Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 49

Topic: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

  1. #1
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Hallo allemaal

    Zoals jullie misschien wel hebben meegekregen gaan we in het buitengebied wonen en komt Whoopie bij huis te staan. Ik heb Whoopie nu 4 jaar op een kleine pp staan, en bij huis ga ik dat ook creëren alleen wat groter. Ik heb inmiddels ervaring op gedaan , wat werkt wel wat niet. Ik heb de topics hier doorgelezen over PP, er over gelezen.
    Maar ben benieuwd of jullie echt dingen zijn tegen gekomen waarvan je nu zegt, achteraf zou ik dat zo doen, of dat is heel belangrijk, of een bepaald product wat echt de investering waard is.

    Ik ben benieuwd hebben jullie ervaring met automatische waterdrinkbakken voor paarden. Whoopie wilde altijd slecht drinken uit deze bakken, op een pensionstal gebruikte ze die gewoon nooit, spinrag en stof zat er in, ze wachtte liever totdat ze buiten kon drinken. Op 1 stal maakte ze er wel gebruik van, er was geen ander aanbod, op de huidige plek heb ik toch maar tonnen water geplaatst nadat ik haar met koliek aantrof waarschijnlijk omdat ze te weinig dronk in combi met veel hooi eten. (verstopping) Maar goed altijd sjouwen met water is niet fijn, dus op de nieuwe plek wil ik toch gewoon automatische drinkbakken, tot nu toe waren het altijd van die koeiendrinkbakken. Hebben jullie ervaring met bep drinkbakken ?

    Ik zal later eens foto's plaatsen en kijken of ik een tekening kan maken van hoe ik het wil gaan vormgeven.

    Alvast bedankt, gr Janneke
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  2. #2
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Er zijn ook nog andere mogelijkheden dan automatische drinkbakken, óf sjouwen met water.
    Ik heb een speciekuip in de stal staan, en die vul ik m.b.v. een tuinslang met water. Hoef ik ook niet te sjouwen. Behalve als het vriest, dan loop ik met emmertjes. Maar omdat de stal zo'n 30 meter vanaf mijn bijkeuken is, én omdat het helemaal niet zo vaak vriest (vaak dooit het overdag wel; tuinslang tijdje in de zon laten liggen en klaar), valt dat sjouwen nog reuze mee.

    Verder zou ik, als ik alles nieuw moest inrichten, zorgen voor een stal die je in tweeën kunt delen en dan zodanig dat beide delen een vrije uitloop hebben. Ik kan nu mijn stal alleen maar in tweeën splitsen door één paard in de helft van de stal op te sluiten; het is niet mogelijk om vanaf beide uitgangen een vrije uitloop aan te bieden. In geval van ziekte kan het best fijn zijn om de paarden te splitsen, maar ze toch allebei/allemaal een vrije uitloop aan te kunnen bieden.
    Als ik mijn stal nu wel zou kunnen splitsen, zou ik Atli voor de nacht apart kunnen zetten met onbeperkt hooi en dat scheelt weer gedoe met bijvoeren overdag.

  3. #3
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Automatische drinkbakken wennen paarden vanzelf wel aan, het is makkelijk! Ze hebt er ook die wat groter zijn en een vlotter hebben, dan hoeft het paard niet tegen de lepel te duwen en vult de bak dus vanzelf bij. Boti heeft een heel groot hoofd en past daardoor niet eens met fatsoen in een paardendrinkbakje (de standaard maat). De bakken met vlotter zijn groter en fijner!

  4. #4
    Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Beieren (Duitsland)
    Leeftijd
    42
    Berichten
    4.614

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Wow Janneke wat gaaf voor je!! Super!!

    Wat Margot zegt, die grote drinkbakken met vlotter zijn fijner, dan hoeven ze niet met de neus ergens op te duwen. Ab staat in een HIT Aktiefstal, daar hebben ze een termostaat in de drinkbak zodat het automatisch verwarmd wordt bij vorst. Is echt ideaal. Maar vermoedelijk ook errrrrg duur.

  5. #5
    Forum Meubilair Cora's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Delden, Twente
    Leeftijd
    60
    Berichten
    8.020
    Dagboek Berichten
    60

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Oh Janneke, wat héérlijk voor je!! Daar droomt toch iedereen van! Vanuit je raam naar je paard(en) kunnen kijken!

    Mijn ervaring met water is dat ik eerst altijd liep te sjouwen met emmertjes water vanaf een regenwateropvang naar een speciekuip in de wei. Sinds een paar jaar heb ik een tuinslang, vanuit de "zadelkamer". IDEAAL! Geen vieze regenton die ik algenvrij moet houden, en weinig problemen met de vrieskou. We hebben een "warmtedraad" om de leiding en we pakken de slang in een deken als het vriest. Zit zelden dicht.

    Verder hebben wij ongelofelijk veel plezier van de verharde stukken. Ons zelf betegelde plein, en nu het pad, het kleine paadje, en het plein ( bijna in gebruik) van gestort puin. Ideaal om ook in de herfst/winter droog te kunnen lopen. Wijzelf en de paarden.
    Happiness is not a destination, it is the road to travel

  6. #6

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Ik reageer later uitgebreider.

    Maar ik zou gelijk een vries systeem aanleggen voor de winter.
    Nooit meer sjouwen met water ! Dat lijkt mij echt ideaal.

  7. #7
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Wij hebben een speciekuip met een vlotter erin. Werkt echt super fijn.
    Alleen in de winter sluiten we die waterleiding af. Dan kunnen ze uit de automatische drinkbak drinken. Op dit moment hebben we verschillende weitjes en kan niet iedereen bij de drinkbak. Gelukkig kunnen we makkelijk met de tuinslang de speciekuip bijvullen. Wij hebben in de zadelkamer een electrisch kacheltje wat we aan doen als het kouder is dan 4 graden. Dan blijft alles ijsvrij en hebben we altijd water.

    Wij hebben een stuk gedraineerde paddock, dat is echt heel fijn voor de paarden. Ze staan daar graag en hebben altijd een droog plekje.

    Verder hebben wij nu de mogelijkheid om de stal te splitsen. Ook heel handig. Al is het om even een paard apart te zetten met voer. Maar wat Marja zegt is natuurlijk nog fijner als dat kan!

  8. #8
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Ook hier goede ervarinfen met vlotterdrinkbak. Blijft langer goed met vorst dan de drukdrinkbakken. Verder zou ik niet kiezen voor pp tenzij je alle paden kan draineren, maar dat is weer een ander verhaal

  9. #9
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Takoda leerde in 1 dag drinken van een koeiendrinkbak. Zelf heb ik die luxe niet.

    Wel een lezing gevolgd net nog over paddock paradise met ook aandacht voor natuur. Paddock Paradise plus noemen ze het. Deze folder met tips gaven en verspreiden ze:
    FB_IMG_1486924459968.jpg
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  10. #10
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Ik heb helemaal niks gedraineerd en nauwelijks modder, alleen af en toe een stukje van 2 meter ofzo bij de hangplek bij de stal, maar mijn paden zijn altijd prima begaanbaar. Je kúnt dus geluk hebben met de ondergrond! En volgens mij komt Janneke ook op zandgrond, toch? Daar is drainage lang niet altijd nodig hoor, zeker niet met een beperkt aantal (rustige) paarden.

    Ik kan de folder van Fiona niet helemaal goed lezen, maar de afbeelding is wel te zien. Ik ben zelf ook fan van de rondere, speelse vormen en van het gebruik van bomen. Het geeft een speels en natuurlijk effect. Die roundpen in het midden met slingerpaden ernaartoe heb ik ook gemaakt en ik vind dat echt een verrijking. Het is ook leuk dat de paarden nu middendoor kunnen, i.p.v. alleen maar rond het hele perceel zoals voorheen. Nu hebben ze echt een keuze in welke richting ze willen gaan. Hoe meer van die keuzes je kunt bieden, hoe beter.

    Oh en wat ik echt geniaal vind aan mijn PP, is dat ik er een plek heb voor mijn hangmat in de zomer. Lekker achterin het PP, tussen de bomen. En vooraan in het PP is mijn moestuin (wel goed omheind zodat de paarden er niet in kunnen). Ik vind het heerlijk dat ik op deze manier het PP deel met de paarden, het is zo echt een gezamenlijke leefruimte.

    DSC03182.jpg

  11. #11
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Ik vind dat ronde wel mooi maar owv plaatsgebrek ga ik daar weinig mee doen. Net als de roundpen, als ik zo'n vorm wil, geen rijpiste meer. Bovendien hou ik niet van spitse hoeken (Takoda stampt graag). Maar dit is een erg gaaf idee en wat groter dan mijn plaats. Op facebook is te zien hoe de paarden bewegen met gpstracker. Mijn kunnen wel kiezen en hebben verschillende plekken (paddock om te rollen en eten, wei rondom met een appelboom vd buurman als ze omhoog strekken en schaduwplek, 1 hindernis al). Ik doe voor nu de paden dicht als het nat is. Er komt nog een bergje met trappen en ik wil graag wilgen met een knabbeltakkenhaag. Kruiden hebben we gekregen en komen er dus ook. Alleen even zien waar...

  12. #12
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Www.opeengoeiwei.be en vivaconcept hebben de info beschikbaar. De folder komt van vivaconcept.

    Prachtig Marja!

  13. #13
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Hier behoorlijk ervaring met drinkbakken.

    Meteen aanleggen! Echt! ik sjouw 1 keer per jaar met water. Niet vaker. Ik heb een verwarmde waterbak en de leidingen zijn verwarmd. Het duurde even voordat ik het allemaal ECHT goed had geisoleerd. Mijn stal staat vrijwel altijd open en ook open deuren. De wind staat er meestal niet op, de opening is op t Noorden. Ik heb weleens flappies overwogen, maar t gaat goed zo. Ik laat bij matige vorst de waterkraan heel zachtjes druppelen. Water sjouwen is zo ongeveer het vervelendste wat er is. Ik heb op een grote wei mijn ponies gehad, jarenlang. En daar moesten we water uit een grote put trekken. Dat was werkelijk een megavervelende klus. Dat dus nooit meer!

    Ik heb 1 bak binnen. Op shetmaat gemaakt, iedereen kan erbij.

    Charly vond de eerste maanden het waterbakje binnen eng, dus toen heb ik alsnog met water moeten sjouwen. Inmiddels drinkt hij gelukkig wel binnen. Denk daar dus aan, als je een pensionner erbij neemt, dat beide paarden goed bij t water moeten kunnen.

    Andor is momenteel erg gevoelig op ijzer. Ik kreeg als tip om goed te kijken naar ijzerhoudend water, roestige leidingen, roestige bakken ed. Ik zou zelf de boel opnieuw aanleggen, dan is t schoon en kun je t meteen goed isoleren.

  14. #14
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Wat Mera zegt is iets om overna te denken. Sommige weides worden veel natter dan andere en dan is een pad niet zo fijn, of ga je er zand in gooien? Wij hebben hier een paddock van 15 bij 50 aangelegd met speciaal zand en drainage. Na een jaartje of 2 moet er nu weer zand bij. Planning is ooit nog helemaal rond om de bak, maar een schone droge paddock vind ik zelf wel erg fijn.

  15. #15
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Fiona de ronde vormen hoeven geen of weinig extra ruimte te kosten hoor, kijk maar naar de plattegrond die je zelf hebt geplaatst.
    De roundpen in het midden kost geen ruimte want het gras eromheen kan gewoon gebruikt worden. Je houdt alleen geen handige rechthoekige vakken over voor als je je land met machines wilt laten bewerken, daar moet je wel rekening mee houden. Mijn weides zijn zo klein dat we alles met de quad en zitmaaier zelf kunnen doen dus voor ons zijn die speelse vormen geen probleem.

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •