Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 39 van de 39

Topic: Tips gevraag voor het idale (boomloze) zadel

  1. #31
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Tips gevraag voor het idale (boomloze) zadel

    Voor je beeld ook een oude foto van Vinur met de ghost.



    Dit is de lipica zitting, maar basis is hetzelfde. Normale maat. Vinur heeft ook niet veel ruimte. En ik heb dikke billen.... Jij moet in de piccolo kunnen.

    Nog even voor de duidelijkheid. Je hebt dus 1 basis in 3 maten: normaal, piccolo en bambino (geloof ik). Die laatste is voor kinderen. Piccolo is geloof ik tot broekmaat 38.
    Op die basis kun je zelf een zitting kiezen. Roma of firenze met lange zweetbladen en quilty en (euh, even naam kwijt) met korte zweetbladen. Qua wrongen zijn roma en quilty weer hetzelfde. En je hebt nog wat 'speciale' zittingen.

    Verder kun je zelf de kussens onder het zadel plakken, zoals ze voor jouw paard goed zitten. Dat is superfijn en daardoor voor bijna ieder paard passend te maken.

  2. #32
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Tips gevraag voor het idale (boomloze) zadel

    Ja Marit, die maten vond ik ook online.

    Yorien, is het zadel voor Vinur ook niet veel te lang? Voor zover ik het op de foto kan zien, lijkt het alsof het een stuk achter zijn laatste rib uitkomt, en jij zit er dan ook nog eens vrij ver naar achteren op, waardoor je gewicht best ver naar achteren op zijn rug komt... Ik vind het er niet zo fijn uitzien... Of zou het zadel wellicht nog wat verder naar voren geplaatst kunnen worden?

    (Of heb ik nou een fobie voor zadels die te lang zijn/te ver naar achteren liggen...?)

    Vandaag heb ik een (boom)zadel van een vriendin op Menglöd gelegd. Een mooi Prydi zadel, van maar 46 cm. En dat was dus enkele cm's te lang... Het kwam duidelijk voorbij haar laatste rib.

    Ik ga toch nog eens kijken voor de mogelijkheid om zo'n Ghost eens te proberen (ik ontdekte een boomloze zadelpasmevrouw hier in de buurt!), maar ik vrees dat ze toch echt te groot gaan zijn en dat ik echt alleen maar met een bbpad op Menglöd ga kunnen rijden. En dat betekent dat mijn rug maar snel nog verder moet herstellen, want dan kan ik tenminste weer wat meer/vlotter rijden. Ja, dat lijkt me nog niet zo'n slecht idee.
    Laatst gewijzigd door Marja; 28-09-16 om 18:51.

  3. #33
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Tips gevraag voor het idale (boomloze) zadel

    De druk komt bij een boomloos zadel niet helemaal achterop he? Wat zou dan het voordeel zijn van een bbp boven een boomloos zadel?
    Ik denk dat je er idd niet te bang voor moet zijn. Er zijn ergens ook gilmpjes over de ghost, ff zoeken in YouTube. Je ziet dan ook dat als de ruiter in het zadel zit je de achterkant nog omhoog kunt tillen. Daar komt dus niet veel druk.

  4. #34
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Tips gevraag voor het idale (boomloze) zadel

    Het voordeel met de bbpad is dat ik dan vrij dicht achter de schoft zit, de plek waar Menglöd goed bespierd is en wel wat gewicht kan dragen.
    Als ik bij jou het zadel onder jou uit zou gummen en zou kijken op welk deel van de rug je zit, dan zit je veel verder naar achteren als wanneer je zonder zadel zou rijden. Misschien dat het voor jullie wel goed werkt, maar voor mij (of eigenlijk: Menglöd) is dit momenteel niet aan te raden... Ze is niet zo goed bespierd, vooral in het achterste deel van de rug niet, en als ik zo ver naar achteren zit, komt daar teveel gewicht op de rug...

    Maar kun jij dan ook je zadel aan de achterkant nog omhoog tillen?
    Niet rottig bedoeld verder, ik hoop niet dat je het zo opvat!
    Maar het ziet er niet zo uit, alsof dat nog kan...? Want je zit best ver naar achteren in dit zadel...?

  5. #35
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Tips gevraag voor het idale (boomloze) zadel

    Dit was nog in de testfase. Inmiddels ligt het iets anders. Ik heb nog best wat ruimte achter in het zadel, kan hem inderdaad van achteren optillen.

    Of dit zadel naar voren kan, dat is een kwestie van uitproberen. Bij Bliki ligt hij weer anders dan bij Vinur. En dan is het natuurlijk ook nog even knutselen met de kussens.

  6. #36
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Tips gevraag voor het idale (boomloze) zadel

    Ik weet dat Freeform eigenlijk buiten budget is maar ik denk echt dat in jouw situatie de extra short back met rollzitting heel goed kan werken. Met die zitting heb je bijna gern zadel voor je, waardoor je dus ook vrij direct achter de schoft zou kunnen zitten.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  7. #37
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Tips gevraag voor het idale (boomloze) zadel

    Fijn dat het zadel nu anders ligt Yo-rien, want op de foto vond ik het echt een beetje zorgelijk...
    Ja het ligt op elk paard natuurlijk weer anders.

    Dank je voor je tip Dineke, een tweedehands Freeform is er al vanaf 350 euro zie ik op Ebay (in Duitsland), dus dat zou evt. nog wel kunnen. De kleinste is echter nog wel steeds 46 cm dus dan moet ik wel écht goed voorin kunnen zitten.
    En ik zie dat de beugelriemen over het zweetblad lopen...? Ik kan nog niet ontdekken of dat ook anders kan. Want ik wil ze eronder hebben; krijg anders snel last van schuurplekken.

    Goed, nog even wat research te doen dus.

    EDIT: ik zie dat op Equiday verschillende leveranciers staan met zowel de Freeform als de Ghost, ga ik daar maar eens een praatje mee maken.

  8. #38
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Tips gevraag voor het idale (boomloze) zadel

    de beugelriemen liggen altijd erover volgens mij bij freeform want die plak je tussen je zadel en je zitting waardoor je zelf veel vrijheid hebt in welke beenligging comfortabel voor je is. Ik heb mezelf zo van stoelzit (boomzadel) in fases geholpen naar een betere zit.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  9. #39
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Tips gevraag voor het idale (boomloze) zadel

    Oh dus je kunt bij de Freeform de beugelriemophanging verplaatsen? Dat is op zich wel handig. Maar dat had dan nog steeds niet bovenop het zweetblad gehoeven van mij.

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •