Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Graasmasker dilemma

  1. #1
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Graasmasker dilemma

    Moon staat deze zomer met graasmasker in de wei. Minder beweging en een groeizaam jaar is vragen om een te dikke Haf, en daarnaast krijgt hij bij veel grazen (door de vele klaver in de wei?) erge jeuk.
    Nu heeft hij een trucje ontwikkeld waardoor de veiligheidssluiting iedere keer breekt. Vandaag ging ik in de wei zitten, ik wilde wel eens zien hoe hij dat deed. Ik keek 1 seconde niet na 15 minuten en toen lag het ernaast.....
    Weer opgedaan. In de volgende 20 minuten deed hij hem niet meer uit. Er viel me echter wel wat anders op. Het gras ( dat inmiddels op grote stukken meer klaver is dan gras) is overal erg kort, behalve op de mestplekken. Normaliter eet Moon niet van mestplekken maar met masker wel! Waarschijnlijk krijgt hij anders nauwelijks meer wat naar binnen.

    De mest wordt niet opgeruimd. (Het gaat om een wei van 15 ha op een pensionstal).

    Dilemma 1: Ik kan het masker zo vermaken dat het zonder veiligheidssluiting ook om kan. Ik wilde zien wat hij ermee deed om zeker te weten dat dat geen gevaar voor hem oplevert. De kinband zit nogal strak, ik denk dat hij zijn kaak spant of gaapt oid en dat dan de sluiting springt. Als ik het masker vermaak dan kan de keelband wel ruimer worden bij veel spanning maar minder makkelijk breken. Het dilemma is of dit veilig genoeg is, maar ik ben nog wel bereid om die gok te nemen.

    Dilemma 2: en dat zit me meer dwars. Sinds hij hier staat heeft hij geregeld een lichte worminfectie. Daarvoor nooit. Eten van mestplekken verhoogt aanzienlijk de kans op worminfecties. Ik vind dat een vervelend idee Gecombineerd met dat het gras zo kort is nu waardoor hij toch wat minder binnen krijgt op een dag, twijfel ik ofik hem nu maar niet af moet laten voor de rest van de zomer. Hij zal dan wel weer wat aankomen, maar hij valt in het najaar gegarandeerd ook weer af.

    Wat zouden jullie doen?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  2. #2
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Graasmasker dilemma

    Af Het groeiseizoen is bijna voorbij. Je bent aan het opbouwen met hem, dan zou ik vaker sporten met hem.

  3. #3
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Graasmasker dilemma

    Bedankt Hester. Ja, einde seizoen dacht ik ook. Opbouwen doen we heel rustig want hij heeft natuurlijk nog steeds artrose achter en is daardoor toch wel wat beperkt qua belasting/duur en snelheid van opbouwen. Ik ben benieuwd overigens hoe hij het dit najaar gaat doen, dat was de afgelopen twee jaar de moeilijkste periode.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  4. #4
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Graasmasker dilemma

    Lastig hoor Dineke, ik snap dat je ook geen wormbesmetting wilt. Ja misschien is het groeiseizoen voorbij maar het valt mij op dat het toch vaak aan het eind van het jaar nog wel eens fout kan gaan met teveel gras. Ik zou de groeiomstandigheden (van het gras) wel in de gaten houden. Extra gewicht is voor zijn atrose niet bevorderlijk.
    Je kunt ook nog kijken of je hem kunt ondersteunen mbt afweer tegen wormen, er zijn natuurlijke middelen die je dagelijks kunt geven of eens in de zoveel tijd die zorgen voor meer weerstand
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #5
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Graasmasker dilemma

    Juist in september maakt het gras nog een groeispurt, waardoor de kans op hoefbevangenheid (en te dik worden) dan aanzienlijk toeneemt.
    Als hij toch al de hele zomer van die mestplekken gegeten heeft, zou ik in elk geval tot in oktober wachten met het afdoen van het masker...
    Wellicht kun je zijn darmen/weerstand met kruiden nog ondersteunen, zodat hij minder aantrekkelijk wordt voor wormen? Daarvoor zijn diverse preparaten verkrijgbaar.

  6. #6
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Graasmasker dilemma

    Lastig Dineke.
    Zou een ander halster met een andere bevestiging nog een idee zijn?

    Lastig dilemma inderdaad.
    Ik heb iets vergelijkbaars wel eens gehoord met een schimmel in het gras die blijkbaar vooral op de grastoppen zat; de paarden met graasmasker kregen relatief meer van die toppen binnen en werden ziek, terwijl de rest er minder last van had.
    Als hij zonder kan staan is dat natuurlijk fijn. Zou je het kunnen afwisselen? Een paar dagen met en een paar dagen zonder masker? Al bunkert hij dan misschien juist weer meer als hij zonder staat, maar misschien is het een middenweg.

  7. #7
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Graasmasker dilemma

    Bedankt allemaal voor het meedenken!

    Sterre, dan gaat hij bunkeren inderdaad. Uit de tijd dat we ergens stonden waar geregeld van wei gewisseld werd weet ik dat hij een dag of twee bunkert. Daarna gaat hij rustiger etn, dan dringt kennelijk door dat het eten niet weg loopt. Ik merk het nu ook. Een dsg niet om en hij heeft een hele volle buik. Nu staat hij inmiddels al een week (vrijwel) zonder en heeft hij dat niet meer. Hij eet ook rustiger. Ik vind hem ook vrolijker maar dat kan ook komen doordat ik met inspiratie terug gekomen ben uit Rijssen.

    ik denk dat ik het voorlopig even zonder probeer. Bedankt voor de opmerking over September Marja. Dat is wel iets om in de gaten te houden. De koudere nachten zorgen dan waarschijnlijk ook voor meer fructaan. Ik kan hem altijd nog weer het masker om doen tegen die tijd ( en hopen dat de constructie die ik inmiddels heb bedacht dan ook blijft zitten).
    Voor HB ben ik overigens niet zo bang. Hij heeft 15 jaar zonder masker veel op de wei gestaan en is altijd stevig geweest. Het is dat hij nu minder beweegt en ik hem graag wat dunner zie wegens zijn gewrichten, en de jeuk die hij hier krijgt dat ik nu gekozen heb voor een graasmasker.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  8. #8
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Graasmasker dilemma

    Misschien dat je voor HB (nog...) niet zo bang bent, maar een paard dat chronisch te dik heeft loopt utieindelijk wel het risico om insulineresistentie te ontwikkelen... Menglöd is haar hele leven te dik geweest, en pas sinds 1,5 jaar (ze is nu 21) heb ik haar op een redelijk gewicht kunnen krijgen. Maar ze heeft de laatste jaren wel insulineresistentie ontwikkeld... Ik zou dus zeker wel oppassen met overgewicht, ook bij een paard dat dat altijd al gehad heeft, en tot nu toe gezond is geweest...

    Maar ik begrijp je dilemma, hij staat nu eenmaal op een grote wei, en beweging is lastig vanwege zijn artrose...

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •