Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Paarden leren communiceren via symbolen:wel of geen deken

  1. #1
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Paarden leren communiceren via symbolen:wel of geen deken

    Een interessant Noors onderzoek, echt leuk om te lezen!
    http://www.thehorse.com/articles/347...ng-preferences

    Paarden kregen drie bordjes te zien. Blanco, met een horizontale streep of een verticale. Na enige training konden paarden leren wat ze betekenden. Horizontaal-deken op, verticaal-deken af, blanco-geen verandering.

    Om twee redenen een interessant onderzoek. Er zijn weinig diersoorten die op deze manier via symbolen met mensen kunnen communiceren en nu is voor het eerst aangetoond dat paarden dat ook kunnen!

    Ze leerden het ook verbluffend snel, 2 weken 10 minuten per dag was genoeg.

    Verder is het interessant om te weten wanneer paarden nu wel of niet een deken op willen. Hoe kouder, nattiger en winderinderiger het weer, deste meer vragen om een deken. Koudbloeden vroegen minder vaak om een deken.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  2. #2
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Paarden leren communiceren via symbolen:wel of geen deken

    Leuk Dineke .
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #3
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Paarden leren communiceren via symbolen:wel of geen deken

    Die had ik een tijdje geleden al gespot ja. Mooi dat het kan, en om te zien dat het toch per paard(engroep) kan verschillen!
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Paarden leren communiceren via symbolen:wel of geen deken

    Geinig onderzoek, maar ik heb er zo mijn twijfels/vragen bij...
    Hoe leerden ze de paarden de betekenis van de symbolen? Hoe weten ze nu dat de paarden daadwerkelijk kozen wat ze wilden (deken of geen deken)? Ze kregen voor elke keuze die ze maakten, sowieso een beloning...?

    Om te weten of je paard wel of geen deken op wilt, kun je m.i. veel beter gewoon naar je paard kijken. Atli laat het me altijd duidelijk zien. Als hij niet wil, draait hij héél subtiel zijn hoofd een beetje weg. Op een dag dacht ik: oké ik weet dat je straks zult balen dat je geen deken op hebt (want we gaan grondwerken in de zon in de bak waar veel dazen zitten en je gaat zweten), maar nu wil je niet, oké, dan krijg je hem niet. Dus wij grondwerken, hij ging zweten, er kwamen dazen, hij raakte geďrriteerd, ik bied de deken nog een keer aan en ja hoor, toen wilde hij wel (wat ik opmaakte uit het feit dat hij bleef staan en niet wegkeek).

    Maar goed op zich zijn onderzoeken die aantonen dat paarden veel intelligenter zijn dan vaak gedacht wordt, wel toe te juichen natuurlijk.

  5. #5
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Paarden leren communiceren via symbolen:wel of geen deken

    Ik merk dat ook Marja, tijdje terug dacht ik ook ik vraag Whoopie gewoon of ze de vliegendeken op wil, dus gevraagd of ze met haar hoofd mijn kant op kwam als ze de deken op wou dat deed ze (ze was aan het eten dus het vroeg duidelijk actie van haar) , was duidelijk, toen vroeg ik wil je de vliegenkap op en ze draaide haar hoofd weg, ik vroeg het nog een keer zelfde reactie, toen dacht ik ook hoe duidelijk wil je het hebben Janneke (ik had het idee dat ze de vliegenkap toch op moest, hoezo dwingend).

    Ik vroeg mij ook af hoe ze het verschil in dit onderzoek krijgen aangeleerd tussen ja en nee, lijkt mij interessant.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #6
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Paarden leren communiceren via symbolen:wel of geen deken

    Oh wat boeiend, vanavond ga ik het lezen. Lisa hoef ik het niet te vragen, die steekt onmiddellijk haar hoofd in de vliegendeken en ook het masker wat ik heb..ze komt er nog net niet op af rennen bij wijze van..zij merkt echt dat ze minder geirriteerd wordt door plagerige beestjes op haar gevoelige huid. Kira is in alles flegmatieker, en maakt het niet uit. Ze schuurt haar manen wel veel minder met een dekentje, dus zij krijgt het dekentje gewoon aan, en ze stribbelt niet tegen .

  7. #7
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Paarden leren communiceren via symbolen:wel of geen deken

    Dat staat erin Marja. Er blijkt een duidelijke correlatie te zijn tussen wel of geen deken op willen en het weer. Dus bij slecht (kou, wind, regen) weer willen ze vaker een deken op, bij rustig weer juist af. Doordat de paarden drie keuzes hadden, deken op, deken af, of niets veranderen (blanco) en alle drie te belonen, leer je ze juist dat elke keuze goed is. Vervolgens kun je ze dus ook leren dat elke keuze bepaalde gevolgen heeft. Vooral die blanco 'last het zoals het is' is interessant want de ene keer betekent die 'laat mijn deken op' en de andere keer juist 'laat hem af'. En dat vraagt behoorlijk wat inzicht.
    Het is misschien niet de handigste manier om over dekens te communiceren maar dat paarden dit kunnen is wel bijzonder.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  8. #8
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Paarden leren communiceren via symbolen:wel of geen deken

    Ah oké dat had ik even niet helemaal goed begrepen; de keuzes zijn dus gerelateerd aan het weer en daar zat een bepaalde consequentie in.

    Ja het is zeker bijzonder dat paarden dit kunnen. Ik ben ervan overtuigd dat ze veel meer kunnen, weten en begrijpen dan dat wij mensen denken...

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •