Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Singel

  1. #1

    Singel

    Mijn paard heeft last van schuurplekjes bij zijn ellebogen. Conclusie: We hebben een nieuwe singel nodig.
    Hoe moeilijk kan het zijn een nieuwe singel te kopen? Nou blijkbaar heel moeilijk, want ik zie door de bomen het bos niet meer.
    Ik wil graag een singel met schapenvacht eronder, omdat mijn paard erg gevoelig is op de huid.
    Nu heb ik een singel besteld met schapenvacht eronder, maar nu blijkt deze elastisch te zijn. Dat is niet goed toch?
    Dus weer opnieuw op zoek. Ik denk dat een singel van Mattes goed zal zijn. Maar dan komt de volgende vraag: Hoe lang moet een singel eigenlijk zijn? Mijn huidige singel is 65 cm. Maar volgens de richtlijnen die op de volgende site staan, is dat te kort. Er staat namelijk dat er een handbreedte tussen de gespen van de singel en het zadelblad moet zitten. Bij mij zit er veel meer tussen.
    http://www.hipponet.be/index.php?ite...000051&lang=NL

    Wie kan me helpen met mijn singel-drama??

  2. #2
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Singel

    Wat belangrijk is is om te kijken of je singelgaatjes precies even hoog zitten (anders heb je drukverdeler op je singelstoten nodig) en of je een V- aansluiting of gewoon verticale ingang bij je singelstoten nodig hebt (zadel met voorsingel of gewoon?). Verder is stug elastiek aan beide zijden goed voor toestaan uitzetten van de borstkas. Nooit eenzijdig want dat trekt je zadel scheef.

    De rossner singel van divoza met de drukverdelers zijn heel fijn en zacht! Ook goede kwaliteit en veel ruimte achter de voorbenen.

    Deze:

    https://www.divoza.com/nl/rossner-ease-dressuursingel

  3. #3
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Singel

    Ik vind het fijn als een singel wat hoger aansluit, maar dat er wel net nog wat gaatjes over zijn.
    Inderdaad zoals zij ook omschrijven op hun site eigenlijk.

    Materiaal en schuurplekken kan soms superonlogisch zijn. Ik heb wel eens een hele zachte lederen singel gehad waar paard juist meteen wondjes bij kreeg, net als bij een andere anatomisch gevormde hele zachte. Dat werkte niet, maar een simpele goedkope rechte neopreensingel werkte uiteindelijk wel goed. Heel paardafhankelijk.
    Wol kan bij intensief gebruik ook juist snel vies worden, zweet trekt er in en gaat dan weer klonteren. Dat staat mij altijd een beetje tegen van die singels.

    Ik vind elastische singels heel fijn trouwens, maar inderdaad wel als beide kanten ook elastisch zijn (of de hele singel, maar die zijn dan juist weer wat grover van textuur dus misschien in jouw geval niet zo handig)

  4. #4
    Actief Forumlid jenzz's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2011
    Locatie
    Drempt
    Berichten
    280
    Dagboek Berichten
    18

    Re: Singel

    Ik heb laatst via mijn zadelpasser een prolite singel gekocht.
    (kunststof versie van de fairfax singel)
    Deze legt door de vorm de gespen iets verder naar achter waardoor er meer ruimte komt bij de elleboog.
    De singel moet wel lang genoeg zijn, dat je net 1 gaatje over hebt zeg maar, dan ligt ie het beste.
    ben er tot nu toe erg blij mee.

  5. #5
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Singel

    Misschien kun je eens een paar singels uitproberen, ik vind singels die wat voorgevormd zijn fijn met uitsparing rond de voorbenen. En ik heb nu een leren singel die bevalt goed. Ben bang dat het toch per paard verschilt. Ik weet niet waar je woont, mocht je in de buurt van Tilburg wonen dan heb ik wel een paar singels om uit te proberen maar die moeten dan wel toevallig passen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #6
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Singel

    Hier een leren singel op advies zadelmaker na rugproblemen. Verbreed middenstuk. En geen problemen met wondjes of dergelijke. Liefst moet de singel zo hoog mogelijk komen idd. Hier is dat soms wel krap aan als die wat afvalt, maar huidige singel is er niet korter volgens mij..
    Een schapenvachtje zou je veel moeten wassen wil je dat goed houden.
    Voorheen had ik een FRA/Westip elastische singel.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  7. #7
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Singel

    Belangrijk is dat de ellebogen vrij liggen. Als dat het geval is een hij ligt goed symmetrisch zou ik het gewoon proberen met de singel die je nu hebt. Een elastische singel moet dat zijn aan beide kanten en moet je minder strak aansingelen zodat je het elastiek niet strak trekt maar het juist nog wat kan rekken, anders gaat het knellen.

    Materiaal is een kwestie van uitproberen. Bont is lastiger in onderhoud. Moon heeft een gevoelige huid. Neopreen hoe zacht ook schuurt. Leer is ok maar het best bevallen hier singels van kunststof zoals van thorowgood. Zoals deze https://www.divoza.com/nl/thorowgood...dressuursingel
    Deze heb ik jaren gebruikt bij mijn boomloze zadel. Tegenwoordig rij ik op een soort westernzadel maar dan zonder knop met een westernsingel van hetzelfde materiaal.
    Laatst gewijzigd door senta; 02-08-16 om 10:48.

  8. #8
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Singel

    Bliki krijgt ook kale plekken van singels. Bij hem gebruik ik de barefoot singel met schaapje. Dit is dus met aan 1 kant elastiek, maar blijft allemaal keurig zitten. En geen plekken meer. Schaapje gaat hewoon met de wolwas mee.

  9. #9
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Singel

    Hier in het verleden ook dat soort problemen gehad, van alles uitgeprobeerd maar de thorowgood die Senta ook al noemt bracht uitkomst gelukkig.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  10. #10
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Singel

    Hier juist vaak problemen met de thorowgood singel. Ook met elastiek dat ongelijk wordt.

  11. #11

    Re: Singel

    Hier de fairfax singel. Veel ruimte achter de elleboog, fijne drukverdeling, ik vind dat een heel fijne singel
    Een paard is een paard, laat hem dan ook in zijn waarde

  12. #12

    Re: Singel

    Bedankt voor de antwoorden allemaal!
    Ik heb op dit moment een anatomische leren singel waarbij de ellebogen vrij liggen, maar toch geeft de singel schuurplekken. Niet bij korte ritjes of oefenen in de bak, maar wel tijdens een langere buitenrit waarbij Roman zweet.
    Ik ga inderdaad eens wat verschillende singels uitproberen. Ik woon helaas niet in de buurt van Utrecht Whoopie, maar in Limburg. Maar het zal me wel lukken een aantal singels te lenen!

  13. #13
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Singel

    Maak je de singel schoon na het rijden? En is hij ook goed gepoetst op die plekken? En zit je singel niet verkeerd om? (Flap naar voren, bij de meeste anatomische singels).

    Even wat vragen die m.i. niet overgeslagen moeten worden

  14. #14

    Re: Singel

    Ja ik maak de singel schoon en goed gepoetst. De singel kan niet verkeerd om, want het is een symmetrische. Maar bedankt voor het meedenken!

  15. #15
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Singel

    Top! Zou zonde zijn als daar wat mis ging

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •