Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 49

Topic: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

  1. #31
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Oh LOL dat zie ik helemaal voor me Janneke, jij in je pyama en slaapmuts nog even uit het raam hangend, om het touw van het hooinet los te maken zodat de paarden nog een hapje kunnen eten!

    Wel leuk Thekla, om zo'n creatieve man te hebben. Dat zou ik ook zeker niet afremmen.

  2. #32
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Na meerdere experimenten met paddockroosters weet ik dat het echt alleen werkt als je er een waterdoorlatende verharding onder maakt zoals puin en daar de roosters en zand op. Anders gaat het verzakken e.d. en heb je er nog niks aan. Dan kan je beter gewoon stukje afgraven en wir zand storten. Dat werkt neter dsn keren omdat anders de zwarte grond onderin al het water tegenhoudt. En dat kan je nooit meer herstellen.

    Ik zit btw ook met ijzerloze paarden op hoge zandgrond, maar echt ALLES wordt in no time bagger behalve als ze gewoon een groot stuk wei hebben. Paden kan je vergeten hier qua droog houden.

  3. #33
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Bedankt voor de tip Mera, hoe heb jij een bak aangelegd? Ik denk wel dat het uitmaakt dat jij ook actieve paarden hebt lopen, zoals nu moet ik zeggen dat een groot stuk van de PP droog blijft. Ik hoop ook dat ik ze in de winter een stuk wei kan geven waar ze dan overdag kunnen lopen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  4. #34
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Mijn paarden hebben momenteel ' s nacht een verharde uitloop met inloopstal en overdag een weide van 2,5 hectare op een heuvel op zandgrond. Begin van de winter heb ik een andere hectare opgeofferd. De rijbak wordt aangelegd met onderbouw en drainage. Ik hoop dan ook volgend jaar een paddock te heben met wit zand en drainage, maar een flinke verharding daar ontkom je niet aan, al is dat bij 2 paardjes makkelijk te realiseren. 3 vd 6 zijn actief, de anderen erg rustig.

  5. #35
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Dank je, dan hebben ze bij jou wel lekker de ruimte. Een stuk verharding hebben we gelukkig al, ik denk 8 bij 25 a 30 meter, dus daar kan ik ze mooi droog voeren zeg maar dat vind ik wel fijn.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #36
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Een paar globale tips:
    - maak je binnenomheining flexibel, zo kun je makkelijk testen en wat wijzigen als blijkt dat het anders moet
    - zorg voor genoeg verharding direct vanaf het begin. Eenmaal aangestampt is het lastiger om het weer doorlatend te krijgen
    - ga er alvast vanuit dat het nooit klaar is :P

    Ipv omkeren kun je ook afgraven en opvullen vanuit eigen land. Of het legaal is weet ik niet (heb het hier gewoon gedaan). Dus afgraven tot het gele zand, op een andere plek een diepe kuil gemaakt (>3m) om geel zand uit te halen en dat op het pad te storten. Het zwarte zand vervolgens allemaal in die kuil gegooid. Het is hier nu zó droog, dat ik mij afvraag wanneer het natte seizoen begint :P

    Waterbak: een vlotterbakje (<30 euro) in een badkuip (of speciekuip) is de goedkoopste optie om een automatische waterbak te maken. Thermolintje er omheen vanaf de kraan en deze hele winter pas 2x een emmer warm water nodig gehad om e.e.a. te ontdooien. Voordeel: door de grote badkuip is er een reserve van +- 1 dag aan water, zodat het niet dramatisch is als de vlotterbak een keertje vastvriest.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  7. #37
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Als er specifieke vragen zijn wil ik ze wel stellen aan degene die de presentatie gaf. Ik ga 11 maart bij haar langs en kijken in het echt hoe het eruit ziet.

  8. #38
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Bedankt Eveline, heb jij foto's van jouw PP, zou wel leuk zijn.
    Fiona hele specifieke vragen heb ik zo niet, ik heb wel een idee hoe ik het wil, het gaat mij ook vooral om de praktische zaken nu eerst zoals hoe leg je handig een bak of paddock aan, hoe houd je je paden een beetje droog, watervoorziening dat soort dingen. De omheining, welk hout gebruik ik.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  9. #39
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Tip: kastanjehout is milieuvriendelijk omdat het niet verduurzaamd hoeft te worden; het is van zichzelf net zo duurzaam als geïmpregneerde palen van andere houtsoorten.
    Ik heb mijn binnenomheining van kastanjehouten palen gemaakt (buitenomheining stond al).

  10. #40
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Ja ik zit ook te kijken nu naar of bv kastanje hout of hardhout bv Robina. Ik wil het hout niet geïmpregneerd. Heeft iemand hier ervaring met hoelang deze houtsoorten kunnen staan als omheining?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  11. #41
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Ha Janneke, ik heb kastanjehouten palen, ook omdat ik geen geimpregneerde palen wilde. Er wordt gezegd dat het duurzaam hout is (het is tamme kastanje trouwens). Robinia (acacia) heb ik bewust niet gekozen omdat het giftig is voor paarden. De palen staan 2,5 jaar, kan je dus nog niet iets zeggen over de duurzaamheid, maar wilde je op de giftigheid van acacia attenderen...

  12. #42
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Het staat hier nog maar een jaar ofzo, dus ik kan er nog niet zoveel over zeggen...
    Wel valt me op dat veel palen (deels) splijten; volgens de verkoopster is dat normaal bij kastanje maar het lijkt mij dat het de levensduur niet ten goede gaat komen... Verder vind ik ze wel erg mooi; ze zijn niet zo strak maar een beetje krom hier en daar en dat ziet er wat natuurlijker uit.

    Thekla van acacia is toch alleen de schors giftig, of heb ik het nou mis? En op palen zit als het goed is, geen schors meer...

  13. #43
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Yep, mee eens, hier splijt het hout ook, met nattigheid is dat niet bevorderlijk voor de duurzaamheid. De palen geven inderdaad door de vormen een mooie uitstraling.

  14. #44
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    ik wilde kastanjehout, maar dat werd hier zwaar afgeraden. Zelfs geimpregneerde palen verdwijnen hier. Ik heb hier dus gekozen voor plastic palen. Bevalt tot nu toe prima. Ze zijn bruin en het is een eenheid.

  15. #45
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Dat weet ik niet precies Marja, toen ik op zoek was naar materiaal voor afrastering las ik dat acacia giftig was, ik weet niet of dat puur de bast is...


    dit lees ik hier: http://paardenlifestyle.com/acacia-v...g-bij-paarden/

    "De giftige delen van de plant zijn de bladeren, de schors, de zaden en de jonge twijgjes."

    Oh, maar na even verder googlen ook dit !!

    http://www.levendehave.nl/sites/default/files/bestanden/Giftige_planten,_struiken_en_bomen_voor_paarden.pd f


    Ook de acaciaboom
    bevat, vooral in de schors, een zeer sterk gif dat zorgt voor koliek, spierzwakte,
    verlamming en
    Vergiftigingen zijn beschreven nadat dieren aan weidepalen van acaciahout knabbelden...

    Dus ik zou het risico niet nemen...!
    Laatst gewijzigd door tschat; 20-02-17 om 22:17.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •