Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: Langstengelig gras dezelfde voedingswaarde als hooi?

  1. #1

    Langstengelig gras dezelfde voedingswaarde als hooi?

    Mijn paard staat op een stal waar 24/7 weidegang de norm is. Hij staat op een stukje land met een maatje en krijgt middels strookbegrazing elke dag een beetje gras erbij. Het gras is oud/ hoog/ volgroeid. Dus grof langstengelig gras met pluimen erop. Het weiland wordt eens in de 3 jaar bemest en verder niet gemaaid. Ik weet niet hoe het zit met het soort gras en onkruid etc. Er staat wel van alles op zoals boterbloemen, wat distels etc.

    Mijn paard is een grote Gelderse ruin van 7 die redelijk intensief getraind wordt. Hij is wat gevoelig voor suiker en eiwitten en hij heeft snel mok. Meteen een week de start van het weideseizoen toen hij het rijke groene vette gras op mocht had hij al mok aan twee benen. Dit heb ik nu redelijk onder controle; nu hij alleen nog op het stuk staat met het oude/ lange gras gaat het beter.

    Door het slechte weer van de afgelopen weken was er van zijn weiland weinig meer over; hij stond constant in de modder en het gras wat er nog stond leek me ook niet erg voedzaam meer. Het kleine strookje gras dat hij erbij kreeg was ook zomaar op. Hij ging ook weer wat afvallen (al kon hij dat wel hebben ).
    Ik ben hem toen (tegen betaling) hooi gaan bijvoeren in het land en dat ging er met smaak in. Hij leek echt honger te hebben. De mok bleef ook onder controle dus volgens mij was dit een goede beslissing.

    De staleigenaar heeft mij hier nu echter op aangesproken omdat hij het onzin vindt. Volgens hem haalt mijn paard voldoende uit het lange grasstrookje dat hij er elke dag bij krijgt. Dat gras heeft volgens hem dezelfde voedingswaarde als goed hooi en het gaat bovendien al jaren goed zo, volgens hem.

    Ik mag nu dus geen extra hooi meer van hem inkopen en bijvoeren. Dit zit me echter toch niet lekker. Ik twijfel of mijn paard onder deze weersomstandigheden inderdaad voldoende voeding haalt uit het doorweekte, kortgegeten en stukgetrapte gras in zijn land plus het strookje oude gras dat hij elke dag krijgt. Vandaar mijn vraag; wat denken jullie? Zijn er hier mensen met kennis en ervaring op dit gebied die mij kunnen adviseren?

  2. #2
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Langstengelig gras dezelfde voedingswaarde als hooi?

    Lastige. Ik voer de sobere pony's ook op die manier achter een draadje grofstengelig gras wat langgegroeid is. 2x daags.
    En dat is voor mij de enige manier om ze wel 24/7 de ruimte te geven, maar niet vet te worden.
    Met heel nat weer vinden ze hooi erg lekker, maar dan zie ik ze wel gelijk groeien.
    Dus ook hier geld, voer op het oog.
    Of hij er genoeg aanheeft hangt ook af van de hoeveelheid gras die hij krijgt.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  3. #3
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Langstengelig gras dezelfde voedingswaarde als hooi?

    Wat Dyonne zegt, of hij genoeg krijgt is afhankelijk van de hoeveelheid. Paarden zijn gebouwd op het leven van relatief arm gras en kruiden, op zich is dat geen probleem. Iets anders is of hij dan wel alle mineralen en vitaminen binnen krijgt, krijgt hij iets van een vitaminebrokje bijgevoerd?
    En nog iets om op te letten, als het erg modderig is en het gras erop erg kort moet hij natuurlijk niet teveel zand mee-eten.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  4. #4
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Langstengelig gras dezelfde voedingswaarde als hooi?

    Of je paard hier genoeg aan heeft en of er in het hooi dat je inkoopt evenveel zit is onmogelijk te beoordelen vanachter een computer. Met een vit/min korreltje erbij zit je als hij op gewicht blijft in principe gewoon goed. Bijft hij niet op gewicht dan kan je overwegen ruwvoer in alternatieve vorm bij te voeren indien hij verder goed staat. Zupa, senior priores enz.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •