Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 39

Topic: Longeren, hoe maak je dat leuk?

  1. #1
    Actief Forumlid Wubwub's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2015
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    777

    Longeren, hoe maak je dat leuk?

    Ik longeer Elle nu met enige regelmaat met de longeerhulp om haar lichaam weer soepel en spieren weer sterk te krijgen. Dat longeren vindt ze echter geen bal aan, ik snap dat best wel eigenlijk.
    Ik neem nu maar een berg snoepjes mee en om de zoveel rondjes krijgt ze er een paar. Ook omdat ze gewoon echt goed haar best doet natuurlijk.

    Heeft iemand een creatief idee om het longeren toch een leuke bezigheid te maken in plaats van een noodgedwongen 'must'?
    Alvast bedankt voor het meedenken!

    Edit: Woeps, hoort dit bij Gymnastiseren of hier??? Sorry als het verkeerd staat!

  2. #2
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Longeren, hoe maak je dat leuk?

    Soms moeten dingen gewoon omdat het lijf ook getraind moet worden. Ik longeer met touwtjes (ipv longeerhulp) of gebruik een bodywrap, maar uiteindelijk komt alles neer op gewoon meer fysiek dan mentaal trainen. Is een beetje als de sportschool, ook niet leuk op het moment maar het resultaat is wel fijn

    Ik speel veel met tempowisselingen en overgangen, wisselingen van kant en volte vergroten en verkleinen. Doe travelling circles, gebruik soms balkjes ipv hulpmiddelen, kies ongelijk terrein om te spelen.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  3. #3
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: Longeren, hoe maak je dat leuk?

    Hoe vind jij het longeren zelf?

    ik merk dat ik, nu ik meer kennis heb qua fysiek trainen, longeren leuker vins. En nu vinden de pony's waar ik mee werk, RBI, LBI en LBE het alleen geen probleem. De LBI wordt het meest door Dyonne gelongeerd maar ik pak regelmatig die andere 2. Ik beloon heel veel en denk er verder niet te veel over na. Het moet, het is goed en dat is leuk. En het resultaat is nog leuker.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  4. #4
    Actief Forumlid Wubwub's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2015
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    777

    Re: Longeren, hoe maak je dat leuk?

    Nouja wat ik al zei eigenlijk:
    Dat longeren vindt ze echter geen bal aan, ik snap dat best wel eigenlijk.
    Geen bal aan dus

    Nee jullie hebben wel gelijk hoor. Het is gewoon nodig, punt. Kennis maakt bij mij niks uit, ik blijf het geen bal aan vinden.
    Elle heeft er ook geen probleem mee hoor, maar het is wel duidelijk te zien dat je haar er geen 'plezier' mee doet. Met het eindresultaat natuurlijk wel. Het is inderdaad net als de sportschool (al zijn er natuurlijk ook mensen die dat wel leuk vinden) het is nodig, maar er zijn leukere dingen op de wereld.

  5. #5
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Longeren, hoe maak je dat leuk?

    Het is ook maar net een beetje wat voor jou zelf precies onder het woord 'longeren' valt, en wat degene met wie je praat/tegen wie je het hebt daaronder verstaat Ik merk dat voor veel mensen die ik ken longeren gelijk staat aan zelf een half uur staan te appen terwijl het paard een half uur tot een uur behoorlijk kort vastgebonden vooral heel monotoon rondjes draaft of galoppeert.

    Als je het 'trainen op de circle' noemt, of 'gymnastiek op de grond', maakt je dat dan creatiever in je benadering?
    Mij wel, en zo maak ik het leuk. Werken op de cirkel wissel ik af met dichtbij helpen met houding bij stick-to-me.
    Op de circle beloon ik beter lichaamsgebruik met 'goedzoooo' of rust. Dat begint klein maar bouw ik ook uit naar meerdere circles. Afwisseling zit 'm dan in de grootte van de circles, het lichaamsgebruik, het tempo of ik doe traveling circles.
    Als je de ruimte hebt is buiten ook onwijs leuk. Maintain gait op een heuvel is een hele uitdaging heeft Rose laatst ondervonden

    Of ik snoep gebruik hangt van het paard af. Dóet het echt wat (of koop je je eigen gevoel af )? Snoep als bonus/jackpot kan heel goed werken, maar voegt soms ook net zo goed bijzonder weinig toe is mijn ervaring.

    - - - Updated - - -

    Trouwens, ik zou een sportschool best leuk vinden. Maar ik kies wel dát wat ik leuk zou vinden als ik daarheen zou gaan.
    Ik denk niet dat longeren persé nodig is. Tenminste, saai-longeren niet. Ik denk dat het leuk te maken is.

    Zou fietsen met Elle niet wat zijn voor jou? Of mountain boarden zoals Jorien doet?

  6. #6
    Actief Forumlid Wubwub's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2015
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    777

    Re: Longeren, hoe maak je dat leuk?

    Nee ik zie het hetzelfde als jij doet Sterre, maakt voor mij eveneens geen bal uit. Ik blijf het gewoon ruk vinden. Ik zou er niet aan durven denken om te gaan appen terwijl mijn paard monotoom rondjes om me heen loopt. Arm ding. Nee ik probeer er wel wat van te maken. Voor zover mogelijk...

    Elle heeft ook echt zo'n uitstraling van 'omdat het moet'. Ze ondergaat het heel erg. Geloof me... ik ken het verschil van haar blikken inmiddels heel goed, ze wisselt ook zo heerlijk duidelijk. Liefde voor de merries haha!!!
    Dus eigenlijk doe ik dat allemaal al, behalve buiten. Misschien komende week eens een stukje natuur opzoeken dus.

    Snoepjes zijn meer afkoop-meuk hoor. Dat weet ik. Ik vind het zo sneu als ik d'r chagrijnige 'ik onderga dit omdat het moet' koppie zie dat ik denk hier meid, dan doe je het toch ergens voor. Ze wordt dan ook wel iets vrolijker dus daar doen we het dan maar voor.


    Edit:

    Fietsen/mountainboarden nee dank je hihi. Daarbij denk ik niet dat dat iets toevoegt. We willen haar soepel hebben en de spieren opbouwen (die ze nu amper heeft) ik geloof er zelf wel heilig in dat het wel persé nodig is. Ik zie haar namelijk daardoor met sprongen vooruit gaan. Nu dus nog een manier vinden die het ook daadwerkelijk leuk maakt haha.

  7. #7
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Longeren, hoe maak je dat leuk?

    Maar het begint met jouw mindset he!
    Als je die nu eens omkeert, uitschudt en opnieuw volstopt en dan nog eens aan de gang gaat.....



  8. #8
    Actief Forumlid Wubwub's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2015
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    777

    Re: Longeren, hoe maak je dat leuk?

    Oké, maar HOE dan?

    Het is voor mij als wiskunde op de middelbare school. Het moest... maar echt iets waar ik nooit de fun in kon ontdekken hoe hard ik ook probeerde. En dan al zeker niet met een chagrijnige leraar die hard toe aan vakantie was. (wat ongeveer hetzelfde is als de blikken die Elle me geeft hahahahaha och arm ding)

  9. #9
    Actief Forumlid Janna's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2014
    Locatie
    Delden
    Leeftijd
    23
    Berichten
    568
    Dagboek Berichten
    2

    Re: Longeren, hoe maak je dat leuk?

    Je kunt het 'echte longeren' (als in, alleen maar rondjes lopen) afwisselen met achtjes, slalom, cod's..? En veel overgangen maken? En elke keer wat anders neerzetten op de cirkel. De ene keer balkjes, de andere keer obstakels waar ze omheen moet en soms helemaal niks.

    Ik noem maar wat hoor. Maar zorgen dat je wat meer afwisseling hebt.

  10. #10

    Re: Longeren, hoe maak je dat leuk?

    Jamaarjamaar wiskunde is zoo leuk haha, zeg ik dus, als wiskundige een interessante vergelijking die je maakt dus, want (en dan maak ik wel enige aannames, dus als het niet klopt sorry) als je meer succes ervaringen had gehad en een leuke docent had je misschien wel een ander vak genomen voor deze vergelijking. Wiskunde is wel bij uitstek een vak waarvan je in eerste instantie moeilijk kunt uitleggen waarom je het nodig zou hebben, of waarom het goed is om te leren. Dat probeer ik natuurlijk wel uit te leggen, maar probeer ik voor de klas vaak ook een beetje te compenseren met uitdaging, enthousiasme, kleine doelen, (een beetje autoriteit ), enz.. Aan Elle kun je nu ook niet uitleggen waarom het nuttig is, maar door jezelf anders op te stellen maak je het wel leuker!

    Dit en concrete doe-tips zijn hierboven eigenlijk ook al gegeven, maar je reactie geeft aan dat je er nog niet echt in gelooft. Voor de klas doe ik soms aan fake-it-till-you-make-it, en na een paar minuutjes geloof ik t dan zelf van binnen ook weer

  11. #11
    Actief Forumlid Wubwub's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2015
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    777

    Re: Longeren, hoe maak je dat leuk?

    Ik heb discalculie. Maar dat is een andere discussie. (heb overigens ook leuke wiskunde docenten gehad hoor, maar wiskunde is gewoon niet mijn ding, dat moet kunnen lijkt me)

    Ik noemde het als voorbeeld om aan te geven hoe het persoonlijk voor mij voelt. Natuurlijk verschilt het per persoon wie wat wel of niet leuk vindt. Maar dat is nu niet ter sprake.


    Back ontopic. Bedankt voor de praktische tips! Daar heb ik wat aan!

    Mijn mindset. Ik heb er even een nachtje over lopen malen maar ben er niet verder in gekomen. In mijn optiek en ervaring vind je sommige dingen nou eenmaal wel en niet leuk. Simpel als dat.

    Na 21 jaar paarden heb ik hier nog steeds niet iets leuks van kunnen maken dus ik ga het maar accepteren als het noodzakelijk kwaad. Net als (voor mij!) De sportschool en wiskunde.

    Ik ga er voor Elle wat van proberen te maken met de praktische tips! Nogmaals dank daarvoor!
    Laatst gewijzigd door Wubwub; 23-07-16 om 09:33.

  12. #12
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Longeren, hoe maak je dat leuk?

    Als je nou je eigen voorkeur eens even laat voor wat het is en in ieder geval gaat kijken wat je kan doen om het voor Elle mentaal dragelijk te maken?

    Haar negatieve blikken maken het niet leuker voor je. Zoek naar waar je haar fysiek en mentaal kan trainen.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  13. #13
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Longeren, hoe maak je dat leuk?

    Ik ben gek op longeren. Haha. Althans een paar keer in de week vind ik geen enkel probleem. Je ziet vooruitgang, heerlijk. Nu scheelt dat ik vooral gezien heb hoe je vanaf niets weer wat opbouwt. En ik de afgelopen ruim zes jaar geen ruiter meer ben en de pony’s wel in vorm moesten blijven.
    Ik verander regelmatig van kant en maak veel tempowisselingen. Snelle draf. Langzame draf. Etc
    Snoepjes gebruik ik wel en verder moet ik zeggen dat mijn pony's er geen hekel aan hebben. Vaak warm ik wel wat meer circling game achtig op. Dus echte longeren is maar korte tijd.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  14. #14
    Actief Forumlid Wubwub's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2015
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    777

    Re: Longeren, hoe maak je dat leuk?

    @Saar, ja maar waarom denk je dat ik dit topic aan heb gemaakt? Wat jij noemt is exact de reden dat ik dit topic heb geopend dus. Ik loop gewoon vast en kan zelf niks meer bedenken dan dat ik al doe.


    Ik vind het oprecht heel fijn dat jullie zo meedenken echt heus. Maar ik wist bij het aanmaken van dit topic dat ik longeren niet leuk vind en daarbij merk ik aan Elle dat ze het niks aan vindt. Dat is ook de hele reden dat ik hier vraag naar tips om het wél leuk te maken. Ik wil hartstikke mijn best doen, daarom juist. Ik loop alleen vast qua creativiteit.

    Dus discussie over wat men wel of niet leuk vindt, of iemand longeren wel leuk vindt en ik niet, daar heb ik oprecht heel weinig aan. Ik wil niet fel overkomen echt niet, ik probeer gewoon echt mijn uiterste best om een manier te vinden om het voor ons als combi met onze persoonlijke voorkeuren wél tot iets leuks te maken.

    Ik ga dus komende week aan de slag met de voorbeelden en tips die genoemd zijn en als er mensen zijn die nog meer handige leuke dingen weten, laat maar komen, heel graag zelfs!

  15. #15
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Longeren, hoe maak je dat leuk?

    Naast COD/tempowisselingen die ik al noemde (en zorg dat je daar ook precies in bent) is het ook leuk met balkjes en cavaletti te werken. En dan afwisselen, erover, erlangs binnendoor, buitendoor, eens stoppen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •