Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 41

Topic: HIT-actiefstal

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

Re: HIT-actiefstal

Dan mag je wel erg schoon stro hebben en vaak uit mesten om te voorkomen dat het paard zn voer tussen zn eigen drollen moet peuteren.
    Het is wel een kwestie van netjes zijn ja, ik mest goed en mijn merrie is ook netjes in dr stal. De voorste helft is altijd schoon.

Hierbij hou je geen rekening met de eisen die de paardenhouden aan het paard heeft. Een sportpaard hou je niet vol en gezond op wat hooi.
    Er stond dan ook niet voor niets veel ruwvoer en minimaal krachtvoer. En dat de echte sportpaarden in een loopstal in wat voor soort systeem dan ook terecht gaan komen geloof ik niet, een uitzondering daargelaten.

Ze mogen naar binnen wanneer ze willen. Het voer wordt in porties verdeeld en wanneer het paard vaker het voerstation inkomt als vooraf verondersteld, worden de porties steeds kleiner.
    Er is mij door meerdere mensen verteld dat de stand afgesloten is, met stroom erop, en alleen open gaat als het betreffende paard erin gaat. Of heb ik dat dan verkeerd begrepen? De voerstand op het Horse-Event had volgens mij helemaal geen afsluiting, dus ook niet als er al een paard in staat.

Juist maar als je paard 2 kg krijgt gaat dat een beetje lastig is het niet?
    Of met voerzakken, er zijn zat mensen die het wel zo doen. Ik weet dat er zelfs opfokadressen zijn die het voor elkaar krijgen alle veulens apart te voeren, terwijl ze in een standaard loopstal staan. Twee kilo vind ik persoonlijk al best veel. Ik bekijk het wel een beetje uit de situatie van een paar paarden, zoals voor de meeste paardenliefhebbers het geval zal zijn. Voor bijv. Mansour is vastzetten natuurlijk geen doen.

.Quote van Parelli: Horses are like computers, they hardly do what we want but always do what we ask them to do. Het is een kwestie van vertrouwen in de technologie, maar vertrouwen in degene die ermee om gaat.
    Nog nooit een opeens vastlopende computer gehad zeker? Mijn vriend werkt in de automatisering en ook daar komen storingen voor. En ook in het bedrijf waar ik werk staan we wel eens stil door een storing. En dan heb je ook nog stroomstoringen...

Ik controleer mn paard ook nooit bewust. Ik zie hem wanneer ik de dagelijkse dingen met hem doe wat ik ook zou doen wanneer hij in een HIT stal stond. Dit heeft niets te maken met de manier van stalling of het moment van voeren (die van mij krijgt geen voer)
    Je controleert niet bewust, maar het valt wel op als er iets niet goed is. Ik zie mijn paard 1 keer per dag, dan wel een flinke tijd, maar ik ben toch erg blij dat er meerdere keren per dag iemand langs loopt. Ook in het zomerseizoen, wij hebben sloten om het land, en ik moet er niet aan denken dat de eerste pensionklant die dan vaak pas tegen de avond komt een paard in de sloot vindt dat er 's ochtens ook al in zat. Ook medische klachten kunnen erg snel gaan, buitenpaarden zijn dan misschien wel minder gevoelig voor koliek, maar het kan wel gebeuren, of bijv hoefbevangenheid.

Wat is er mis met een oud huis zonder centrale verwarming en ligbad? Het is puur luxe, en niet noodzakelijk.
    Ik denk dat je het beter kan vergelijken met een goede winterjas van bijv. Harrys Horse, en een zelfde type winterjas van Anky. Je blijft er allebei warm in, je welzijn is dus hetzelfde, alleen het merkje is anders, en aan merken, trends en hypes heeft een paard geen boodschap, evenals aan de nepgouden knoppen in sommige dressuurstallen. De basis van de stalling is hetzelfde, de luxe voor het paard ook. Alleen de mens kan wat langer in zijn bed blijven liggen 's morgens...

En als datzelfde stukje land schraler word, staan de dominante paarden te eten en worden de minder dominante paarden bij de lekkere graasplekjes weggejaagd, ofniet?
    De lekkerste plekjes ja, maar de anderen hoeven niet toe te kijken. En voordat het land echt schraal wordt, trekken grote grazers over het algemeen verder.

Klopt... maar dan wachten ze een uurtje, dat is toch niet erg? Immers, een (loop)stalpaard krijgt toch ook maar enkele keren per dag eten? Dit gaat ook alleen op voor het krachtvoer station. De hooistations zijn er veel meer van en dan kunnen ze altijd wel ergens terecht..
    Juist door dat wachten krijg je naar mijn mening onrust. Ze zullen er niets van krijgen, maar het is geen natuurlijk kuddegedrag. Een lange rij stalpaarden moet ook op elkaar wachten, en daar is ook veel onrust tijdens het voeren. Wij hebben wat blokken van 4 stallen, en daar gaat het prima met voeren.
    Voor ruwvoer kunnen ze ook aan het ligstro knabbelen, juist bij krachtvoer ontstaat de onrust. Bovendien staat mijn merrie al zeker 6 uur per dag op haar ruwvoer te knabbelen, en dat zou ik nog liever meer zien. Dat betekent zeker 1 hooistation op 4 paarden en die moet dan ook dag en nacht in gebruik zijn. Hoeveel heeft Mansour er bijv. en hoeveel paarden maken daar gebruik van?

Ja dat kan ik me voorstellen, ik zou het systeem ook niet gebruiken wanneer ik in het geld zwom, omdat ik mn paard toch liever in een groot weiland zie. Maar dit systeem is gewoon erg aantrekkelijk voor grote stallen met veel paarden op een kleiner oppervlak, waardoor weidegang niet tot nauwelijks mogelijk is. Ze besparen personeel, geven de paarden een stabiel leven met veel (sociale) interactie en dat vind ik een super vooruitgang.
    Stallen waar niet tot nauwelijks weidegang mogelijk is vind ik uberhaupt not-done, uitgezonderd paarden die door bijv. hoefbevangenheid ook niet tot nauwelijks de wei op mogen. Voor mij echt een reden om niet naar zulke stallen te gaan, ook niet voor cursussen ofzo.
    Natuurlijk is sociale interactie super, maar dat kan ook in een standaard loopstal en zeker in de wei. Het is goed dat mensen meer over het welzijn van hun paard gaan denken, maar ik vind het vreemd dat dit ineens zo'n hype wordt, terwijl loopstallen al heel lang bestaan en in Duitsland heel veel voorkomen. Ik lees al jaren een Duitstalig Haflingertijdschrift waar veel over natuurlijke stalling en weiden in staat, ben er ook wel eens geweest, en snap niet waarom we hier pas over loopstallen gaan denken nu er echt een merk in komt, waarom een ander systeem niet goed genoeg was en is.

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Miran
    Het is wel een kwestie van netjes zijn ja, ik mest goed en mijn merrie is ook netjes in dr stal. De voorste helft is altijd schoon.
    Het gaat er niet om hoevaak jÃ*j uitmest, maar wat reeel is voor een grote stal met veel paarden, ook paarden die minder netjes op hun stal zijn. En drie of vier keer per dag musli tussen stro wegpeuteren weegt niet op tegen de 20 porties verspreid over het hele etmaal dus ook snachts. (was het nou 20?? weet niet zeker meer)
    Er is mij door meerdere mensen verteld dat de stand afgesloten is, met stroom erop, en alleen open gaat als het betreffende paard erin gaat. Of heb ik dat dan verkeerd begrepen?
    Dat klopt, maar was dat niet om te voorkomen dat het paard rustig kan staan eten zonder dat er paarden achter hem lopen te dringen? Of hem zelfs wegjagen zodat het voer, wat al in de bak licht voor paard 1, ingepikt wordt door paard 2.

Of met voerzakken, er zijn zat mensen die het wel zo doen.
    Maar dat is dus niet mogelijk wanneer het paard bijvoorbeeld twee kilo krijgt, wat je niet in 1 keer kunt voeren.

Nog nooit een opeens vastlopende computer gehad zeker? Mijn vriend werkt in de automatisering en ook daar komen storingen voor. En ook in het bedrijf waar ik werk staan we wel eens stil door een storing. En dan heb je ook nog stroomstoringen...
    Daar is dus een controle door de operator voor nodig. Dat een paard een nachtje niet eten kan, is geen ramp. En overdag zal op de meeste paardenhouderijen altijd mensen aanwezig zijn.

Je controleert niet bewust, maar het valt wel op als er iets niet goed is.
    Maar dan zou het toch helemaal geen verschil maken hoe je je paard heb gehuisvest? Eeder schreef je namelijk:
    • Zo'n Hit-actief stal bespaart dan misschien wel werk, je moet wel heel bewust de paarden een paar keer per dag allemaal gaan controleren.

De basis van de stalling is hetzelfde, de luxe voor het paard ook. Alleen de mens kan wat langer in zijn bed blijven liggen 's morgens...
    Nou ik vind persoonlijk die basis heel erg verschillen, en het belangerijkste punt zover ik kan beoordelen is toch wel dat de paarden de hele dag beschikken over eten, ook snachts. En dat sluit goed aan bij het grazerspatroon.

Ik denk ook dat een paard met minder eetlust (zoals mn oude verzorgpaard) het echt nodig heeft om rustig te kunnen staan eten (hooi) zonder dat andere paarden dominantiespelletjes lopen te spelen.
    Mn oude verzorgpaard at haar hooi nooit op en die werd volgegooid met krachtvoer om haar op gewicht te houden. Met zo'n paard zou een gewone loopstal onmogelijk zijn, maar heeft de HIT actiefstal de mogelijkheden om dit paard toch genoeg te laten eten.

Juist door dat wachten krijg je naar mijn mening onrust.
    Ik denk dat die onrust reuze meevalt, gezien die paarden de hele dag al af en toe krachtvoer hebben gehad! Je kunt die onrust niet vergelijken met een rij stampende stalpaarden die eindelijk een schep voer krijgen.

Daarnaast, ik ben op de NHdag regelmatig een kijkje gaan nemen bij de hit-stal en ik heb een rondleiding gevolgd. Ik heb echt geen onrust gezien. Toen tijdens de rondleiding een paard naar binnen werd geleid om te laten zien, stond er wel een paard te kijken "Ey wat doe je daar?" Maar toen het paard klaar was met eten, was het toekijkende paard ook niet meer geintresseerd en liep weg.

Hoeveel heeft Mansour er bijv. en hoeveel paarden maken daar gebruik van?
    Ik dacht dat ze 6 hooi stations hadden, waarvan de pony's geen gebruik maakten want die kregen onbeperkt hooi (weet niet waarom er onderscheid werd gemaakt pony/paard)

en snap niet waarom we hier pas over loopstallen gaan denken nu er echt een merk in komt, waarom een ander systeem niet goed genoeg was en is.
    Ik denk omdat dit een systeem is wat voor alle paarden werkt, en niet alleen voor tinkers fjorden en andere recreatiepaarden die genoeg hebben aan hooi.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor
    Ik heb nog steeds heel erg mn bedenkingen bij deze stallen. Het hele krachtvoergebeuren enzo werkt volgens mij nie ten voor de rest vidn ik het een veredelde paddock met loopstal.
    Eindelijk eens iemand die het met mij eens is! Behalve dat ik ook de krachtvoervoorziening niet zo geweldig vind (bovendien moet je dan ook nog voer hebben dat voor elk paard geschikt is...)
    Nog steeds niemand die me verteld heeft wÃ*t er nou niet werkt aan het krachtvoersysteem! En er kunnen 5 soorten krachtvoer + ook nog mineralen of een vloeibare stof in, voor ieder wat wils dus.

zeker niet voor mijn vraatzuchtige Haf met voernijd, die gegarandeerd andere paarden de toegang gaat blokkeren
    Dat hebben ze in de praktijk meegemaakt ja, en je kan een hele hoop dingetjes instellen (in het aantal voerbeurten) en het op de juiste manier plaatsen van de voerplaatsen om dit tegen te gaan. Voernijd verminderd overigens erg veel na plaatsen van paarden in deze stal (zie Mansour!)

vind ik dit veel te commercieel, en verbaasd het me nog steeds dat mensen daar niet over nadenken.
    Wat bedoel je daarmee? Omdat er een 'merk' aan verbonden is? Het gaat toch om welzijn en gebruikersgemak?

Waarom dit systeem, wat is er mis met een gewone loopstal zoals in Duitsland heel normaal is?
    Niemand zegt dat daar iets mis me is, maar als eigenaar van een stal met 30 of meer paarden zou ik toch graag hebben dat ik niet steeds hoef te voeren en dat ik goed in de gaten kan houden wat ieder dier eet.
    Overigens komen HIT stallen uit duitsland en zijn ze daar ook al vrij normaal.

Naar wat ik ervan lees en op het Horse-Event gezien heb, is dit echt een hype waarin mensen meegaan omdat iedereen het nu wil, en naar wat ik in Duitsland gezien heb werken die systemen, de simpele loopstallen, net zo goed. Alleen daar staat geen merk op...
    Een hype?! Er staat nog maar 1 werkende stal hier in Nederland en er zijn er een paar in aanbouw, jee wat een hype. Was iedereen maar zo geinteresseerd en enthousiast als jij denkt dat ze zijn.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Het verschil tussen de HIT stal en de gewone loopstal is het automatische voersysteem en meer niet (of ik heb het mis en dan hoor ik dat graag ).

Op zich werken die systemen erg goed, aangezien ze niet nieuw zijn, maar al jarenlang getest zijn bij een ander soort grazer: de koe. Wij hebben ook een voercomputer en voerboxen en wat het nadeel is, is dat onze boxen geen afsluiting hebben. Hierdoor incasseren dominante dieren soms het eten van een mindere koe. Door de afsluiting van de box in de HIT stal wordt dit euvel weggenomen. Het vervelende is dat je bijna verplicht bent om noodstroom te hebben... stel dat er net een paard in de box staat en de stroom valt uit. Maar ook dit is simpel te ondervangen door een alarmsysteem dat de eigenaar/beheerder van de stal waarschuwt.

De matrassen zij ook afkomstig uit de melkveehouderij. Overigens hebben wij geen matrassen, waterbedden of andere onnatuurlijke toestanden als ligplek voor de dames. Zij liggen in zandbakken en de gezondheid van met name de hoeven gaat met sprongen vooruit! Ik zou dus zelf ook liever een ligplek met zand hebben in een paardenstal.

Een goede paardenhouder met hart voor zijn/haar vak zal ook zonder de voeding in de gaten te hoeven houden regelmatig door de stal lopen. Controle is en blijft nodig, ook om voernijd in de gaten te houden. Wat wij zien is dat de koeien die lager in rang staan vaak op andere tijden gaan eten, als de dominante dieren siësta houden. Zeker in de zomer is het geen probleem, maar ook in de winter wijst het zich vanzelf.

Ik zie dus wel degelijk voordelen aan dit soort stallen, maar met aanpassingen . Zand in plaats van matrassen en windbreekgaas in plaats van dichte muren. Maar dat is ook alleen omdat ik dit vanuit thuis ken . Mochten er mensen zijn die windbreekgaas willen zien, laat het maar weten, dan maak ik een foto van hoe onze koeienstal eruit ziet (inclusief de draaiende borstel speciaal voor de lol van de dames geplaatst !).
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forumlid BleikjA's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005

Dit lijkt volgens mij een beetje op een koeien stal, iddg een moderne stal. Koeien hebben een halsband om met een zendertje erin, ze kunnen krachtvoer eten wanneer ze willen, maar op die zender staat wel hoeveel ze mogen hebben. dus als ze hun dagelijkse portie ophebben krijgen ze ook niet meer. Ze hebben verhogingen waar ze droog en zacht kunnen liggen (nouja zacht? er ligt maar een klein laagje zaagsel). het eneige wat anders is dat de koeien niet naar buiten kunnen... Zo doen ze het ongeveer op de boerderij waar ik stage loop...

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Misschien een beetje off-topic, maar de evolutie die een melkveestal doorgemaakt heeft tot nu, dus van stands naar loopstal met open wanden en zachte boxen, maakt de paardenhuisvesting nu ook door. De HITstal is dan ook te vergelijken met een loopstal voor melkvee, met ruimte voor de aard van het beestje .

Een zeer positieve ontwikkeling dus, mijns inziens!

Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Het verschil tussen de HIT stal en de gewone loopstal is het automatische voersysteem en meer niet (of ik heb het mis en dan hoor ik dat graag ).
    Qua inrichting inderdaad het enige grote verschil. Maar in gebruik door de paarden wel een belangrijke. Naast het feit dat je paarden in een kudde tòch individueel kunt voeren, stimuleer je de paarden ook om te lopen en dat effect heb je niet wanneer ze continu kunnen eten aan een voerhek.

Daarnaast biedt HIT een combinatie van elementen waarvan je gebruik KAN maken, zoals een speciale roosterbodem, matrassen, hooiruiven, metalen omheining etcetc.. maar dit hoeft NIET. Je kan het zo simpel maar ook zo luxe maken als je zelf wilt (en kunt )

Op zich werken die systemen erg goed, aangezien ze niet nieuw zijn, maar al jarenlang getest zijn bij een ander soort grazer: de koe.
    Zeker, zo is de bedenker van HIT ook ooit begonnen Maar binnen 2 dagen was de koeienkrachtvoerbox gesloopt!

Het vervelende is dat je bijna verplicht bent om noodstroom te hebben... stel dat er net een paard in de box staat en de stroom valt uit. Maar ook dit is simpel te ondervangen door een alarmsysteem dat de eigenaar/beheerder van de stal waarschuwt..
    Als de stroom uitvalt kan het paard er nog gewoon uit hoor, gewoon een klapdeurtje. Maar idd net als bij de melkrobots hebben de eigenaren een bieper.

De matrassen zij ook afkomstig uit de melkveehouderij. Overigens hebben wij geen matrassen, waterbedden of andere onnatuurlijke toestanden als ligplek voor de dames. Zij liggen in zandbakken en de gezondheid van met name de hoeven gaat met sprongen vooruit! Ik zou dus zelf ook liever een ligplek met zand hebben in een paardenstal.
    De matrassen zijn wel heel anders hoor! Ze zijn waterdicht en de meeste koeienmatrassen niet. En het is toch wel een groot verschil of een koe in een ligbox op een net (niet) passende matras tussen metalen buizen ligt in een min of meer gedwongen houding door ruimtegebrek of een paard in een grote ruimte.
    Heel veel HIT stallen hebben ook gewoon stro of zaagsel, is meer persoonlijke voorkeur, matrassen zijn makkelijk schoon te maken en houden en je bespaart strooiselkosten.

Een goede paardenhouder met hart voor zijn/haar vak zal ook zonder de voeding in de gaten te hoeven houden regelmatig door de stal lopen.
    Inderdaad! Het is niet zo zeer een tijdsbesparing, maar de tijd die hierdoor vrijkomt kan je als stalhouder prima gebruiken om je management te verbeteren etcetc.

Ik zie dus wel degelijk voordelen aan dit soort stallen, maar met aanpassingen . Zand in plaats van matrassen en windbreekgaas in plaats van dichte muren.
    Ik zie die voordelen ook En die aanpassingen, in HIT staat niets vast! Iedereen kan er zijn eigen invulling aan geven, en windbreekgaas wordt in duitsland al vaak toegepast!

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    Zeker, zo is de bedenker van HIT ook ooit begonnen Maar binnen 2 dagen was de koeienkrachtvoerbox gesloopt!
    Logisch, een koe is kleiner als een paard . Bovendien zullen de spijlen van deze boxen anders zijn neem ik aan. Ik heb die demo-stal op de horse event wel bekeken, maar niet zozeer naar de krachtvoerbox. Wel naar het hooisysteem.

De matrassen zijn wel heel anders hoor! Ze zijn waterdicht en de meeste koeienmatrassen niet. En het is toch wel een groot verschil of een koe in een ligbox op een net (niet) passende matras tussen metalen buizen ligt in een min of meer gedwongen houding door ruimtegebrek of een paard in een grote ruimte.
    Heel veel HIT stallen hebben ook gewoon stro of zaagsel, is meer persoonlijke voorkeur, matrassen zijn makkelijk schoon te maken en houden en je bespaart strooiselkosten.
    De matras die er op de horse event lag was precies dezelfde die enkele jaren geleden ook in koeienstallen gebruikt werd, Volgens mij was deze matras de voorloper van het waterbed wat toen een tijdje heel erg in was, dezelfde hoes, maar dan gevuld met zand oid.

Maakt niet uit, het is lekker zacht om op te liggen. Het nadeel van deze matrassen is dat er een stuk natuurlijk gedrag wegvalt (lekker plekje graven) en daarom hebben wij voor onze koeiendames niet gekozen voor matrassen. Een ander nadeel van matrassen is dat ze glad worden door de urine, om dit op te heffen ga je strooisel gebruiken en bespaar je dus netto amper op strooisel.

Vandaar dat wij kozen voor zandbakken. Het grote voordeel is dat de strammere dames meer grip hebben om overeind te komen, urine direct wegzakt (altijd droge ligplaats) en dat de dames hun zandbadje kunnen nemen . Het lijkt me dat dit vast ook in de HIT stal kan worden geïntergreerd.

Ik zie die voordelen ook En die aanpassingen, in HIT staat niets vast! Iedereen kan er zijn eigen invulling aan geven, en windbreekgaas wordt in duitsland al vaak toegepast!
    Gelukkig wel, het wordt hoog tijd dat ook paarden op een natuurlijke en bovenal frisse manier worden gehuisvest!

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Niet helemaal on-topic, maar Jossie, wat leuk om te lezen hoe jullie de huisvesting voor de koeien hebben geregeld en waarom jullie daarvoor gekozen hebben .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Aangemeld
    Apr 2004

Vandaar dat wij kozen voor zandbakken. Het grote voordeel is dat de strammere dames meer grip hebben om overeind te komen, urine direct wegzakt (altijd droge ligplaats) en dat de dames hun zandbadje kunnen nemen . Het lijkt me dat dit vast ook in de HIT stal kan worden geïntergreerd.
    Is al geintegreerd Op de schematische overzichten van de HIT stal (die je dan waarschijnlijk wel hebt zien hangen op Horse Event) was te zien dat er in de paddock (die natuurlijk al van zand is) ook nog liefst 1 plek gemaakt moet worden met extra veel zand, als rolplaats! De schuilstal is meer bijzaak en meer om mensen gelukkig te maken (geeft een fijn gevoel als je paard ook binnen kan) maar in de praktijk bij Mansour bijv. wordt er door de paarden toch weinig gebruik van gemaakt.

Maar ze hebben best veel getest met een ruimte met matrassen (reuze matras ) en daaromheen een laag stro/zaagsel van 1 of 2 meter. De meeste paarden mesten en urineren liever op het (niet spetterende) strooisel, dus het blijft behoorlijk schoon. Helaas loopt er altijd wel een uitzondering tussen natuurlijk

En ik ben zeker ook een voorstander van windbreekgaas! Mooi, luchtig maar geen tocht, en lichtdoorlatend!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

Dat klopt, maar was dat niet om te voorkomen dat het paard rustig kan staan eten zonder dat er paarden achter hem lopen te dringen? Of hem zelfs wegjagen zodat het voer, wat al in de bak licht voor paard 1, ingepikt wordt door paard 2.
    Dat betekent dus dat het paard niet zomaar erin kan wanneer hij wil, wat jij zei. En juist de aanwezigheid van stroom geeft een goede reden om te gaan schrokken.

Maar dat is dus niet mogelijk wanneer het paard bijvoorbeeld twee kilo krijgt, wat je niet in 1 keer kunt voeren.
    Nogmaals, hoeveel paarden hebben nou echt zoveel krachtvoer nodig? De meesten komen een heel eind met onbeperkt ruwvoer, ook KWPNers enzo.

Daar is dus een controle door de operator voor nodig. Dat een paard een nachtje niet eten kan, is geen ramp. En overdag zal op de meeste paardenhouderijen altijd mensen aanwezig zijn.
    Dus computers kunnen blijkbaar wel vastlopen... Maar je kan dus ook niet naar behoefte van het werk voeren, of wordt dat elke dag voor elk paard ingevoerd?

Je controleert niet bewust, maar het valt wel op als er iets niet goed is.
    Maar dan zou het toch helemaal geen verschil maken hoe je je paard heb gehuisvest? Eeder schreef je namelijk:
    • Zo'n Hit-actief stal bespaart dan misschien wel werk, je moet wel heel bewust de paarden een paar keer per dag allemaal gaan controleren.
    Wat ik bedoel is dat je bij handmatig voeren elk paard 4 keer per dag ofzo ziet. Je loopt er dan wel niet bewust heen om te controleren, maar je ziet het wel als er wat aan de hand is. In zo'n hit-actief stal met allerlei hoeken enzo moet je dus elk paard meerdere keren per dag bewust op gaan zoeken.
    Bij zo'n Hit-actief stal kun je heel makkelijk lui worden, ach, ze krijgen toch hun brokjes wel, alles zal wel goed gaan, waarom zou ik er nog gaan kijken? Dat is niet mijn idee van paarden houden.

Nou ik vind persoonlijk die basis heel erg verschillen, en het belangerijkste punt zover ik kan beoordelen is toch wel dat de paarden de hele dag beschikken over eten, ook snachts. En dat sluit goed aan bij het grazerspatroon.
    In een gewone loopstal kunnen ze toch altijd beschikken over ruwvoer? Altijd ruwvoer past beter bij het grazerspatroon dan 20 keer per dag snacken... En uiteindelijk hoort een paard in de zomer gewoon in de wei.

Ik denk ook dat een paard met minder eetlust (zoals mn oude verzorgpaard) het echt nodig heeft om rustig te kunnen staan eten (hooi) zonder dat andere paarden dominantiespelletjes lopen te spelen.
    Mn oude verzorgpaard at haar hooi nooit op en die werd volgegooid met krachtvoer om haar op gewicht te houden. Met zo'n paard zou een gewone loopstal onmogelijk zijn, maar heeft de HIT actiefstal de mogelijkheden om dit paard toch genoeg te laten eten.
    Als mijn gezonde eter al 6 uur doet over haar ruwvoer, is er voor zo'n paard dan de mogelijkheid om 10 uur of meer in een ruwvoerstation te staan? Ook als de andere paarden een stukje verder lopen? Zo'n paard moet dus juist continu kunnen eten, en in een groep staan met sociale paarden die niet gaan lopen klooien.
    Een paard uit mijn groepje zou dus echt in paniek raken als ze in een station staat en haar vriendinnetje loopt een stukje verder. Die zou nog liever niet eten en ook niet gaan drinken als ze daarvoor een stukje bij de andere paarden weg moet. Hoe worden dit soort paarden ondervangen?

Daarnaast, ik ben op de NHdag regelmatig een kijkje gaan nemen bij de hit-stal en ik heb een rondleiding gevolgd. Ik heb echt geen onrust gezien. Toen tijdens de rondleiding een paard naar binnen werd geleid om te laten zien, stond er wel een paard te kijken "Ey wat doe je daar?" Maar toen het paard klaar was met eten, was het toekijkende paard ook niet meer geintresseerd en liep weg.
    Waarom hoor ik dan van verschillende mensen, los van elkaar, dan de paarden er die dag slecht uitzagen en er duidelijk paarden te kort kwamen, hun werk tijdens die dag eigenlijk niet aankonden? Het zal best beter zijn geworden, maar zo goed werkte het blijkbaar niet. Ik heb foto's gezien, en het waren inderdaad geen florisante, gezonde paarden.

Ik dacht dat ze 6 hooi stations hadden, waarvan de pony's geen gebruik maakten want die kregen onbeperkt hooi (weet niet waarom er onderscheid werd gemaakt pony/paard)
    Dus ze hebben 2 stallen? Maar Mansour is toch een vrij grote manege? Lopen er dus minder dan 25 paarden in die stal en zijn die ruwvoerstations de hele dag bezet? Anders zou het dus betekenen dat mijn paard langer staat te eten, en dat vind ik eigenlijk al te kort....

Ik denk omdat dit een systeem is wat voor alle paarden werkt, en niet alleen voor tinkers fjorden en andere recreatiepaarden die genoeg hebben aan hooi.
    Behalve dat zo'n 95% van de paarden recreatiepaard is en de meesten zonder hooi kunnen, heb ik ook afbeeldingen gezien in Duitsland waar paarden in een standaard loopstal systeem gehouden werden. Het kan dus wel.

Maar we gaan het toch niet eens worden . Het valt mij gewoon op dat loopstallen al erg lang bekend zijn, er een paar jaar geleden een heel positief stuk in de Bit heeft gestaan over standaard loopstallen, in Duitsland zijn daar ook veel boeken over verkrijgbaar enzo, en daar hoor je niemand over. Nu komt dit op en vind iedereen nu pas dat er nagedacht wordt over het welzijn van het paard. Waarom stonden die paarden eerder niet in een gewone loopstal (al weet ik dat er maneges zijn die iig hun ponies er al jaren in hebben lopen)? Ook dat is welzijn, waarom was dat toen niet goed genoeg en dit opeens wel? Er zijn zoveel paarden die helemaal geen voerdoseersysteem nodig hebben, waarom is dit nu helemaal het einde ineens?
    Er zijn er pas een paar in gebruik, dat weet ik, maar iedereen reageert erop alsof er een mega-uitvinding is gedaan, het wiel ofzo, terwijl er alleen in een bestaand systeem wat dingen zijn veranderd zodat meer paarden door minder personeel verzorgd kunnen worden.

Op zich ben ik er ook geen voorstander van, maar in de delen van nederland waar in de winter weidegang echt onmogelijk is (noordholland -> vette klei die blub wordt) is het wel een oplossing. Alleen hoeft het naar mijn idee niet allemaal zo superdelux. Mijn paard krijgt geen kracht voer. Maar voor mensen die evengoed willen dat hun paard 5 kg brok krijgt...

In Baarle Nassau hadden we een eenvoudiger systeem wat er hier wel wat van weg heeft. Een grote loopstal met als afscheiding een soort grote dakgoot-muur van 80 cm hoog. Hierin schepte we mais zodat alle paarden over de hele lengte van de muur ervan konden eten, dus ook de lager geplaatste paarden krijgen genoeg. Hooi en of kuil werd ook op verschillende plaatsten gegeven. In een deel van de stal lagen rubber matten en soms strooiden we ook een hoek op.

De stal was verbonden met een paddock buiten (alles steen welliswaar maar dat scheelt je weer een hoop hoefbijwerkgezeur). Poepscheppen deed ik met de bobcat (minitrekkertje) eens per week. Schuiven maar en op de mesthoop kiepen.

Dus het kan goedkoper ook wel op dezelfde manier. De voermachines maken het zo duur....

Voor maneges is de hitstal een uitkomst denk ik! Heel veel paarden zouden het daardoor beter krijgen, velen staan nu in stands...
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Aangemeld
    Apr 2004

@Miran:

Ik zou het logischer vinden als je je eerst wat meer verdiept in hoe een actiefstal er nu ècht uitziet en hoe hij werkt, want ook nu in jou laatste post lees ik weer een hele hoop dingen die gewoon niet zo zijn! En ik vind het jammer dat dergelijke ideeen de wereld in geholpen worden.
    Er staat bijvoorbeeld helemáál geen stroom aan de binnenkant van een voerbox!! En de paarden van Mansour (hard werkende paarden, ca 4 uur per dag, die ca 15 jaar in een box hebben gestaan) stonden er nog geen (!!!) maand in, wat wil je, afvallen en een beetje lusteloos zijn is dan niet vreemd. En overigens, het geheel is begeleid door Machteld van Dierendonck, zeker niet de eerste de beste, en zij weet prima wat ze doet, er is goed over nagedacht.

En niemand hier toch die zegt dat 'gewone' loopstallen niet oké zijn! Maar wat is er mis met nog een versie van een loopstal? Iedereen is toch vrij om te kiezen?
    En het idee dat iedereen opeens zo enthousiast is, daar ben ik het nog steeds niet met je eens, dat is echt niet zo. Het heeft inmiddels in een aantal bladen gestaan, maar dat wil helaas niet zeggen dat iedereen spontaan over gaat op een loopstal. Er is nog een hoop werk te verrichten in Nederland op dat vlak!

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

OK Miran in stop met quoten (ik wil niet in herhaling treden), maar ik volg bij sommige stukjes je gedachtegang echt niet. Maar ik ben het met je eens dat een groot weiland met afwisseling in het gebied (hoog en laage, droge en natte stukken, begroeiing) en veel soortgenootjes ideaal is.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Wat mij opvalt is dat de bezwaren die Miran heeft, dezelfde zijn als toen in de melkveehouderij de voerstations hun intrede deden. Ook de inrichting van de HIT stal is relatief nieuw en onbekend voor paardenbegrippen, maar uitvoerig getest in de melkveehouderij. Ik weet ook wel dat melkvee niet te vergelijken is met paarden, maar er zijn zeker overeenkomsten. En op basis van deze overeenkomsten zijn de loopstallen (waaronder de HIT stal) voor paarden ontstaan.

De gewone loopstal ontwikkelt zich verder, in beide takken en dit zal het welzijn van de bewoners alleen maar ten goede komen. Natuurlijk is het landschap wat Pais omschrijft het meest ideale voor paarden (voor koeien ook trouwens), maar het is in Nederland niet realistisch om hiernaar te streven. Er zijn in Nederland gewoon niet genoeg plaatsen waar je deze omgeving hebt en dan heb ik het nog niet eens over het Nederlandse weer.

Het is te makkelijk om de HIT stal af te keuren op basis van een enkele waarneming (en zeker als dit kort na de verhuizing was), dieren moeten ook wennen aan een nieuwe omgeving. Ik weet niet hoe de HIT stal er in het echt uitziet, maar ik kan mij een beeld vormen op basis van kennis die ik al heb. Op basis daarvan is de HIT stal een grote stap voorwaarts in de ontwikkeling van de huisvesting van paarden. Je zult zien dat over 10 jaar de HIT stal van nu hopeloos achterhaald is en dat er dan talloze nieuwe ontwikkelingen zijn. Dit geldt voor de huisvesting van alle dieren, dus waarom niet voor paarden?

Overigens ben ik niet bang dat de HIT stal uit de gratie zal raken, aangezien de loopstal zijn nut en voordelen al ruimschoots bewezen heeft voor andere diersoorten .

Bladwijzers

Forum Rechten