Het is wel een kwestie van netjes zijn ja, ik mest goed en mijn merrie is ook netjes in dr stal. De voorste helft is altijd schoon.Dan mag je wel erg schoon stro hebben en vaak uit mesten om te voorkomen dat het paard zn voer tussen zn eigen drollen moet peuteren.
Er stond dan ook niet voor niets veel ruwvoer en minimaal krachtvoer. En dat de echte sportpaarden in een loopstal in wat voor soort systeem dan ook terecht gaan komen geloof ik niet, een uitzondering daargelaten.Hierbij hou je geen rekening met de eisen die de paardenhouden aan het paard heeft. Een sportpaard hou je niet vol en gezond op wat hooi.
Er is mij door meerdere mensen verteld dat de stand afgesloten is, met stroom erop, en alleen open gaat als het betreffende paard erin gaat. Of heb ik dat dan verkeerd begrepen? De voerstand op het Horse-Event had volgens mij helemaal geen afsluiting, dus ook niet als er al een paard in staat.Ze mogen naar binnen wanneer ze willen. Het voer wordt in porties verdeeld en wanneer het paard vaker het voerstation inkomt als vooraf verondersteld, worden de porties steeds kleiner.
Of met voerzakken, er zijn zat mensen die het wel zo doen. Ik weet dat er zelfs opfokadressen zijn die het voor elkaar krijgen alle veulens apart te voeren, terwijl ze in een standaard loopstal staan. Twee kilo vind ik persoonlijk al best veel. Ik bekijk het wel een beetje uit de situatie van een paar paarden, zoals voor de meeste paardenliefhebbers het geval zal zijn. Voor bijv. Mansour is vastzetten natuurlijk geen doen.Juist maar als je paard 2 kg krijgt gaat dat een beetje lastig is het niet?
Nog nooit een opeens vastlopende computer gehad zeker? Mijn vriend werkt in de automatisering en ook daar komen storingen voor. En ook in het bedrijf waar ik werk staan we wel eens stil door een storing. En dan heb je ook nog stroomstoringen....Quote van Parelli: Horses are like computers, they hardly do what we want but always do what we ask them to do. Het is een kwestie van vertrouwen in de technologie, maar vertrouwen in degene die ermee om gaat.
Je controleert niet bewust, maar het valt wel op als er iets niet goed is. Ik zie mijn paard 1 keer per dag, dan wel een flinke tijd, maar ik ben toch erg blij dat er meerdere keren per dag iemand langs loopt. Ook in het zomerseizoen, wij hebben sloten om het land, en ik moet er niet aan denken dat de eerste pensionklant die dan vaak pas tegen de avond komt een paard in de sloot vindt dat er 's ochtens ook al in zat. Ook medische klachten kunnen erg snel gaan, buitenpaarden zijn dan misschien wel minder gevoelig voor koliek, maar het kan wel gebeuren, of bijv hoefbevangenheid.Ik controleer mn paard ook nooit bewust. Ik zie hem wanneer ik de dagelijkse dingen met hem doe wat ik ook zou doen wanneer hij in een HIT stal stond. Dit heeft niets te maken met de manier van stalling of het moment van voeren (die van mij krijgt geen voer)
Ik denk dat je het beter kan vergelijken met een goede winterjas van bijv. Harrys Horse, en een zelfde type winterjas van Anky. Je blijft er allebei warm in, je welzijn is dus hetzelfde, alleen het merkje is anders, en aan merken, trends en hypes heeft een paard geen boodschap, evenals aan de nepgouden knoppen in sommige dressuurstallen. De basis van de stalling is hetzelfde, de luxe voor het paard ook. Alleen de mens kan wat langer in zijn bed blijven liggen 's morgens...Wat is er mis met een oud huis zonder centrale verwarming en ligbad? Het is puur luxe, en niet noodzakelijk.
De lekkerste plekjes ja, maar de anderen hoeven niet toe te kijken. En voordat het land echt schraal wordt, trekken grote grazers over het algemeen verder.En als datzelfde stukje land schraler word, staan de dominante paarden te eten en worden de minder dominante paarden bij de lekkere graasplekjes weggejaagd, ofniet?
Juist door dat wachten krijg je naar mijn mening onrust. Ze zullen er niets van krijgen, maar het is geen natuurlijk kuddegedrag. Een lange rij stalpaarden moet ook op elkaar wachten, en daar is ook veel onrust tijdens het voeren. Wij hebben wat blokken van 4 stallen, en daar gaat het prima met voeren.Klopt... maar dan wachten ze een uurtje, dat is toch niet erg? Immers, een (loop)stalpaard krijgt toch ook maar enkele keren per dag eten? Dit gaat ook alleen op voor het krachtvoer station. De hooistations zijn er veel meer van en dan kunnen ze altijd wel ergens terecht..
Voor ruwvoer kunnen ze ook aan het ligstro knabbelen, juist bij krachtvoer ontstaat de onrust. Bovendien staat mijn merrie al zeker 6 uur per dag op haar ruwvoer te knabbelen, en dat zou ik nog liever meer zien. Dat betekent zeker 1 hooistation op 4 paarden en die moet dan ook dag en nacht in gebruik zijn. Hoeveel heeft Mansour er bijv. en hoeveel paarden maken daar gebruik van?
Stallen waar niet tot nauwelijks weidegang mogelijk is vind ik uberhaupt not-done, uitgezonderd paarden die door bijv. hoefbevangenheid ook niet tot nauwelijks de wei op mogen. Voor mij echt een reden om niet naar zulke stallen te gaan, ook niet voor cursussen ofzo.Ja dat kan ik me voorstellen, ik zou het systeem ook niet gebruiken wanneer ik in het geld zwom, omdat ik mn paard toch liever in een groot weiland zie. Maar dit systeem is gewoon erg aantrekkelijk voor grote stallen met veel paarden op een kleiner oppervlak, waardoor weidegang niet tot nauwelijks mogelijk is. Ze besparen personeel, geven de paarden een stabiel leven met veel (sociale) interactie en dat vind ik een super vooruitgang.
Natuurlijk is sociale interactie super, maar dat kan ook in een standaard loopstal en zeker in de wei. Het is goed dat mensen meer over het welzijn van hun paard gaan denken, maar ik vind het vreemd dat dit ineens zo'n hype wordt, terwijl loopstallen al heel lang bestaan en in Duitsland heel veel voorkomen. Ik lees al jaren een Duitstalig Haflingertijdschrift waar veel over natuurlijke stalling en weiden in staat, ben er ook wel eens geweest, en snap niet waarom we hier pas over loopstallen gaan denken nu er echt een merk in komt, waarom een ander systeem niet goed genoeg was en is.
Bladwijzers