Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 24

Topic: kudde

  1. #1
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    kudde

    Mijn nieuwe pony is geaccepteerd door de groep, op 1tje na. Charly krijgt gerichte trappen van Floki dat hij op moet zouten. Uiteraard is Charly hierdoor gespannen. Dat hij zijn plek moet weten en onderaan de ladder staat, is niet erg, maar het gerichte trappen baart me zorgen.
    Hoe lang moet ik dit nog aankijken?

    Ze wonen 2 maanden samen. De 1e 2 weken heb ik ze volledig op de wei gelaten en was er voldoende uitwijkmogelijkheid. Er werd gras gegeten, dus ook geen gedoe over hooi. Daarna haalde ik ze met het donker van de wei en dat ging goed met wat gebok en getrap.

    Ze leven nu op een beperkter stuk met zijn 5en. Overdag hebben ze een stukje wei wat kaal gemaakt mag worden en ook kapot gelopen mag worden. Er ligt een verhard pad achter de bak, dus een rondje kan ook gemaakt.
    s Avonds staan ze op een paddock en de bak. Hier voer ik hooi. Ook voer ik hooi tussen de middag.
    Er zijn natuurlijk meer hooiplekken dan paarden.

    Ik moet zeggen dat ik dit echt lastig vind en ik maak me er zorgen over. Floki is zelf ook niet helemaal in balans, heeft darmproblemen en verlatingsangst. Hierdoor reageert hij vaak heftig op dingen. Charly is behoorlijk in balans, die ging heel nuchter om met Andor. Andor vertelde hem met bokken en trappen hoe t reilde en zeilde op t Vossehol en dat accepteerde Charly meteen. Dat ging heel snel rustig. De kleintjes probeerden wat, deden wat en toen was t ook rustig


    Het baggervette van alle ponies raakt er nu (gelukkig) van af, dus het omschakelen van voer ( gras-> heel klein beetje gras en hooi) is misschien ook een issue. Dan is er meer onrust.

    Er komt een afdak voor Charly, hij loopt nu dag en nacht buiten, is niet zo heel erg, want hij komt van Texel zonder beschutting vermoed ik. Maar ik voorzie al dat Floki dit inpikt. Nou ja, dan zou Charly onder het afdak van de inloopstal kunnen eten.

    Herkent iemand dit en wanneer moet ik ingrijpen?

  2. #2
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: kudde

    Laatst schreef iemand ik meen hier op het forum (sorry weet niet meer wie of waar...) dat haar paard zoveel meer in balans is gekomen door (gerichte) homeopathie en dat het paard daardoor niet meer lelijk deed naar andere paarden. (Of was dat nou in de PP groep op FB?)

    Omdat je schrijft dat Floki niet helemaal in balans is, kan dat wellicht een oorzaak zijn van zijn heftige reacties naar Charly...? Wellicht dat een goede homeopaat jullie hiermee kan helpen?

  3. #3
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: kudde

    Ik denk dat je Jorien en Vinur bedoelt Marja..

  4. #4
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: kudde

    Floki wordt behandeld Marja.

  5. #5
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: kudde

    Hier gaat het er ook soms heftig aan toe. Takoda is de baas en hij vindt dat hij zich enorm moet laten gelden met momenten. Dat gaat ook gepaard met gericht trappen (tot pasje achteruit galopperen om ze zeker te raken). Ik heb het er ook een tijdje moeilijk mee gehad, maar nu ben ik er rustiger in. Vooral omdat er soms echt geraakt wordt, maar niemand gekwetst geraakt is. Verder weten ze heel duidelijk dat een oor van Takoda betekent dat ze snel weg moeten gaan. Wico zijn lichte reacties ben ik jaloers op . Natiya kopieert het gedrag een beetje en jaagt Wico ook rond als ik aankom om te voeren. Ze hebben plek genoeg bij me om weg te kunnen en inderdaad meer voerplekken dan paarden. Het is hier tegenwoordig snel rustig en dan staan Wico en Takoda vaak zelfs samen te knabbelen.

    Ze hebben noodgedwongen een tijdje samen gestaan (hun mochten wel gras; JJ en Natiya hadden dieet) en dat zie ik nu nog steeds terug in rustiger naar elkaar toe en samen eten.

    Zolang de paarden weg kunnen en ze kunnen eten zou ik het afwachten. Ik hoop bij mij als Takoda wat ouder is, dat hij rustiger is in zijn leiderschap in plaats van baas zijn. Ik denk dat als Floki meer in balans komt dat hij ook rustiger gaat zijn. En daar ben je mee bezig dus je helpt hem al!
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  6. #6
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: kudde

    Dank je wel voor het delen van jouw ervaring Fiona

  7. #7
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: kudde

    Charly stond op de stoep tussen Floki voor de stal toen ik hooi ging voeren.
    En hij koos ervoor om om t hoekje uit de stal te eten. De anderen stonden dieper in de stal. Ondanks 3 voerplekken buiten en een snel gecreëerde extra stoep onder 1 voerplek, stond hij onder t afdakje .

  8. #8
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: kudde

    Wij hebben 2 dames met voernijd, toen Britt de baas was werd Whoopie de stal uitgemept, en nu Whoopie de baas is gaat dat andersom. Het word hier jammer genoeg niet beter, ik vind het vreselijk maar kan er verder weinig aan doen omdat we de stal niet kunnen aanpassen. Toen Britt de baas was, ging het na lange tijd wel beter, toen mocht Whoopie na een half jaar of zo toch in de stal staan. Ik vind een deken vaak prettig omdat dat ook een deel van de trappen die ze moeten incasseren opvangt.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  9. #9
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: kudde

    Fijn dat Charly nu in het hoekje kon eten!

  10. #10
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re: kudde

    Mijn ervaring is dat sommige paarden vrij vlot in de kudde zitten, en sommigen doen daar veel langer over. Langer dan twee maanden is heel normaal wat mij betreft. Ik zou dus niet ingrijpen in de kudde op zich, wel qua schuilgelegenheid/deken evt als je daar niet gerust op bent.

  11. #11
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: kudde

    Bij ons is het vanaf eind februari al onrustig en het vlamt af en toe in volle heftigheid op. We hadden een redelijk stabiele merriekudde van vijf; altijd jonge paarden toegevoegd dus weinig strijd. Nadat Wick is ingeslapen was p2 vrij. Mees ging die niet vullen en ipv Annabel nam Pup die plek over. Dat ging met grof geweld, onzeker over haar plek dus strak regerend. Tot Bel haar zat was en de dames midden op de paddock met de achterwerken tegen elkaar stonden. Na weken onrust heeft Bel p2 over genomen. Onrustig is het nog af en toe. Mees heeft een andere dynamiek toegevoegd, ineens zit er allerlei hormonaal geneuzel in de kudde.

    We kijken het aan, de beroerdste klappen zijn geweest hopen we en nu moeten ze samen smelten. Ze smelten langzaam.

    Als het zo kletst, zijn de paarden vaak aan elkaar gewaagd qua kracht en energie. Charly doet iets om Floki zo te laten reageren. Waar twee kijven, hebben twee schuld. Totdat er een schikt, blijft de onrust bestaan vrees ik voor je.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  12. #12
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: kudde

    Het duurt zeker 6 maanden voordat de verhoudingen in een kudde zich uitgekristalliseerd hebben (onderzoek). Hoe groter de ruimte is die je kan bieden, hoe minder je hiervan merkt. (Maar dat merkte je zelf ook op). Is het mogelijk dat ze voorlopig weer terug gaan naar het grotere stuk? Goede kans dat daar de oplossing ligt...
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  13. #13
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.125
    Dagboek Berichten
    14

    Re: kudde

    Bij ons is ruimte zat, maar Angola valt in iedere groep slecht. Ze staat nu al bijna twee jaar in een groep, waar ze nog steeds door de nummer twee en drie regelmatig met geweld weggejaagd wordt. Nummer 1 jaagt haar ook wel eens bij het hooi weg, maar dat gaat gewoon rustig. Toch staan ze ook tijden lang met z'n vieren om de ruif te eten of elkaar te krabbelen..
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

  14. #14
    Actief Forumlid saskia's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Betuwe
    Berichten
    278

    Re: kudde

    Vigo heeft Feeling geaccepteerd Ik dacht dat het nooit goed zou komen. Vigo beet Feeling zo erg en Mandy heeft hij in de vier jaar dat ze bij ons was ook nooit volledig geaccepteerd.
    Ik denk dat het enorm geholpen heeft dat we een aantal keer met Vigo en Feeling op stap zijn geweest, naar het bos en naar de rijvereniging. Vigo trok daarna thuis ook steeds meer naar Feeling toe, op de paddock staan ze nu bijna altijd samen.

    Feeling eet nu zelfs hooi in de stal, in een box samen met Diego. Als er voer in het spel is is het altijd iets onrustiger, Lady en Vigo willen nog wel eens lelijk naar Feeling kijken dus ik ben blij dat er een wand tussen staat zodat Feeling zich toch veilig voelt.

    Ik heb Feeling een tijd apart gevoerd op de paddock, Diego koos er steeds vaker voor om bij Feeling hooi te eten, later zelfs uit hetzelfde hooinet. Nu het zo nat is wil ik niet meer buiten hooi voeren en daarom heb ik de ponies vorige week samen opgesloten in de box, dat ging gelukkig heel goed, Feeling snapt nu dat ze binnen hooi krijgt, ik hoef ze niet meer op te sluiten.

    Gisterochtend trof ik ze zelfs alle vier liggend in de stal aan.

    Ik heb ook overwogen om een extra afdak te maken maar dat zou aan de andere kant van de stal moeten komen en ik denk niet dat Feeling daar gebruik van gemaakt had. Ze wilde toch bij de rest in de buurt blijven.

  15. #15
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: kudde

    Nadat ik dit topic heb geopend, is er geen onvertogen woord meer gevallen

    De grijsjes staan op 1 meter afstand van elkaar. Andor en Charly aten uit hetzelfde net gisteren, daar word ik blij van.

    Met alle regen staan ze in de inloopstal en Charly ervoor, onder het afdak.

    Dat Charly de stal niet in mag, is niet zo erg voor me. hij heeft volgens mij zijn leven nog geen beschutting, of deken gehad. Voldoende hooi blijven voeren, zodat ze geen honger hebben, haalt ook irritaties weg. Over een half jaar zie ik de grijsjes elkaar wel groomen

    Wat fijn dat Vigo zich nu als een gentleman gedraagd Saskia! Daar maakt je hart een sprongetje van he

    Els, meer ruimte is geen optie. En ze hebben nu echt een flink stuk.

    Anderen, heel erg bedankt voor t delen van jullie kuddeperikelen

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •