Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 35

Topic: Hoefzweren

  1. #1
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Hoefzweren

    Ik heb mijn twee paarden nu ruim 2 jaar, in die tijd zijn we al best wat hoefzweren/zweertjes verder. Lisa heeft er toch wel zo'n 3 of 4 gehad (ook al toen er geen puinpad was trouwens) waarvan eenmaal door een scherp voorwerp (niet van het puinpad overigens) in haar hoef, de andere met name in de (begin)tijd toen ze nog wat minder vaak bekapt werd en vermoedelijk met name de te lange steunsels de oorzaak waren. Kira heeft er in de tijd hier nu één gehad. Ik lees hier op het forum betrekkelijk weinig over hoefzweren bij jullie paarden en ben toch wel benieuwd of onze (mijn paarden) situatie zo uitzonderlijk is of niet. Ps, ze worden nu eens per 5 weken bekapt.
    Zijn er meer mensen wiens paarden meer of minder vaak een hoefzweer hebben?

  2. #2
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Hoefzweren

    Ik heb nog nooit een hoefzweer gehad bij mijn paarden En ik heb al 20 jaar paarden.

    Een vriendin met quarters had er ook 3 per jaar, terwijl zij ze ook 24/7 buiten hield en goed hooi voerde.

    Wat ik wel heb, Andor, mijn Merens, heeft snel te lange steunsels. Als ik die niet kort hou, dan loopt hij gevoelig over steentjes. Hij mijdt bijv mijn puinpad. En met een buitenrit zoek ik dan gras of asfalt op.

  3. #3
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Hoefzweren

    Ik heb al 39 jaar paarden, maar nog nooit een hoefzweer meegemaakt. Sommigen stonden permanent met ijzers, sommigen tijdelijk, sommigen altijd blootvoets. Maar steentjes en/of puin heb ik ook nooit als bodem gehad. ook niet paden buiten.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  4. #4
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Hoefzweren

    Marbo had ze bij vachtwisseling, met name in het najaar. We weten het toen aan weerstand. Mogelijk dat bekapping hier ook een rol in speelde.

    Levi heeft nog nooit een zweer gehad. Wel rotstraal, vorig jaar. Dit jaar in dezelfde omstandigheden niet/nauwelijks. Ook hier hou ik het wel heel goed bij (bijna wekelijks bekappen) maar ik heb ook het idee dat zijn conditie/weerstand hier een grote rol in speelt.

  5. #5

    Re: Hoefzweren

    In al mijn jaren met mijn paarden heeft Pias er misschien 1 of 2 gehad, meer niet. Leandro nog nooit. Mijn bekap-frequentie is nogal wisselend, moet ik bekennen. Ze staan bij mij op allerlei ondergronden, van wei tot zand en van puin tot tegels. Ze hebben allebei vrij harde hoeven, maar wel heel verschillend van vorm en manier van groeien. Dus ik denk niet dat je daar nuttige informatie uit kunt halen, waarom ze niet gevoelig zijn voor hoefzweren. Geluk misschien?
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  6. #6
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Hoefzweren

    Ja, ik vind dat inderdaad vaak! Wat vervelend zeg.
    Op de vorige stal waar ik stond waren en vrij regelmatig paarden met hoefzweren, maar mijn paarden hebben het gelukkig nog nooit gehad (afkloppen!).

    Ze staan hier nu op voornamelijk zachte ondergrond, maar ik maak best wat kilometers over heel verschillende paden, ook vaak hard en stenig. Mijn paarden hebben trouwens altijd blootsvoets gelopen (Bailey een periode met schoenen).
    Ik laat ze een stuk minder vaak dan jij bekappen.

    Op de vorige stal had ik wel het idee dat het vaak dezelfde paarden waren die (weer) een hoefzweer hadden.
    Moeilijk om precies te bepalen waar het aan ligt lijkt me.

  7. #7
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Hoefzweren

    Vinur heeft er 2 achter elkaar gehad. Tenminste, daar lijkt het op toen ik met Rianne de hoef bekeek. Maar zijn algehele weerstand was niet helemaal goed. Hij heeft nu nog een flink gat in zijn zool. Daar loopt hij nog wel wat gevoelig mee op steentjes.

  8. #8
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Hoefzweren

    Ik heb Whoopie nu zo'n tien jaar denk ik, nog nooit een hoefzweer gehad gelukkig, wel loopt ze altijd in meerdere of mindere mate gevoelig op steentje en puin (het puinpad bij jou zou voor haar heel vervelend zijn), ze blijkt dunne zolen te hebben, ik zie wel ook een relatie met hoe ze reageert op suikers, dus in de zomer heeft ze wat meer last. Ze word regelmatig bekapt, zelf houd ik het bijna wekelijks bij (steunsels vooral).
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  9. #9
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: Hoefzweren

    Atli heeft nog nooit een hoefzweer gehad, Menglöd één keer en dat merkte ik pas achteraf, toen het alweer genezen was, doordat de hoefsmid me erop wees... Maar ze had er niet kreupel op gelopen (want dat had ik natuurlijk wel gemerkt).

    Janneke ik merk dat mijn paarden veel gevoeliger lopen op steentjes, als ik de hoeven vaak bijhou. Wekelijks zou ik dan ook zeker niet moeten doen hier. Juist als de hoeven wat langer zijn, gaan ze veel beter over steentjes. Eens in de 5-8 weken er wat aan doen is méér dan genoeg en dan is het meestal ook eerder 8, dan 5 weken, een beetje afhankelijk van hoeveel ik met ze rij/fiets. Ik heb gemerkt dat ik de steunsels ook vooral niet te kort moet maken want dat geeft gevoeligheid...

  10. #10
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Hoefzweren

    Zoys, Gard, Glare en Palou hebben allemaal hoefzweren gehad.
    Oorzaak bleken de oude ijzeren richelpaaltjes te zijn. Die waren bij de grond doorgeroest en afgebroken.
    Ik wist van het bestaan van dit oude hek niets af, en bleek mijn track daarover gemaakt te hebben. Je zag ze niet maar bij natte omstandigheden zakten de paarden net diep genoeg om kneuzingen te krijgen van de stompjes.
    Een goudzoeker heeft alle paaltjes opgezocht en wij hebben ze met de voorlader eruit gehaald.

  11. #11

    Re: Hoefzweren

    Wanneer een paard met regelmaat hoefzweren heeft zonder duidelijke reden, dan is het nog wel eens handig om op Cushing (PPID) te testen. Hier beide paarden zweren gehad, de eerste door loszittende hoefwanden die tegen elkaar wrijving creëerden en van mijn huidige paard is het fijn grit geweest.
    Een paard is een paard, laat hem dan ook in zijn waarde

  12. #12
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: Hoefzweren

    Zijn hoefzweren daadwerkelijk gerelateerd aan PPID?
    Hoefbevangenheid weet ik wel, maar zweren...? Dat heb ik nog niet eerder gehoord...

  13. #13
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: Hoefzweren

    Dank voor al jullie reacties. Lees wel dat de frequentie van hoefzweren bij mijn paarden wat hoger ligt (of lag..hoop ik, nu er frequenter bekapt wordt).
    Wat betreft PPID, ik heb verder eigenlijk geen enkele aanleiding te denken dat ze, of alleen Lisa, dat hebben/heeft. Daarbij zijn ze beide nog maar 5 dus erg jong voor PPID. Ik had ook niet eerder van die relatie gehoord Marja, maar wanneer ik google lees ik dat die er wel kan zijn inderdaad. Paarden met PPID zijn gevoeliger voor infecties lees ik hier:
    http://paardenkliniekderaaphorst.nl/aandoeningen/ppid/

  14. #14
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Hoefzweren

    Janneke ik merk dat mijn paarden veel gevoeliger lopen op steentjes, als ik de hoeven vaak bijhou. Wekelijks zou ik dan ook zeker niet moeten doen hier. Juist als de hoeven wat langer zijn, gaan ze veel beter over steentjes. Eens in de 5-8 weken er wat aan doen is méér dan genoeg en dan is het meestal ook eerder 8, dan 5 weken, een beetje afhankelijk van hoeveel ik met ze rij/fiets. Ik heb gemerkt dat ik de steunsels ook vooral niet te kort moet maken want dat geeft gevoeligheid...
    Ik merk wel dat de hoefwand niet te kort moet zijn dat scheelt, maar als ik haar in die frequentie bekap dan brokkelen haar hoeven alle kanten op, ze ontwikkeld na 2 a 3 weken flair en dan gaat het inscheuren in de kwartieren en afbrokkelen. Ik zet haar steunsels niet erg kort, gelijk met de zool zeg maar. Op welke lengte laat jij ze? Ik hoor juist dat het niet goed is om steunsels lang te laten, ook ivm straalrot, daar schijnen ze dan gevoeliger voor te worden. Ik merk dat het per paard erg verschilt, Britt bv die heeft daar helemaal geen last van dat ze snel flair ontwikkeld en die loopt over het algemeen ook probleemloos over steentjes, ze word op dezelfde manier bekapt en ook wekelijks bijgehouden (steunsels).
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  15. #15
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: Hoefzweren

    Hier brokkelt en scheurt het zeker niet zo snel, ik krijg dat pas na een week of 6-8 (wel afhankelijk van het seizoen en hoeveel we buiten rijden.

    Soms zijn de steunsels hier zelfs zo lang, dat ze uiteindelijk vanzelf afbreken. Dat is vast tegen alle hoefbekapregels, maar ik heb er nog nooit problemen van gehad...
    Ik heb met Atli ooit (in een donker en grijs verleden) gestrasserd en daarvan moesten de steunsels gelijk gesneden worden met de zool. Als ik dat doe, hebben ze geheid gevoelige hoeven... Ze zijn hier dus wel enkele mm's lang, hoe lang precies dat wisselt een beetje. De hoefwand mag hier ook gerust een paar mm langer zijn dan de zool, in elk geval aan de zij- en achterkant.

    Ik snap het verband tussen straalrot en te lange steunsels niet zo. De steunsels zitten toch niet tegen de straal aan?

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •