Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Wat met de mest?

  1. #1
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Wat met de mest?

    Nieuwe plek, nieuwe gewoontes.
    Voorheen verspreidden we de mest over het weiland. Op deze plek ruim ik mest (vooral omdat ik ondertussen er wel van overtuigd ben dat het niet goed is om te laten liggen, maar ook voor de huizen in de buurt). Ik merk dat met 4 paarden de hoop best snel groot wordt. Maar wat dan?

    Composteren overweeg ik. Maar vrees dat ik de ruimte niet heb voor zolang het te laten liggen en nog andere hopen erbij maken.
    Gratis af te halen advertentie overweeg ik ook. Maar eigenlijk weet ik het gewoon niet.

    Ben benieuwd naar wat jullie ermee doen. Geeft me vast inspiratie om iets te doen dat voor mijn plekje ook werkt.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  2. #2
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Wat met de mest?

    DSC03296.jpg

    Dit waren mijn composthopen afgelopen najaar. De linkerhoop is inmiddels verspreid en de courgette en pompoenplanten van de middelste hoop zijn verwijderd. De rechtste hoop is degene die als laatste is bijgevuld; na een jaar zal die eruit zien zoals de linkse en dan kan hij verspreid worden over de wei.
    Dit is mest van 2 IJslanders plus tuin- en keukenafval en eens per week een kruiwagen zaagsel/hooi/stro met konijnenuitwerpselen.
    Het uitrijden van 1 van de compostvakken is ongeveer 1 volle dag werk voor een sterk persoon. Dus 3 dagen in het jaar werk. Aangezien jij 4 paarden hebt, zul je dubbel zoveel compost krijgen. Ik kan de compost zelf niet verspreiden dus ben telkens moeilijk aan het doen om er hulp bij te krijgen; dat is een groot nadeel. Voordeel is dat mijn wei zo wel op gezonde wijze zijn voeding krijgt. Alhoewel ik niet genoeg heb om de hele wei (ongeveer 4000 m2) elk jaar te doen, ik denk dat ongeveer eens in de 2 jaar de hele wei afgedekt krijg. Dat is eigenlijk te weinig.

    De vorige bewoners lieten tegen betaling de mest afhalen door een boer. Dat is wel makkelijk; je hebt er dan zelf geen werk aan. Maar dan moet je wel een andere manier vinden om je wei te bemesten.

    Ik weet van iemand die haar weide ook in verschillende delen heeft opgedeeld, en dan de dagelijkse mest telkens op één stuk verspreid waar de paarden voorlopig niet staan. Dan vergaat het gewoon terwijl het op de wei ligt, en als je de paarden er lang genoeg niet op laat, heb je ook geen kans op wormbesmetting. Bij haar werkte dat goed.

  3. #3
    Actief Forumlid chevelle68's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Locatie
    Meijel
    Berichten
    1.662
    Dagboek Berichten
    134

    Re: Wat met de mest?

    Een vriend van ons is vrachtwagenchauffeur op een mestwagen en haalt eens in de maand de mest op. Ik heb zo'n ijzeren bak staan.

  4. #4
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Wat met de mest?

    Ik herken je 'probleem', dat zo'n hoop aanvankelijk heel veel lijkt (en ik heb net als Marja ook maar twee paarden, wel een tijdje 4 gehad (2 veulens gehad die ook al aardig wat bijdroegen), maar het slinkt erg snel, en als je eenmaal zo'n kringloop hebt zoals Marja laat zien, is het snel weer te weinig voor je land. Voor jou kan ik me indenken dat het lastiger is ivm omwonenden.
    Het eerste jaar heb ik moestuinierders van volkstuinen benaderd, en op internet mest aangeboden (gratis, betaald komen mensen niet erg op af denk ik). Toen is er een en ander opgehaald. Heb ook wel eens gekeken naar ophalen, maar zo'n metalen bak is 1. erg duur (om te huren en om te kopen), en 2. bij ons op het erf echt ontsierend..plus nu zie ik de enorme meerwaarde voor het groen en de grond! Daarbij is het composteren op zich heel leuke materie om je in te verdiepen...
    De hopen slinken mega snel als je er in de lente/zomer pompoenen en courgettes op teelt, plus is een heel leuk gezicht.
    Laatst gewijzigd door tschat; 13-12-16 om 13:29.

  5. #5
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: Wat met de mest?

    Lastig hoor, ik breng het naar de buruman die het weer gebruikt voor zijn tuintjes.
    Vaak zie ik ook dat mensen van die grote containers hebben staan waar ze het in gooien, die worden dan weer opgehaald en geleegt maar dat kost wel wat...hoeveel weet ik niet.
    Verder geen tips helaas.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  6. #6
    Actief Forumlid sonja w's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2012
    Locatie
    arendonk ( B)
    Leeftijd
    56
    Berichten
    228

    Re: Wat met de mest?

    In de winter mag ik het gewoon op het land uitspreiden hier tegenover , en in de andere maanden doe i khet in een aanhangertje en breng ik het naar de boer die men hooi en stro levert en doe ik het daar op de mesthoop .
    heb ook al es geprobeerd in het kippenhok , maar daar groeit de berg te snel ...

  7. #7
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: Wat met de mest?

    Mest is en blijft lastig! Wij hebben een betonnen mestbak gemaakt naast de stal. Ruiken doe je het echt niet. De boer waar ik hooi koop haalt het eens in de paar maanden gratis op en verspreid het over zijn land. Zijn eigen idee, vanwege de grote hoeveelheid hooi die mijn mannen van hem opeten.

    In het verleden hebben we het altijd wel naar boeren toe kunnen brengen.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •