Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Resultaten 46 tot 60 van de 66

Topic: ENERGIE!!! opwekken

  1. #46
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: ENERGIE!!! opwekken

    Hihi, als ik de tijd en rust heb gevonden zal ik er eens voor gaan zitten. Al vind ik het ook wel lastig om echt uit te leggen, ik werk vooral op 'gevoel' en Carwyn is maar een milde LBI dat zal ook nog uitmaken :P En ik ben heeeeeeeel erg E en dat maakt vast ook uit :P
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  2. #47
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: ENERGIE!!! opwekken

    ik heb er nog over nagedacht hoe het precies is gegaan maar weet het niet meer precies.

    Wel weet ik dat het niet altijd 'Pareli-proof' ging.
    omdat Carwyn vooral niet meer wilde doen wat ik van hem vroeg, liepen we behoorlijk vast. Met grondwerk liepen we vast, met rijden was het nog minder. Hij kon echt niets meer van mij verdragen, zodra ik wat vroeg besloot hij te antwoorden met een steiger of een bok. Eerst dacht ik dat het fysiek was, toen dacht ik dat het 't zadel was, toen dacht ik weer iets anders, haha.

    Na een traject bij de DA kwam ik er achter dat het ook wel deels een fysiek probleem was, maar vooral een probleem tussen Carwyn en mij. Hij accepteerde echt niets van mij. Qua grondwerken was hij wel vooruit gegaan maar we konden niets @ liberty.

    In maart 2015 waren we voor controle bij de DA, er waren geen problemen meer te zien. Fysiek werd hij goed gekeurd dus moest hij ook gewoon weer gereden kunnen worden. Niets bleek minder waar, hij liet zich niet rijden. na 2! passen draf en een halve galop sprong stopte hij. Ook deels door mij verkeerd aangeleerd want na versnellen mocht hij als een blok stil vallen (met snoep als beloning want ja LBI :P )
    De dierenarts merkte op dat hij totaal geen respect voor mij had en daar moest ik wat mee. Daarnaast moest ik hem voorwaarts rijden maar ik kon geen been geven of een stick/zweep gebruiken zonder een bok of ander staak gedrag. De dierenarts besloot daarom hem voorwaarts te laten lopen vanaf de grond en ik hoefde alleen maar te zitten en te sturen. Dat was al lastig genoeg

    Maar goed, diezelfde dag reed ik hele rondes in galop alleen kon hij niet in de rechtergalop, met name omdat hij niet op mij lette, hij deed maar wat.
    Tevens maakte we die dag een stap richting de dressuur, hij had nog nooit echt nagevelijk gelopen, die dag wel

    De volgende dag konden we ook ineens @liberty spelen en het grondwerken werd ook leuker en beter.

    Nog steeds waren we er niet hoor. Het was de bedoeling om met losrijden hem zo actief mogelijk te laten lopen en de DA adviseerde ook naar buiten te gaan, kilometers te gaan maken en zo ontstond het idee om endurance te gaan rijden.
    Maar hoe ga ik dan actief rijden? Hij wordt nog steeds boos op mijn hulpen...
    Dus hielp Dyonne vanaf de grond, die gaf de hulpen met mij mee zodat er altijd een Fase 4 was waarop hij wel moest reageren. Tot mijn verbazing, letterlijk!, werd hij per dag liever, aanhankelijker en wilde steeds grager mee uit de weide.
    Gezien de fysieke klachten die hij had moest hij wel 'correct' lopen en daarom ging Dyonne met hem aan het longeren ook hier stond actief en voorwaarts op het programma. Eigenlijk in alles wat we deden stond vlot doorlopen als prio.

    Zo ook met de buitenritten. Wel direct de 11 km omdat we dan op goede paden komen om de galop te leren, maar wel lang ja. Dus 3 passen galop en veel draf en dan weer galop vragen. Stappen, stoppen, mee lopen, beetje meer vragen etc. En altijd enthousiast belonen als hij weer beter zijn best deed. Dat vind hij het leukste, die enthousiasme van ons.

    ook met buitenrijden was het moeilijk, hij had namelijk bedacht dat hij dan ook kon draaien, achteruit lopen, steigeren of bokken als hij iets eng vond. Zolang hij maar niet naar mij hoefde te luisteren. Met anderen rijden lukte wel, maar alleen echt niet. Dyonne nam hem daarom aan het touwtje naast de fiets. Ik reed hem, ik vroeg hem van alles en als hij dan weer wilde staken nam Dyonne hem aan het handje en dat hielp. Zonder al te veel druk of stress wilde hij dan weer lopen.

    Vorig jaar konden we niet voorop rijden, reden altijd achteraan, altijd langzaam en alleen was dus echt lastig, maar goed ik ben best wel een doorzetter van mijzelf dus gewoon proberen. Afstappen indien nodig en zo veel mogelijk vanuit het zadel oplossen.
    We gingen vaker weg met de trailer, reden met anderen of juist alleen. En zo reden we dus de Pink Ribbon rit alleen. Een week later onze eerste endurance alleen (en die was ook niet makkelijk, op het strand kreeg ik hem bijna niet recht vooruit :P ) maar het werd langzaam steeds beter.

    En zo reden we dus 4 weken terug ons eerste 46 km en dan loopt hij nog steeds makkelijker vlot met andere paarden er bij, maar alleen lukt het ook!
    Hij is altijd blij, hoe harder ik hem laat werken hoe liever hij is. En hoe liever hij wat wilt doen. Na een zware training, staat hij constant bij me, komt hij als eerste de volgende dag en is bijna letterlijk niet weg te slaan.

    Het sleutelwoord is denk vooral leiderschap. En nee ik heb hem echt niet de bak doorgeslagen of over de ruiterpaden gejaagd. Maar ben wel veel strenger geworden, en neem een 'Nee' niet zomaar meer aan. Bij hem werkt dat...
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  3. #48

    Re: ENERGIE!!! opwekken

    Goed om je verhaal te lezen Marit. Soms lijkt het altijd alsof alles bij anderen soepel gaat, als je niet beter weet Maar op zich vind ik het nog niet eens zo "niet-parelli-proof" klinken hoor. Wel als een set-it-up voor succes in de omstandigheden die je had namelijk.

  4. #49
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: ENERGIE!!! opwekken

    Gaat idd niet altijd soepel en eenvoudig.
    Wel blijft eigenlijk altijd dat een fase 4 effectief moet zijn en release is zo belangrijk. Daar had de dierenarts ook gevoel voor. En wij hebben dat thuis ook gebruikt natuurlijk. Dus daar is toch je basis weer.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  5. #50
    Actief Forumlid Eigenwijs's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2016
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    366

    Re: ENERGIE!!! opwekken

    Bedankt voor je verhaal, Marit! Ook ik haal eruit dat effectiviteit in fase 4 belangrijk is. Jij hebt er dus toch voor gekozen dingen vanuit het zadel op te lossen, waar ik ook zeker iets in zie. Zelf ga ik door zware dagen heen ten opzichte van Kees, maar die zal ik in mijn dagboekje zetten . Of het een re๋ele gedachte is, maar de uitspraak 'wat er niet in zit, haal je er ook niet uit' spookt toch wel regelmatig door mijn hoofd. En OF die energie bij Kees ergens diep vanbinnen verstopt zit..? Dat zal moeten blijken.

  6. #51
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: ENERGIE!!! opwekken

    Interessant Marit en volledig mee eens. Het werkt in mijn ogen absoluut niet om paarden constant rust te geven tijdens het rijden. Zeker lbi paarden niet. Zo bouw je nooit iets op en krijg je nooit fijne stukken.

    Ik geef iemand les in de buurt met een fries en de fries is lbi en de eigenaresse neigt er ook naar. Ze beloont heel snel en dat paard stort dan als een blok in elkaar. Het gevolg is dat het paard de hele rit denkt aan dat stoppen en belonen en er vooral bij het minste of geringste om vraagt. Ze moeten in een werkmodus komen en blijven lopen. Het is ergens ook een stukje consequent zijn en leiderschap vertonen.

    Ik heb vroeger zelf de ergste lbi ooit gehad. Iedere pas harder dan stap in de bak resulteerde in mij eraf gooien . We hebben toen vanalles geprobeerd en hetgeen dat vooral een goede uitvinden was, was de effectieve fase 4. En die effectiviteit is nog niet zomaar gevonden. Vervolgens deden we vooral snappy overgangen, maar ook dit werkte niet. Bij de overgangen terug donderde hij nog steeds in elkaar. De truc is echt heel streng en consequent zijn en desnoods kort rijden in het begin, maar ze moeten leren dat er best even gelopen kan worden.

    Vaak zit er meer in een paard dan wij denken. En het geen wat de meeste mensen vragen is niet veel, dus moet uiteindelijk haalbaar zijn.

  7. #52
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: ENERGIE!!! opwekken

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Eigenwijs Bekijk Bericht
    Bedankt voor je verhaal, Marit! Ook ik haal eruit dat effectiviteit in fase 4 belangrijk is. Jij hebt er dus toch voor gekozen dingen vanuit het zadel op te lossen, waar ik ook zeker iets in zie. Zelf ga ik door zware dagen heen ten opzichte van Kees, maar die zal ik in mijn dagboekje zetten . Of het een re๋ele gedachte is, maar de uitspraak 'wat er niet in zit, haal je er ook niet uit' spookt toch wel regelmatig door mijn hoofd. En OF die energie bij Kees ergens diep vanbinnen verstopt zit..? Dat zal moeten blijken.
    Ik hoop dat je er uit komt met hem dat het voor jullie beiden fijn is.

    voor mij is wel duidelijk dat ik met type als Carwyn geen vinger meer geef dit is het en niet anders, momenteel slaat hij een beetje door de andere kant op 'hard, harder, hardst' dus nu weer hier begrenzen en een midden opzoeken.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  8. #53
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: ENERGIE!!! opwekken

    Het is niet dat het er niet in zit, Kees is gewoon niet bereid zichzelf in te zetten. Want "kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt ernaast". Train op inzet, dan op afstand en groei in leiderschap (duidelijk en consequent zijn).

    Het gaat niet om rijden of op de grond. Het gaat om beseffen dat zijn brein 100 km per uur gaat en zijn voeten bij voorkeur niet. Hoe je het brein gefocust krijgt op je vragen en de voeten in beweging is een uitdaging, een puzzeltje.

    Hier ook goede ervaringen met consequent en duidelijk, fase 1.....4, veel afwisseling om het brein op te laten letten op mij. Ik begin in haar tempo, vraag wat dingen die ze echt graag doe, beloon veel, vraag energieke draws en als de energie vloeit kunnen we spelen. Hier is liberty de beste savvy, dat vindt ze leuk!
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  9. #54
    Actief Forumlid Eigenwijs's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2016
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    366

    Re: ENERGIE!!! opwekken

    Bedankt weer voor de reacties! Dat een effectieve fase 4 h้้l effectief is en resultaat geeft, heeft Anna mij laten zien. Kees weet niet hoe snel hij zijn achterhand weg moet zetten als ik ernaar kijk. Daar hebben we geen enkele discussie meer over gehad. Gisteren liet ik een stukje stick to me zien aan een stalgenoot die dat met haar pony aan het oefenen is en toen merkte ik weer dat Kees daardoor ineens erg veel energie laat zien, hoewel er geen beloning aan te pas komt. Daarna ging ik verder met de opdracht die ik had gemaakt voor hem en het effect van stick te me werkte duidelijk door, want hij had geen enkele moeite zijn voeten te bewegen. Waarom stick to me dat bij hem oproept, geen idee.

    Margot, hoe ging het rijden met jouw lbi uiteindelijk? Is dat ooit geworden zoals jij het graag zag? Rijden doen wij nu dus helemaal niet, eerst de basis maar eens op orde.

  10. #55
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: ENERGIE!!! opwekken

    Daar heb je een mooi stukje van de puzzel gevonden; stick to me geeft energie. Zo zullen er vast nog wel wat langs komen. Hier loopt energie weg op alles met bochten, zoals achtjes en slalommen.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  11. #56
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: ENERGIE!!! opwekken

    Wat bij Carwyn met grondwerken helpt, zijn COD's, maar op 1 of andere manier rent hij altijd wel als ik met hem werk, niet perse negatief hoor. Maar soms mag het nu wel iets minder (oeps)
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  12. #57
    Actief Forumlid Eigenwijs's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2016
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    366

    Re: ENERGIE!!! opwekken

    Ahaa, dat is interessant saar. Gezien ons 'verleden' gok ik zomaar dat bochtjes bij ons ook energievreters zijn. Je zou maar rond moeten lopen in een oneindige cirkel, yek!

    COD's: de term heb ik al een paar keer voorbij zien komen, maar wat het inhoudt..?

  13. #58
    Actief Forumlid jenzz's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2011
    Locatie
    Drempt
    Berichten
    280
    Dagboek Berichten
    18

    Re: ENERGIE!!! opwekken

    Change of direction, van hand veranderen

  14. #59
    Actief Forumlid Eigenwijs's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2016
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    366

    Re: ENERGIE!!! opwekken

    Bedankt jenzz, even wennen aan dat vakjargon :P

  15. #60
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: ENERGIE!!! opwekken

    Hier geeft sideways energie, ik heb wat vd oefeningen waar ze blij van wordt (zoals steigeren wat bij aanleren eigenlijk een draw in galop moest worden, maar zonder voorwaartse drang kreeg ik alleen omhoog). Als ze eenmaal denkt "wat wil je dat ik doe?" In plaats van "Waarom moet ik dat doen dan?" is Pup echt fijn om mee te spelen.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •