Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 24

Topic: Draver leren galopperen

  1. #1
    Actief Forumlid Marlies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2009
    Locatie
    Belgie
    Berichten
    184

    Draver leren galopperen

    Zoals reeds voorgesteld, ben ik Marlies en ik heb sinds een week een draver (Uvar) als verzorgpaard.
    Uiteraard zijn wij nu rustig kennis met elkaar aan het maken en doen we alles rustig stap per stap en zijn we nog niet bij de grootste uitdaging aangkomen: Uvar leren galopperen.

    Ook al is dit nog niet de eeste uitdaging die we gaan aanpakken, toch zou ik graag al wat informatie willen verzamelen vooraleer ik daar over een tijdje aan begin. Ik heb nog nooit met een draver gereden en ik heb er dan ook geen ervaring mee hoe ik een paard leer galopperen.
    Uvar heeft vroeger geracet, dus die kan snel draven, maar kent galop niet.

    Hoe pak ik dit het beste aan? Ik heb al verschillende dingen gelezen zoals:
    - best buiten beginnen op een lang recht stuk. Mijn opmerking: hij gaat gewoon héééél snel draven en valt waarschijnlijk niet automatisch in galop.
    - best aan de longe beginnen en hem daar leren galopperen. Mijn opmerking: longeren wordt afgeraden binnen Natural Horsemanship. Of kan dit wel om hem te leren galopperen? Tweede opmerking: hoe leer ik hem dat aan aan de longe?

    Er zijn waarschijnlijk verschillende mogelijke manieren, maar wie heeft hier al ervaring mee en kan me hierbij helpen?

    Alvast bedankt voor jullie antwoord en input!
    Marlies en Uvar
    Life's beautiful!! You just have to see it!

  2. #2
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Draver leren galopperen

    Hoi Marlies, ik heb al jaren dravers en daar dus wel wat ervaring mee. Wat weet je over het verleden van je paard? Heeft hij gekoerst? Is hij al onder het zadel geweest? En galoppeert hij in de wei wel? En wat is zijn volledige dravernaam?

    Mijn ervaring is dat de meeste dravers uiteindelijk prima kunnen galopperen, al zal het niet snel een "rijpaardgalop" worden. Lange rechte stukken zie ik zelf niks in, net wat je zegt, ze gaan toch gewoon hard draven en als ze per ongeluk in galop vallen, is dat meestal een hele snelle, oppervlakkige galop waar je niet zoveel aan hebt.

    Longeerlijn (of tijdens circling game van Parelli) heeft mijn voorkeur om te starten, zodat je er een stemcommando aan kan gaan verbinden, dat maakt het óp het paard daarna stukken makkelijker. Op de cirkel kunnen ze dan ook wat beheerster galopperen. Uitgebreid belonen voor elke galopsprong die je er uit krijgt en gaandeweg steeds een paar sprongetjes meer. Als hij het commando goed begrijpt, dan onder het zadel gaan proberen, ook weer beginnen met desnoods 1 galopsprong. Niet voorover gaan zitten en bij het commando tegelijk de juiste hulpen geven, zodat hij dat met elkaar gaat verbinden.

    Als dat allemaal lukt, dan heb je het meeste profijt als je vanuit stap aanspringt. Meestal heb je dan gelijk een paar hele mooie rustige galopsprongen. Terug nemen als het weer te snel/hectisch gaat, en zo uitbouwen.

    Uiteraard is dit een proces van de lange adem, maar het resultaat is er dan ook naar.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  3. #3
    Actief Forumlid Wubwub's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2015
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    777

    Re: Draver leren galopperen

    Ik heb 2 dravers gehad en allebei hadden ze een perfecte galop en als ze het zelf mochten kiezen, kozen ze die boven een harde draf. Misschien dat ik geluk heb gehad, maar weet dus niet beter dan dat de galop geen 'dingetje' hoeft te zijn voor een draver, met nadruk op 'hoeft' natuurlijk... ieder paard is anders.

    Wat wel bij beide dames was was dat ik ze in het begin echt FLINK moest belonen voor een of enkele passen galop. Ze waren daar echt onzeker over, of dat wel mocht. Zodra ze doorkregen dat ze mochten galopperen was het helemaal goed, had ik er een stemcommando aangekoppeld en later ook de beenhulp. Ben ook vanaf de grond begonnen met de galop bevestigen en daarna vanuit het zadel.

  4. #4
    Actief Forumlid Marlies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2009
    Locatie
    Belgie
    Berichten
    184

    Re: Draver leren galopperen

    Wat ik van hem weet, is dat hij inderdaad vroeger heeft gekoerst.
    Hij is nu een jaar bij zijn huidige eigenaar en is perfect te rijden onder het zadel. (dat kende hij daarvoor ook al).
    Dus op dit moment kan je perfect met hem in de piste of buiten rijden, alleen geen galop.
    Hij is ook enorm stijf, cirkels en bochten zijn moeilijk voor hem, dus daar ben ik nu eerst aan aan het werken, want zolang hij dat evenwicht niet heeft en niet een beetje kan buigen, vermoed ik dat galop voor hem nog te moeilijk gaat zijn.
    Ik heb hem zelf nog niet op de wei zien galopperen, maar waarschijnlijk doet hij dit af en toe wel.

    Bedankt alvast voor de tips!
    Ik onthoud inderdaad om er vanuit een cirkel aan de lijn aan te beginnen (wat ik ook al vermoedde) vanaf dat hij mij kent, vlotjes cirkels kan stappen en draven!
    Hoe vraag je hem in het begin het beste om te galopperen? Eerst hard draven en wanneer hij "per ongeluk" een pasje galoppeert hard bevestigen?

    Bedankt!
    Life's beautiful!! You just have to see it!

  5. #5
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Draver leren galopperen

    Zo zal het in het begin meestal gaan ja. Het is handig om van te voren de "beloning" alvast vast gelegd te hebben. Beloon je hem met wat lekkers (komt meestal te laat in dit soort gevallen), met stem, met click als je van clickeren houdt, mag hij even stoppen? Mijn eigen paard is erg gevoelig voor lekkers, maar ik kan niet even naar hem toe rennen op een cirkel met een snoepje , dus die weet dat als ik hard "goed!" roep hij het helemaal goed doet.

    Onder het zadel ook maar veel cirkels maken in stap en draf om hem soepeler te krijgen, een goede en gebalanceerde draf is wel een voorwaarde voor een goede galop
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  6. #6
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Draver leren galopperen

    Zou het nog helpen om een sprongetje te gebruiken? Ik heb hier geen ervaring mee hoor. Maar met andere paarden merk ik dat ze vaak na de sprong nog een paar passen galopperen.

  7. #7
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Draver leren galopperen

    Geen draver-ervaring, maar wel veel koudbloeden- die- niet- galoperen-ervaring heb ik.

    Galop is voor sommige paarden moeilijk. Het vraagt veel coördinatie en balans van een paard. Dan gaan wij er ook nog eens opzitten en dan wordt t helemaal lastig. Een draver die nooit heeft mogen galoperen heeft een extra uitdaging hierin

    Vanuit de klassieke dressuur leer je dat een paard je moet dragen, hij moet goed zijn gewicht kunnen verdelen en zijn si gewricht goed kunnen kantelen. Dit doe je door je paard recht te richten. Hiermee maak je hem sterk en is hij in staat om te kunnen galoperen. Zolang je paard de travers bijvoorbeeld niet kan, is galop ook nog steeds erg lastig voor je paard.
    Je kunt bijv. naast rechtrichten, cirkel werk vanaf de grond doen. Op iedere kwart vraag je 1 pas galop aan. Dit beloon je uiteraard uitbundig om te bekrachtigen.

    Naast rechtrichten zijn balkjes lopen en achterwaarts gaan fijne oefeningen om het SI gewricht sterker te maken.

    Geef t de tijd, verwacht niet dat je paard in een week tijd al kan galoperen

  8. #8
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: Draver leren galopperen

    Ik ben me momenteel aan het oriënteren om weer een paard te kopen (terug van lang weg geweest - hoi!) en denk er ook aan om een draver te kopen. Ik heb er erg veel over gelezen en hoor inderdaad dat het goed is om op een volte te beginnen aan de longe.
    Wat ik ook als tip heb gelezen, is om een balkje op de volte neer te leggen. Als hij daar niet overheen springt, kun je hem misschien iets hoger leggen. Misschien kun je zo een paar passen galop ontfutselen, en wanneer je dit eenmaal hebt, heb je iets om op te gaan belonen.

    Dravers duiken op de drafbaan ook over hun schouder de bocht in. Ik stel me zo voor dat voor het leren galopperen de voorbereiding misschien wel 90% van de tijd in beslag neemt, Want als je paard ook op deze manier de bak door gaat, krijg je geen galop of de verkeerde galop. Nageven en de juiste stelling in stap en draf lijken me onmisbaar voordat je aan galop kunt gaan denken.
    draver-door-de-bocht-300x177.jpg

    Ik weet zelf nog niet of ik het durf op een draver aan te schaffen, want ik ben dressuurmatig altijd een kneus gebleken. Of ik uberhaupt weer aan een paard begin, moet ik ook nog over uit zijn. Maar ze trekken me wel enorm!
    Laatst gewijzigd door P a i s; 02-01-17 om 19:21.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  9. #9
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Draver leren galopperen

    Fitnaaaaaaa!

    Wat een leuk idee, jij weer een paard

  10. #10
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: Draver leren galopperen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Tinky Bekijk Bericht
    Fitnaaaaaaa!

    Wat een leuk idee, jij weer een paard
    Ronjaaa

    Ja ik weet het echt nog niet wat ik wil! Ik moet ook eerst goed zoeken naar een geschikte stalling met veel weidegang, ook in de winter.
    Ik vind het heel spannend. Ik vind het een beetje eng om mn leven verder dicht te plakken met verplichtingen en verantwoordelijkheden, daar dacht ik te weinig over na toen ik Borus nam, en dat brak me op den duur op.
    Ik heb nu veel meer mogelijkheden maar aan de andere kant ben ik nu ook belast met een portie doemdenken en "wat als..."-jes

    Ik ga aanstaande woensdag voor het eerst sinds jaren weer paard rijden. En de mogelijkheden verder onderzoeken, kijken of ik het in mijn ideale plaatje gegoten krijg.

    Ik woon vlak bij een drafstal en die paardjes intrigeren me enorm.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  11. #11
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Draver leren galopperen

    Dravers zijn verschrikkelijk leuke paarden, heel erg op mensen gericht en heel slim, ze leren zo makkelijk. Ze zijn er in alle soorten RB en LB. Ze willen je altijd een plezier doen en altijd werken. Ik ben van oorsprong een echte dressuurruiter, maar sinds ik dravers heb leren kennen wil ik eigenlijk geen andere paarden meer. Succes met nadenken
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  12. #12
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: Draver leren galopperen

    Leuk, ik ben heel benieuwd!

    Ik was voorheen helemaal van de koudbloedige hobbeltjes maar dat had ook met mogelijkheden, budget en ervaring te maken. Ik durf nu een 'echt' paard aan (denk ik )
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  13. #13
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Draver leren galopperen

    Ahum, zijn koudbloeden geen echte paarden? En heb je geen ervaring nodig om daarmee om te gaan?
    Een IJslander is trouwens ook een koudbloed maar daar heb je toch ook een aardig budget voor nodig...
    Dus ik weet niet wat jouw ervaring is met koudbloeden, zo te lezen in elk geval heel anders dan de mijne.

  14. #14
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: Draver leren galopperen

    Ik dacht ook al... uuuh..
    Nu valt een Welsh Cob niet in de categorie koudbloed -> maar lijken er wel veel op.

    Marja, je snapt toch wel dat mensen het met een koudbloed heel makkelijk hebben
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  15. #15
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Draver leren galopperen

    Ik vind koudbloeden juist stukken moeilijker
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •