Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: Melkbar/afspenen "veulen"

  1. #1
    Forumlid Maatje's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2016
    Locatie
    Oost Groningen
    Berichten
    16

    Melkbar/afspenen "veulen"

    Hoi,

    ik heb een vraag en ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik zou graag mijn "veulen" van nu bijna 1 jaar willen afspenen. Ik had gehoopt dat moeder hem zou "weigeren" om te laten drinken naarmate hij ouder wordt maar dat gaat niet gebeuren.

    Ze staan beiden op PP in een kudde van 6 paarden in totaal. Er is geen mogelijkheid om ze voor een langere periode te separeren.

    Ik kan hem natuurlijk tijdelijk naar een andere plek brengen maar wellicht is er een mogelijkheid om ze niet uit elkaar te halen?

  2. #2
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Melkbar/afspenen "veulen"

    Uit nieuwsgierigheid en belangstelling; mag ik vragen waarom je dat zou willen?

  3. #3
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Melkbar/afspenen "veulen"

    Ik zou wel kiezen voor bepaalde periode andere locatie. Of de merrie opnieuw drachtig laten worden, dan speent ze zelf het veulen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  4. #4
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: Melkbar/afspenen "veulen"

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door tschat Bekijk Bericht
    Uit nieuwsgierigheid en belangstelling; mag ik vragen waarom je dat zou willen?
    Het is vrij normaal om een veulen af te laten spenen?
    In de natuur zou de merrie weer een nieuw veulen krijgen en dan stoot de merrie af.

    Anders kan het jaren duren, ten koste van de merrie.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  5. #5
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Melkbar/afspenen "veulen"

    Goh, de 2 veulens de ik heb gehad moesten afgespeend worden (naar mijn idee te vlot, maar praktisch (om redenen) gezien kon het helaas niet langer duren) maar ik kon al zo goed merken dat met name Lisa haar veulen echt niet altijd meer liet drinken bij een leeftijd van 7 maanden. Dus ik vroeg me af, ook al zou de merrie niet drachtig zijn, of het toch niet sowieso zou gebeuren. Vandaar mijn vraag.

  6. #6
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Melkbar/afspenen "veulen"

    In de natuur is de merrie drachtig en stopt de melkproductie. Maar als de merrie niet besluit dat er niet meer gedronken wordt, blijft veulen drinken en blijft de productie. Ik ken een volwassen Shet die nog drinkt bij moeder, zeker na een stressvolle situatie. Voor moeder kans op uierontsteking, maar ook de relatie tussen beide paarden is "bijzonder" .

    In dit geval lijkt spenen me een gezonde en natuurlijke keuze. Zet het veulen een half jaar ergens anders. Ik zou daarmee wachten tot het grasseizoen, vanwege kosten, voedselaanbod en weerstand.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  7. #7
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Melkbar/afspenen "veulen"

    Cora heeft dit gehad met haar 2 shetjes. Ik weet niet meer precies wat ze gedaan heeft, maar ik herinner me nog foto's met een BH
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  8. #8
    Forumlid Maatje's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2016
    Locatie
    Oost Groningen
    Berichten
    16

    Re: Melkbar/afspenen "veulen"

    Als de kleine man weg moet omdat het niet anders kan, wil ik het sws in de zomer periode doen. Maar ik hoop op een gouden tip zodat ik hem niet hoef te verplaatsen.

    Ik wil hem afspenen omdat dit voor de merrie beter is (ze is zelf nog jong).

    Haar opnieuw laten dekken is geen optie, dan heb ik volgend jaar weer hetzelfde euvel en nog een paard erbij

    - - - Updated - - -

    Kan ik die foto ( van de bh) op 1 of andere manier terug vinden hier op het forum? En haar ervaring?

  9. #9
    Actief Forumlid Janna's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2014
    Locatie
    Delden
    Leeftijd
    23
    Berichten
    568
    Dagboek Berichten
    2

    Re: Melkbar/afspenen "veulen"

    IMG_2883.jpgIMG_2882.jpg Hier de foto's van de bh die we hadden gemaakt. Bij ons heeft het niet gewerkt omdat Luna (de pony) hem snel af had/kreeg. Maar misschien werkt het bij jou wel en kun je het nog proberen.

    Oh, de foto's zijn heel klein. Je kunt ze terug vinden op bladzijde 476 van het dagboek: Over reuzen en kabouters.

    Oh, dat dagboek kun je nog niet zien omdat je nog niet genoeg berichten hebt... Moeilijk.

  10. #10
    Forumlid Maatje's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2016
    Locatie
    Oost Groningen
    Berichten
    16

    Re: Melkbar/afspenen "veulen"

    Dankjewel janna voor de foto's. Ik zal even gaan kijken bij het desbetreffende onderwerp waar de foto's staan. Ziet er grappig uit iig

  11. #11
    Forum Meubilair Cora's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Delden, Twente
    Leeftijd
    60
    Berichten
    8.020
    Dagboek Berichten
    60

    Re: Melkbar/afspenen "veulen"

    Hier Cora, van het stukje huisvlijt, de zelfgemaakte bh. HAHAHAHAHA, we hebben wel heel erg gelachen , maar echt effectief was het niet.
    We namen twee shetjes over. Mama Luna en zoon Milan, 4 jaar. En hij dronk nog bij zijn moeder. Ze waren allebei moddervet ( en bijna hoefbevangen.) Dus Luna had niet zelf tekort, maar Milan had het absoluut niet nodig!
    En of Milan haar ook een hoefje hielp met "ontkleden" omdat hij perse wilde drinken of dat ze hem zelf afdeed, weet ik niet. Ik vind het nog steeds een mooie uitvinding en het zou volgens mij best kunnen werken.

    Wij hebben ze na dit probeersel overdag samen op de wei gehad, met graasmasker, en 's nachts op allebei hun eigen paddock met een stroom draadje er tussen en allebei een hooinet. Dat werkte bij hun heel goed. Ze waren niet onrustig, en zijn geen enkele keer door het draadje gegaan, geloof ik. We hielden Luna's uier goed in de gaten en toen die echt een tijdje leeg was, hebben we ze weer samen gezet. En toen was het klaar.

    Kun jij niet je kudde scheiden met een draadje en zo moeder en veulen apart zetten?
    Happiness is not a destination, it is the road to travel

  12. #12
    Forum Meubilair Cora's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Delden, Twente
    Leeftijd
    60
    Berichten
    8.020
    Dagboek Berichten
    60

    Re: Melkbar/afspenen "veulen"

    Er staat niet heel veel over in verder, zie ik. Bij 17-7 ( het zijn allemaal gekopieerde updates uit het andere dagboek) nog een paar foto;s van een volle, gestuwde uier en pony's achter hun draadje.
    Happiness is not a destination, it is the road to travel

  13. #13
    Actief Forumlid Mared's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2010
    Leeftijd
    46
    Berichten
    984
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Melkbar/afspenen "veulen"

    Mijn ervaring met moeder en dochter; ik dacht/hoopte/wilde dat het ook een soort vanzelf zou gaan maar Lola bleef drinken en Wyz haar lichaam bleef netjes melk aanmaken.
    Toen Wyz in begon te vallen hebben we ze een paar dagen apart gezet.
    Ik weet niet precies meer hoe lang maar ik weet nog wel dat bij de hereniging Wyz Lola steeds netjes weghield van haar uier.
    Lola bleek alleen zol volhardend in haar quest voor moedermelk dat ze de productie weer op gang kreeg, toen zijn ze toch echt even voor een langere periode uit elkaar geweest.

    Hadden we wel het gemak van een tweede weiland en een opgesplitste mini kudde

  14. #14
    Forumlid Maatje's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2016
    Locatie
    Oost Groningen
    Berichten
    16

    Re: Melkbar/afspenen "veulen"

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Cora Bekijk Bericht
    Hier Cora, van het stukje huisvlijt, de zelfgemaakte bh. HAHAHAHAHA, we hebben wel heel erg gelachen.

    Kun jij niet je kudde scheiden met een draadje en zo moeder en veulen apart zetten?
    Wellicht is dat een optie in de zomer periode. Ik kan het eens aankaarten.

    Iik wil ook iets uitproberen met een halster. Iets maken op de neusriem ( weet nog niet zo goed wat/mss harde gedeelte van klittenband ) dat zodra hij wil drinken, het bij mijn merrie irriteert. Op die manier boots ik de natuur wel het meeste na.....

  15. #15

    Re: Melkbar/afspenen "veulen"

    Ik heb 2 minishetjes, moeder en dochter. dochter heeft 2 jaar gedronken bij moeder, en uiteindelijk is ze toch gestopt. Ik zou het nog een poos aankijken, in de meeste gevallen lossen ze het zelf wel op denk ik.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •