Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Ervaringen met corticosteroiden injectie tussenpees ontsteking achterbeen

  1. #1
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Ervaringen met corticosteroiden injectie tussenpees ontsteking achterbeen

    Hoi forumleden,

    Om meer lezers te bereiken zet ik deze vraag hier. Mijn paard Lisa heeft vermoedelijk door een steil achterbeen een ontsteking aan de aanhechting van de tussenpees (interosseus, of suspensory ligament) bij het spronggewricht. Ze is praktisch onbelast en jong (bijna 6 jaar).

    De DA adviseert een corticosteroiden injectie bij de aanhechting om de zwelling (ontsteking) te verminderen en de pijn te verlichten. Dit in de hoop op herstel, en ook om een prognose van een eventuele operatie (waar ik absoluut nog niet aan denk dat te verrichten) beter in te kunnen schatten.

    Zijn er hier mensen die bekend zijn / ervaring hebben met deze aandoening en behandeling?
    Wat zijn jouw ervaringen?

    Ik hoor het graag.

  2. #2
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Ervaringen met corticosteroiden injectie tussenpees ontsteking achterbeen

    Mijn merrie heeft wel een lichte tussenpeesblessure gehad. Die dag heb ik niet laten inspuiten, omdat ze al verdoving ingespoten had gekregen. We zijn gaan stappen en eigenlijk was dit voldoende verbeterd. Helaas lag er bij haar natuurlijk wat anders aan ten grondslag.
    Eigenlijk ben ik erg tegen inspuiten. En toch heb ik de keuze nu meermaals gemaakt en ik kan wel zeggen met goed resultaat.
    Dus heel eerlijk zou ik het zeker wel als optie meenemen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  3. #3
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: Ervaringen met corticosteroiden injectie tussenpees ontsteking achterbeen

    Dank Dyonne. Ik neem deze optie inderdaad heel serieus!

  4. #4
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Ervaringen met corticosteroiden injectie tussenpees ontsteking achterbeen

    Ik ben er geen fan van. Cortico's zijn een "quick fix". De ontsteking gaat inderdaad sneller weg, maar gezond weefsel kan ook aangetast worden. Er zijn DA's die alles inspuiten met cortico's maar eigenlijk is dat al weer achterhaald. Je paard is geen sportpaard dat weer snel in de sport moet terug keren, dus ik zou gewoon de tijd nemen om dit te laten genezen. Het is wel goed om de oorzaak te achterhalen, want een onbelaste 6-jarige die een peesblessure heeft is vrij ongewoon, tenzij je trauma van buitenaf kan aantonen.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  5. #5
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: Ervaringen met corticosteroiden injectie tussenpees ontsteking achterbeen

    Dank voor het meedenken Ans. Dat is het 'm nou juist, dat er niet iets van buitenaf is, en ook (over)training geen reden is. Ook loopt ze met deze blessure waarschijnlijk al langer rond. Ik twijfel al vrij lang aan haar achterbeen (benen), maar door heel veel omstandigheden is het niet voldoende tot uiting gekomen (te lezen in mijn dagboek). Nu we juist aan de slag gingen kwam het meer tot uiting. Dus het ligt in de lijn van de verwachting dat rust ( de tijd nemen) niets oplost omdat ze al vrij onbelast is.
    De oorzaak is dus ws de conformatie (steile benen, wordt ook beschreven in de literatuur). Of er een ander primaire oorzaak (mede) een rol speelt is niet 100% duidelijk. Osteopathe vond aanvankelijk geen directe oorzaken in de rug. Bij navraag achteraf (de wetenschap van de peesblessure) spreekt ze over een scheef bekken, maar dat kan ook juist door de peesblessure veroorzaakt worden, kip-ei verhaal. Deze injectie zou de vicieuze circel kunnen doorbreken.

    Waar haal je de wetenschap vandaan dat corticosteroiden gezonde weefsels aantasten? Daar ben ik erg in geinteresseerd.

  6. #6
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Ervaringen met corticosteroiden injectie tussenpees ontsteking achterbeen

    Daar zijn veel artikelen over te vinden Thekla, zoals deze: http://www.thehorse.com/articles/170...g-term-effects

    Eenmalig zou je het nog kunnen proberen, maar bij herhaling treden er steeds meer negatieve effecten op.


    Mijn dravers hebben overigens ook steile achterbenen, maar ik heb nog nooit een peesblessure aan een achterbeen bij ze meegemaakt.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  7. #7
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: Ervaringen met corticosteroiden injectie tussenpees ontsteking achterbeen

    Dank je wel Ans, ook voor je aanvullende opmerking wat betreft dravers. Zou je mij eens een foto van hun achterbenen (vanaf de zijkant) willen sturen? ik zou dat fijn vinden voor de vergelijking met de benen van mijn paarden.

  8. #8
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Ervaringen met corticosteroiden injectie tussenpees ontsteking achterbeen

    Beyond:
    https://myalbum.com/album/nwyVWoY4sLIZ

    Danny:
    https://myalbum.com/album/4a1eV9YMluwo

    Direct de foto's hierin plakken lijkt niet te lukken.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  9. #9
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Ervaringen met corticosteroiden injectie tussenpees ontsteking achterbeen

    Je moet dit idd als iets eenmaligs zien, als het vaker nodig is gaat er iets niet goed. Maar mijn ervaring is wel dat je een cirkel kunt doorbreken hierdoor soms. En dan kan het lichaam daarna op eigen kracht weer verder mits er geen andere oorzaak is. Die soms zichtbaar wordt doordat je dit behandeld.
    Dat zal niet altijd zo uitpakken.
    Het is een blessure die bij steile benen vaker voorkomt idd.
    Carwyn is overigens ook wat gevoeliger in het lopen, maar dan op de voorbenen met zijn stand. Daarom gaat hij regelmatig naar de hoefsmid om zijn stand netjes te houden.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  10. #10
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Ervaringen met corticosteroiden injectie tussenpees ontsteking achterbeen

    Ja, regelmatig de hoeven bijhouden is belangrijk om te voorkomen dat er te veel spanning op de pezen komt, te lage hielen vormen een flinke belasting bij steile achterbenen.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  11. #11
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: Ervaringen met corticosteroiden injectie tussenpees ontsteking achterbeen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje Bekijk Bericht
    Mijn dravers hebben overigens ook steile achterbenen, maar ik heb nog nooit een peesblessure aan een achterbeen bij ze meegemaakt.
    Nou, gelukkig Ans. Al is het, en dat snap je natuurlijk ook, zeker niet zo dat álle steile achterbenen dit probleem krijgen. Ik begreep dat bv histologie van de pezen ook een rol speelt en dat er aanwijzing zijn voor erfelijk aanleg voor de aandoening aan de tussenpees. En misschien gewoon pech? Veel zal nog niet bekend zijn denk ik. Maar verder heb ik me daar niet zo in verdiept.

    Ik begreep uit de literatuur dat de steile sprong ook een nogal subjectieve waarneming is. Ik zocht op wanneer er van een steil achterbeen gesproken wordt. De ene site zegt bij een hoek van > 145 de andere van > 160 graden.

  12. #12
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: Ervaringen met corticosteroiden injectie tussenpees ontsteking achterbeen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje Bekijk Bericht
    Ja, regelmatig de hoeven bijhouden is belangrijk om te voorkomen dat er te veel spanning op de pezen komt, te lage hielen vormen een flinke belasting bij steile achterbenen.
    Weer dank voor het meedenken hoor!! En ik kan me indenken dat te lage hielen een extra belasting kan zijn of is. Ik spreek in mijn dagboek ook over hoefbalans die van belang en mogelijk mede oorzaak kan zijn bij deze aandoening. Mijn paarden worden eens per 5 weken bekapt. Morgen komt de bekapper. Ik wil expliciet aandacht vragen en geven aan de hoefbalans binnen de afzonderlijk hoeven en tussen de hoeven onderling gezien dat wat ik nu weet. En ook kijken naar evt asymmetrische slijtage. Dat probeer ik zelf natuurlijk ook, en ook te kijken hoe ze loopt e.d. Ik heb uiteraard (nog) niet zo'n ontwikkeld oog daarvoor. Saar van dit forum stelde al voor Rianne eens te laten meekijken. Ik ben me aan het orienteren wat verder te doen qua hoeven.

    - - - Updated - - -

    En dank voor je foto's trouwens! ik ga eens vergelijken met een foto Lisa. Maar wat ik schrijf ik vind het niet eens zo eenvoudig. Prachtig paard heb je...

  13. #13
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: Ervaringen met corticosteroiden injectie tussenpees ontsteking achterbeen

    En dank voor je link naar het gebruik van steroiden. In het geval van peesproblemen wordt er niet over gesproken trouwens wel bij allerlei andere aandoeningen. Ik zie in dit artikel geen dingen staan die mogelijk schadelijk kunnen zijn voor Lisa, behoudens het door de pijn weghalen teveel belasten, daar heb ik over gesproken met de da (en daar ben ik dan wel wat huiverig voor). (ook over laminitis gesproken wat bij haar niet waarschijnlijk is). Het is een aldus de DA lage dosering, en werkt 8 weken. Het is daarbij ook absoluut niet de bedoeling dat het langdurig gebruikt gaat worden maar meer om de circel te doorbreken. Wel ook weer veel dank met meedenken hoor! Zeer gewaardeerd.

  14. #14
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Ervaringen met corticosteroiden injectie tussenpees ontsteking achterbeen

    Op thehorse.com kun je heel veel informatie vinden, ik kreeg meer dan 1000 hits op de zoekterm steroids
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •