Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 49

Topic: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

  1. #16
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Bedankt voor de handige tips daar heb ik zeker iets aan.
    Zo,n drinkbak met vlotter daar had ik al naar gekeken, die ga ik denk ik wel aanschaffen, en ik maak 2 plaatsen waar ze kunnen drinken zodat ze er altijd bij kunnen. Of het de moeite waard is om te verwarmen moet ik even bekijken, de schuur is niet geïsoleerd dus als daar de boel dan al bevriest dan maakt een verwarmde drinkbak ook niet uit, ik moet even gaan kijken hoe de leidingen lopen. Ik heb een hekel aan gesjouw met water dus ik ga wel voor een automatische drinkbak.

    Wat Mera aangeeft dat herken ik zeker, op de huidige plek hebben de paarden ook een kleine pp, echter in natte perioden lopen ze daar niet dan is het veel te nat, deze winter hebben we geluk met het weer en bleven ze er toch nog gebruik van maken. Maar anders lopen ze van stal naar de uitloop over een pad met rubberen tegels verder komen ze dan niet. Daar moet ik dus wel aandacht voor hebben. Ik heb een beperkt budget ook weet ik nog niet wat er allemaal mag op het land, het bouwvlak is nml maar klein daar staat al het huis, de schuur en de bestrating ligt daar. Een goede uitloop vind ik wel belangrijk, gelukkig hebben we zandgrond, mijn ervaring is dat wanneer je de boel om laat gooien en alles goed op afschot laat aanschuiven zeg maar dat ze dan zeker droog kunnen staan. Bij de schuur ligt een stuk bestrating van 8 meter bij 15 denk ik, dus daar kunnen ze mooi droog staan en eten daar komt ook een overkapping. Verder wil ik nog wel een stuk pad aanleggen ook weer met rubberen tegels. Verder kan ik ze misschien in de winter ook een stuk wei geven waar ze op mogen lopen, op onze huidige plek loopt een pony die dan alle grassprieten eruit gaat peuteren niet goed voor de wei en haar darmen (zand) maar die gaat niet mee, en Whoopie doet dat niet, dus dat is dan ook afhankelijk van het paard wat erbij komt te staan.

    Aan de achterkant van het land komt een pad van 80 meter, ik ga vragen wat het kost om dat om te laten zetten en ook op afschot weet aan te laten leggen en wat hoger dan de rest, volgens mij lopen ze dan wel een tijdje droog (hoop ik).

    Verder vind ik die ronde vormen heel erg mooi, in de toekomst zou ik ook graag een stukje als "natuur"willen aanleggen, maar dat moet ik over een jaar of 2 eens bekijken. Een vijver en een natte plek lijkt mij mooi met houtwallen en wat struiken en bomen.
    Maar voor de wei vind ik ronde vormen niet handig, ik doe vaak strookbegrazing en ik erger mij er altijd aan als ik niet gewoon even de draad kan doorschuiven omdat de wei breder of smaller word. Dus ik ga wel een grotere wei vierkant houden voor strookbegrazing.

    Bedankt voor die folder Fiona, zeker iets voor de toekomst. We moeten omdat we een huis gaan bouwen ook een haag aanplanten in de wei zag ik, maar dat vind ik wel leuk om die te maken van eetbare struiken voor de paarden zoals wilde roos, e.a
    Dat bij jou ziet er leuk uit Marja. En het is idd wel een idee om de moestuin binnen de PP te plaatsen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  2. #17
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Mooie plannen! Enkele dingen die ik achteraf anders had gedaan:
    -verharding aanleggen bij de voerplekken, de looproutes en voor jezelf. Het werkt zoveel makkelijker als je overal over bestrating kunt komen.
    -ruime ingang voor groot materieel. Trekkers zijn erg handig en schelen erg veel handwerk (nieuw zand in de bak, slepen, mest/bokashi verspreiden, sloten schonen etc)
    -de reeds vaak genoemde verwarmde drinkbak/tuinslang.
    Wij zitten op erg zware klei, op zand speelt het blubberprobleem minder denk ik.
    Het is ook handig te weten of en welke leidingen er over het perceel lopen. Dan kan je er bv rekening mee houden dat je die bereikbaar houdt. Wij hebben bv verschillende kastjes staan voor riool, gas, bluswater. Die zijn goed en zonder mijn hulp bereikbaar voor onderhoud en reparatie.

  3. #18
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie Bekijk Bericht
    Bedankt voor de handige tips daar heb ik zeker iets aan.
    Zo,n drinkbak met vlotter daar had ik al naar gekeken, die ga ik denk ik wel aanschaffen, en ik maak 2 plaatsen waar ze kunnen drinken zodat ze er altijd bij kunnen. Of het de moeite waard is om te verwarmen moet ik even bekijken, de schuur is niet geïsoleerd dus als daar de boel dan al bevriest dan maakt een verwarmde drinkbak ook niet uit, ik moet even gaan kijken hoe de leidingen lopen.
    Mijn stal is van hout, en volledig open. Altijd de deur open Je moet kijken naar je leidingen en die van isolatiemateriaal voorzien. Of diep ingraven oid.

  4. #19
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Ik heb rondom de waterleidingen, van begin tot einde, thermolint. En de waterbak zelf, daar zit een verwarmingselementje onder. De hoeveelheid warmte die het afgeeft kan ik zelf regelen mbv een dimmertje. Erg handig, altijd water.
    Onze waterbakken hebben zo'n staafje waar ze tegenaan moeten drukken. Is dat een vlotter?
    Waar ik erg blij mee ben, dat we die aangeschaft hebben, zijn de paddockroosters. Nooit meer ploeteren door de modder.

  5. #20
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Wij hebben een leiding vanaf buitenkraan huis naar stal (lengte rond 40 meter) zo'n 60 cm ingegraven en het gedeelte boven de grond geisoleerd. Niets is verwarmd. Met de vorst van de laatste tijd bevriest het boven de grond (en het laatste deel wat vlak onder de grond ligt ) gelegen deel wel trouwens, en loop ik met emmers/gieters, maar dat is wel te overzien qua afstand en tijdsduur. Ze drinken uit een verplaatsbare kunsstoffen bak, die bevriest ook maar houden ze zelf open met hun neuzen.
    Leuk ! plannen maken! voorpret toch of niet?

    - - - Updated - - -

    Leo is trouwens een automatisch voerapparaat aan het fabriceren, met 6 lades die naar beneden toe openklappen middels een tijdschakelaar. Het hooi valt dan in een net...Hij komt bij het ontwikkelen wel wat dingen tegen die niet helemaal werken zoals hij van te voren dacht, maar hij is niet voor niets een creatieve techneut in de kleinmechanica, dus daar komt hij wel uit. Zal het resultaat straks 's laten zien...

  6. #21
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Ow super, mijn vriend gaat dat ook voor me proberen te maken. Hij kan pc programma's schrijven maar is niet zo goed in de hardware. Ik ben erg benieuwd naar hoe duur het uitvalt en hoe het beetje in elkaar steekt als je dat ter zijner tijd wil delen. De systemen die op de markt zijn, zijn onbetaalbaar voor mij helaas.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  7. #22
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Marion hoe heb jij dat gedaan met je paddockroosters? Eerst uitgegraven en dan wit zand eronder of?
    Dat is eigenlijk nog wel een idee idd, ik zat te denken om de grond om te laten zetten maar dan word de bak vaak zo vreselijk mul en is het uitmesten zo zwaar vind ik. Ik zou ook een stuk van 15 bij 15 of zo kunnen leggen met roosters dan zou ik die bak ook kunnen gebruiken voor grondwerk en werken op de cirkel.

    Met de waterleiding komt het goed, even overlegd met Huib, de leidingen moeten verlegd worden in de schuur , dus die kan ik dan direct isoleren en even kijken hoe ik het buiten doe.

    Interessant Thekla met dat automatische voeren gaaf ook, daar wil ik graag meer over weten ter zijner tijd, ik las op een site over PP dat mensen in Oosterhout ook zelf iets hadden gemaakt wat goed beviel. Eveline haar vader is er geloof ik ook ooit mee bezig geweest maar daar heb ik niets meer over terug gelezen, dat is ook al een tijd terug. Fiona ik zou huiverig zijn om veel met software te werken, dan ben je direct afhankelijk als het stuk gaat of je moet zelf daar goed mee zijn. Ik zou het zo eenvoudig mogelijk willen.

    Idd leuk om mee bezig te zijn Thekla.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  8. #23
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Je hebt toch helemaal geen software nodig voor een voerautomaat? Alleen iets met electriciteit die op een bepaalde tijd (simpele timer) wegvalt van magneten en zo iets open laat gaan. Ik heb al verschillende keren systemen die op dat principe werken voorbij zien komen (maar vraag me niet naar de details...).

  9. #24
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Software kan, als je bv wilt kunnen bedienen vanaf een app op je tel. Dat wordt hier de bedoeling als het allemaal slaagt ...High tech voerapparaat

  10. #25
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Wij zitten hier op klei grond, maar een meter diep ligt zand. Bij mij is de grond overal gekeerd. De graafmachine is 2 meter diep gegaan, er ligt dus 1 m zand bovenop de klei. Maar op sommige stukken is dat niet heel goed gelukt wegens veel bomen, of puin in de grond. Daar werd het na een paar jaar modderig.
    Bij 1 stuk hebben we de 20 cm dikke modderlaag laten afgraven en afvoeren, worteldoek er op, 20 cm zand erop, roosters er op, zand erin.
    Een ander stuk was beter, zanderiger.Daar hebben we een laag zand op laten storten, gewacht tot die wat ingeklonken was, roosters erop, zand erin. We hebben flinke stukken vol gelegd, maar je kan ook paden ervan leggen. Als je ze zo op de kleigrond legt, gaan de roosters na verloop van tijd toch steeds dieper zakken omdat de grond zacht wordt met regen. Dan krijg je er alsnog een modderlaag bovenop.
    Zo is ons eerste stuk gedaan: http://youtu.be/nPvxUUs_7X0

  11. #26
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Wauw wat zullen jullie daar blij mee zijn en de paarden ook. Ik heb een pad liggen op de huidige wei, en idd de ondergrond en vooral afwatering moet echt goed zijn anders komt de modder er aan de bovenkant gewoon door. Ik had in mijn hoofd een verkeerd rekensommetje gemaakt, want het is een flinke uitgave, word iets om over na te denken voor de toekomst. Word het een tractor of een mooi aangelegde paddock.
    Bedankt Marion!!

    Thekla wat dat betreft ben ik erg ouderwets merk ik, ik heb graag dat dingen werken zonder software, kan er ook minder stuk gaan, want wat als dan de app niet werkt, of je hebt slechte verbinding of je accu van je foon is leeg, allemaal van dat soort dingen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  12. #27
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Snap ik ergens wel Janneke, ik ga het ook helemaal niet toepassen als ik gewoon lekker thuis ben, want juist het dagelijks veelvuldige contact met de beestjes, daar geniet ik zo van. Voor de nacht en de gemiddeld twee dagen dat ik van huis ben om te werken vind ik het fijn om ze een extra voerbeurt te geven, zonder dat op afstand te regelen maar gewoon met een tijdschakelaar.
    Als we een weekend o.i.d. weg willen moet er toch oppas zijn voor water/poep ruimen. Maar we kunnen het de gasten dan wel iets gemakkelijker maken. Ik heb nog steeds een camera -app op mijn mob van toen de merries moesten veulenen, daar kijk ik nog veelvuldig op (omdat het zo leuk is. Heb er nooit problemen mee gehad, en kan straks dus direct zien of alles werkt. Daarbij kan ik mijn buurman of Manon of iemand anders inschakelen, mocht er iets niet goed gaan. Zou zoiets natuurlijk nooit gebruiken als ik niet meer dan 100% zeker ben dat alles werkt! Daarbij vindt Leo het gewoon een sport zoiets voor elkaar te krijgen. Wat dat betreft is de put van zijn vindingrijkheid bodemloos, ben ik achter gekomen, erg leuk! Hij heeft zoveel creativiteit en energie, snap soms niet waar hij het vandaan haalt.

  13. #28
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Wat is het voordeel van zo'n app dan?
    Je weet van te voren toch wel hoe laat je je paarden wilt voeren; je zult je voerautomaat ook moeten vullen van te voren. Dan kun je gelijk de timer instellen zodat hij op de gewenste tijd open gaat. Ik zie het voordeel van zo'n gadget eigenlijk helemaal niet...?
    Net als die dingen waarmee je op afstand thuis je verwarming aan kunt zetten. Gewoon een timer erop een klaar, net zo makkelijk (en het scheelt je weer straling)

    (Ik heb ook geen smartphone dus aan mij zou zo'n app sowieso niet besteed zijn...)

    (Oh gelijk gepost met Thekla... maar goed ik zie nu nog steeds niet wat het nut is van een op afstand bedienbare voerautomaat..?)

  14. #29
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    Nou stel dat ik wil gaan trainen/wandelen met de paarden en ik weet van te voren niet hoe laat ik thuis ben maar pas gaandeweg de dag, dan kan ik ze een voerbeurt geven voor ik onderweg naar huis ga..hebben ze al lekker gegeten. Trainen met een lege maag is natuurlijk niet de bedoeling ..
    Van mij hoeft het ook helemaal niet zo heel erg, Maarja...manlief wil weten of hij het voor elkaar krijgt denk ik

  15. #30
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Tips huisvesting paarden door eigen ervaring PP.

    O kan mij zeker voorstellen dat het een uitdaging is voor hem, gaaf als het werkt. Nou zo voor de nacht.en als je overdag niet thuis bent lijkt het mij ook ideaal ik had al zitten bedenken of ik niet 2 hooizakken voor de nacht hoog op kan hangen, dan de touwen via een katrol naar huis zodat ik ze kan laten zakken als ik naar bed wil. Ik heb er een hekel aan om laat nog naar buiten te gaan. Maar tegen de tijd dat we in het huis wonen heeft leo zijn systeem vast klaar kan ik dat komen kopen��
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •