Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Vragen over winterdeken voor 32 jarige Jewel

  1. #1
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.125
    Dagboek Berichten
    14

    Vragen over winterdeken voor 32 jarige Jewel

    Gisteren zijn we in de paardenwinkel in Limoges geweest, waar we twee of drie jaar geleden de eerste dekens voor Jewel en Candy kochten.
    Deze week heeft Jewel haar deken weer een nacht op gehad. Waarschijnlijk is ze wat smaller geworden ondanks het vele bijvoeren. Wat minder spiermassa ook waarschijnlijk op haar hele lichaam.
    Ik vind 'm toch te groot bij de hals: hij hangt op haar schouder te trekken. Eind van afgelopen winter zag ik ook een klein beetje een schuurplekje bij haar schouder.

    We hadden het eerste jaar een 6.0 deken voor haar van een ander merk dat ik niet meer weet en die eigenlijk te klein was. Daarom destijds een 6.3 Weatherbeeta freestyle (200gr) voor haar gekocht. En een losse hals voor de gure dagen.

    IMG_3883.jpg Deze foto vanmorgen gemaakt met de oude Weatherbeeta 6.3.

    Maar met nameten gisteren in de winkel, bleek dat de weatherbeeta groter is dan de maattabel... We hadden de oude deken meegenomen en hebben die naast nieuwe dekens gelegd en gemeten en vergeleken.

    Dus een 6.0 van Weatherbeeta zou voor haar groot genoeg zijn.
    De voordelen vind ik: de loopsplit, 2 bilkoorden, verstelbare voorsluiting met haakje en gesp, 1200D, waterdichtheid.
    Nadeel de te grote hals. Ik zou graag een halve hals of een beter passende gewone hals hebben, waarbij ze dus wel voldoende beweging overhoudt om te grazen!
    Dat was bij de oude eerste deken (onbekend merk) niet fijn: die krulde helemaal om.

    We hebben voor de weatherbeeta een losse hals voor als het echt guur weer wordt. Dus een deken met vaste hals is geen optie. Ze moet ook zonder hals kunnen staan.

    Het is sowieso niet makkelijk vind ik om te bepalen wanneer de deken opgaat en wanneer tussendoor eventueel af (als we een warme zonnige dag hebben). Volgens de winkeljuf moest je 'm pas bij 15°C weer af doen. Maar op een winterse dag met zon, is het in het zonnetje al gauw 15°C denk ik dan. Misschien niet in de schaduw gemeten?...

    Zij adviseerde dus meerdere dekens te hebben 0-100gr, 200gr en 300-400gr, zodat ze wel altijd een deken op heeft, maar aangepast aan de temp iets meer of minder dik.

    Gisteren hebben we een Weatherbeeta Comfitec premier gekocht met 350gr vulling, 1200D waterdicht etc. Alles wat er op m'n lijstje stond.
    Vanmorgen gepast met een oude doek eronder.
    Jewel vond het niet leuk, want ze zag haar emmer voer klaar staan, maar daar kreeg ze nog niets van, omdat ik mijn handen schoon moest houden..
    Inderdaad valt deze deken beter. Iets minder lang, de hals lijkt beter te zitten.
    Maar ik heb het idee dat de loopsplit veel te ver naar voren zit (of moet die aan de voorkant zitten en niet naast het been?) en de voorsluiting valt me tegen. Had ik helemaal niet op gelet in de winkel, omdat ik dacht dat die hetzelfde was.
    Maar deze heeft dus alleen klips en twee standen om vast te zetten. Niet meer de gespen.
    Naar mijn gevoel zit de voorsluiting dus niet lekker. lijkt me te ruim. Maar ik zie het niet zitten om in een nieuwe deken verstellingen te gaan naaien..

    Dus ik denk erover 'm terug te brengen en iets anders te zoeken. Kan ook tweedehands zijn, of per internet of in een andere winkel. Want deze winkel heeft alleen dit merk of een goedkoper/kwalitatief duidelijk minder merk.

    Iemand ervaringen, tips, opmerkingen?
    Hierbij de (wat onduidelijke) foto's van de nieuwe pasdeken.
    IMG_3884.jpg IMG_3885.jpg IMG_3886.jpg

    En nog even een foto van het oude voorsluitsysteem (van Candy's deken, want jewel was na het eten gelijk weer de wei op) met gesp en klik dus meer verstel mogelijkheden.
    IMG_3889.jpg

    Dan las ik gisteren voor vertrek nog wat tips op internet over dekens en daarbij stond ook iets over een buiksluiting die door een soort gaatje in de deken ging, zodat het onderste deel van de deken niet zo tegen de buik zat.
    Voordeel bij paarden die veel liggen of als het veel regent, is dat dat deel dan niet nat tegen de huid zit.
    Iemand daar ervaring mee? Jewel gaat natuurlijk regelmatig liggen en 's nachts is de wei hier vaak vochtig, dus ik kan me er wel iets bij voorstellen.

    Oja, laatste vraag. Bij het meten van de ruglengte: meet je dan in een rechte lijn boven de rug of ga je met de lijn van de rug van je paard mee? En begin je iets voor de schoft? Neem ik aan, want daar wil je de deken laten eindigen.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

  2. #2
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.125
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Vragen over winterdeken voor 32 jarige Jewel

    Nog even:
    Als ik de eerste foto terug kijk, zie ik ook dat de huidige deken over het algemeen te groot/lang is. Ook bij haar staart te ver naar achteren. maar als de hals iets minder ruim zou zijn, zou de deken ook minder naar achteren trekken en dus misschien wel de juiste lengte hebben.

    Die split klopt denk ik wel aan de voorkant, want het paard op het label van de deken heeft 'm ook voor zitten.

    Over het algemeen zit de nieuwe deken veel beter dan de huidige. Behalve dus de voorsluiting van de hals (denk ik).
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

  3. #3
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Vragen over winterdeken voor 32 jarige Jewel

    Moeilijk he ik vind het ook altijd lastig, ik had een goede deken voor Whoopie en nu een aantal jaren verder is de pasvorm en kwaliteit duidelijk veranderd.
    Zo op de foto lijkt het nog niet zo raar, iets te lang is denk ik niet erg als hij maar niet gaat hangen aan de achterkant , dat is afhankelijk van de bouw van je paard, Whoopie heeft daar snel last van dus neem ik geen te lange deken. Ja bij de hals dat moet je altijd een beetje inschatten, beetje ruim mag wel maar het moet niet gaan inregenen als ze met hun hoofd naar beneden staan.

    Verder wissel ik niet veel met dekens, vorig jaar had ik een nieuwe deken voor haar gekocht met nekgedeelte, maar die deken vind ik niet helemaal ideaal, vandaar dat ik toch een 200 gr deken terug heb gekocht zonder nekdeel en deels gevoerd, die heeft ze nu op, mocht het erg koud worden dan kan ze de andere op. In de winter kan het overdag met zon juist opwarmen, als je dan zelf met een vest buiten loopt waarom je paard dan niet zonder deken, als je de deken rond 16 uur of zo of als de zon weggaat maar weer op doet.

    Succes!!
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  4. #4
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Vragen over winterdeken voor 32 jarige Jewel

    De split zit goed waar hij zit . Verder vallen weatherbeeta dekens inderdaad ruim op de boeg naar beneden toe omdat de sluitingen wat verder naar beneden opgenaaid zitten in verhouding tot de bovenste rand voor op de boeg. Voor een smaller paard zijn het over het algemeen geen ideale dekens. Beide dekens lijken inderdaad aan de lange kant. Bij paarden die de dekens naar achter werken wil je de naad boven de staartflap echt op het begin van de aanzet van de staart hebben.

    Edit: ik heb voor mijn paarden ook altijd drie diktes dekens. 0,200,300.
    Dit is echt ter voorkoming van hele dikke vacht hier en de 300/400 eventueel met hals als ik ze deels scheer. Ik denk eerlijk gezegd dat je bij een ouder paard die wel goed in de wintervacht zit, je met 200 gram echt wel uitkomt. In dat geval hanteer ik systeem: tot half November ongeveer de deken alleen op bij regen zodat ze verder goed vacht aanmaken en daarna als de temperatuur onder de 5/6 komt 's nachts of ook overdag de 200 grams op.

  5. #5
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Vragen over winterdeken voor 32 jarige Jewel

    Lastig hoor!
    Ik merk nu met Rose maar weer eens hoe paardafhankelijk het dekens opleggen is. Rose heeft veel eerder een gevoerde deken nodig dan Wente om warm genoeg te blijven/niet heel veel af te vallen en het is vooral de natte kou waarbij ik zie dat ze het nodig heeft. Ik volg daarin mijn gevoel en kijk naar hoe ze op me overkomt.

    Ik heb voor haar trouwens ook een weatherbeeta, vallen inderdaad erg groot!
    Op de foto vind ik je deken niet gek zitten hoor. Wel wat lang, maar ik vind het belangrijker hoe ze om de schouders vallen. Dat moet niet zo ruim zijn dat het om de schouder en schoft heen kan gaan naar achteren en daar gaat trekken. En tegelijkertijd ook weer niet te strak natuurlijk... Dat komt zo nauw, is lastig wat over te zeggen van een foto.
    Ik vind de pasvorm bij de schouders wel heel belangrijk, als het daar niet goed zit kan de rest nog zo mooi zitten... dat werkt gewoon niet (hier tenminste niet).

    In plaats van meerdere dekens zou je ook nog dekens met liners kunnen overwegen, dan kun je de voering wisselen.
    Hier bevallen de Amigo dekens erg goed qua pasvorm, volgens mij heeft de Bravo variant daarvan ook een liner systeem.

  6. #6
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Vragen over winterdeken voor 32 jarige Jewel

    Een beetje ruim van achter vind ik geen probleem als die voor maar goed zit.
    Mijn pony zijn ze ook altijd lang naar beneden omdat die in verhouding grote maat nodig heeft.
    Zelf was ik altijd fan van Horsewaredekens, helaas sloopt mijn pony die. Dus nu heeft hij Dominick.
    Het is echt kijken wat fijn ligt.
    Zelf zou ik een nul (of heel licht gevoed) en een 200 grams kiezen. Evt. kun je dan nog onderdeken nemen, maar lijkt mij normaal niet nodig.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  7. #7
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.125
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Vragen over winterdeken voor 32 jarige Jewel

    Bedankt alvast voor jullie reacties.
    Janneke: Bedoel je de foto met de nieuwe deken?
    welk merk heb je nu voor Whoopie?

    Feliz: denk je dat ik nog een maat kleiner zou kunnen proberen van de Weatherbeeta?
    Jewel is erg smal: zie foto's van vorige week IMG_3581a.jpg IMG_3582a.jpg IMG_3583a.jpg

    En heb je voorbeelden van dekens die beter zouden passen op smalle paarden?
    Jewel is 1.57m schofthoogte (volgens papieren).

    Sterre:
    In feite zou ik nu drie verschillende dekens hebben: de eerste 0-100grams die een beetje kort is en ietwat krap in de hals.
    Maar zou kunnen voldoen als regendeken (mits ik 'm weer waterdicht maak met een spuitbus).
    DSC_0746.jpg
    De tweede wat te grote Weatherbeeta van 220gram en de nieuwe van 360gram.
    Liners zou ook een optie zijn, die kun je ook wassen zonder dat de waterdichtheid in gevaar komt, omdat dat de buitendeken doet.
    Maar is er met liners niet weer meer risico op schuren, verschuiven etc?
    En heeft Amigo één of twee bilkoorden?
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

  8. #8
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Vragen over winterdeken voor 32 jarige Jewel

    Amigo heeft alleen onder de staart, geen gewone bilkoorden. Maar hier lagen de Horsewaredekens prima, en gingen niet scheef.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  9. #9
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Vragen over winterdeken voor 32 jarige Jewel

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne Bekijk Bericht
    Een beetje ruim van achter vind ik geen probleem als die voor maar goed zit.
    Op zich zijn dekens die wat lang zijn geen probleem, maar daardoor zakken ze vaak wel veel makkelijker naar achteren naar mijn ervaring.

    Ik zou voor een smal paard een ander merk deken proberen. Ik had voor mij brede PRE's en fries met brede boeg weathrbeeta maar voor een smaller paard vallen de "normaler" vallende dekens vaak mooier en verder naar voren op de hals waardoor je niet dat vervelende "klem rond schoft en boeg effect" krijgt.

  10. #10
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Vragen over winterdeken voor 32 jarige Jewel

    Voor Whoopie heb ik een Amigo, maar zij heeft juist een brede boeg, jammer genoeg hangt deze deken wel telkens behoorlijk scheef, zit te denken om er iets extra's aan te bevestigen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  11. #11
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Vragen over winterdeken voor 32 jarige Jewel

    Ik heb zelf geen ervaring met de Amigo's met liner, alleen met de varianten zonder liner. Die bevallen hier erg goed en blijven mooi liggen zonder ergens te trekken op mijn smalle Rose (morgan x arab)

  12. #12
    Actief Forumlid Wubwub's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2015
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    777

    Re: Vragen over winterdeken voor 32 jarige Jewel

    Op Elle had ik ook een amigo 200 grams liggen, helaas is die net vorige maand verkocht anders had je hem over kunnen nemen, Had een ontzettend fijne pasvom voor haar smalle lijf/borst en giga schoft en lag als een huis.
    Dat was deze: https://www.agradi.nl/amigo-hero-6-m...c-blue-175.htm

  13. #13

    Re: Vragen over winterdeken voor 32 jarige Jewel

    Deken-gedoe... Ik ken het probleem. Ik heb voor Pias verschillende dekens in verschillende diktes, maar eigenlijk ben ik het gelukkigst met de Bucas. Die kan hij bijna de hele winter op, is niet gauw te warm of te koud en hij past vrij goed. Pias ook ook smalletjes, dus het is altijd wel ergens te wijd. Maar Bucas dekens passen meestal het best en gaan bovendien lang mee.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  14. #14
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Vragen over winterdeken voor 32 jarige Jewel

    Bucas is hier echt te smal, dus mogelijk inderdaad wel geschikt.
    Zijn wel sterke dekens en goede kwaliteit.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  15. #15
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.125
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Vragen over winterdeken voor 32 jarige Jewel

    Oké, nog een keer heel goed meten dan maar (met de ruglijn mee!) en dan hopen dat ik een goede maat kan bestellen zonder al te veel verzendkosten. En dat de Weatherbeeta terug kan. Ik zal zo de winkel eerst even bellen. Want ik wil wel geld terug en niet een tegoedbon. Zo vaak kom ik nou ook weer niet daar, dat ik 179€ binnen een bepaalde tijd moet gaan besteden...
    En dan afhankelijk van wat ik kan bestellen ook maar eens beslissen of de twee Weatherbeeta's in de verkoop gaan, of dat ik ze als reserve houd voor bijvoorbeeld Loribro of één van onze andere "dikkerds". Maar dan moet ik die ook maar eens even op gaan meten.

    Ik denk dat ik gezien jullie ervaringen dan eerst naar een Bucas ga kijken. Als ik foto's van Pias zie, is dat denk ik wel ongeveer te vergelijken met Jewel op dit moment kwa breedte/smalte.

    Bedankt voor jullie reacties! Ik ga jullie zeker op de hoogte houden van het vervolg.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •