over een tijdje ook titeren, ben benieuwd wat eruit komt. Mijn paarden zijn nu ook een jaar of 4 geleden voor het laatst geënt...

  8. #8
    Actief Forumlid Lintjuuuh's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Boskoop, Zuid-Holland
    Berichten
    1.625
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Tetanus-enting titeren

    Heel interessant! Ele heeft vorig jaar de basisenting gehad en na een aantal weken nog een keer ivm te laat vaccineren. Moet ik haar dan dit jaar laten titeren voor tetanus of is dat uberhaupt nog niet nodig omdat dit zo kort geleden is? En dan wel laten vaccineren tegen influenza. Ik vond het ook altijd zo raar dat wij maar eens in de 10 jaar een tetanus enting nodig hebben, maar onze paarden wel jaarlijks.

  9. #9
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Tetanus-enting titeren

    Tetanus is volgens de da 3 jaar of om het jaar nu twijfel ik even maar in ieder geval niet jaarlijks nodig.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  10. #10
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Tetanus-enting titeren

    Het is dus nog veel minder vaak nodig Janneke.

    Linda, misschien kun je contact opnemen met Roos Stoop, dat is één van de weinige DA's in Nederland die ervaring heeft met het titeren.

  11. #11
    Actief Forumlid Lintjuuuh's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Boskoop, Zuid-Holland
    Berichten
    1.625
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Tetanus-enting titeren

    Ik heb het opgezocht op Facebook en een reactie geplaatst, dankjewel!

  12. #12
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Tetanus-enting titeren

    Mijn dierenarts titert ook tegenwoordig.
    Geen idee nog wat ik ga doen. Mijne zijn net geënt en tegen influenza blijf ik enten.
    Ze hebben nooit last van een enting tot nu toe, dus ik denk er nog even een jaartje over
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •