Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Thema week 3 t/m 6; draw

  1. #1
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Thema week 3 t/m 6; draw

    Draw is wanneer je het paard uitnodigt naar je toe te komen en het komt. Draw gaat hand in hand met drive, het van je afsturen van het paard. Tussen drive en draw heb je balans nodig, in je training zou je 80% draw tegenover 20% drive moeten zetten omdie balans te houden. Draw is het ingrediënt voor liberty, want als je aantrekkelijk genoeg bent voor het paard kan de leadrope net zo goed in de kast blijven.

    Draw hoort bij de driving game, game#3. Basis voor draw is friendly game en porcupine game. De yoyo game geeft een goed idee van je draw, stick to me (naast elkaar bewegen) in verschillende gangen en overgangen maakt meer draw, bringback in de circling game ook. S-pattern maakt ook draw, het wil vaak het enthousiasme van het paard om bij je te komen verbeteren.

    De draw specifiek voor liberty kan je verbeteren met twee oefeningen van David Lichman; de boemerang en game of two eyes. Boemerang is een paard om een object sturen en vervolgens met zelfde of meer energie terug laten komen. Game of two eyes is een cirkel/schouderbinnenwaarts achtige beweging waarbij je het paard vraagt twee ogen op je gericht te houden.

    De boemerang wordt als volgt opgebouwd. Leer je paard komen naar je als je zijn naam roept. Leer je paard met zijn voorhoofd je navel aan te raken. Vergroot de afstand om te overbruggen. Roep je paard "om een hoekje". Terug naar voorhoofd op navel liberty. Afstand vergrote liberty. Om een hoekje liberty. Online samen om een object en dan draw terwijl je achteruit rent. Stuur paard om het object en blijf er zelf voor, dan draw door achteruit te lopen. Send je paard om het object en draw terug op naam. In alle gevallen is er bij terugkomst pas release (en een snoepje) op het moment dat het paard ontspannen zijn voorhoofd tegen je navel legt.











    Aanvullingen zijn welkom!

    - - - Updated - - -

    Plan met Pup om mijn boemerang @ liberty verder uit te werken tot een helder patroon. Dat wordt onze basis voor een F8 in galop met vliegende weg.

    Mees hoop ik confident genoeg te krijgen voor liberty draw met een bochtje erin. In stap de game of two eyes? Da's wel erg ambitieus denk ik.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  2. #2
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Thema week 3 t/m 6; draw

    Wauw Saar, wat een uitgebreide opening van het topic! Superleuk met je filmpjes.

    Ik vind deze 2 oefeningen interessant klinken en iets wat met Vinur wel zou moeten lukken. Ik heb natuurlijk on de drivingweken al aan de draw gewerkt, dus leuk om dit nu weer op te pakken.

    Wat is de reden dat je paard met zn voorhoofd je navel aanraakt? Ik leer Vinur juist om te stoppen op een respectabele afstand. Iets met bubbels

    Ik wil met Vinur proberen een draw te krijgen als hij aan de andere kant van het bos staat. Halverwege lukt al, om de hoek vanuit de stal lukt ook. Dus kom maar op met de uitdaging :-p

  3. #3
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Thema week 3 t/m 6; draw

    Ik vertrouw mijn paarden genoeg om ze soms toe te laten in mijn bubbel, mits ze kalm en respectvol zijn. Navel is mijn middelpunt, als paarden denken aan aansluiten op de Navel heb je twee ogen en twee oren (en twee benen, want de achterbenen vallen weg achter de voorbenen). In het 4e filmpje zoeken je me wachten totdat ik een vraag kan stellen, en als ze pushy inkomt in plaats van zacht, maak ik dat ze nogmaals mag proberen door achteruit te stappen. Tot ze respectvol, zacht en stil aansluit. Dat ze pushy is naar me vind ik even niet erg, dat los zichzelf op op het moment dat ik weer echt driving game doe. Om de draw te verbeteren zal ik proberen haar zo min mogelijk weg te sturen. Vandaar ook achteruit of vanuit stick to me beginnen, in plaats van yoyo

    Ik gebruik haar naam, dat betekent komen. En ik beloon met "goed" en met snoep.

  4. #4

    Re: Thema week 3 t/m 6; draw

    Gaaf voorsteltopic Saar, veel bruikbare oefeningen/tips! Alleen loop ik een beetje over van de inspiratie op dit moment geloof ik mede dankzij de vorige themaweken, dus ik sla de concrete doelen en voornemens even over. (Wie had gedacht dat nog eens zou gebeuren midden in de winter )

  5. #5
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Thema week 3 t/m 6; draw

    Dankjewel voor het maken van het topic Saar! Ik ga er van het weekend even goed voor zitten, je filmpjes bekijken en je uitleg lezen. Leuk!

  6. #6
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Thema week 3 t/m 6; draw

    Ja ga ik ook doen, aan de draw bij Lisa mag flink gewerkt worden ! (Bij Kira juist weer meer de drive/send..)

  7. #7

    Re: Thema week 3 t/m 6; draw

    Leuk Saar, de thema's en de filmpjes die je maakt met je paarden. Ik kijk telkens uit naar een nieuw thema!

  8. #8
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Thema week 3 t/m 6; draw

    Mooie introductie Saar,leuke oefening. Mooi hoe je samen naar de juist reactie zoekt.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  9. #9
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Thema week 3 t/m 6; draw

    Van de week ben ik met Rose bezig geweest met de draw.

    We deden dat online en met een leadrope alleen om de hals, als tussenstap naar liberty.
    Van Niek heb ik meegekregen om je draw te vragen door zelf je gewicht naar achteren te plaatsen, inviting. Dat pakt Rose erg fijn op.
    We speelden met de draw vanuit stick to me, van richting veranderen en op de circle waarbij ik meedraai.

    Eerder was onze draw niet helemaal goed door het zone 1 issue dat Rose had. Nu we daaraan gewerkt hebben is het stukken beter en voelt het alsof we nog aan het aftasten zijn wat er nu wel en niet kan en waar we nu staan, hoe de balans nu is.

    De overgang online - liberty blijf ik lastig vinden.
    Ik wil heel graag at liberty dingen doen, maar wordt dan veel onzekerder (en hoogstwaarschijnlijk ook onduidelijker en/of minder gebalanceerd) in mijn vraagstelling. Met safetylijntje heb ik dat veel minder merk ik, dus dat lijntje is er op het moment vooral voor mezelf nu Maar het is wel iets waar ik mee aan de slag wil.

    Het buik aanraken vind ik wel mooi klinken, maar doe ik momenteel maar even niet
    Het toevoegen van een motivatie als naam roepen en/of voedselbeloning heb ik tot nu toe helemaal niet mee gewerkt en ben ik nog aan het overwegen.

  10. #10
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Thema week 3 t/m 6; draw

    Leuk Sterre! Dat je dat stukje buik overslaat snap ik. Zoek gewoon je eigen weg, wat werkt voor jullie. Voedselbeloningen zijn lastig terrein, heb dat heel lang niet gedaan. Het geeft zoveel motivatie bij het paard, maar ik moet zelf super consequent zijn met het gebruik. Ik ben op dit moment aan het lezen in animal training 101 (op aanraden van Els en David Lichman). Ik hoop meer inzicht te krijgen in het inzetten van methodes en dus ook van voedselbeloningen.

    Met Mees en Pup ben ik eigenlijk dagelijks kleine draw dingetjes. Mees vindt het moeilijk, mentaal vooral. Dus kleine, kleine, kleine dingetjes en veel herhalen, rust houden en belonen. Hij komt wel.

    Pup ben ik bezig met game of two eyes en boemerang . Ze kan heel mooi klein om me heen draven, galop is nog teveel moeite. Dan dwaalt ze weg op de volgende of ze valt terug in draf. En nou ik dat zo schrijf voel ik dat ik daar iets van vind. Denk dat daar de oplossing ook ligt, het is slechts een oefening die niet loopt zoals ik zou willen.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  11. #11
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Thema week 3 t/m 6; draw

    Deze week ook even aan het oefenen geweest, ik ben nog even aan het nadenken hoe ik dingen ga doen, ik roep Whoopie bv wel vaker bij haar naam maar vind het dan niet altijd prettig als ze zo dicht op mij komt staan of nog lastiger als ze dat bij anderen doet, dus ik zit te denken aan een apart commando. Ik gebruik voedselbeloning en daar word ze wel wat opdringerig van, misschien ben ik daar de laatste tijd niet duidelijk genoeg in, daar moet ik zelf op gaan letten. Het is voor haar wel een goede motivatie.
    Haar hoofd naar mijn buik/2 ogen is soms wat lastig, ik heb haar ook geleerd eigenlijk om even weg te kijken voordat ze een voedselbeloning krijgt, ik merk dat die er goed inzit.
    Ik merk wel dat het wegsturen lastiger is, ik heb de oefening wel vaker gedaan, haar om een pion sturen en terug vragen. Dat heeft denk ik ook te maken met de voedselbeloning, merken jullie dat ook. Misschien zou ik juist iets lekkers op de pion moeten leggen maar dan is de vloeiende beweging eruit.

    Zit er echt een bepaald idee achter dat het paard zijn/har hoofd tegen je buik plaatst ipv op een halve meter afstand?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •