Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Horsenalities maar dan anders?

  1. #1
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Horsenalities maar dan anders?

    In het KNHS blad kwam ik een artikel tegen over de DISC methode voor paarden, om de paardenpersoonlijkheid te bepalen. Vier types en twee assen, introvert-extrovert, mensgericht-zaakgericht.
    http://www.q4horseprofile.nl/

    Klinkt bekend! Gewoon goed gejat of parallelle gedachtengang?

    Het is afgeleid van de DISC personality profiles voor mensen. Die is halverwege de vorige eeuw ontwikkeld door William Marston leert Google mij. Ik vermoed zomaar dat de Parelli horsenalities daar ook door geïnspireerd zijn (niks mis mee overigens).

    Ik vroeg me alleen af of de mensen van van q4 zich parallel hebben laten inspireren en zelf een vertaalslag hebben gemaakt naar paarden (die ik minder geslaagd vind dan die van Parelli).

    Weet iemand overigens iets over van waaruit de theorie rond horsenalities ontwikkeld is?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  2. #2
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Horsenalities maar dan anders?

    De DISC voor mensen ken ik wel. Sterker nog, ik heb een hele analyse van mezelf. En wonderbaarlijk genoeg klopt die echt heel goed. Ik dacht dat die test bij 80 of 90% van de mensen klopt. Best hoge score.

    Ik heb de site even geopend. Zal er binnenkort nog eens naar kijken. Ben wel benieuwd.

  3. #3
    Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Locatie
    nieuwleusen
    Leeftijd
    36
    Berichten
    1.946

    Re: Horsenalities maar dan anders?

    Zowel dit als de horsenalities van Parelli komen uit de persoonlijkheidspsychologie. Daar zijn een heleboel theorieën over met bijbehorende vragenlijsten en manieren om het uit te werken. Als je heel ver terug gaat kijken kom je bij de Trait Theory: https://en.wikipedia.org/wiki/Trait_theory
    liefs, Annelies

    Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

  4. #4
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Horsenalities maar dan anders?

    Bedankt voor de link Annelies. Interessant leesvoer.

  5. #5
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Horsenalities maar dan anders?

    Leuk Dineke, ik ga je link straks eens kijken.
    De Parelli Horsenalities zijn afgeleid van de Myers Briggs testen heb ik ooit gelezen. Daar ben ik toen ook ingedoken. Myers Briggs heeft meer persoonlijkheidstypes (16) en is daardoor wat gevarieerder. Online zijn (zeker in het Engels) een aantal gratis testen te vinden met best heel veel informatie.
    Op de savvy club stond jaren geleden een vrij lange horsenality/humanality aflevering met Dr. Hoe-heet-hij-ook-alweer Langdon (?). Daar werd heel leuk ingegaan op humanalities en horsenalities en ging het ook over de manier van interpreteren. Voegde voor mij echt iets toe, maar toen de savvy club vernieuwd werd heb ik hem niet meer terug kunnen vinden. Zou niet weten of hij er nog opstaat.

  6. #6
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Horsenalities maar dan anders?

    De Myers Briggs testen ken ik wel maar die heeft 4 factoren en niet zo'n mooi cirkeldiagram. Het idee is wel vergelijkbaar inderdaad. Savvy club moet ik bekennen ben ik allang niet meer geweest. Is wel de moeite om naar te gaan zoeken inderdaad.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •