Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Paarden eten bosgrond

  1. #1
    Actief Forumlid Mared's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2010
    Leeftijd
    46
    Berichten
    984
    Dagboek Berichten
    17

    Paarden eten bosgrond

    Gisteren kreeg ik de uitslag van de wormtest van Wyz en Lola, geen eitjes maar best wel wat zand.

    Dat kan kloppen want het valt me ca 2x per jaar op dat ze op zoek gaan naar van dat zwarte bosgrond, het liefste dan de hummus (?) laag wat lijkt op voornamelijk verteerd blad etc. Maar ik zie ze ook wel eens de minder verteerde aarde eten, waar dan toch meer zand bij zit.

    Voor en najaar is de periode dat ze dat doen.

    Al doorpratend kwamen er een paar punten al voorbij:

    Hebben ze een mineralensteen? Ja, ligt een rode steen in de wei
    Zijn ze goed door de verharing heengekomen? Ja, wintervacht is al een tijdje, en probleemloos, verdwenen.

    De dames staan het hele jaar 24/7 buiten.
    In de herfst & winter krijgen ze een voordroog dat de ene keer meer kuilachtig is en er de andere keer netjes droog en stengelig uitziet.

    Volgens mij is het gras echt geen speciaal paardengras en wordt het netjes anabolig omhoog gegierd.
    Dit jaar zijn we begonnen met strookbegrazing en daar doen ze het goed op.

    Bijvoeren doe ik eigenlijk niet, tenzij we echt wat gedaan hebben, dan krijgen ze een klein handje luzerne of een laagje agrobs slobberprut.
    Hier zit geen regelmaat in en soms voer ik een maand dus helemaal niets.

    Om het dieet uit te breiden gaan we wel eens op snackwandeling, ze kiezen danzelf waar ze behoefte/zin in hebben en interessant is het ook om te zien dat ze de ene keer gaan voor de weegbree en paardenbloem, de keer daarop beuk favo is, ga zo maar door.

    Maar terug naar het onderwerp, bosgrond eten.

    Wie herkent dit en wat ontbreekt er/kan er ontbreken aan mineralen/vitaminen/enz enz?

  2. #2
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Paarden eten bosgrond

    De weilanden van tegenwoordig zijn te eenzijdig

    Zelf voer ik altijd een vitaminen en mineralen mengsel bij.

    Sommigen maken een kruidenbak, of voeren wilg bij of gaan uit snacken. Een handje vitaminekorrel is wel zo makkelijk.

    Hier eten ze kruiden op de wei als weegbree, paardenbloem en ook verse wilgentakken die ze eigenhandig snoeien. Soms ook wel een blaadje braam. Vroeger zocht Andor bewust de Mariadistels op. Die heb ik nu niet, maar wel speerdistel en die laat hij staan.
    Ook voer ik wel restjes groenten.

  3. #3
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Paarden eten bosgrond

    Atli doet dit al jaren, ondanks diverse supplementen...
    Ik heb ook altijd geleerd dat paarden dit doen vanwege tekorten, maar die krijg ik dan kennelijk dus niet aangevuld met de sups...
    Overigens doet Atli het 't hele jaar door, en Menglöd maar af en toe...

  4. #4

    Re: Paarden eten bosgrond

    Zequita doet dit ook zo af en toe, op advies van een holistische DA geven we dan Schindele's mineralen.
    Werkt bij Zequita super en ze stopt dan ook meteen na een paar dagen met zwart zand eten.

    Het daarna blijft het ook voor langere tijd weg.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  5. #5
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Paarden eten bosgrond

    Hé dat is een goede tip Marlous! Hoeveel geef je van die mineralen, en hoe lang?
    En geef je daarnaast nog wat anders qua supplementen?

  6. #6

    Re: Paarden eten bosgrond

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja Bekijk Bericht
    Hé dat is een goede tip Marlous! Hoeveel geef je van die mineralen, en hoe lang?
    En geef je daarnaast nog wat anders qua supplementen?
    Drie weken lang 2x daags een schepje (die er volgens mij bij zit) gewoon door het voer, behalve een rode liksteen en wat brokjes krijgen ze verder niets.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  7. #7
    Actief Forumlid Mared's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2010
    Leeftijd
    46
    Berichten
    984
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Paarden eten bosgrond

    Hier eten ze kruiden op de wei als weegbree, paardenbloem en ook verse wilgentakken die ze eigenhandig snoeien. Soms ook wel een blaadje braam. Vroeger zocht Andor bewust de Mariadistels op. Die heb ik nu niet, maar wel speerdistel en die laat hij staan.
    Ook voer ik wel restjes groenten.
    Ja dat zijn inderdaad de plantjes die ze ook graag eten. Mariadistel moest ik even opzoeken en ja, heel af en toe heb ik die volgens mij ook wel eens naar binnen zien gaan.
    Edward en ik nemen op de hondjeswandeling nog wel eens een schaar mee om wilgentakken te knippen en bijv kleefkruid mee te nemen.
    Maar goed dat doen we ook niet wekelijks.
    En in de herfst willen ze in het bos varens eten, schijnt volgens een heel oud plantenboek vand e buren worm afdrijvend te zijn en werd hier vroeger ook voor gebruikt. Nu zou het giftig moeten zijn dus ik laat ze een keer een hapje nemen maar ben toch te huiverig dat ze niet te veel eten.


    Dat onze weides veel te eenzijdig zijn is echt wel een punt ja.
    Daarnaast vraag ik me ook altijd wel af wat er precies geïnjecteerd wordt en in hoeverre zit daar weer zoveel schadelijke rotzooi in. Dat het niet goed is voor de organismen in de bodem is 1 ding maar de paarden krijgen het vervolgens via het gras toch ook binnen.

    Onze weides worden bijv ook niet gekalkt, dus enkel 1 a 2x per jaar gesleept en geïnjecteerd.

    Overigens doet Atli het 't hele jaar door, en Menglöd maar af en toe..
    Ergens ook weer logisch want op de grote lijnen na heeft het ene lijf net iets meer nodig van dit en het andere van dat.
    Maar Marja, laat jij het toe of let je dan wel extra op of het echt de verteerde laag is?
    Ik heb die wel eens tussen mijn vingers verpulverde en dan voel je geen zandkorrels.

    Goede tip Marlous
    Daar ga ik eens naar kijken. Wij hebben dat ooit zelf ook een tijd gebruikt maar ik kan het me niet zo goed meer herinneren.

  8. #8
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Paarden eten bosgrond

    Marlous, 'wat brokjes', wat moet ik me daarbij voorstellen? Zijn dat vitaminen-mineralenbrokjes in de aanbevolen dosering?
    Ik geef dat nl. wel bij, en vraag me af of het dan niet teveel wordt om ook nog die Schindele's mineralen erbij te geven. Alhoewel dat ook maar voor 3 weken is, dat kan dan toch eigenlijk ook niet snel een overdosis geven denk ik..? hmmm..


    Mared, nee ik laat het niet toe, hij doet dat meestal als ik op zijn rug zit (tijdens een buitenrit) en ik kan dan niet goed zien hoeveel zand hij binnenkrijgt. En aangezien hij al eens een heftige zandkoliek heeft gehad, ben ik daar heel voorzichtig mee...

  9. #9
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Paarden eten bosgrond

    Volgens mij hebben wij ongeveer hetzelfde gras, toch?
    Ik weet niet of daar alles inzit wat ze nodig hebben, het groeit wel goed, maar kan me goed voorstellen dat het idd (te) eenzijdig is als het aankomt op een complete voedingsbehoefte.

    Zand eten vind ik trouwens wel echt eng, ken best wat paarden die zandkoliek hebben gehad. In de winter, als de weides kaler zijn en ze makkelijker wortels meetrekken geef ik om die reden ook lijnzaad.

    Echt bewust zand opzoeken om te eten zie ik die van mij nooit doen, al deed Wente het wel een beetje toen ik haar net had kan ik me herinneren. Toen zat ze nog niet echt lekker in haar vel ook, ik zie het nu nooit meer.

    Ik voer sowieso een vitaminebrokje bij en als ze het nodig hebben muesli. Afhankelijk van het seizoen en naar behoefte geef ik ook dingen als zeewier en brandnetel en lijnzaad.

  10. #10
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Paarden eten bosgrond

    Paarden kunnen ook zand eten omdat ze last hebben van maagpijn of last van de buik (darmen), ze willen dan van het onaangename gevoel af, kan ook duiden op schimmel oid in de darm. Ik denk trouwens dat de Schindeler (?) mineralen ook zorgen dat afvalstoffen worden afgevoerd. (ontgift). Ik heb het zelf ook een tijd in huis gehad, als ik buikpijn had nam ik ook vaak wat, dat hielp .
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  11. #11

    Re: Paarden eten bosgrond

    @Marja, ze krijgen balancer brokjes van 'je paard gezond en fit' in de aanbevolen hoeveelheid (en hoeveelheid is ook getest door holistisch dierenarts).

  12. #12
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Paarden eten bosgrond

    Oké, dus dan krijgt Zequita daarmee dan toch nog niet voldoende mineralen binnen... anders zou die behoefte aan de Schindele's niet bestaan.
    Dus dan kan Atli ook best nog een tekort hebben, ondanks langdurige aanvulling met vitaminen/mineralenbrokjes... Hmm.

    Ik heb even naar dat spul zitten kijken, maar ik vond dat een paard 10 gram per 70 kilo LG zou moeten krijgen. Dat zou voor Atli dan 50 gram per dag zijn. Dan is zo'n pot van 400 gram à 24,75 dus al in 8 dagen leeg... wel een duur grapje!
    Maar zo te lezen hebben jullie dus veel minder gegeven...?

    Hmmmm en elders vind ik een kilo voor 32,45 maar daar staat op dat het voor in bad is?

    Welke hebben jullie gekocht, en waar?

  13. #13
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Paarden eten bosgrond

    Ik zou oppassen met zo,n hoge dosering Marja.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  14. #14

    Re: Paarden eten bosgrond

    Ik weet niet precies hoeveel zo'n schepje weegt, maar met een pot van een kilo kan in ieder geval meerdere kuurtjes geven, dus ik geef zeker geen 10 gr per 70 kg. Ik heb wel eens een pot via de dierenarts gekocht, maar later heb ik ze gewoon online besteld. De laatste keer kon ik die potten van een kilo helaas niet meer vinden en heb ik 400 gram gekocht. Die zijn in verhouding veel duurder inderdaad. Ik weet niet meer waar ik besteld heb, heb via google gezocht waar ik het het goedkoopste kon vinden. Kan de orderbevestiging niet meer in de mail vinden sorry.

    Die voor in bad is hetzelfde als het supplement zover ik weet. DA zei toen dat het op een gegeven moment niet meer verkocht mocht worden als zijnde supplement en wel als badzout door bepaalde regelgeving of iets dergelijks.

    Het heeft inderdaad ook een reinigende werking omdat het op basis van groene leem is.

  15. #15
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Paarden eten bosgrond

    Dank je voor het zoeken Christine, nou dan ga ik ook mooi minder geven, en dan van dat badspul want die was een stuk goedkoper!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •