Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 39

Topic: Tips gevraag voor het idale (boomloze) zadel

  1. #1
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Tips gevraag voor het idale (boomloze) zadel

    Ik ben op zoek naar een zadel voor Menglöd. Diverse zadelmakers hebben me gezegd dat op haar rug eigenlijk geen zadel past... Ze is erg kort, vrij breed/rond, heeft weinig schoft en momenteel ook vrij weinig bespiering.
    Ik rij haar met de bbpad en dat gaat op zich goed, maar voor mijn lijf zou een zadel met stijgbeugels wel fijn zijn. Omdat ze zo kort is, zal een boomzadel al snel te lang zijn en dus wil ik eens kijken of er wel boomloze zadels zijn die zouden kunnen passen. Mijn eisen:

    - Het zadel heeft een A-vorminge zit zodat ik niet te breed zit.
    - Het zadel is niet te lang.
    - Het zadel biedt voldoende schoudervrijheid.
    - Ik moet er vlak achter de schouders op kunnen zitten (ongeveer dáár waar je zit als je zonder zadel rijdt) en niet verder naar achteren, want dan geeft te veel druk op het zwakste deel van de rug.
    - Het mag niet meer dan enkele honderden euro's kosten (tweedehands is geen bezwaar).

    Ik heb onlangs een Christ Lammfellsattel uitgeprobeerd en daarmee zat ik wel op de goede plek, maar te breed en dat was voor mijn lijf niet fijn.

    Heeft iemand de gouden tip voor ons?

  2. #2
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Tips gevraag voor het idale (boomloze) zadel

    Kom je weg met een Startrekk? Fijne zadels, wel A-vorm en steun, semi-boomloos.
    Als je wel de A-vorm wilt maar geen beugels, kan ik je een filzsattel aanraden.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  3. #3
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Tips gevraag voor het idale (boomloze) zadel

    Ik zie dat de kortste Startrekk (voor IJslanders) nog 48 cm is. Dat is te lang. Hoeveel ruimte ze precies heeft weet ik niet, maar in elk geval minder dan 48 cm...

    En ja, ik wil er wel graag stijgbeugels aan hebben.
    Maar ik kon het desondanks niet laten om even naar dat Filzsattel te kijken.
    Het ziet er nogal barebackpadachtig uit. Heb jij de ervaring dat je er echt meer A-vorming op zit, dan op een gewone bbpad?

  4. #4
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Tips gevraag voor het idale (boomloze) zadel

    Of een korte freeform? Die zijn er ook ultrakort, hoe lang dat is weet ik niet. Kijke eens op de website van Skyriding, die heeft veel info. moet je wel op zoek naar tweedehands anders valt ie buiten budget. Heeft een A vorm zit en biedt veel schoudervrijheid.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  5. #5
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Tips gevraag voor het idale (boomloze) zadel

    Ja, het is echt veel meer gevormd dan een bbp. Kan niet plat op de grond liggen, bijvoorbeeld. Maar ze zijn niet geschikt voor met beugelriemen, het geeft mij in ieder geval veel meer steun en vorm dan een gewone bbp.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  6. #6
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Tips gevraag voor het idale (boomloze) zadel

    Hmmm Skyriding kan ik geen website van vinden, maar dat is toch van Elvira Noot, of niet?
    Ik kan haar sowieso wel eens om advies vragen.
    Verder googelen levert me nog geen informatie op over de maten van de Freeform, maar de zitting ziet er op zich wel goed uit; het lijkt alsof je daar iets meer naar voren zit en dat wil ik graag.

  7. #7
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Tips gevraag voor het idale (boomloze) zadel

    Startrekk dressuur

  8. #8
    Actief Forumlid Wubwub's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2015
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    777

    Re: Tips gevraag voor het idale (boomloze) zadel

    Heb je een ghost (nieuw model) al eens geprobeerd?
    Die zit namelijk een stuk smaller dan bijvoorbeeld een barefoot of christ en voldoen aan je verdere eisen en is ook niet al te duur en tegenwoordig tweedehands goed te vinden.

    Hier werkte hij helaas op 2 verschillende paarden niet i.c.m. langere afstanden rijden... maar dat kan aan mijn houding of mijn paarden hebben gelegen, er zijn genoeg tevreden gebruikers namelijk.

    Verder denk ik ook direct aan de wat meer stevigere boomloze zadels zoals startrekk en trekker.

  9. #9
    Actief Forumlid Eefje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2009
    Locatie
    Enschede
    Leeftijd
    36
    Berichten
    1.986
    Dagboek Berichten
    90

    Re: Tips gevraag voor het idale (boomloze) zadel

    Startrekk zijn hele fijne boomloze zadels die geen hele brede zit hebben, maar erg kort zijn ze helaas niet. Zowel de icelandic als de dressuur modellen zijn ongeveer 48 cm lang. Volgens mij zijn er weinig korte boomloze zadels, de ghost zit ook al snel rond de 50 cm
    www.eenehorsemanship.nl
    Lessen Natural Horsemanship omgeving Twente

  10. #10
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Tips gevraag voor het idale (boomloze) zadel

    De website van Skyriding is verdwenen lijkt het. elvira Noot heeft ze niet maar per mi cavallo wel.

    - - - Updated - - -

    Hier een Duitse site: Freeform heeft een extra korte versie van 46 cm.
    http://freeform.de/produktesattel.html ze hebben daar ook speciale zittingen voor geloof ik.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  11. #11
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Tips gevraag voor het idale (boomloze) zadel

    Startrekk Dressuur, voor mijn kneuzige heupen en rest van mijn lijf moest ik ook een smalle of A-vormige zit. De dressuur heeft dit alles, plus dat de nieuwe versie die ik heb naast wolgevulde kussens ook stabilisatoren heeft. Ik heb een s1 (krap 48 cm), maar zou ook prima in een s0 (46/47 cm) passen. Voor de beeldvorming, ik heb spijkerbroekmaat 25/26 . Via de Duitse ebay kun je vaak leuke zadels voor een redelijke prijs kopen trouwens, de mijne heb ik ook zo weten te krijgen hihi.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  12. #12
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Tips gevraag voor het idale (boomloze) zadel

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Eefje Bekijk Bericht
    Startrekk zijn hele fijne boomloze zadels die geen hele brede zit hebben, maar erg kort zijn ze helaas niet. Zowel de icelandic als de dressuur modellen zijn ongeveer 48 cm lang. Volgens mij zijn er weinig korte boomloze zadels, de ghost zit ook al snel rond de 50 cm
    Het is niet zo erg als een boomlooszadel ietsjes langer is. Je hebt geen brugfunctie, het draagt over het hele oppervlak. En waar je zit, is de meeste druk. De laatste cm zit geen druk op.

  13. #13
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Tips gevraag voor het idale (boomloze) zadel

    Trekker zadel is kort. Reden dat ik die voor Carwyn had.
    Maar bij hem ging het niet uiteindelijk. Hij moest in verband met zijn breedte en ruggenwervels vrij breed gezet worden, maar dan kwam ik op de schoft.
    Ghost Piccolo past er ondanks de lengte wel op, die is namelijk wel lang, maar voorste deel van het zadel ligt bij de schoft. Dus lengtes zijn niet helemaal te vergelijken onderling.
    Er ligt hier nu een 16,5 inch boomzadel op, maximale wat past.

    IJslanderzadels heb ik trouwens ook over gedacht, waaronder Prydi. Die zijn ook mooi kort. Maar dat geldt niet voor alle IJslanderzadels.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  14. #14
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Tips gevraag voor het idale (boomloze) zadel

    Ik sluit me aan wat betreft de ghost, jij moet wel in een piccolo passen.

    Laatst las ik iets over een boomloos Tolthestar zadel. Klonk wel goed, maar zelf niet gezien. Zij had hem op een brede ijs liggen, maar haar knieën sloten toch mooi aan. Lengte is 45 cm, haar paard had 42/43 cm ruimte, maar door boomloos is dat geen probleem. Ik heb geen idee wat het ding kost overigens

  15. #15
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Tips gevraag voor het idale (boomloze) zadel

    Dank voor alle tips en het meedenken!
    Wubwub ik heb tot nu toe nog niks uitgeprobeerd; ik begin nog maar net met zoeken...
    Jaren geleden heb ik gepoogd een zadel te vinden maar dat lukte toen niet, en toen ben ik maar met bbpad gaan rijden. Ik hoopte dat er inmiddels wellicht wat nieuws op de markt is, wat wél zou passen...

    Hester het klopt dat een boomloos zadel in principe wel ietsje langer zou mogen zijn, maar meestal zit je dan ook wat verder naar achteren en mijn chiro gaf me echt het advies om iets te zoeken waarbij ik vlak achter de schoft zit, net zoals met een bbpad... Dit is nl. ook de reden dat ik mijn eigen boomloze zadel (Skagfjord Flóki) niet meer mocht gebruiken.

    Yo-rien het Tölthester zadel is echt een serieus zadel van rond boven de 1000 euro zag ik, dus die ga ik maar even laten gaan.

    De overige tips zal ik eens verder gaan uitpluizen!

    En ik heb inmiddels ook contact met Elvira van Skyriding; hun site is tijdelijk uit de lucht, er komt een nieuwe.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •