Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 27

Topic: Thema week 50 t/m 1; Friendly game

  1. #1
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Thema week 50 t/m 1; Friendly game

    Friendly game gaat over het opbouwen van vertrouwen; vertrouwen in je lichaamstaal, vertrouwen in je hulpmiddelen en in je speelgoed. Om een goede friendlygame te spelen, heb je inzicht nodig in gedrag van het paard. Wanneer is het dier ontspannen? Het is niet de bedoeling dat je het paard overspoeld met prikkels, maar door een gedoceerde opbouw (approach and retreat) van prikkels wordt de vluchtreactie van paarden minder en het vertrouwen in de mens groter.

    Voorbeelden van oefeningen zijn:
    Op de grond:
    - paard overal kunnen aanraken
    - paard met touw kunnen aanraken
    - paard met stick en string overal aan kunnen raken
    - samen kunnen halsteren (met savvy)
    - paraplu openen en sluiten
    - regenjas kunnen flapperen in alle zones
    - extreme helicopter in alle zones
    - string over rug in beweging (gangen opbouwend)
    - ergens op staan, met voorbenen en/of achterbenen
    - dierenarts simulatie
    - in de oren masseren, tong vast kunnen houden
    - bal kunnen stuiteren op het paard
    - friendly game vanuit alle zones
    - grond hard slaan vanuit alle zones.

    Los komt het paard naar je toe, kijkt positief

    Vanuit het zadel:
    - laterale flexie
    - passenger lesson (opbouwend van stap naar galop)
    - van beide zijdes opstappen
    - benen flapperen
    - teugel of leadrope over hoofd gooien
    - benen en hoofd aaien met de carrotstick
    - opstappen vanaf een hek
    - hoofdstel af en aan doen vanaf de rug
    - staart over je schouder vast houden
    - iets slepen vanuit het zadel (zoals een emmer aan een touw)

    - rijdend met bit is het vooral zacht contact met de mond in alle gangen (opbouwend per level)

    Omdat komende periode veel feestdagen bevat is de termijn ruimer genomen. Beschrijf hier je plannen en je vooruitgang, zodat we weer samen verder kunnen groeien
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  2. #2
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Thema week 50 t/m 1; Friendly game

    Voor Pup ga ik bezig met soft fel in alle gangen; startend in stap, dan galop en hopelijk ook draf.

    Met Mees wil ik de friendly in beweging verbeteren en met meerdere paarden tegelijk ontspannen blijven als een ander aangesproken wordt.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  3. #3

    Re: Thema week 50 t/m 1; Friendly game

    Leuke inspiratie Saar Ik wil fanatiek met dit thema aan de slag, als onderdeel van de voorbereidingen van het inrijden van Lousa.

    Dingen uit jou lijstje die we nog niet kunnen en ik wel nuttig vind:
    - paraplu openen en sluiten
    - regenjas kunnen flapperen in alle zones
    - extreme helicopter in alle zones
    - ergens op staan, met achterbenen (zoals achteruit over een balk of tegen een pion aan vind ze lastig)
    - in de oren masseren, tong vast kunnen houden

    zittende friendly op haar:
    - van beide zijdes opstappen
    - benen flapperen
    - teugel of leadrope over hoofd gooien
    - benen en hoofd aaien met de carrotstick

    Ik wil mijn friendly sessies vooral ongedwongen houden, even snel wat tussendoor. Dat werkt goed voor het acceptatieproces bij Lousa heb ik gemerkt. Verder ook veel in beweging friendly doen, want ze wil nog wel eens in de freeze schieten en dit vind ik lastig zichtbaar. Ik wil haar graag leren dat ze met spanning kan blijven lopen en af laten vloeien.

    Andere dingen die ik ga doen:
    - als ik er op zit iemand anders een stukje laten lopen met haar, friendly met gewicht
    - friendly met hangende dingen aan de bbp, als voorbereiding op het zadel met beugels
    - met de 80 km weg en vrachtwagens
    - met mijn fiets, zodat we kunnen gaan fietsen buiten
    - en iets wat ik heel eng vind, maar wel wil kunnen: samen over de brug over de snelweg hier vlakbij.
    Best wel een ding, maar ik merk dat ons teamwork eigenlijk wel verbetert buiten als we dit soort uitdagingen (zoals ook tunneltjes) doen.
    - andere buitendingen? We gaan vast nog meer tegen komen. Een trein zou leuk zijn, maar die hebben we geloof ik niet in de buurt.
    - wormenspuit, daar heb ik haar laatst een nogal nare ervaring mee bezorgd

    En misschien ga ik mijn lijstje nog wel aanvullen als we toch vier weken hebben



  4. #4
    Actief Forumlid Lintjuuuh's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Boskoop, Zuid-Holland
    Berichten
    1.625
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Thema week 50 t/m 1; Friendly game

    Jaaa ik doe ook mee! In december wel wat meer tijd om met meer regelmaat met Ele aan de slag te gaan.

    Mijn doel is om weer op Ele te kunnen gaan zitten/rijden. Ik zal dus beginnen met friendly vanaf de grond en in motion. Dit pakte ze laatst al heel goed op dus wil ik verder uitbreiden. Ook lijkt het me leuk met een paraplu en regenjas/zeil aan de slag te gaan en een plastic zak aan het einde van mijn carrot stick.

    Ook wil ik het van beide kanten opstappen oefenen. De stick in mijn hand als ik op haar zit zal ze naar verwachting nog niet goed verdragen, hier ga ik mee aan de slag door haar eerst overal te aaien met de stick en dit later uit te breiden met string eraan en ermee zwaaien vanaf haar rug. We moeten nog even zien hoe ver we komen.

    Als we veel paardentijd per dag hebben en het weer redelijk is ben ik ook van plan om met regelmaat haar langs de weg te laten grazen, zodat ze voorbijkomende vrachtwagens weer beter gaat verdragen. Maar dat moeten we nog maar even zien of we daar al aan toe komen.

  5. #5
    Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.398

    Re: Thema week 50 t/m 1; Friendly game

    Deze is leuk! En nodig.

    Ik wil aan de slag met meer acceptatie in de friendly.

    Friendly met hoofd aanraken kan beter:
    1. lippen aanraken
    2. tong vastpakken

    friendly op haar rug:
    1. beide kanten op en af stappen zonder zadel
    2. op Loda liggen
    3. erachter vanaf glijden (alleen als stap 2 heel goed gaat en dan deze weer apart opbouwen met stapjes, dus veel friendly in zone 5 vanaf de kruk en als ik erop lig)

    en friendly met een paraplu.

    1. open en dicht doen
    2. mensen die lopen met een paraplu

    Friendly met tractors en vrachtwagens

    1. meer blootstelling met wandelen
    2. de tractors op het erf steeds dichter bij langs laten rijden, ook als ze vast staat, uiteindelijk.
    note to self: change the mind, the body will follow.

  6. #6
    Actief Forumlid Lintjuuuh's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Boskoop, Zuid-Holland
    Berichten
    1.625
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Thema week 50 t/m 1; Friendly game

    Sessie 1 Stick en string over rug, billen, nek. Ele kent het 'spelletje' maar plaatst me snel in zone 2. Dus nog niet volledig comfortabel. Ik moet dus oefenen vanuit alle zones. Ik merk soms dat als ik met stick en string over haar heen zwaai op een onverwacht moment haar adem stokt of ze spant en daarna weer released als ze door heeft dat ik 'maar' friendly doe. Mooi om te zien dat ze het verschil weet van druk en geen druk (friendly). Maar ik denk dat ik nog beter moet doseren met mijn energie als ik iets van haar vraag, zodat die spanning om iets te moeten verdwijnt. De extreme helicopter ben ik nog wat onhandig in en Ele is nog skeptisch, ik ben bang dat ik haar oren raak en ik weet niet precies wanneer ik moet releasen. Ik ga nog beter letten op haar signalen.

  7. #7
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.125
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Thema week 50 t/m 1; Friendly game

    Ha, hier was ik de vorige weken ook al mee bezig met Ulani. Ik weet niet wat er precies is gebeurd, maar hij heeft een issue opgelopen toen er iemand anders is gekomen om hem vast te houden terwijl Freek hoeven deed. Sommige dagen vindt hij alles best en kan ik hem halsteren en dingen van hem vragen. Andere dagen rent hij weg voordat ik hem ook maar kan benaderen of als ik vlak bij hem ben...

    Gisteren eerst dochterlief Milua geknuffeld en friendly in haar mond en oren gedaan. Daarna of daarvoor over hele lichaam aaien en beetje over haar heen hangen om haar andere zij te kriebelen of onder haar buik door.
    Daarna mama Davida hetzelfde. In de mond wat sceptisch, dus dat gaan we vaker herhalen.
    Toen kijken wat Ulani wilde. Ik had overigens niets bij me, want was via Jewels weide gekomen om haar deken op te doen. Ik mocht Ulani onder zijn kin kriebelen en een kus op zijn neus geven, maar toen ik weer mijn hand naar hem uit stak voor nog een kriebel op zijn hals, liep hij een paar passen weg. Even later nog een keer naar hem toe gegaan terwijl ik mijn handen op mijn rug hield en hem hardop vertelde dat ik niets van hem wilde behalve nog een kus...
    Dat mocht, maar daarna draaide hij ook gelijk weer weg. Alleen was ik hem voor, door mezelf na de kus meteen van hem af te draaien.

    Vandaag niet bij hem geweest. Morgen weer zien wat er kan.

    Op de terugweg naar beneden bij Valerio, Belle, Noëlle en Angola langs. Allemaal de oren kunnen inspecteren en een aai over hun bol gegeven.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

  8. #8
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Thema week 50 t/m 1; Friendly game

    Vandaag met Mees friendly game in stap gedaan en de grond geslagen tijdens galopperen. Dat laatste was eng, dus die herhalen we nog veel komende weken
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  9. #9

    Re: Thema week 50 t/m 1; Friendly game

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar Bekijk Bericht
    Vandaag met Mees friendly game in stap gedaan en de grond geslagen tijdens galopperen. Dat laatste was eng, dus die herhalen we nog veel komende weken
    Phoe, friendly game voor gevorderden! Knap als het lukt om dan nog verschil tussen actief vragen en neutral te houden en als Mees dan ook nog relaxed kan zijn in zo'n hoge gang. Ik ben benieuwd, wil je het een paar keer filmen voor het beeld, de release en de (hopelijk ) vooruitgang?

  10. #10
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Thema week 50 t/m 1; Friendly game

    Zaterdag weer online gespeeld met Mees en met friendly, dat ziet er op dit moment zo uit:



    De reactie in zijn lijf is lastig te zien, maar zit op verschillende vlakken. Je ziet het hoofd, van terug trekken en omhoog gaan naar weg draaien. De reactie zit in het tempo, dat wisselt teveel. Het oog, zo'n onzekere blik, zegt ook genoeg. Mees leest nog teveel mijn tools en niet mijn intentie, niet de lichaamstaal. Als dat verbeterd, weet ik bijna zeker dat hij ook meer kan ontspannen in het werk. Omdat hij de hulpen en de opbouw beter begrijpt, het meer ziet aankomen en het hem dan minder wordt aangedaan ofzo.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  11. #11

    Re: Thema week 50 t/m 1; Friendly game

    Ik vind het er wel mooi uit zien Saar! Voor mij ziet het er al heel zacht uit, af en toe een kleine beweging ja. Maar misschien voelt het voor jou anders irl.

    Ik heb ook enthousiast "gefriendlied", ik knip de relevante dingen even uit mijn dagboekje en vul wat aan.
    De laatste dagen ben ik een beetje bezig met friendly in de breedste zin van het woord. Zo zei iemand tegen me laatst "wat goed dat je gewoon met schemer of iets dergelijks ook naar buiten gaat!", en toen bedacht ik me, ja dat heb ik inderdaad een keer gedaan. Het was toen in het begin geen heel groot succes, maar aan het einde van het rondje konden we ontspannen. Ik denk dat ik niet vaak voor mijn plezier in het donker ga wandelen, maar voor het geval we een keer door de tijd overvallen worden wil ik het wel kunnen. Dus we gingen met schemer op pad, naar de 80 km weg. De snelweg in de verte was al snel goed, maar de eerste auto die op de 80 km weg te voorschijn kwam zorgde wel voor veel spanning. Eerst samen van een afstandje kijken, later ook echt een stuk er langs. Ik vond het zelf wel spannend, dus heb de hele weg vals liedjes gezongen Ze kon het hebben gelukkig, en tegen de tijd dat we weer een afslag terug het bos in tegen kwamen was het eigenlijk heel okee. We konden zonder zaklamp met maanschijnsel terug lopen, dat was eigenlijk een hele speciale ervaring zo in het bos

    Lousa had toen ze kwam een issue met haar oren/voorhoofd, maar nu kan ik gewoon een halster omdoen, dekje er over trekken en overal aaien, vaak vind ze het zelfs fijn. Ik dacht dus, zo, opgelost en klaar is kees. Dat dat iets te makkelijk gedacht was had ik natuurlijk kunnen weten , want nu met helicopteren komt het gelijk weer aan het licht, ook twee meter boven haar hoofd is het echt niet okee. We hadden wel een heel mooi "gesprek" waarin ze echt bleef zoeken naar de oplossing en die ook richting mij zocht, dus het was leuk en interessant om aan te werken.

    Verder voor het eerst gefietst, wat wel wat problemen gaf, maar niet op gebied van friendly.

    Ook nog eens een keer een dekentje op rare manieren op/naar haar gegooid, vind ze wel gek maar geeft geen enorme spanning. Die kleine dingen kunnen natuurlijk altijd beter, maar ik ben heel tevreden met hoe ze alles verdraagt en snapt dat de oplossing in ontspanning ligt, ook buiten. Een niveautje minder diep dan waar Saar mee bezig is dus eigenlijk denk ik, dat wil ik ook zeker maar komt hopelijk met de tijd ook steeds meer.

    Aankomende week ga ik verder met alles rondom de oren en hopelijk de snelwegbrug als ik met licht bij de paarden kan zijn!

  12. #12
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Thema week 50 t/m 1; Friendly game

    Ieder op zijn eigen level hoor, gelukkig wel. Wat meespeelt met Mees is dat hij echt wel RBi is, best sceptisch ook dus wil ik zaken echt totaal uitkauwen om er zeker van te zijn dat het goed is.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  13. #13

    Re: Thema week 50 t/m 1; Friendly game

    Ik haal deze even omhoog, hoe is het met jullie friendly games? Bij mij gaat alles aan gekke dingen eigenlijk heel goed, behalve de helicopter. Die ben ik vergeten te vragen in de les, dus ik schrijf mijn overdenkingen even hier op! We zijn nu op het punt dat ik kan zwaaien en Lousa niet meer acuut wegspringt en in het touw achteruit gaat hangen. (Ze heeft een beetje een issue met haar oren (gehad) en reageerde daarom dus relatief erg hierbij denk ik) Ook kan ik haar wel een stapje naar me toe vragen terwijl ik zwaai. Maar bij het stilstaan of naar me toe lopen heeft ze nog altijd een hoog relatief strak hoofd. Hoe lossen jullie dit op? Heel vaak herhalen? Dat voelt meer als het afstompen in deze specifieke situatie dan een nuttige friendly. Net zo lang doorgaan tot ze ontspant? Niet zo haalbaar voor mijn arm, ze blijft echt heel erg lang oplettend met haar hoofd omhoog staan als ik haar gewoon stil laat staan. Ik ben benieuwd of jullie nog andere ideeën hebben. (Ik zal als ik een keer in het licht bezig ben proberen te filmen, ik moet toch een keer uit gaan zoeken hoe dat werkt )

  14. #14
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Thema week 50 t/m 1; Friendly game

    Haal je eigen focus van haar af, misschien helpt dat? Dus weg lopen van haar en ondertussen helicopteren of de grond slaan. Loop tot het eind van de leadrope, zet er langzaam druk op en release als ze volgt. Dan is het aan haar om de toenadering te zoeken. Beloon de pogingen en als ze bij weglopen gelijk mee beweegt kan je stilstaand de helicopter proberen. Dan bijvoorbeeld door alle zones heen, waarbij vooral je eigen focus weg moet van haar. Niet kijken naar haar, maar voelen aan haar.

    Kan je daar wat mee?

    Mees kan gelijk ontspannen bij friendly in beweging; ten minste dat kon voor mijn vakantie
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  15. #15
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Thema week 50 t/m 1; Friendly game

    Verder weg aan een langere leadrope? En direct stoppen bij het eerste teken van ontspanning en zo uitbouwen?
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •