Pagina 5 van de 5 EersteEerste ... 345
Resultaten 61 tot 66 van de 66

Topic: ENERGIE!!! opwekken

  1. #61
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: ENERGIE!!! opwekken

    Volgens mij is de key bij LBi paarden dat je ze het idee moet geven dat ze jouw trainen ipv jij hen. Sjo is er volgens mij van overtuigd dat als hij effe iets energieks doet hij ervoor zorgt dat ik hem koekjes geef. Met als gevolg dat hij met name nieuw aangeleerde dingen veel aanbiedt om te zorgen dat hij brokjes krijgt van mij.

    Die mindset is heel fijn als hij er eenmaal is maar daar gingen wel wat zaken aan vooraf:

    - effectieve fase 4
    - heel consequent en duidelijk zijn in kleine langzame dingen
    - high energy veelal kort vragen en goed belonen.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  2. #62
    Actief Forumlid Eigenwijs's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2016
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    366

    Re: ENERGIE!!! opwekken

    Dat zijn 3 duidelijke punten waarin ik Kees goed kan herkennen, Maaike! Vanochtend heb ik 5-10 minuten stick to me gedaan in de bak, verder niets. Kees werd er superscherp van en ging volop in de ankers als ik een overgang draf-halt maakte, om met een reuzensprong af te zetten als ik daarna weer in draf vertrok. Ik herkende hem bijna niet!

  3. #63
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: ENERGIE!!! opwekken

    Leuk om te lezen!! Jullie komen er wel hoor!
    Take the time it takes, so it takes less time.

  4. #64
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: ENERGIE!!! opwekken

    Goed bezig! En idd met de tips die zijn gegeven is Carwyn ook in een leuke pony veranderd die zin heeft in werken. En zelfs in zijn doen en laten is hij van introverte naar een blije pony gegaan. Zo in het land en als je hem 's ochtends vroeg ophaalt vraag je je weleens af of die pony fatsoenlijk tempo kan maken zo traag start die op. Maar eenmaal op gang heeft hij veel zin.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  5. #65

    Re: ENERGIE!!! opwekken

    Beetje laat antwoord maar toch. Wie weet heb je er nog wat aan hahaha.

    Bij een LBI moet je eerst in hun bolletje komen voordat je naar zijn voetjes kan gaan. Dus eerst moet hij mentaal bij jou zijn voordat hij uberhaubt de moeite gaat doen om zijn voeten voor je te bewegen. Als ik met Ummel begin vraag ik eerst altijd een heel klein ieniemini dingetje van haar. Bv één stapje achteruit. Wow!! knappe meid, hup lekkers erin of een kriebel op haar favo plekje. Dan 2 stapjes, en het zelfde scenario. Dan, zoals al genoemd is, de touch it. En dan wordt het een verrassing bij welk aankomst punt ze wat lekkers krijgt en wanneer een kriebel. Vaak zie je ze dan al vragen gaan stellen door naar je te kijken. En zo bouw je het verder uit. Zorg voor rustpunten en wees altijd rustig maar met een duidelijk plan in je hoofd.

    Verder wat een bij een LBI ook heel vaak uitstekend werkt is, zoals Pat en Linda zeggen, "reverse psychology". Letterlijk vertaald omgekeerde psychologie. Ofwel doe het tegenover gestelde als wat je eigenlijk zou doen in zo'n situatie. Dus bv in plaats van hem aan te moedigen sneller te lopen laat je hem juist nog langzamer lopen, halthouden en achterwaarts. Op zo'n manier dat hij op een gegeven moment iets heeft van 'zeg! kunnen we alsjeblieft normaal lopen??'.

    En tip 2 vraag minder dan dat hij zelf aanbied. Dat blaast een LBI vaak uit zijn sokken. Dus bv je zet hem op voor de circlinggame, stuurt hem en op het moment dat hij een kwart rondje heeft gelopen haal je hem alweer prijzend naar je toe alsof hij een topprestatie heeft geleverd. Het koppie van Ummel als ik dat doe is vaak onbetaalbaar "HUH??? Dat is alles???" Je zult zien dat ze dan vaak zelf steeds meer aan gaan bieden

    Tip 3: blijf niet te lang hangen bij één oefening. Snapt hij wat de bedoeling is voert hij het netjes uit (al is het maar 5 vlotte stappen) ga verder naar het volgende. LB paarden vinden iets heel snel saai en bij de introvert uit zich dat door weer in te kakken.

    En! Hou altijd in gedachten. LBI zijn meesters in het jou zoveel mogelijk laten doen en hun zo weinig mogelijk. Wees heel kalm in je bewegingen maar heb een heel duidelijk plan in je hoofd met wat je wil! En als je weet dat hij dan een oefening kent dan mag je best wel streng zijn. Bv achterwaarts gaan kent hij? Vraag je hem door druk bij de knip van het halster te zetten of hij achteruit wil en reageert hij met het o zo bekende "yeaaaah, what ever" dan mag je best met het handvat van je stick een tikje tegen zijn voorbenen geven van "hey, ik vraag je wat" Zodra hij zelf de druk weer van het halster haalt door vlotter te gaan beloon je hem door te stoppen en eventueel wat lekkers of een krabbel op zijn favo plek.

    Als laatste heb ik zelf heel erg veel gehad aan de Horsenality DVD. Daar staan lessen op met Linda met dus ook een LBI. Heel veel uit gehaald waaronder de tip van het tikje tegen de voorbenen. Dus dat is misschien het overwegen waard om aan te schaffen.

  6. #66
    Actief Forumlid Eigenwijs's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2016
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    366

    Re: ENERGIE!!! opwekken

    Joke, bedankt voor je uitgebreide post. Sommige dingetjes komen me inmiddels al bekend voor (nu ik een paar lessen van Anna heb gehad en online bij de savvyclub al flink wat gestudeerd heb), maar de tips die je noemt kan ik zéker (nog beter) toepassen.

    Zo ben ik nu bezig met 1 rondje circling game, dus hij zal heel verrukt opkijken als ik hem ineens na een kwart rondje beloon. Dat nóg langzamer gaan vindt Kees inderdaad heel opmerkelijk, zeker als we stick to me doen en hij moet proberen zijn voeten langzamer neer te zetten dan hij eigenlijk kan. Dan is hij blij als hij weer sneller mag!
    Qua fases hanteer ik bij een 'wil niet' een lange fase 1 en ga dan over op 4, mits ik zeker weet dat hij wel begrijpt wat ik vraag. Al komt het de laatste paar weken eigenlijk niet meer echt voor dat hij iets niet WIL doen. Op dit moment doet hij heel erg zijn best om zijn nog lerende en onhandige baasje te begrijpen, dus de inzet van zijn kant is er!

    Eigenlijk jammer dat we volgens mij niet bij elkaar in de buurt zitten, anders was het voor mij enorm inspirerend geweest om eens bij jullie te komen kijken...

    Die DVD is ook een goede tip, al heb ik nu online ook toegang tot het onderdeel 'horsenality'. Maar op die DVD staat vast weer ander waardevol materiaal, dus ik ga er eens naar speuren

Pagina 5 van de 5 EersteEerste ... 345

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •