Pagina 3 van de 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 90

Topic: Atli struikelt en valt

  1. #31
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re: Atli struikelt en valt

    Ik heb hier een 18 jarige met Lyme en ppid en die is enorm opgeknapt met bio-resonantie. Is nu bezig met 6e kuur, inmiddels gestopt met Pracend en ik heb hier een ander paard staan. En ik ben heel nuchter. Weet nog steeds niet wat ik van bio-resonantie vind maar ik zie het resultaat. Nu ook bezig met mijn merrie die ook erg opgeblazen was en die is na de eerste kuur al een stuk minder opgeblazen..
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  2. #32
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Atli struikelt en valt

    Goed om te horen dat jouw paard zo is opgeknapt van bioresonantie! Is via die weg ook de diagnose Lyme gesteld?

    Ik ben zelf erg huiverig voor bioresonantie i.c.m. Lyme omdat het mijzelf heel erg ziek heeft gemaakt. Echt heel erg. Pas na een half jaar was ik er weer een beetje bovenop; en dat was het resultaat van slechts één behandeling... Er zitten zó ontzettend veel prutsers in bioresonantieland, die denken wel even een gecompliceerde aandoening als Lyme te kunnen behandelen terwijl ze er de ballen verstand van hebben. Inmiddels weet ik wel aardig hoe ik die prutsers kan herkennen, maar bij paarden-therapeuten vind ik dat lastig...

    Ik ben dan ook wel benieuwd wie er bij jou komt, Angela?

  3. #33
    Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    limburg NL
    Berichten
    4.760

    Re: Atli struikelt en valt

    Hoi,

    Ik kom even binnenvallen. Ik heb 2 paarden gekent die struikelde waaronder Diesel en eigelijk toen niet nagedacht over pijn mar toen eigelijk opgelost gekregen met rijden en hoeven anders bekappen. Dat was in de tijd dat ik diesel veel met losse teugel reed en hij toen nog wat overbouwd en dus meer op de voorhand liep. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat diesel of atli geen pijn heeft maar juist rijden en meer het gewicht op de achterhand brengen was voor ons de oplossing.

  4. #34
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Atli struikelt en valt

    Lieke, ik denk niet dat het bij Atli aan zijn hoeven ligt; hij struikelt al heel lang en in die tijd heeft hij 2 verschillende hoefsmeden gehad en heb ik zijn hoeven wel en niet zelf bekapt, maar dat had allemaal geen invloed op het struikelen.
    Het gewicht meer op de achterhand brengen is bijzonder lastig; ik ben al blij als hij i.p.v. op de voorhand te lopen sloffen, hij horizontaal kan lopen... De chiro meende ook dat hij daadwerkelijk fysiek moeite heeft om zijn gewicht meer op de achterhand te brengen.

    Vandaag heb ik de pijnstillers gekregen, maar voor ik die ga geven wilde ik nog filmpjes maken. Gek genoeg loopt hij nu ineens best wel goed; sinds onze val van vorige week heb ik hem niet meer gereden maar zijn we wel 2 x wezen fietsen, dat ging met heel weinig gestruikel, en vanmiddag heb ik hem in de roundpen laten cirkelen (zie filmpjes) en heeft hij helemaal niet gestruikeld...!
    Ik zet alle filmpjes hier neer, wellicht zien jullie er nog iets bijzonders in.

    Voor ik ging filmen hebben we een half uur in stap over de track gelopen; hij is dus al warm.

    Stap linksom:




    Stap rechtsom:




    Draf linksom:




    Draf rechtsom:




    Galop (alleen rechtsom gefilmd, dat is normaal zijn slechter kant):




    Draf linksom na z'n galop met bokken:




    Draf rechtsom na z'n galop met bokken:




    Hij was al met al erg jolig en probeerde de hele tijd gras te happen. Vóór ik ging filmen heeft hij een paar rondjes flink rondgescheurd en gebokt en geprobeerd te vreten, nadat ik hem een paar keer streng had toegesproken werd hij braver en kon ik bovenstaande filmpjes maken. Na de rondes galop-met-bokken draafde hij heel actief; hij tilde zijn voeten echt hoog op en hij liep met een flinke oprichting. Dat doet hij maar zelden, alleen als hij echt opgefokt is. Normaal loopt hij meer zoals op de eerste draf-filmpjes.

    Ik twijfel nu wel even over die pijnstillers en wat ik überhaupt moet doen, want hij loopt nu dus al een week eigenlijk vrij goed...

  5. #35
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Atli struikelt en valt

    Oh ik vergat nog een laatste draffilmpje, dit is na de vorige filmpjes, dus nadat hij in galop rondgebokt heeft, en nadat hij daarna zo lekker vlot liep te draven. Nu draaft hij weer meer normaal.


  6. #36
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Atli struikelt en valt

    Wat een duidelijke filmpjes - en hij had er duidelijk lol in . Nog voordat ik gelezen had dat hij rechtsom meer moeite had zag ik zowel in stap als in draf dat het rechtsom inderdaad minder soepel gaat. Hij brengt zijn rechter achterbeen regelmatig wat vertraagd naar voren. In de snelle, jolige galop zie ik dat nog steeds, ook dat hij achter niet echt doorspringt in galop maar meer een soort drafpassen maakt achter in galop. Allemaal niet enorm, maar toch wel duidelijk zichtbaar.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  7. #37
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Atli struikelt en valt

    Hmmm, hoewel ik niet zo'n medicatie-fan ben, zou ik toch de pijnstillers uittesten. Gewoon zodat je echt wat kunt uitsluiten. Je hebt nu de filmpjes waarop hij, zonder pijnstilling, ook goed loopt...dus juist heel goed vergelijkingsmateriaal straks denk ik zo Verder zie je ook vaak dat paarden, wanneer ze last hebben aan een zijde, daardoor ook kunnen bokken (kan uiteraard ook gewoon joligheid zijn maar kan ook zijn dat ze moeite hebben). Als ik naar zijn bouw kijk, snap ik waarom ze zeggen dat hij fysiek moeite heeft om de achterhand eronder te krijgen. Hij loopt idd op de voorhand, zijn bouw zit niet echt mee, en laag lopen is fijn maar hij zit zichzelf er mee in de weg lijkt het. Vaak zie je dan dat, wanneer ze actiever lopen, het wel wat kan verbeteren. Heeft hij ook last als hij actiever loopt Marja? Want kan me zo voorstellen dat je hem niet actiever wil laten lopen als het risico bestaat dat hij in volle vaart struikelt.
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  8. #38
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Atli struikelt en valt

    Klopt Ans, hij springt zijn galop van achteren niet echt heel goed, dat kan hij wel, maar vaak draaft hij van achteren ook gewoon. Dat zit best lekker eigenlijk, lekker vlak. Maar als hij wat actiever is, kan hij ook wel een goede gesprongen galop hebben. Maar zo'n gelopen galop, dat heeft hij altijd al gehad.
    Bokken deed hij ook linksom en kan hij ook doen als we rechtuit rijden in het bos.
    Dat doet hij eigenlijk al zolang als ik hem heb; mijn instructrice zei destijds dat het gewoon joligheid was en dat ik het niet moest afstraffen. Dat laatste heb ik idd nooit gedaan, maar inmiddels twijfel ik of het wel echt joligheid is. Hij doet het nl. vooral vlak na het aangalopperen; als we eenmaal onderweg zijn meestal niet meer. Behalve dan in de roundpen maar daar wil hij ook altijd lekker stout zijn (harder gaan dan ik wil, of alle kanten op i.p.v. de richting die ik aangeef). Dan is het bokken denk ik deels joligheid, maar wellicht ook deels omdat het op een cirkel nou eenmaal lastiger galopperen is.

    Linda, hij kan ook struikelen (en vallen!) als hij wel actief loopt, en ook in draf of galop. Jaren geleden ben ik eens over de kop van hem af gevlogen omdat hij vanuit galop ineens aan de voorkant op de grond lag... En een tijdje terug plofte hij in draf ook ineens neer (toen viel ik er gelukkig niet vanaf). Dus de laatste tijd heb ik maar korte stukjes gedraafd, en eigenlijk alleen galop een stukje bergopwaarts, dan struikelt hij minder snel.

    Oh en even voor de de duidelijkheid: ik ben dus de laatste maanden weer wat meer gaan rijden, maar daarvoor is hij 2 jaar lang nauwelijks gereden en al helemaal niet meer dressuurmatig. Hij is momenteel dus wel wat stijver dan hij voorheen was. Desondanks vind ik dat hij op deze filmpjes best goed loopt. In elk geval een heel stuk beter dan vóór de chiro kwam (begin juli); toen was hij zo slecht dat de DA niet eens een buigproef wilde doen omdat hij sowieso niet lekker kon draven...

  9. #39
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Atli struikelt en valt

    Oei, ja, dan zou ik huiverig zijn als hij ook struikelt als hij actiever loopt...je wil niet nog een keer over de kop of dat hij zich verwondt door een val natuurlijk. Bergopwaarts zal hem idd wel helpen denk ik, gezien zijn bouw. Ik zou de pijnstilling proberen en kijken of het dan misschien toch niet iets in voor- of achterbenen is wat hem dwars zit. Als hij niet struikelt onder pijnstilling...tja, dan is het nog wel een hele zoektocht maar weet je in ieder geval dat hem écht iets dwars zit en pijn doet waardoor hij struikelt. Lastig joh...konden ze op zo'n moment maar gewoon zeggen waar ze last van hebben he?
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  10. #40
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Atli struikelt en valt

    Ik zie hetzelfde als Ans, duidelijk stijver rechtsom en wat op de voorhand. Ik vind het lastig om er iets zinnings over te zeggen want ik ben helemaal niet neutraal. Bij moon was RA ook altijd het 'moeilijke' been, en daar bleek hij flink artrose te hebben. Ook dat steeds frequenter struikelen komt me bekend voor. De afwisseling van betere met mindere periodes. Moon rij ik niet meer en hij gaat met pensioen.
    Kortom ik zie zijn verhaal, maar dat hoeft helemaal niet te betekenen dat Atli hetzelfde heeft. Testen met even op pijnstillers zetten is wel een aardig idee. Als het struikelen en stijf lopen dan niet of nauwelijks minder is dan weer je in ieder geval dat het bewegingsstijfheid is maar dat hij niet zo loopt of struikelt wegens pijn.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  11. #41
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Atli struikelt en valt

    Wat mij vooral opvalt zijn de filmpjes in stap, daar vind ik hem echt niet goed lopen, stijf in de achterhand, ik kan het niet zo goed benoemen, maar het ziet er uit alsof hij moeite heeft om zijn achterhand mee te nemen, ik vind hem daar erg op de voorhand lopen. De draf ziet er dan weer heel anders uit, wel weinig beweging over de rug maar dat is misschien ook kenmerkend voor een ijslander, rechtsom heeft hij wel duidelijk meer moeite met zijn binnenachterbeen.

    En het bokken in galop, zoals al genoemd, tuurlijk kan het balorigheid zijn, maar ik zie het bij Whoopie als uiting van ongemak /pijn. Let ook eens op wanneer hij bokt, als hij net de bocht door moet, of als de ondergrond wat onregelmatig is dat soort dingen.(even in een kuiltje stappen).

    Ik zou zeker ter vergelijking pijnstilling gaan geven. Als ik hem zijn achterhand zie bewegen, en het feit dat hij last heeft van r-achter dan kan ik mij wel voorstellen dat hij voor struikelt, je ziet paarden vaak compenseren. Bij Whoopie zie ik hetzelfde patroon.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  12. #42
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Atli struikelt en valt

    Filmpjes gezien,

    ik zie idd rechtsom meer moeite. Ik heb ook het idee dat hij z'n achterhand omhoog probeert te gooien (met bokken als exces), om te ontlasten. Ik zou hIer zelf eigenlijk al niet op gaan zitten, nog los van het struikelen.

    Ik zou echt wel pijnstillers gaan geven. En na een week of wat vergelijkbare filmpjes schieten om te zien of je verschil ziet.

    Nu heb ik nog het paard van een stalgenoot in m'n achterhoofd wat al heel lang rommelt en waar nu, na een tweede kliniek, opeens wél behoorlijke artrose in een SI gewricht blijkt te zitten. 6 dagen pijnstiller, en ze liep weer met een ontspannen rug. (Verder nu dus de vraag, wat te doen. Maar dat is hier niet relevant).

  13. #43
    Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    738

    Re: Atli struikelt en valt

    Lastig altijd zo'n zoektocht!
    Na een periode van (vage) kreupelheid bij Karma wil ik je toch mijn ervaring met een kreupelheidsonderzoek bij de DA meegeven. De chiro dacht dat het uit haar schouder of heup zou komen en de DA ging daar in eerste instantie in mee. Totdat ze (uit routine trouwens, en omdat ze graag grondig te werk wilde gaan) toch maar een paar buigproeven ging doen en daar artrose in Karmas linker voorkogel uit kwam. Op basis van de rest van het beeld had ze dat niet verwacht, maar de buigproeven waren heel duidelijk.
    Dit kreupelheidsonderzoek heeft mij ook niet zoveel geld gekost. Dat weet je natuurlijk van te voren niet, maar ik ben heel blij dat de DA toch deze buigproeven heeft gedaan.

  14. #44
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Atli struikelt en valt

    Dank allemaal voor het meekijken en meedenken!

    Ik heb zelf best wel moeite om goed de bewegingen te beoordelen, mede doordat ik slecht diepte kan zien. Ik moet ook altijd heel lang kijken om te kunnen zien of een paard in de linker- of rechtergalop gaat... vooral als alle benen dezelfde kleur hebben zie ik dat echt moeizaam. Niet omdat ik niet weet hoe het eruit hoort te zien, maar ik zie gewoon niet of ik nou het linker- of rechterbeen naar voren zie gaan, en hoe sneller het paard beweegt, hoe meer moeite ik ermee heb.
    Fijn dus, dat jullie me duidelijke feedback gegeven hebben over de bewegingen van Atli!
    Het is dus wel duidelijk dat hij niet echt lekker loopt, ook al loopt hij op deze filmpjes voor zijn doen eigenlijk heel goed...

    Ik ga morgen met de pijnstillers beginnen.
    Gisteravond merkte ik dat Atli een warme plek op zijn rug heeft; precies daar waar de chiro hem al een paar keer heeft losgemaakt. Ik wil straks even zonder pijnstillers een rondje met hem gaan fietsen zodat ik kan zien of die warme plek invloed op zijn beweging heeft. Wellicht heeft hij vrijdag een beetje té gek gedaan in de roundpen...?
    Wat ik precies met die informatie moet weet ik ook niet, maar ik wil het toch even uitproberen.

    En dan na 1 of 1,5 week pijnstillers (afhankelijk van hoe het gaat) weer even overleggen met de chiro.
    Wellicht is het idd niet zo'n gek idee om gewoon met een simpel kreupelheidsonderzoek (met buigproeven) te beginnen, dat kan gewoon thuis en wie weet levert dat al info op. Aan het begin van de zomer was hier in elk geval wel een goede DA (een nieuwe) die dat kon doen; hij heeft ook ervaring met IJslanders/gangenpaarden en dat is wel belangrijk bij het beoordelen van de bewegingen. Deze DA had me ook naar de chiro doorverwezen met duidelijke instructies waar Atli vast zat, en dat bleek te kloppen. Dus die man lijkt me wel goed.

  15. #45
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Atli struikelt en valt

    UPDATE: Vandaag is dag 5 van de pijnstilling.
    Vanaf dag 1 denk ik te merken dat hij minder vaak met een hanglip staat, maar zeker weten doe ik het niet...
    Dag 1 en 2 heeft hij vrij gehad, aan zijn bewegingen in het PP heb ik niets anders dan anders opgemerkt.
    Op dag 3 kan het zijn dat hij zijn pijnstiller (deels) heeft uitgespuugd want hij ging hoesten vlak na het toedienen en even later lag er een klodder kwijl op de grond, waarvan ik niet goed kon zien of er metacam in zat of niet. Ik ben die dag gaan fietsen en daar had hij op zich wel zin in, maar struikelen deed hij nog steeds wel.
    Dag 4 ben ik gaan rijden. Hij was weinig voorwaarts; ging verschillende keren stilstaan, liep net zo stijf als anders, liep bergafwaarts nóg beroerder en struikelde nog steeds af en toe. Kortom; geen verschil dus.

    Wat me wel opviel is dat hij zijn lip soms maar aan één kant laat hangen.

    Rechts mond dicht:


    DSC03345.JPG


    En links een beetje een hanglip:

    DSC03344.JPG

    Beide foto's zijn direct na elkaar genomen, zonder dat Atli zich bewogen heeft.

    Nou heb ik begrepen dat paarden bij pijn in de mond hun lip kunnen laten hangen (centenbakkie) en meer kunnen gaan speekselen. Beide doet Atli al heel lang, en lijkt de laatste tijd erger te worden. Ik heb het idee dat het nu met pijnstillers minder is, maar heel zeker weten doe ik het niet want voorheen lette ik er niet zo heel precies op...
    En aangezien Atli EOTRH heeft, ben ik wel extra alert op problemen in de mond.

    Het plan: hij krijgt nog t/m zondag pijnstillers en zondag ga ik nog een keer zijn bewegingen in de roundpen filmen.
    Wordt vervolgd...

Pagina 3 van de 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •