Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Countdown

  1. #1
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Countdown

    Countdown komt uit de training van horseboy, waarin paarden sterk genoeg moeten zijn om een volwassen ruiter en een kind te dragen en daarbij veerzamdelde gangen te lopen, liefst piaffe. De oefening wordt daar aan de longe (met bijzetteugels) en onder zadel in stap en draf getraind.

    Uitvoering;
    Paard stapt (of draaft) op de cirkel. Je telt hardop tot tien (maar tel geen passen, het tellen is slechts om ritme te geven) en zet dan het paard stil op de cirkel. Het paard moet snel en vloeiend gaan stoppen op het commando of hulp "Ho". Ik gebruik zelf de volgende fases;
    fase 1; "en Ho"
    fase 2; stick onder de lijn naar voren
    fase 3; hand met leadrope omhoog, eventueel een kleine wiggle aan de leadrope
    fase 4; loop naar voren om te blokken

    Als het paard echt stil staat, dan vraag je weer stap (lead it, lift it, swing it, touch it) en telt tot acht en naar halt. Vervolgens naar zes, vervolgens naar vier, dan twee en dan een tel en halt houden. Er wordt bewust gebruik gemaakt van even getallen, omdat dit ritme weer terug komt in de piaffe. Op het moment dat het paard gaat veronderstellen of meetellen, ga je varieren in de volgorde. Wat dan helpt is lang (10, 8, 6) en kort (1, 2, 4) erg afwisselen.

    Mijn ervaringen;
    Ook op touwhalster geeft dit bij verschillende paarden meer balans in hun lijf, naarmate je vaker herhaald wordt het vierkant halt houden beter, de bovenlijn wordt meer gebruikt en zeker in de korte stukken verbeterd de balans in stap snel. Vaak gaat het tempo omlaag als de balans verbeterd. Ik tel pas als de gang vloeiend wordt uitgevoerd, dus eerst een mooie, actieve gang. Mijn paarden en ook andere paarden vinden het een leuk spelletje. Als het spel bevestigd is, helpen vier tot zeven herhalingen op elke zijde, drie tot vier keer per week om de bovenlijn sterker te maken en meer gewicht naar de achterhand te krijgen. Onder zadel helpen herhalingen om een paard van de voorhand af te krijgen, een te voorwaarts paard gaat meer in balans lopen en een wat flegmatiek paard wordt actiever.

    6 tellen, 4 tellen en 2 tellen met drie paarden

    Laatst gewijzigd door saar; 03-12-16 om 10:00.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  2. #2
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Countdown

    Bedankt voor de uitleg, kan mij hier zeker wat bij voorstellen dat dit positief uitpakt voor de balans.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  3. #3
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Countdown

    Fijn dat je de moeite neemt om het uit te schrijven, bedankt voor het delen. Ik neem aan dat je hetzelfde effect krijgt als je er naast wandelt, dan doe ik ook vaak dit soort overgangen, ik ga dit specifiek eens proberen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  4. #4
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Countdown

    Aan de lange lijnen helpt wel, maar pas als het concept duidelijk is. De overgangen in fase 1 werken het fijnst, dan blijft de balans bestaan. Bij hogere fases zie ik vaak ook gerommel in balans en minder correct spiergebruik.

    Ik wilde graag proberen zonder bijzet, heeft de oefening ook effect aan touwhalster? En het mentale deel wilde ik onderzoeken. Na twee maanden kan ik alleen maar positief zijn, het is eigenlijk een van mijn vaste oefeningen op de cirkel geworden, maar ook buiten gebruik ik het wel.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  5. #5
    Actief Forumlid paardnatuurlijk's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2009
    Locatie
    Huissen
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.036

    Re: Countdown

    Heel erg bedankt Saar voor de uitleg en het delen! Je hebt het mooi en duidelijk verwoord! Ik ga dit ook eens proberen!

  6. #6
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Countdown

    Wat ik mij nog afvroeg Saar , maak jij zelf ook gebruik van eigen lichaamstaal om het paard uit te nodigen om de achterhand er onder te zetten, of blijf je hierin vooral neutraal?

    Ik heb het vanochtend eens uitgeprobeerd, ik had een heel oplettend paard aan de lijn die constant 2 oortjes mijn kant op deed, ben benieuwd of dat na een paar keer nog zo is. Het viel mij op dat ze ook heel makkelijk terug in gang kwam. Leuk hoor, ik ga hier komende tijd mee aan de slag.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  7. #7
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Countdown

    Dat verschilt per paard. Voor Pup heb ik gekozen om dit te doen aan de bijzettouwtjes en dan ben ik scherp op correct gebruik van de achterhand. Mees is daar gewoon nog niet, dus die heb ik aan touwhalster geoefend en ook mentaal geeft het rust en ontspanning.

    Deze oefening heeft vooral effect op de middenhand en de verbinding tussen de voorhand en de achterhand, het is niet zozeer dat er achter heel veel power komt. Vooral het gebied rond de lendenen en rond de schoft verbeterd zichtbaar.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  8. #8
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: Countdown

    Hihih toch maar wel op papier gezet, ikzelf doe hem ook vaak op de hoefslag in zone 2 omdat falcon die afwisseling wel lekker vind.
    Merk ook echt wel verschil aan zijn balans en hij gaat er vaker 4kant van staan.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  9. #9
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Countdown

    Heel erg bedankt voor de uitleg en het beeld. Ik heb bijna terug paardentijd en dan ga ik ermee aan de slag!
    Heb je een tip om gewoon te tellen ipv passen? Ik merkte een tijdje terug dat ik automatisch in passen tellen aanpas.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  10. #10
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Countdown

    Ritme zoeken in het tellen door bijvoorbeeld te tellen alsof je secondes telt helpt voor mij . Dus eenentwintig, tweeentwintig etc, op die manier tel ik makkelijker los van de passen.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  11. #11

    Re: Countdown

    Mooie uitleg Saar! Ik lees toch ook weer wat handige dingen.

  12. #12
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Countdown

    Gewoon niet naar de voeten kijken, Fiona. Focus op de balans en het spiergebruik van de rug.

    Bedankt Marion, lijkt nog op het orgineel toch?
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  13. #13
    Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.398

    Re: Countdown

    Klinkt als een leuke oefening! Die ga ik binnenkort eens doen.
    note to self: change the mind, the body will follow.

  14. #14
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Countdown

    Oh fijn Saar! Ik was de laatste tijd erg bezig met overgangen aan de longe met bijzet en de dubbele longe, merkte al veel verbetering, maar een gericht plan gaat vast nog beter helpen

    Nog even een vraagje, zodra je paard het concept snapt en gaat anticiperen zorg je voor afwisseling, toch? En daarbij blijft het? Dus dit blijf je doen, maar dan kan eventueel de vorm veranderen (na bijzet aan de dubbele longe, of werk a/d hand of lange teugel?

    En dit is niet je opwarming toch? Dat is eerst takt en tempo oké hebben.
    En werk je uiteindelijk ook naar de galop toe?

    Oeps, iets meer dan 'een vraagje'

  15. #15
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Countdown

    Ik warm op zonder touwjes in drie gangen, maakt de touwtjes vast, draai drie/vier/vijf series op beide zijdes en touwtjes los, nog even drie gangen en dan uitstappen. In principe drie keer per week; voor mij is het mijn geen tijd toch wat doen plan geworden voor Pup.

    Mees loopt niet bijgezet maar ook aan touwhalster in stap ontstaat na veel herhaling meer bovenlijn. Dan is het meer een variatie binnen circling game. Ook dan herhaal ik minimaal drie series per zijde.

    Deze oefening doe je alleen in stap en draf, in galop is er een andere oefening. Die volgt hier op, of komt hier bij. Maar net als deze wil ik eerst even oefenen en kijken hoe of wat.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •