Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Zwaar leunen tijdens bekappen

  1. #1
    Actief Forumlid Eigenwijs's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2016
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    366

    Zwaar leunen tijdens bekappen

    Gisteren heb ik 2 grote pony's van iemand anders mogen bekappen en daardoor zijn mijn ogen weer eens geopend: Kees is een stuk kleiner en toch letterlijk een stuk zwaarder om te bekappen, omdat hij gigantisch met zijn gewicht op mij leunt. De draak

    De makkelijkste oplossing is natuurlijk een bekapstandaard te gebruiken. Die aanschaf staat hoog bovenaan mijn prioriteitenlijstje, maar ik wil daar niet afhankelijk van worden.

    Wie heeft goede tips om hiermee te oefenen? Hoe kan ik hem leren zijn eigen gewicht te dragen, in plaats van zijn lijf in mijn handen te leggen?

    Ik ben benieuwd naar creatieve oplossingen voor deze uitdaging!

  2. #2
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Zwaar leunen tijdens bekappen

    Een bekapstandaard is idd wel handig, maar je hebt wel gelijk dat je paard wel moet leren zijn eigen voeten te dragen.

    Als een paard met zijn gewicht op mij leunt dan duw ik hem met mijn schouder heel simpel terug op zijn eigen benen, en dat herhaal ik indien nodig net zo lang tot hij niet meer op mij leunt.

  3. #3
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Zwaar leunen tijdens bekappen

    Ik laat regelmatig gewon opeens de voet los als ze leunen. Dan weten ze snel genoeg dat je niet gaat terugduwen.
    Uiteraard we daarna een consequentie eraan verbinden door hem direct weer op te pakken of je paard daarna standaard een paar pasjes terug zetten enz.

  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Zwaar leunen tijdens bekappen

    Even voor de duidelijkheid: ik ga geen worstelwedstrijd met mijn paard aan ik blijf dus niet duwen; ik geef een kort zetje waarmee ik mijn paard terug in balans breng en dan moet hij weer op zijn eigen benen blijven staan. Komt hij dan weer leunen, krijgt hij weer een zetje, enz.

  5. #5

    Re: Zwaar leunen tijdens bekappen

    Ik ga een beetje op en neer schudden dan! Dan is er dus ook geen vaste "duwweerstand" waar je paard op kan leunen, en kun je meteen releasen door weer rustig te zijn (maar wel been omhoog te houden) als het been weer lichter voelt!

  6. #6

    Re: Zwaar leunen tijdens bekappen

    Soms kan een paard niet anders omdat het ergens pijn heeft of zo geblokkeerd is dat het zijn balans niet zelf (lang) kan behouden. Misschien iets om mee te nemen in je gedachte.

  7. #7
    Actief Forumlid Eigenwijs's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2016
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    366

    Re: Zwaar leunen tijdens bekappen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Edfaulan Bekijk Bericht
    Soms kan een paard niet anders omdat het ergens pijn heeft of zo geblokkeerd is dat het zijn balans niet zelf (lang) kan behouden. Misschien iets om mee te nemen in je gedachte.
    Ik schat in dat dit geen fysieke oorzaak heeft, maar de osteopaat komt eind oktober sowieso en dan zal ik dit zeker vermelden, als ik het tegen die tijd niet 'afgeleerd' heb

    Vandaag heb ik tijdens het hoeven krabben de voet losgelaten zodra hij ging hangen en daarna had ik een flink aantal kilo's minder in mijn hand. De moeite waard om de komende tijd mee te oefenen dus!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •