Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 59

Topic: Thema week 46 t/m 48 - driving game

  1. #1

    Thema week 46 t/m 48 - driving game

    Ken je de driving game?
    In welke savvy's kun je de driving game allemaal gebruiken?
    Wat is het doel van de driving game?
    Welk onderdeel van je communicatie met je paard wil je verbeteren waarvoor je de driving game kunt gebruiken?

    Doel van week 46 t/m 48.
    Minimaal 4 x, maximaal 7 x, oefenen van de driving game.

    Belangrijk om te weten voor je begint; wat is je einddoel? Heel specifiek. Dus niet, ik wil mijn driving verbeteren maar: Einddoel; driving zone 3 op afstand x, zoveel meter zijwaarts op fase 1, 2, 3 of 4. Hoe specifieker je bent des te makkelijker is het om progressief te zijn.

    Veel plezier.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  2. #2

    Re: Thema week 46 t/m 48 - driving game

    Mijn einddoel is om buiten te kunnen stappen (het vaste, inmiddels wat meer in de comfortzone, stuk) vanuit zone 3. Lazir vindt het heel fijn om naast me of achter me te lopen, zeker op de heenweg (weg van stal) of als hij moe wordt. Voor het bouwen van zijn confidence buiten is dit een goede oefening. Hij kan wel stukken voor mij lopen, maar wordt toch gauw onzeker en draait zijn hoofd dan al naar binnen.
    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

  3. #3
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Thema week 46 t/m 48 - driving game

    Leuk dat je ook mee doet Mariel!

    Ik heb een doel. Iets waar ik al heel lang mee worstel. Géén idee hoe ik dit moet gaan halen. Maar misschien kunnen jullie me een beetje helpen?

    Ik wil een draw in draf. Dat kunnen wij niet. Ook een COD in draf geeft problemen. En ik denk het te kunnen oplossen door aan de draw te werken. Zodra ik Vinur naar me toe vraag valt hij terug in stap, áltijd! Ergens doe ik oets mis, of is er een verkeerde gewoonte in geslopen. Maar ik kan hem niet ontdekken.

    Kijken jullie mee? Ik heb een 0-meting filmpje met eerst een paar keer draw in stap. Daarna vanuit draf. Ik ben heel benieuwd wat jullie zien!

    https://youtu.be/34vZpjkMhtI

  4. #4
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Thema week 46 t/m 48 - driving game

    Ik doe ook mee en ga een globaal plan maken. Ik houd het lekker losjes, vooraf te specifiek zijn kan voor mij juist averechts werken (dan raakt mijn hoofd de fun kwijt )

    Mooi doel Mariel, fijn voor de confidence building!

    Jorien, zou het een friendly ding kunnen zijn bij Vinur?
    Wat gebeurt er als je hem nog veel meer ruimte geeft bij de draw door zelf achteruit te lopen en hem echt uit te nodigen? Ook met je houding en je expressie?

  5. #5
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Thema week 46 t/m 48 - driving game

    Ken je de S-pattern, Jorien? Of boemerang van David Lichman? Beide oefeningen gaan over draw verbeteren, zijn de eerste die ik zo even kan verzinnen. Je moet even kijken welke het beste werkt voor jullie.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  6. #6

    Re: Thema week 46 t/m 48 - driving game

    Jorien, ik heb het hele filmpje gekeken en ik zie veel.

    Het eerste wat me opvalt is een gebrek aan rust aan jouw zijde. Als Vinur binnenkomt en bij jou staat zit je heel veel aan hem. Je aait hem in zijn gezicht, wat echt heel veel druk geeft.

    Het tweede wat me opvalt is dat je moment van het vragen van de draw heel erg onvoorspelbaar is. De ene keer vraag je een draw als Vinur voor je loopt, dan als hij achter je loopt, dan als hij naast je loopt. En van te voren is niet te zien wanneer je wat gaat vragen. Volgens mij is het nog lang geen tijd om een draw in draf te vragen. Eerst maar eens een draw in stap oefenen met een zeer consequent vraag-patroon van jouw zijde.

    Het derde wat me opvalt is je inconsequenties in de fases van je yoyo-game en de heftigheid van je vraag nadat je de lengte van je touw hebt aangepast. Je vliegt half op Vinur af (wat dan waarschijnlijk een fase 4 zou moeten zijn). Vinur krijgt na de fase 4 echter geen mogelijkheid om na te denken over die fase 4 omdat je daarna direct van hem verwacht dat hij op de cirkel gaat.

    Het vierde wat opvalt is dat Vinur zijn draf nog helemaal niet regelmatig en snel genoeg is om snelheid te kunnen behouden in een bocht. Vandaar dat zowel de draw als de figure-8 problemen geven met het behouden van tempo.

    Het laatste wat ik zag, was dat Vinur bij, iets wat niet op verbetering leek, een release en een snoepje van je kreeg terwijl hij in jouw ruimte (zo ongeveer in je buik) stond. Dat is iets wat mijn inziens niet beloond zou moeten worden. Snel daarna loopt hij ook een paar stappen aan je voorbij.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  7. #7
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Thema week 46 t/m 48 - driving game

    Van de zomer heb ik met Charly met de draw gespeeld. Bij hem hielp het hem echt enthousiast uit te nodigen, navel en energie naar achteren, zelf enthousiast naar achteren rennen en eventueel iets drijven met je stick op de achterhand. En vooral ook volhouden, ik ben meerdere keren achterwaarts de hele bak door gerend.
    S pattern hebt we inderdaad ook gebruikt.
    Bij Moon hielp het ook als niet elke draw weer gevolgd werd door een yoyo.

  8. #8
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Thema week 46 t/m 48 - driving game

    Sterre, als ik verder achteruit loop gebeurt hetzelfde. Houding en expressie van mij is waarschijnlijk wel stukje van de oplossing. Als ik meer energie behoud in mijn lijf bijvoorbeeld, dan lukt het me niet goed om dat de goede kant op te sturen. Wel een goede om wat meer mee bezig te zijn trouwens. Ik ga dat binnenkort ook proberen te filmen. Want dat helpt voor mijzelf ook weer om te zien wat er gebeurd.

    Saar, de S-pattern ken ik inderdaad. Tnx voor de reminder. In stap doen we die de laatste tijd best veel, om de communicatie heel klein te krijgen. Eens kijken of we daar wat mee kunnen!
    De boomerang ken ik niet. Ik ga kijken of ik daar ergens een filmpje van kan vinden.

    Roos, ondanks dat het vast goed bedoeld is komt je feedback echt heel negatief over. Ik heb geen zin om hierop te reageren. Ik krijg het gevoel dat ik mijzelf moet verdedigen en daar pas ik voor.

    - - - Updated - - -

    Oh en Dineke, jou post gemist. Tnx voor het delen van je ervaring. Enthousiast uitnodigen resulteert bij mij in het ongecoördineerd rondslingeren van ledematen :-p Dat probleem ligt bij mij en misschien wordt eens tijd om dat te gaan oplossen inderdaad.

  9. #9

    Re: Thema week 46 t/m 48 - driving game

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Yo-Rien Bekijk Bericht

    Roos, ondanks dat het vast goed bedoeld is komt je feedback echt heel negatief over. Ik heb geen zin om hierop te reageren. Ik krijg het gevoel dat ik mijzelf moet verdedigen en daar pas ik voor.
    Ik heb mijn best gedaan je serieuze feedback te geven op een serieuze vraag. Ik heb geen mening als in positief of negatief. Het is geenszins de bedoeling negatief te zijn. Ik heb opgeschreven wat ik zie.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  10. #10

    Re: Thema week 46 t/m 48 - driving game

    Hoi Yorien,

    Ik heb mijn tekst nog even teruggelezen. Ik kan me goed voorstellen dat het negatief overkomt, sorry daarvoor. Ik was echt in de ik schrijf wat ik zie mood en het resultaat daarvan is dat mijn schrijfstijl wat staccato is. Ik zal er voor zorgen dat ik de volgende keer wat minder kort ben.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  11. #11
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Thema week 46 t/m 48 - driving game

    Dank je wel Roos. Dat waardeer ik

  12. #12
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Thema week 46 t/m 48 - driving game

    Ik ben nog even aan het verzinnen of er iets in onze volle planning past, iets wat een aavulling is op wat we nu doen. Gewoonweg omdat de tijd momenteel ontbreekt om er een oefening op zichzelf bij te hebben...

    Jorien ik heb je filmpje bekeken en ik herken een aantal dingen van jullie heel goed. Fenna en ik zijn ook wat introverte types, zoals je allang wist, en dan is het best lastig om je paard wat energieker te krijgen. Jullie vallen beiden wat stil in de draw, alsof jij al verwacht dat hij terugvalt en alvast stopt met de draw. Tegelijkertijd valt hij dan ook stil. Energieker cirkelen én energieker draw-en (achteruit lopen en ruimte geven) kan helpen.
    Maar los daarvan vallen mij nog een paar dingetjes op die wellicht verandering kunnen brengen. Allereerst zou ik de yo-yo en de cirkel even afzonderlijk zien, er zit nu geen rust tussen het één en het ander, snap je wat ik bedoel? Ook helpt het als je na een draw even een pauze inlast, ook als de draw niet zo energiek ging als jij wilde zien, als je te snel doorgaat dan is de motivatie voor hem snel verdwenen. Bij point to point werkt het ook zo, als het lang duurt voor je paard bij de volgende point is, geef je ook een lange pauze. Tijd is hier het toverwoord, geef je paard tijd.
    En nog een toverwoord is voorspelbaarheid, maak er een patroon van zodat Vinur weet wat er gaat komen en steeds meer eigen input gaat geven. Zet bijvoorbeeld een pylon neer en vraag hem steevast om die pylon naar binnen (niet zozeer elk rondje, maar áls je hem vraagt, dan om die pylon heen), zorg dat hij mee kan gaan denken. Eerst vloeiend in stap.
    Om in draf naar binnen te komen heb je denk ik wel een hoger, regelmatig tempo nodig. Ooit zaten wij ook op zo'n punt met CoD, het lukte pas toen Fen voor mijn gevoel de paddock door vloog (dat viel overigens reuze mee hoor, maar als introvert zag ik dat echt anders toen).
    Mag ik trouwens vragen waarom je zonder stick speelt? Gewoon uit nieuwsgierigheid
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  13. #13
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Thema week 46 t/m 48 - driving game

    Boemerang komt "uit de hoge hoed" van David Lichman, een van zijn basis oefeningen voor succesvol liberty spelen. Zet een pion neer, zeg "boemerang" en send/loop samen naar de pion. Paard achterlangs, mens voorlangs en dan achterwaartse draw terug. Als het paard je vangt "pay up" ofwel snoepje erin.

    YouTube kanaal van David is Equestry
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  14. #14
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Thema week 46 t/m 48 - driving game

    Tmx Saar, ik heb gisteren wat filmpjes gekeken. Ik ga eens uitproberen wat die oefening voor ons doet

    Eva ook bedankt voor de reactie. Duidelijke punten. Heel hetkenbaar, introvert + introvert Ik zal ook eens kijken of we meer draf op een kleinere cirkel mee kunnen pakken, om ook kleinere bochtjes in draf te oefenen.
    Oh en dat ik geen stick had was vooral onhandig. Ik ging eigenlijk andere dingen doen, met ander materiaal. Dus stick vergeten

    Dit filmpje was trouwens echt bedoeld als stand van zaken en beeld geven hoe het nu is. Ik heb de draw dus niet proberen te verbeteren op dat moment. Gewoon een 0-meting. Dat is dus ook de reden dat ik het zowel vanuit yoyo als vanuit de cirkel vraag. Doel was niet om het op dat moment te verbeteren. Doel was om te laten zien wat het startpunt is

  15. #15
    Actief Forumlid Eigenwijs's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2016
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    366

    Re: Thema week 46 t/m 48 - driving game

    Ik kijk er vast volledig overheen, maar ik kan nergens op internet of in de online savvyclub een mooie lijst vinden van oefeningen waarbij je driving game gebruikt. Bij het porcupinetopic had saar daar een mooi (zelfgemaakt?) overzicht van geplaatst. Wie kan mij een hint geven waar ik zoiets van driving game kan vinden?

    Yo-Rien, ik heb jouw filmpje bekeken en zie dat je al veel tips hebt gekregen voor verbetering, goede nulmeting dus. Ik vind het mooi om te zien hoe Vinur op jou gefocust is en ben ook erg benieuwd naar het eindfilmpje straks!
    Laatst gewijzigd door Eigenwijs; 14-11-16 om 10:43.

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •