Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 66

Topic: Enten tegen influenza

  1. #1
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Enten tegen influenza

    Hoi beste forumleden,

    mijn paarden zijn aan de jaarlijkse enting toe, of zouden daar aan toe zijn, ik ben er nl niet helemaal uit of ik ze (ieder jaar) laat enten. Tetanus hoeft uberhaupt niet jaarlijks, het gaat me dan nu m.n. om de enting eigen influenza. Ik ben er info over aan het verzamelen, en wil ook hier graag de vraag stellen.

    Waarom zou je enten/niet enten tegen influenza, met het gegeven dat mijn paarden niet op wedstrijd hoeven, sporadisch/nauwelijks contact hebben met andere paarden.

    Daarbij ben ik op zoek naar bronnen van info over de influenza vaccinatie bij paarden zoals bv hoe lang is de vaccinatie werkzaam, is het net als bij mensen dat zo' n griepvirus snel muteert en een griepvaccinatie maar beperkt 'betrouwbaar' is omdat er ook andere griepvirussen zijn die rondwaren. Lisa wordt eigenlijk altijd een beetje ziek, dat wil ik graag voorkomen als het niet echt nodig is.

    Ik kijk uit naar jullie kennis en ervaring!
    alvast dank!

  2. #2
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Enten tegen influenza

    Ik laat mijn paarden nu al een paar jaar niet meer tegen influenza enten. Een gewoon gezond paard kan zo'n griep echt wel aan. Ik ben ervan overtuigd dat entingen het lichaam kunnen schaden en ik wil dat risico niet lopen voor een ziekte die eigenlijk helemaal niet zo ernstig is.

    Mij is verteld dat de influenza enting een maand of 9 zou werken. Vandaar dat hij (vroeger in elk geval?) voor wedstrijdruiters 2 x per jaar verplicht was, dan wist je zeker dat je het heel jaar rond beschermd was... (waarom dan niet verplichten om de 9 maanden te enten... tja...)

  3. #3
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Enten tegen influenza

    Ik laat wel enten. "Vroeger" mochten mijn paarden niet eens deelnemen aan de wedstrijden als ik ze niet ingeent had, dus dat was standaard. En nu laat ik het doen omdat mijn paard op een plek staat waar koersdagen gehouden worden, en er dus paarden uit het hele land bij elkaar komen. Ik vind influenza wel een schadelijke ziekte bij paarden omdat het vaak gepaard gaat met secundaire bacteriële infecties die meer schade aanrichten dan de influenza zelf, dus ik neem het risico niet. Ik zou er anders over denken als ik een paard in mijn achtertuin zou hebben en er ook nooit mee de weg op ging langs andere paarden, maar voor nu is wel enten IMO het veiligst.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  4. #4
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Enten tegen influenza

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje Bekijk Bericht
    Ik vind influenza wel een schadelijke ziekte bij paarden omdat het vaak gepaard gaat met secundaire bacteriële infecties die meer schade aanrichten dan de influenza zelf, dus ik neem het risico niet.
    veel dank voor jullie reacties alvast!

    Ans, waar heb je deze kennis vandaan? is dat uit ervaring of heb je een bron van dit gegeven?

  5. #5
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Enten tegen influenza

    Influenza vind ik ook niet fijn, doordat er geënt wordt komt het gelukkig niet vaak voor.
    Mijn pony's zijn geënt. Ik vind het fijner als je eens op pad gaat dat ze toch beschermd zijn.
    Soms ben je het verplicht en dan weet ik dat het in orde is.
    Ik doe normaal wel 12 maanden aanhouden omdat dit voldoende is als je ergens aan wilt deelnemen.
    Ondanks dat die ongeveer 9 maanden werkt. Zo vaak zijn mijne ook niet in contact met anderen.
    Overigens heb ik na het enten nooit wat gemerkt, dus dat scheelt.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  6. #6
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Enten tegen influenza

    De dierenarts vertelde mij ook dat je influenza bij paarden echt niet kunt vergelijken met griep bij mensen. Het verloop kan veel ernstiger zijn en pijn veroorzaken maar er is vooral meer kans op restverschijnselen aan de luchtwegen zoals Ans ook al benoemd.

    Ik heb er voor gekozen om Whoopie niet meer te enten, dit omdat ze sterk kan reageren op inenting en dan maanden van slag kan zijn. Ze word ook weinig blootgesteld aan andere paarden. De tetanus doe ik 1 keer per zoveel jaar.
    Mocht ik een jong paard hebben dan zou ik die wel enten denk ik.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  7. #7
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Enten tegen influenza

    Bron: de meeste grote paardenklinieken hebben dat soort informatie wel op hun website staan, dit is een voorbeeldje: http://www.diergeneeskundigcentrum.n.../542-influenza
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  8. #8
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Enten tegen influenza

    Slechte bron.
    Ze schrijven dat voor concourspaarden enten tegen influenza/tetanus verplicht is maar dat is niet waar! Enten tegen tetanus is niet verplicht. Verder hebben ze het over een combinatievaccin maar je kunt gewoon alleen een influenza-enting krijgen als je dat wilt, elke DA kan die bestellen.

    Ik vertrouw artsen echt voor geen meter meer, en zeker niet als ze op hun website dit soort onzin schrijven.
    Ik heb ook jarenlang DA's gehad die gewoon elk jaar tegen tetanus enten en toen wist ik nog niet beter. Zij hadden wél beter moeten weten, want het is al lang en breed bekend dat de enting tegen tetanus minstens 3 jaar, en mogelijk nog veel langer werkzaam is. En toch jasten ze elk jaar die entingen er weer in! Ik vind het crimineel. Méér enten dan nodig is, is een overbelasting voor het paard, én voor mijn portemonnee (en ja, een voordeel voor hún portemonnee...).

    Ik lees ook nog steeds niet dat die influenza dan zo gevaarlijk is; een bacteriële ontsteking ja dat kan altijd, kan bij mensen ook, als het de dol wordt kun je altijd nog een AB kuur inzetten.
    Ik blijf erbij dat ik de risico's van enten groter vind dan de risico's van niet-enten, zéker in mijn situatie (paarden aan huis, komen vrijwel nergens).

  9. #9
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Enten tegen influenza

    Ik heb in al die jaren dat ik paarden heb (dit jaar 39 jaar, waar blijft de tijd) echt nog nooit een nadelig effect van enten meegemaakt gelukkig, dus voor mij is het risico van influenza vele malen groter dan het risico van een enting
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  10. #10
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Enten tegen influenza

    Atli heeft wel een keer een heftige ent-reactie gehad.
    Toen ik hem de dag na de enting uit de paddock wilde halen, kon hij nauwelijks lopen, hij leek wel bevangen! Maar zijn hoeven waren niet warm. Ik besloot hem eerst eens te poetsen en dan verder te kijken wat ik ermee moest. Het was verhaar-seizoen dus ik haal met een ijzeren roskam eens stevig over zijn hals heen. Het arme beest sprong 3 meter naar achteren met grote angstogen! Bleek hij een bult ter grootte van een tennisbal op de entplek te hebben zitten (niet zichtbaar door het lange haar). En daardoor liep hij zo slecht, dat zat gewoon in de weg. Arme Atli.
    Dat, en het feit dat ik zelf zeer waarschijnlijk schade aan mijn immuunsysteem heb opgelopen door de entingen die ik als kind gehad heb, maakt dat ik zeer voorzichtig geworden ben met enten. Dat is schade die niet direct zichtbaar is...

  11. #11

    Re: Enten tegen influenza

    Bedankt Ans dat wist ik nog niet, manlief had laatst hetzelfde, eerst een ernstige virus infectie, toen zo verzwakt dat er een bacteriële infectie achter aan kwam.

    Ook hier een paard die naar alle waarschijnlijkheid (of mede door) enten ziek is geworden. Influenza nooit meer geënt en tetanus eens in de 5 jaar.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  12. #12
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Enten tegen influenza

    Weet je Marja, ik geloof niet dat de dierenartsen je met opzet verkeerde info geeft, ze geloven echt dat een enting en ook tetanus geen kwaad kan. Verder schijnt een paard met tetanus erg veel pijn te leiden dus dat willen ze ook graag voorkomen. Ik bedoel het niet om dingen goed te praten hoor, maar dat valt mij op dat ze dit echt geloven.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  13. #13
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Enten tegen influenza

    Wat Ans zegt klopt precies

    Influenza bij paarden geeft vrij vaak een secundaire bacteriële infectie, een longontsteking dus. De kans dat een paard daar langdurig longklachten aan overhoudt is vrij groot, paarden zijn vrij gevoelig op de longen (in vergelijking met andere dieren). Je zit dan dus met een dampig paard. Ik zou het risico niet nemen.

    Zolang genoeg mensen wel enten, maak je gebruik van groepsimmuniteit. Je paard zal dus niet zomaar ziek worden. Als mensen allemaal stoppen met enten, worden er wél paarden ziek.

    Je paard kan inderdaad een kleine bult krijgen van het enten. Daarom moet je ook niet in de hals enten, maar altijd in de borst. Zwelling in de hals is echt heel vervelend en pijnlijk.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  14. #14
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Enten tegen influenza

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja Bekijk Bericht

    Ik vertrouw artsen echt voor geen meter meer, en zeker niet als ze op hun website dit soort onzin schrijven.
    Ik heb ook jarenlang DA's gehad die gewoon elk jaar tegen tetanus enten en toen wist ik nog niet beter. Zij hadden wél beter moeten weten, want het is al lang en breed bekend dat de enting tegen tetanus minstens 3 jaar, en mogelijk nog veel langer werkzaam is. En toch jasten ze elk jaar die entingen er weer in! Ik vind het crimineel. Méér enten dan nodig is, is een overbelasting voor het paard, én voor mijn portemonnee (en ja, een voordeel voor hún portemonnee...).
    Tetanus is echt heel heel erg vervelend als je paard dat krijgt. Er is gewoon niet heel veel onderzoek naar of er ook minder geënt kan worden, dus ik denk dat velen het zekere voor het onzekere nemen. Plus dat er ook geen aanwijzingen zijn voor de nadelige effecten van vaccineren.
    Het is ook nog niet lang bekend dat je ook om het jaar kan enten, dus hoe hadden dierenartsen dat eerder moeten weten? Bij mensen is dat wel al langer bekend. Daarbij is de enting voor alleen influenza of influenza/tetanus ongeveer even duur, dus qua prijs maakt het helemaal niets uit
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  15. #15
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Enten tegen influenza

    Ik heb zelf ook snel last van infectie na een virus. Een simpele verkoudheid (rhinovirus) werd bij mij bijna altijd een voorhoofdsholte-ontsteking (bacterie). Ik heb geprobeerd dat met alternatieve methoden op te lossen, maar dat heeft niets geholpen helaas. Nu heb ik een preventieve spray van de huisarts, en daar ga ik gedoseerd mee om, met als gevolg nooit meer holte-ontstekingen. Regulier is niet altijd slecht . En net wat Sanne zegt, paardenlongen zijn vele malen gevoeliger dan die van ons.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •